Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

ed van b

Ross' Meeuw wordt weer gemeld zelfde plek. Daar OOK, een Blonde Ruiter.

caliprobola

De blonde ruiter werd trouwens gevonden door de jonge Belgische vogelkijker Marijn Bauters!


Pieter


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Kan best, vond eigenlijk geen foto's tussen het foto overzicht van Noordse.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Harm058

Citaat van: caliprobola op april 24, 2011, 18:37:24 PM
De blonde ruiter werd trouwens gevonden door de jonge Belgische vogelkijker Marijn Bauters!


Pieter

Dank daarvoor!!! SUPER!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Marijn van Oss

http://waarneming.nl/waarneming/view/53786905 Een foto van de Steppekiek van Schiermonnikoog vandaag. Meer foto's volgen.
Groeten,
Marijn van Oss

ed van b

Griel, ergens bij Strijen..

Marijn van Oss

Nog een plaatje van de Steppekiek die ik op dit moment niet bij de waarneming kan uploaden.
Groeten,
Marijn van Oss

jonas D

Weer een mogelijke grijze wouw in nijmegem overvliegend.
Groeten,
Jonas

NilsvanDuivendijk

Hoi Marijn,
Dit lijkt mij een Blauwe (zie bv vleugelformule en patroon van armpennen).
Groet, Nils

JandJ

#10570
Citaat van: NilsvanDuivendijk op april 25, 2011, 13:06:13 PM
Hoi Marijn,
Dit lijkt mij een Blauwe (zie bv vleugelformule en patroon van armpennen).
Groet, Nils
qua grootte is dat een aardig verschil, moet maar even nagevraagd worden lijkt me.

Citaat van: ed van b op april 25, 2011, 00:21:54 AM
Griel, ergens bij Strijen..
Hij was mooi, m'n 3e nieuwe soort in een dikke week. En nog klaag ik, want zwarte wouwen loop ik telkens mis :rolleye:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

snwja3

Citaat van: jonas D op april 25, 2011, 13:01:17 PM
Weer een mogelijke grijze wouw in nijmegem overvliegend.

Opvallend dattie nu 2 jaar achtereen over de zelfde tuin/woonwijk vliegt. Wat heeft zo'n vogel daar te zoeken? Zal er een valkenier in de buurt zitten?
Wietze Janse

JandJ

jij gaat er dus vanuit dattie het wel is?? 
   
  de blonde ruiter lijkt weer aanwezig in het numansgors. 3x met tijd ingavoerd na half 10.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

ArjanH

Ongelofelijk wat er vandaag alweer allemaal is gezien. Maar ja, het is dan ook de verjaardag van Johan Cruijff.  ;)

HPM

Citaat van: ArjanH op april 25, 2011, 17:22:02 PM
Ongelofelijk wat er vandaag alweer allemaal is gezien. Maar ja, het is dan ook de verjaardag van Johan Cruijff.  ;)

Valt nogal mee want een onzekere Iberitaliaanse Kwikstaart, een onzekere Grijze Wouw, een beetje rare Nachtegaal en een 9876de waarneming van die Buffelkopeend tellen natuurlijk niet mee.

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: snwja3 op april 25, 2011, 16:39:41 PM
Citaat van: jonas D op april 25, 2011, 13:01:17 PM
Weer een mogelijke grijze wouw in nijmegem overvliegend.

Opvallend dattie nu 2 jaar achtereen over de zelfde tuin/woonwijk vliegt. Wat heeft zo'n vogel daar te zoeken? Zal er een valkenier in de buurt zitten?

De foto laat nogal wat ruimte voor een andere interpretatie....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: jandj op april 25, 2011, 13:55:17 PM
Citaat van: NilsvanDuivendijk op april 25, 2011, 13:06:13 PM
Hoi Marijn,
Dit lijkt mij een Blauwe (zie bv vleugelformule en patroon van armpennen).
Groet, Nils
qua grootte is dat een aardig verschil, moet maar even nagevraagd worden lijkt me.


Dat valt best mee: wijfjes Blauwe zijn (van snavel tot staartpunt) maximaal ca. 53 cm, wijfjes Steppe maximaal 49 cm. en de spanwijdte is resp. 121 en 119 cm. Dat betekent dat er zelfs een overlap kan zijn in de 'buitenmaten' (bovenstaand zijn maxima) dus even naar het gewicht gekeken (verantwoordelijk voor de 'bulk' in de vlucht) maar ook daar geen grote verschillen: alleen de uitersten bij Blauwe Kiek-vrouwen zijn 'bakbeesten' die bijna 50% zwaarder kunnen zijn. Minder zware wijfjes echter kunnen ca. even zwaar zijn als doorsnee Steppekiek-vrouwtjes. Het zijn vooral de mannetjes Steppe die zo klein (kunnen) zijn......
Dat allemaal nog afgezien van de betrouwbaarheid van de beoordeling van de grootte van solitaire vogels, iets dat een groot probleem is wordt hier keer op keer aangetoond.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

Citaat van: snwja3 op april 25, 2011, 16:39:41 PM
Citaat van: jonas D op april 25, 2011, 13:01:17 PM
Weer een mogelijke grijze wouw in nijmegem overvliegend.

Opvallend dattie nu 2 jaar achtereen over de zelfde tuin/woonwijk vliegt. Wat heeft zo'n vogel daar te zoeken? Zal er een valkenier in de buurt zitten?
Peter sluit terecht een soort als Buizerd niet direct uuit, maar zelf ben ik benieuwd waarom dit niet een kleine mantel zou kunnen zijn..

dupont

Ik dacht bij het zien van de foto van de vogel van Nijmegen ook aan een grotere meeuw.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Folkert Jan

Robert en ik ken net vande Iberische tjif bij zuidlaren.
Helaas vonden wij op de aangegeven plek een onregelmatig afwijkend zingende gewone tjif.
Robert heeft geluidsopnames gemaakt die we vanavond nog online zullen proberen te zetten.

De tjif die wij hoorden leek wel het begin van ibtjif zang ten gehore te brengen. Het snelle tjif tjif tjif tjif tjif tjif, maar ging daarna niet over in de ratel, maar in tjaf tjaf tjaf tjaf tjif tjaf. Alles echter wel sneller dan ik van de gewone zang gewend ben
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GertJ

Citaat van: dupont op april 25, 2011, 19:59:26 PM
Ik dacht bij het zien van de foto van de vogel van Nijmegen ook aan een grotere meeuw.


Ik gun Ez en Faz best een tweede Grijze wouw als tuinsoort (met moeite...) maar dit lijkt inderdaad op kleine mantel.
Maar dan wel een met (geen)staartproblemen!
Bij Grijze Wouw zou de zwarte "wig " op de ondervleugel ook bij deze foto wel zichtbaar moeten zijn.



Groet Gert Jager

Thijs Fijen

#10581
Citaat van: frankneijts op april 25, 2011, 18:39:19 PM
Citaat van: jandj op april 25, 2011, 13:55:17 PM
Citaat van: NilsvanDuivendijk op april 25, 2011, 13:06:13 PM
Hoi Marijn,
Dit lijkt mij een Blauwe (zie bv vleugelformule en patroon van armpennen).
Groet, Nils
qua grootte is dat een aardig verschil, moet maar even nagevraagd worden lijkt me.


Dat valt best mee: wijfjes Blauwe zijn (van snavel tot staartpunt) maximaal ca. 53 cm, wijfjes Steppe maximaal 49 cm. en de spanwijdte is resp. 121 en 119 cm. Dat betekent dat er zelfs een overlap kan zijn in de 'buitenmaten' (bovenstaand zijn maxima) dus even naar het gewicht gekeken (verantwoordelijk voor de 'bulk' in de vlucht) maar ook daar geen grote verschillen: alleen de uitersten bij Blauwe Kiek-vrouwen zijn 'bakbeesten' die bijna 50% zwaarder kunnen zijn. Minder zware wijfjes echter kunnen ca. even zwaar zijn als doorsnee Steppekiek-vrouwtjes. Het zijn vooral de mannetjes Steppe die zo klein (kunnen) zijn......
Dat allemaal nog afgezien van de betrouwbaarheid van de beoordeling van de grootte van solitaire vogels, iets dat een groot probleem is wordt hier keer op keer aangetoond.
Vanavond meer foto's voorhanden en kunnen we de foto's eindelijk rustig en goed bekijken. Dank voor de hulp en het is sowieso leerzaam.

EDIT 22:55, Zie nu de foto's op groot scherm en nu is het wel duidelijk voor mij... Helaas..
Thijs Fijen

Es en Faz

Beste allemaal,

Wij kunnen jullie alle met 100% zekerheid verzekeren dat het absoluut geen witte buizerd noch meeuw betrof....een roofvogel was het zeer zeker! Ook de tuinvogels hebben dit met hun alarm bevestigd, pas daarna gaan we altijd in de lucht turen....

Witte buizerds trekken overigens vrijwel dagelijks over ons huis. Dus uiteraard is dit in de overweging meegenomen en vraag ik me een beetje af hoe men gezien de omschrijving bij de waarneming op een witte buizerd uit komt.......Blauwe kiek kunnen we ons nog indenken.

Uiteraard begrijpen we dat wanneer je alleen deze foto en dus alleen dit moment ziet, je gaat denken aan een buizerd of iets totaal anders. Maar kijk even naar de Grijze wouw foto van vorig jaar:
http://waarneming.nl/waarneming/view/47224205 Hier kun je bij alleen de foto van achteren, toch ook niet meteen bevestigen dat het om een grijze wouw gaat? En zou je ook hierbij eerder gaan voor een buizerd o.i.d.?.. Gelukkig hadden we toen meer foto's, alleen minder wijsheid  ;D  De houding met de foto van vorig jaar en die van vandaag, lijkt overigens wel een beetje overeen te komen  8)

Vorig jaar hebben we ondanks het vreemde gezicht (op een of andere manier, blijft het een vreemde vogel om te zien vliegen, je krijgt gelijk de vraag in je hoofd 'wat vliegt daar nou!?') toch de fout gemaakt om het op een mogelijke blauwe kiekendief te gooien....we doen veel na onderzoek voor we iets überhaupt invoeren zodat we zo min mogelijk foutjes maken  :P Maar in dit geval zijn we vrijwel helemaal zeker , mede door de ervaring en fout van vorig jaar.

De vogel was duidelijk een kleine roofvogel, welke opvallend wit/licht grijs gekleurd was. Het grijs (te vergelijken met licht man sperwer grijs) was aanwezig aan de bovenkant van de vleugels. De buik en onderkant van de vleugels waren vrijwel egaal wit met alleen zwarte handpennen, zonder enige vlekken, bandering, polsvlek, komma of iets dergelijks.  Enfin; na veel te hebben uitgesloten en te overwegen, kunnen we letterlijk niks anders bedenken dan onze gast van vorig jaar, alleen dan met een ander kleed.  De vlucht, de verhouding, kleur en gewoon de complete jizz, maken voor ons het plaatje van de Grijze wouw compleet.

Dat er twijfels  ontstaan, dat hadden we wel verwacht, vandaar dat we ook het vraagteken lieten staan.
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

Jos Welbedacht

Hey iedereen, is inmiddels bekend of die Ross' Meeuw zich nog heeft laten zien in de namiddag na 15:30 uur?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

fkdeboer

Citaat van: Jos Welbedacht op april 25, 2011, 21:47:21 PM
Hey iedereen, is inmiddels bekend of die Ross' Meeuw zich nog heeft laten zien in de namiddag na 15:30 uur?

daar ben ik ook heel benieuwd naar! morgen eindelijk de mogelijkheid om (voor werk) die kant op te gaan en voor alleen een griel en een blonde ruiter is natuurlijk wat magertjes... 8) :angel: ;D
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jorrit Vlot

@ Jos: Naar mijn weten is ie na 15:30 niet meer gezien... Zegt denk ik niet zoveel, hij is wel vaker een tijd weg geweest. Zaterdag heeft ie ook geruime tijd op het Hollands Diep gezeten.

frankneijts

Citaat van: PicaPica op april 25, 2011, 21:46:29 PM
Beste allemaal,

Enfin; na veel te hebben uitgesloten en te overwegen, kunnen we letterlijk niks anders bedenken dan onze gast van vorig jaar, alleen dan met een ander kleed.  De vlucht, de verhouding, kleur en gewoon de complete jizz, maken voor ons het plaatje van de Grijze wouw compleet.

Dat er twijfels  ontstaan, dat hadden we wel verwacht, vandaar dat we ook het vraagteken lieten staan.


Wat bedoelen jullie met "ander kleed"? De vogel van vorig jaar was adult en nòg adulter worden ze niet.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

m.dijksterhuis

ik zag een interessante gele kwik vanavond, zou Iberische kunnen zijn.
http://waarneming.nl/waarneming/view/53814266

mocht er interesse zijn, ik heb meer foto's.

groeten, Marc

meeuwissen

Vanavond, op 25 april, geluisterd naar de gemelde Iberische Tjiftjaf in het zomerhuisjespark De Vijftig Bunder (dit is bij Tienelsheem (fout van Google)), langs het fietspad en de zandweg de Vijftig bunder, t.o. het weiland. Deze tjif zingt vaak heel welluidend de specifieke Iberische Tjif-zang, soms afgewisseld met meer Collybita-achtige zang. De roep echter niet gehoord en die zou uitsluitsel moeten geven.
De Vinkenhuizen-Tjif had ook soms meer Tjiftjafachtige zang en is gewoon aanvaard. Dus er is nog hoop.
Groet
Guido Meeuwissen

Es en Faz



Wat bedoelen jullie met "ander kleed"? De vogel van vorig jaar was adult en nòg adulter worden ze niet.....


We doelde eigenlijk meer op een grijze wouw, met een ander (lichter/witter) kleed als vorig jaar. Niet specifiek hetzelfde exemplaar als vorig jaar  ;)
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html