Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Rob Gordijn op mei 11, 2011, 17:19:28 PM
Dat zou ik ook zeggen als ik mijn waarneming had vervaagd maar de locatie toch publiek bekend wordt gemaakt
(en dan maar duimen dat niemand echt gaat checken  8) )

Dat de locatie min of meer bekend gemaakt werd verbaast mij ook. Door Waarneming nog wel.
Herman van der Meer

Timo Roeke

Hopelijk vindt David de ral nog....

HPM

Citaat van: HPM op mei 11, 2011, 10:01:27 AM
Citaat van: Jarinka op mei 11, 2011, 08:43:19 AM
Citaat van: RWester op mei 11, 2011, 00:03:20 AM
Lengte van de afzonderlijke roepjes lijken iets langer dan die van Vroedmeesterpad. Maar kan me ff niet meer goed voor de geest halen of de drie Dwergooruilen die ik in NL (en de rest in het buitenland) heb gehoord, zo regelmatig van toonhoogte wisselden. Wat ik wel weer terug hoor bij vroedmeesterpad
De tonen klinken bij Vroedmeesterpad alsof ze afgekapt worden (zoals hier). Bij het filmpje worden ze wat netter afgerond, zoals ik van Dwergooruil zou verwachten.
Die van 2008 wisselde ook van toonhoogte, zij het wat minder. Bij een duet zou je ze ook door elkaar moeten horen zingen, en zou er wat frequenter geroepen worden.
Ik heb het geluid van het filmpje wat versterkt, verder niks bewerkt (ook geen ruis verwijderd). Bestand is te groot voor het forum, dus heb hem geüpload op Rapidshare. Is het nuttig om hier een spectogram van te maken?

Ik heb hem gedownload maar zal er later verder naar kijken want ik ben net thuis en heb het een en ander te doen Mijn eigen opnamen verwerken bijvoorbeeld).
Het probleem met geluidesopnamen is dat je een groot deel van het 'perspectief' mist. Als dit Vroedmeesterpad is (wat ik niet denk) dan moet het van vrij dichtbij opgenomen zijn. Dan zou je verwachten dat het voor de waarnemer duidelijk moet zijn geweest dat het van de grond kwam en niet uit een boom.


Ik heb spectrogrammen bekeken. PLaatjes komen misschien later nog. Voorlopig alleen wat constateringen.
De roepen van deze en andere Dwergooruilen zijn ongeveer 3.5 keer zo lang als van Vroedmeesterpad (ca 0.27 tegen ca 0.08 sec) en de vorm is ook anders. Vroedmeesterpad is helemaal vlak, terwijl Dwergooruil hoog begint, omlaag gaat, weer een beetje omhoog en daarna niet helemaal vlak blijft maar een beetje bol staat. Ze blijken dus nogal gemakkelijk te onderscheiden.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 11, 2011, 21:07:39 PM
Vroedmeesterpad is helemaal vlak, terwijl Dwergooruil hoog begint, omlaag gaat, weer een beetje omhoog en daarna niet helemaal vlak blijft maar een beetje bol staat. Ze blijken dus nogal gemakkelijk te onderscheiden.

Ik had het mijn blote oor al gehoord -> Dwergoor doet "Pjuuh" en Vroedmeester doet "Puuh". Dank voor je bevestiging Herman, mijn tientje is volledig terecht bij de stichting beland. (maar ook als ik toch gelijk zou hebben gehad zou ik er niet van wakker gelegen hebben...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

UtrechtsVogelNet

Kon helaas gisteravond niet gaan door werk; ben heel benieuwd of er uberhaupt iemand is wezen zoeken naar de Dwergooruil, en of dat dan wel/niet succesvol is geweest ...

Phil

August

Alwin B. Is er van 21:30 tot 23:15 geweest niets gehoord. Wat ik begrepen heb stond hij er alleen

August van Rijn

Peter Verhelst

Vanochtend de Blonde Ruiter weer aanwezig in de NO hoek van de Hardenhoek.

hiskodevries

Even over de ophef over het 'vrijgeven'  van de dwergooruil ( aub geen discussie starten in dit topic) ik realiseer mij nu dat voor 'gewone' gebruikers geen onderscheid zichtbaar is tussen een embargo waarneming (alleen provincie zichtbaar) en een kmhok vervaagde waarnemingen waarbij feitelijk alleen de exacte coordinaten verborgen blijven, maar in dit scherm wat strenger uitgevoerd.
In de directe omgeving zijn wel wat kansrijke plekken : De begraafplaats aan de wijkamplaan en de Pekingtuin aan het begin van de torenlaan. Dat beestje kan toch nooit ver weg zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

renzeborkent

Weet iemand of er vandaag is/wordt gezocht naar de Ralreiger (Weerribben) en Roodkopklauwier (Fochteloërveen)? Ik wilde morgen i.i.g. een poging doen.

Groet, Renze Borkent

Folkert Jan

Ik was vanmorgen rond 7.30 op de plek van de roodkopklauwier. Scannend met de verrekijker vond ik in direct tegenlicht wel een klauwier maar kon geen kleuren onderscheiden.
Toen ik mijn scoop had opgezet zat de vogel natuurlijk niet meer op dezelfde plek. Heb nog eem half uur gepost, maar niks.

De klauwier zat op de bosjes takken in de richting van de weperpolder bij het eerste bruggetje vanaf de parkeerplaats fietspad. Dat is net voor de eerste boederij vanaf die kant aan de rechterkant van de weg.

Grote kans dat de roodkop er dus nog wel zit, maar geen 100%
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op mei 12, 2011, 13:56:45 PM
Toen ik mijn scoop had opgezet zat de vogel natuurlijk niet meer op dezelfde plek. Heb nog eem half uur gepost, maar niks.
Wel verder in het gebied gezocht of alleen gepost?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Dat gebied mag je (volgens mij) niet inlopen.
Vanaf het bruggetje met de scoop alles afgescand
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Citaat van: renzeborkent op mei 12, 2011, 12:57:43 PM
Weet iemand of er vandaag is/wordt gezocht naar de Ralreiger (Weerribben) en Roodkopklauwier (Fochteloërveen)? Ik wilde morgen i.i.g. een poging doen.

Groet, Renze Borkent

Ralreiger gisteravond voor gepost. Toen ik thuis kwam zag ik deze waarneming.
Grote kans dus dat die is weggevlogen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Albert de Jong

#11143
Citaat van: Peter Verhelst op mei 12, 2011, 09:55:40 AM
Vanochtend de Blonde Ruiter weer aanwezig in de NO hoek van de Hardenhoek.

Vanmiddag een lange tijd niet vindbaar, maar zojuist wordt de vogel weer waargenomen vanuit de zuidoosthoek door Thomas van der Es en Theo Muusse.
Zit erg ver, middenin de polder. Vooralsnog lijkt de vogel nauwelijks twitchbaar (voor degene die overweegt om er naartoe te gaan).
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Alwin van Lubeck

Citaat van: renzeborkent op mei 12, 2011, 12:57:43 PM
Weet iemand of er vandaag is/wordt gezocht naar de Ralreiger (Weerribben) en Roodkopklauwier (Fochteloërveen)? Ik wilde morgen i.i.g. een poging doen.

Groet, Renze Borkent


Toevallig beide geprobeerd en geen van beide gevonden! Bij de Roodkopklauwier waren in ieder geval meerdere mensen aan het zoeken.
Mvg,
Alwin van Lubeck

Bram Rijksen

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 12, 2011, 07:56:18 AM
Kon helaas gisteravond niet gaan door werk; ben heel benieuwd of er uberhaupt iemand is wezen zoeken naar de Dwergooruil, en of dat dan wel/niet succesvol is geweest ...

Phil
Wat dacht je.. die wil ik graag nog voor Utrecht op m'n lijst hebben.. De nacht na de eerste melding tot 01.00 in de buurt rondgewandeld: met 100% zekerheid geen roepende dwergooruil aanwezig. Hoe groot is de kans dat zo'n beest maar één nachtje ergens fanatiek gaat roepen, om daarna meteen weer doortrekt? Misschien toch nog een keer wat 'dieper in de nacht' een poging wagen? 


C.Dekker

Wilde hem net hier neer zetten cirlgors in limburg
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Rob Gordijn


laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

veedee

Huh, wat, waar, what's going on. Wie weet meer? Max misschien?
DB alerts is foetsie alhoewel ik heb begrepen dat de waarnemer toch een goede en betrouwbare vogelaar is/was.
Is de bewuste vogel uiteindelijk anders gedetermineerd en zo ja, wat was het dan wel? Geelgors?

Was me al aan het voorbereiden op een lang ritje Leeuwarden - Sittard en heb het er graag voor over maarre... dit klinkt niet goed  :'(

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Rob Gordijn


Tijd voor een abonnementje Dutchbirdalerts Vincent?

Hij is gewoon netjes afgepiept, de waarnemer trekt de waarneming in.

Rob Halff

Snap niet waar je een adult man Cirlgors mee moet verwarren zeker niet als je hem op 20 meter ziet...maar goed ik ben er niet bij geweest dus kan er ook niet over oordelen. Helaas voor de mensen die de Westkapelle vogel hebben gemist...scheelt wel weer een heel eind rijden morgenochtend  ;)

veedee

Citaat van: Rob Gordijn op mei 12, 2011, 22:33:17 PM

Tijd voor een abonnementje Dutchbirdalerts Vincent?

Hij is gewoon netjes afgepiept, de waarnemer trekt de waarneming in.

Het is te gek voor woorden; je kan tegenwoordig geen stressplasje meer doen en je mist weer een piep (want die alerts heb ik inderdaad al een behoorlijk tijdje hoor Rob...) En ja, die Westkapelle-vogel kwam voor mij op een verkeerde dag; een woensdagmiddag of avondtwitch dient in gezelschap van 3 kinderen te gaan en Leeuwarden - Westkapelle met 3 kinderen.... :P  .. niet aan te raden!

Nou ja dan wachten we komende zaterdag de ToH vogeldag maar ff af; de'r zal toch nog ergens wel een leuke gors of leeuwerik hier rondhangen!?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Rob Gordijn

Dan heb ik niks gezegd en leuke gors of leeuwerik sla ik nooit af.  8)

Ben Gaxiola

Citaat van: veedee op mei 12, 2011, 22:47:58 PM

Het is te gek voor woorden; je kan tegenwoordig geen stressplasje meer doen en je mist weer een piep (want die alerts heb ik inderdaad al een behoorlijk tijdje hoor Rob...) En ja, die Westkapelle-vogel kwam voor mij op een verkeerde dag; een woensdagmiddag of avondtwitch dient in gezelschap van 3 kinderen te gaan en Leeuwarden - Westkapelle met 3 kinderen.... :P  .. niet aan te raden!


gr. Vincent..


Nog geen DVDspelers in de auto?  8)



Ben Gaxiola

UtrechtsVogelNet

Blijf toch zeer benieuwd wat de determinatie is geworden ... en op grond waarvan (foto's wellicht?).
Het was weer even een spannende avond  :D

Grtz, Phil

veedee

Citaat van: Ben Gaxiola op mei 12, 2011, 22:56:19 PM
Citaat van: veedee op mei 12, 2011, 22:47:58 PM

Het is te gek voor woorden; je kan tegenwoordig geen stressplasje meer doen en je mist weer een piep (want die alerts heb ik inderdaad al een behoorlijk tijdje hoor Rob...) En ja, die Westkapelle-vogel kwam voor mij op een verkeerde dag; een woensdagmiddag of avondtwitch dient in gezelschap van 3 kinderen te gaan en Leeuwarden - Westkapelle met 3 kinderen.... :P  .. niet aan te raden!


gr. Vincent..


Nog geen DVDspelers in de auto?  8)

Ik heb maar twee voorstoelen en dat is voor 3 kinderen 1 te weinig  ;D
Nee, die heb ik inderdaad wel maar voor een rit van 3 á 4 uur heb ik te weinig DVD's!
Overtollige kinder DVD's voor kinderen van 4 maanden tot 8 jaar kunnen gedoneerd worden via onderstaand blog...  8)

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Jeroen Nagtegaal

Zie Vogelinfolimburg.

===

Hallo

Bij een bezoek aan de kollenberg vanavond rond 20:30
zag ik op eens een vogel landen op de akker .
Deze herkende ik als een Cirlgors , omdat ik geen camera bij de hand had en er thuis ook niemand was belde ik in alle euforie Ran Schols die dan ook later tp was.

De vogel heb ik niet meet terug gezien en bij thuiskomst eens goed in de boeken en internet en mijn conclusie is toch geen Cirlgors , maar een Gele met duidelijke strepen.

Bij deze wil ik me dan excuseren voor de ophef die er is onstaan door mijn euforiseche reactie

Gr...Ger de Hoog
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rob Halff

Koningseider adult man op Vlieland!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=31198&page=1

(had Nils eigenlijk morgen moeten ontdekken, dan was hij er ongetwijfeld met de kijker vandoor gegaan  ;D)