Hoofdmenu

welke kamille?

Gestart door Geum rivale, augustus 09, 2007, 15:58:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Welke kamillesoort is dit? Groei op een braakliggend stuk grond in de stad.
Kees van Reenen

mcbud

Het meest kenmerkende verschil tussen de Echte en de Reukloze kamille is de geur.
Die komt nog steeds niet zo goed door op www.waarneming.nl.
(maar de teruggebogen lintbloemen van de wat oudere hoofdjes maken m.i. Echte kamille hier waarschijnlijker)

vr gr, marc

Hinko

CiteerHet meest kenmerkende verschil tussen de Echte en de Reukloze kamille is de geur.
Die komt nog steeds niet zo goed door op www.waarneming.nl.
dat ze daar nou niet eens een keer wat aan doen :grin:  
mvgr, Hinko

Geum rivale

Reukloze kamille is toch die heel grote plant met 'grijzige' bloemen van 3 of 4 cm in doorsnee? Dat haalden deze niet. Voor Echte kamille vond ik deze weer te groot. Overigens geloof ik dat-ie niet of nauwelijks geurde.
Vallen andere kamillesoorten af?
Kees van Reenen

han.endt

Nee, die vallen niet direct af, maar dan zijn er ook kenmerken nodig als de aan- of afwezigheid van stroschubben tussen de buisbloempjes. Vanaf een foto kan kamille bijzonder lastig zijn.

Corryabbink

CiteerReukloze kamille is toch die heel grote plant met 'grijzige' bloemen van 3 of 4 cm in doorsnee? Dat haalden deze niet. Voor Echte kamille vond ik deze weer te groot. Overigens geloof ik dat-ie niet of nauwelijks geurde.
Vallen andere kamillesoorten af?
Als die nauwelijks geurde dan zou het de Reukeloze kamille kunnen zijn. Voor de geur moet je een blaadje tussen de vingers fijnwrijven dan merk je duidelijk de verschillen tussen de Reukeloze- en de Echte kamille.
Andere soorten komen voor deze niet in aanmerking. Die zien er heel anders uit.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"