Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

#10140
Citaat van: gtroost op maart 31, 2011, 20:50:49 PM
Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 19:29:46 PM
omdat dit een snelle manier van verzenden is.
Wellicht is het dan een optie om de opmaak van die berichten eens kritisch te bekijken, of eventueel het orginele bericht waar de extra info voor van toepassing is mee te sturen. Nog beter is natuurlijk het verzenden sneller te maken. Twee minuten voor 1 waarneming is naar bescheiden mening extreem veel.
Het originele bericht heb je al, dus waarom 2x sturen?
En ja, je moet (bij een compleet bericht) helaas je explorer openen, wat gegevens intikken, een GPS-code uit het apparaat trekken, etc.,
Het is of snelle maar wat summiere info, of wat minder snel met meer exactere info. We geven de waarnemer de keuze en daar zijn ze in het algemeen goed toe in staat.
Vroeger moest je code samenstellen, doorbellen en extra info inspreken, vogellijnbeheerder moest het doorzetten, jij het piepje ontvangen, vogellijn/waarnemer bellen voor extra info en dan maar hopen dat de lijn niet bezet was en/of je de juiste had ontvangen. Daarbij vergeleken is binnen 2 minuten een compleet bericht astronomisch snel.
Maar denk jij dat het al sneller en tegelijkertijd informatiever kan?, dan graag je input hoe dit te verbeteren! Staan we altijd voor open!  ;)

Wietze Janse

Rob Halff

Citaat van: gtroost op maart 31, 2011, 20:50:49 PM
Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 19:29:46 PM
omdat dit een snelle manier van verzenden is.
Wellicht is het dan een optie om de opmaak van die berichten eens kritisch te bekijken, of eventueel het orginele bericht waar de extra info voor van toepassing is mee te sturen. Nog beter is natuurlijk het verzenden sneller te maken. Twee minuten voor 1 waarneming is naar bescheiden mening extreem veel.

Twee minuten voor 1 waarneming extreem veel? Vind juist van niet, supersnel ben je op deze manier op de hoogte. Zeker als je kijkt naar een paar jaar geleden toen we nog pieper groepen hadden (zo gek lang is dat nou ook weer niet geleden...) toen kreeg je vaak de code 01, minder dan een uur geleden waargenomen waarschijnlijk nog aanwezig....(hier moest je het dan mee doen...en mag je hopen dat de vogellijn snel werd ingesproken...) nou dan is dit toch een hele verbetering....later kwam code 00 (wordt NU gezien) een hele verbetering weer, maar wat we nu hebben met al die extra info berichten hadden we 10 jaar geleden toch ook niet kunnen bedenken? Helemaal super vind ik het, direct op de hoogte, ook al moet je soms een paar keer lezen voordat je het begrijpt maar dat neem ik wel voor lief.

p.s. en laten we maar helemaal niet hebben over het tijdperk vóór de pieper groepen...toen hoorde je vaak het nieuws pas bij thuiskomst na een dag vogelen en was je bij voorhand al te laat....

HPM

Citaat van: Rob Halff op maart 31, 2011, 21:48:55 PM
Citaat van: gtroost op maart 31, 2011, 20:50:49 PM
Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 19:29:46 PM
omdat dit een snelle manier van verzenden is.
Wellicht is het dan een optie om de opmaak van die berichten eens kritisch te bekijken, of eventueel het orginele bericht waar de extra info voor van toepassing is mee te sturen. Nog beter is natuurlijk het verzenden sneller te maken. Twee minuten voor 1 waarneming is naar bescheiden mening extreem veel.

Twee minuten voor 1 waarneming extreem veel? Vind juist van niet, supersnel ben je op deze manier op de hoogte. Zeker als je kijkt naar een paar jaar geleden toen we nog pieper groepen hadden (zo gek lang is dat nou ook weer niet geleden...) toen kreeg je vaak de code 01, minder dan een uur geleden waargenomen waarschijnlijk nog aanwezig....nou dan is dit toch een hele verbetering....later kwam code 00 (wordt NU gezien) een hele verbetering weer, maar wat we nu hebben met al die extra info berichten hadden we 10 jaar geleden toch ook niet kunnen bedenken? Helemaal super vind ik het, direct op de hoogte, ook al moet je soms een paar keer lezen voordat je het begrijpt maar dat neem ik wel voor lief.

p.s. en laten we maar helemaal niet hebben over het tijdperk vóór de pieper groepen...toen hoorde je vaak het nieuws pas bij thuiskomst na een dag vogelen en was je bij voorhand al te laat....

Twee minuten maken toch ook niet uit als je er toch een paar uur voor moet rijden als je zo'n beest wil zien?


Herman van der Meer

C.Dekker

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

snwja3

CiteerTwee minuten maken toch ook niet uit als je er toch een paar uur voor moet rijden als je zo'n beest wil zien?
Ik heb eens een Audouins Meeuw op 3 minuten gemist. Ik reed Neeltje Jans op, de vogel vloog aan de verkeerde kant Neeltje Jans af.
Maar goed dan lag meer aan een combinatie van iemand oppikken op een station, afgesloten brug en een sukkel die 70 ipv 100 km/pu reed.
Wietze Janse

Gerard Troost

Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 21:41:33 PM
Het originele bericht heb je al, dus waarom 2x sturen?

Waarom niet? Kleine moeite, veel plezier.

Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 21:41:33 PM
En ja, je moet helaas je explorer openen, wat gegevens intikken, een GPS-code uit het apparaat trekken, etc. Denk jij dat het sneller kan?, dan graag je input hoe dit te verbeteren! Staan we altijd voor open!  ;)

Ja ik denk dat het sneller kan. Met de huidige software kan het ook in een minuut. Die 30 seconden die je sneller bent met alleen extra info in te vullen, tja.
Overigens ben ik natuurlijk niet tegen extra info voor kleine aanvullende zaken. Maar niet in plaats van.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Citaat van: Rob Halff op maart 31, 2011, 21:48:55 PM
p.s. en laten we maar helemaal niet hebben over het tijdperk vóór de pieper groepen...toen hoorde je vaak het nieuws pas bij thuiskomst na een dag vogelen en was je bij voorhand al te laat....
of twee weken later op een verjaardag

ik vindt niet dat we zo moeilijk moeten doen over 1, 2 of 5 minuten tijdsverlies. Je gunt je hobby-collega toch ook wel een pleziertje?
hoe lang zijn we trouwens al over dit onderwerp bezig? meer dan 5 minuten volgens mij ;D

ik zou zeggen: piep op je eigen manier, zolang iedereen de info maar goed kan interpreteren.


Citaat van: Vincent Hart op maart 31, 2011, 21:58:47 PM
@Wietze: Had je 'm liever op een minuut gemist dan?
dat is niet fijn hoor! Ik arriveerde op het moment dat men de kuifkoekoek van wassenaar uit het oog verloor, GRRR! en toen was de griel ook nergens meer te vinden.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jaap Denee

Citaat van: HPM op maart 31, 2011, 21:50:56 PM
Citaat van: Rob Halff op maart 31, 2011, 21:48:55 PM
Citaat van: gtroost op maart 31, 2011, 20:50:49 PM
Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 19:29:46 PM
omdat dit een snelle manier van verzenden is.
Wellicht is het dan een optie om de opmaak van die berichten eens kritisch te bekijken, of eventueel het orginele bericht waar de extra info voor van toepassing is mee te sturen. Nog beter is natuurlijk het verzenden sneller te maken. Twee minuten voor 1 waarneming is naar bescheiden mening extreem veel.

Twee minuten voor 1 waarneming extreem veel? Vind juist van niet, supersnel ben je op deze manier op de hoogte. Zeker als je kijkt naar een paar jaar geleden toen we nog pieper groepen hadden (zo gek lang is dat nou ook weer niet geleden...) toen kreeg je vaak de code 01, minder dan een uur geleden waargenomen waarschijnlijk nog aanwezig....nou dan is dit toch een hele verbetering....later kwam code 00 (wordt NU gezien) een hele verbetering weer, maar wat we nu hebben met al die extra info berichten hadden we 10 jaar geleden toch ook niet kunnen bedenken? Helemaal super vind ik het, direct op de hoogte, ook al moet je soms een paar keer lezen voordat je het begrijpt maar dat neem ik wel voor lief.

p.s. en laten we maar helemaal niet hebben over het tijdperk vóór de pieper groepen...toen hoorde je vaak het nieuws pas bij thuiskomst na een dag vogelen en was je bij voorhand al te laat....

Twee minuten maken toch ook niet uit als je er toch een paar uur voor moet rijden als je zo'n beest wil zien?


Jawel, Herman. Twee minuten maken soms het verschil.


Toch is het advies van Wietze om bij een nieuwe locatie opnieuw te piepen (en niet gebruik te maken van 'extra info' bij de oude locatie) het beste om problemen zoals met de Grote trap te voorkomen. Je hebt op die manier direct de nieuwe en juiste (GPS) locatie te pakken en je bent niet afhankelijk van de stressbestendigheid (of het gebrek er aan) van de melder. En dat is best twee minuten tijdverlies waard.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ies Meulmeester

Citaat van: gtroost op maart 31, 2011, 21:57:17 PM
Ja ik denk dat het sneller kan. Met de huidige software kan het ook in een minuut.

Ja, behalve als je Windows Mobile hebt, want dan ben je ongeveer 5 minuten aan klungelen tot je eindelijk verbinding heb en je eens iets door kunt geven...

Gr, Ies

ps. we gaan een beetje off-topic;)

Tukkerbird

Citaat van: C.Dekker op maart 31, 2011, 21:54:17 PM
Dit is leuk
http://waarneming.nl/soort/view/1604?from=2011-03-31&to=2011-03-31

Dit is op één minuut afstand fietsen van mijn huis, de waarnemer heeft nog nooit iets eerder ingevoert :rolleye:
Ik geloof er dus weinig van.

GijsB

Een notenkraker op 31 maart ::)

Martin, als ik jou was zou ik maar even langs gaan, een gratis notenkraker is altijd mooi meegenomen  :P
Gijs

snwja3

CiteerJa ik denk dat het sneller kan. Met de huidige software kan het ook in   een minuut. Die 30 seconden die je sneller bent met alleen extra info in   te vullen, tja.
Overigens ben ik natuurlijk niet tegen extra info voor kleine aanvullende zaken. Maar niet in plaats van.

@Gerard, ik ga uit van een minder ervaren waarnemer, ikzelf heb 'm wel binnen een minuut uit.  :angel:
Maar de ontwikkelingen gaan snel en als het ook binnen een halve minuut kan, dan worden we daar graag over geïnformeerd, ik zie wel een mailtje.  :duim:

@Ies,
Windows Mobile heeft 2 minuten nodig, maar dat OS is ook alweer historie (en destijds was dat heel snel!)  ;)
Wietze Janse

HPM

Citaat van: tukkerbird op maart 31, 2011, 22:07:12 PM
Citaat van: C.Dekker op maart 31, 2011, 21:54:17 PM
Dit is leuk
http://waarneming.nl/soort/view/1604?from=2011-03-31&to=2011-03-31

Dit is op één minuut afstand fietsen van mijn huis, de waarnemer heeft nog nooit iets eerder ingevoert :rolleye:
Ik geloof er dus weinig van.

Iedereen hier, ervaren of niet, heeft ooit zijn eerste vogel in Waarneming.nl ingevoerd en zo'n bijzonderheid is nou juist iets wat iemand er toe kan brengen om iets in te voeren. Het zegt dus helemaal niets over de betrouwbaarheid van de melder.

Herman van der Meer

Steven Wytema

Wel interessant al die voors en tegens van extra info maar uiteindelijk draait het voornamelijk om één ding:
Citaat van: snwja3 op maart 31, 2011, 19:29:46 PM
Zorg inderdaad dat je bericht duidelijk is, in de stress/hectiek kan dat soms nog de zwaarste taak zijn!  ;)
En dat is altijd zo geweest, en zal denk ik ook altijd wel zo blijven (hoe zeldzamer de soort, hoe groter de stress).
Dat was vroegâh ook al zo, met die semafoons, atlasblokken en hele ellende.
Voel je de adrenaline alweer door je aderen gieren terwijl je naar dat ^%$%^-schermpje zit te kijken met zonlichtreflectie, of ie je GPS al heeft bepaald?
En of de soort er nog zit?? pfff man ik moet er niet aan denken! (of juist wel :) )
Ik zou zeggen: doe je best, het voorjaar staat voor de deur!


(oh en mbt de piep van Max: tsja iedereen heeft zijn eigen manier van schrijven, met of zonder interpunctie, spelfouten etc. part of the game denk ik)
Steven Wytema


JohanvantBosch

Citaat van: HPM op maart 31, 2011, 23:10:37 PM
Citaat van: tukkerbird op maart 31, 2011, 22:07:12 PM
Citaat van: C.Dekker op maart 31, 2011, 21:54:17 PM
Dit is leuk
http://waarneming.nl/soort/view/1604?from=2011-03-31&to=2011-03-31

Dit is op één minuut afstand fietsen van mijn huis, de waarnemer heeft nog nooit iets eerder ingevoert :rolleye:
Ik geloof er dus weinig van.

Iedereen hier, ervaren of niet, heeft ooit zijn eerste vogel in Waarneming.nl ingevoerd en zo'n bijzonderheid is nou juist iets wat iemand er toe kan brengen om iets in te voeren. Het zegt dus helemaal niets over de betrouwbaarheid van de melder.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk herman. Maar helaas blijkt toch heel vaak dat zo'n zeldzame eerste melding niet klopt. Zeker als iemand er dan meteen een DIKSNAVELnotenkraker van gemaakt heeft. Of wanneer iemand bijvoorbeeld totaal geen toelichting of beschrijving geeft wat op mij overkomt alsof iemand de zeldzaamheid van de waarneming niet helemaal kan inschatten. Ik vind het dus zeker relevante info en zou niet snel geneigd zijn zo'n melding in dit forum topic neer te zetten.
Maar we zullen zien. 8)

Sivienka

Dus morgen allemaal naar de Diksnavel toe.
(En dan vergeten we even dat het 1 april is??)

Theovanv

Citaat van: Sivienka op maart 31, 2011, 23:41:16 PM
Dus morgen allemaal naar de Diksnavel toe.
(En dan vergeten we even dat het 1 april is??)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op maart 31, 2011, 23:30:10 PM
Citaat van: HPM op maart 31, 2011, 23:10:37 PM
Citaat van: tukkerbird op maart 31, 2011, 22:07:12 PM
Citaat van: C.Dekker op maart 31, 2011, 21:54:17 PM
Dit is leuk
http://waarneming.nl/soort/view/1604?from=2011-03-31&to=2011-03-31

Dit is op één minuut afstand fietsen van mijn huis, de waarnemer heeft nog nooit iets eerder ingevoert :rolleye:
Ik geloof er dus weinig van.

Iedereen hier, ervaren of niet, heeft ooit zijn eerste vogel in Waarneming.nl ingevoerd en zo'n bijzonderheid is nou juist iets wat iemand er toe kan brengen om iets in te voeren. Het zegt dus helemaal niets over de betrouwbaarheid van de melder.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk herman. Maar helaas blijkt toch heel vaak dat zo'n zeldzame eerste melding niet klopt. Zeker als iemand er dan meteen een DIKSNAVELnotenkraker van gemaakt heeft. Of wanneer iemand bijvoorbeeld totaal geen toelichting of beschrijving geeft wat op mij overkomt alsof iemand de zeldzaamheid van de waarneming niet helemaal kan inschatten. Ik vind het dus zeker relevante info en zou niet snel geneigd zijn zo'n melding in dit forum topic neer te zetten.
Maar we zullen zien. 8)

Ik zou hem ook niet in dit topic hebben gesignaleerd, maar dat heeft niets met het door de persoon ingevoerde aantal waarnemingen te maken, omdat je  daaruit helemaal niets over iemands ervaring kunt afleiden. En toch wordt dat telkens weer aangevoerd om de betrouwbaarheid van een waarneming in twijfel te trekken.


Herman van der Meer

Yeronimo

http://waarneming.nl/waarneming/view/53106870

Opmerkelijk dat er opeens een hoop zeldzame soorten geclaimed worden. Iedereen heeft het voorjaar in zijn bol. Maar deze ziet er wel spannend uit.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rein Genuït

Citaat van: Yeronimo op april 01, 2011, 06:20:18 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/53106870

Opmerkelijk dat er opeens een hoop zeldzame soorten geclaimed worden. Iedereen heeft het voorjaar in zijn bol. Maar deze ziet er wel spannend uit.

datum....  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

frankw

Vandaag gezien in het donker dus.. Knap belicht. 1 april? :rolleye:

Vincent Hart

CiteerWat vliegt daar, van Dobben
Aan de gebruikte gids kan het niet liggen  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

foto bewerkt om 04.13 i adobe photoshop.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op april 01, 2011, 08:18:46 AM
foto bewerkt om 04.13 i adobe photoshop.

Al mijn foto's op Waarneming zijn door Photoshop gegaan. Toch zijn ze echt.
Herman van der Meer

Yeronimo

Dus elke zeldzame vogel die op 1 april gemeld wordt is blijkbaar een grap?  :rolleye:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: Yeronimo op april 01, 2011, 11:40:23 AM
Dus elke zeldzame vogel die op 1 april gemeld wordt is blijkbaar een grap?  :rolleye:
Dat niet, maar als de foto op klaarlichte dag is genomen en al om 4:13 in photoshop zat klopt er iets niet ;) Ook als je s nachts een extreem lange belichting uitvoert ziet je foto er niet zo uit. En alhoewel ik geen photoshopfoutjes zie ziet de vogel er toch wat opgeplakt uit ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Yeronimo op april 01, 2011, 11:40:23 AM
Dus elke zeldzame vogel die op 1 april gemeld wordt is blijkbaar een grap?  :rolleye:

Nee. De grap is dat de soortenjagers elke 1 april een heleboel zeldzaamheden missen omdat ze denken dat het op die dag wel nep moet zijn.   :)
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op april 01, 2011, 11:49:50 AM
Citaat van: Yeronimo op april 01, 2011, 11:40:23 AM
Dus elke zeldzame vogel die op 1 april gemeld wordt is blijkbaar een grap?  :rolleye:

Nee. De grap is dat de soortenjagers elke 1 april een heleboel zeldzaamheden missen omdat ze denken dat het op die dag wel nep moet zijn.   :)
ELKE 1 april een HELEBOEL zeldzaamheden? ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op april 01, 2011, 11:55:01 AM
Citaat van: HPM op april 01, 2011, 11:49:50 AM
Citaat van: Yeronimo op april 01, 2011, 11:40:23 AM
Dus elke zeldzame vogel die op 1 april gemeld wordt is blijkbaar een grap?  :rolleye:

Nee. De grap is dat de soortenjagers elke 1 april een heleboel zeldzaamheden missen omdat ze denken dat het op die dag wel nep moet zijn.   :)

ELKE 1 april een HELEBOEL zeldzaamheden? ;)

Ja. Zeldzaamheden hebben namelijk een sterke voorkeur voor 1 april om te verschijnen omdat het dan altijd zo lekker rustig is.  :)


Herman van der Meer