Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: frankcoenjaerts op januari 27, 2011, 22:15:06 PM
Moet haast wel, maar als ik dat ding dan (op de eerste foto) vergelijk met de auto spiegel klopt ook de lengte van geen kanten: autospiegel bijna 2 x zo lang - zou dan dus zo'n 40 cm moeten zijn (Drieteenspecht is 22 cm).  ???

Niettemin eens Jos: de beschrijving is helder !

Probleem is dat je volgens mij maar de helft dan niet minder van de vogel ziet aangezien er een tak voor zit.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Adri Clements

Foto is van boven genomen, pin je dus niet vast op groottes. De auto staat wat verder weg nl.
Je kan het beste vergelijken met de takken, dan zou het heel goed een wat kleinere specht kunnen zijn. Voor het geel op de kop hoef ik overigens niet lang te fantaseren.
Voordat we pixels gaan determineren is het handig om dat beest ff te checken in real life!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Folkert Jan

Citaat van: Adri Clements op januari 27, 2011, 22:20:10 PM
Foto is van boven genomen, pin je dus niet vast op groottes. De auto staat wat verder weg nl.
Je kan het beste vergelijken met de takken, dan zou het heel goed een wat kleinere specht kunnen zijn. Voor het geel op de kop hoef ik overigens niet lang te fantaseren.
Voordat we pixels gaan determineren is het handig om dat beest ff te checken in real life!

Komt goed zodra ik de exacte plek weet!
Morgenvroeg bij het eerste licht ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

#9753
Ik heb begrepen dat de vogel gezien zou zijn in de wilgen achter de wooncontainers langs het Damsterdiep. Hiervan zijn er twee locaties, het gaat echter om de meest westelijke, dus de containers die het dichtst bij het centrum van Groningen staan. De vogel is zelfs gezien op 2 meter vanuit het raam van een wooncontainer. De foto werd pas gemaakt toen de specht wat lager zat. Je zou zeggen dat niemand zich dan kan vergissen wat betreft de kleur van de kruin.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 27, 2011, 22:33:20 PM
Ik heb begrepen dat de vogel gezien zou zijn in de wilgen achter de wooncontainers langs het Damsterdiep. Hiervan zijn er twee locaties, het gaat echter om de meest westelijke, dus de containers die het dichtst bij het centrum van Groningen staan. De vogel is zelfs gezien op 2 meter vanuit het raam van een wooncontainer. De foto werd pas gemaakt toen de specht wat lager zat. Je zou zeggen dat niemand zich dan kan vergissen wat betreft de kleur van de kruin.

Vergissen kan altijd.....Bepaald licht op een rode kruin door een wat vies raam?
Maar ik krijg niet echt het idee dat de waarnemer weet wat een drieteenspecht is en dat een gele kruin iets heel zeldzaams zou betekenen?

Heb je toevallig nog informatie gekregen over de rug?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

#9755
Vergissen kan zeker, heb er zelf de nodige ervaring mee. Verdere details heb ik niet. De waarnemer kwam er pas achteraf achter dat Drieteenspecht extreem zeldzaam zou zijn in Nederland, daarom contacteerde hij mij. De soort vertoont natuurlijk ook nauwelijks trekgedrag.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 27, 2011, 23:27:56 PM
Vergissen kan zeker, heb er zelf de nodige ervaring mee. Verdere details heb ik niet. De waarnemer kwam er pas achteraf achter dat Drieteenspecht extreem zeldzaam zou zijn in Nederland, daarom contacteerde hij mij. De soort vertoont natuurlijk ook nauwelijks trekgedrag.

Maar er is een eerder niet aanvaard geval die toch aardig betrouwbaar over kwam heb ik mij ooit laten vertellen. (Jaren geleden ergens in de duinen door een destijds gewaardeerde vogelaar, maar pin me er niet op vast.) Geeft mij toch wel een beetje hoop.
En eigenlijk heb je als plaatselijke vogelaar de plicht zulke waarnemingen af te lopen. Ik zou het ook fijn vinden als dit ergens in Limburg zou zijn en er zou even iemand gaan kijken  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Op de plek alleen een man grote bonte specht gevonden. Zoekactie in die buurt leverde ook niks op
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: Bas vd Burg op januari 25, 2011, 15:41:01 PM
Citaat van: dupont op januari 25, 2011, 14:36:23 PM
Zo dood je iedere discussie Rutger... Het lijkt mij zinvoller om naar de beschrijving te kijken... Van punt tot punt even groot dan Kokmeeuw begrijp ik wel (hoewel Drieteenmeeuw iets groter is). Een slankere indruk vind ik daar weer minder op passen. In ieder geval: een interessante waarneming! (...)

En dat was ook mijn punt (en ik vermoed ook die van Wouter) David  :duim:
Inderdaad. Lijkt me bij zo'n waarneming toch goed om alle opties in ogenschouw te nemen. Zeker omdat we geen storm recent hebben gehad.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Geen STOP PRESS, maar een groep fraters in het binnenland is geen alledaagse kost meer: http://waarneming.nl/waarneming/view/52036268
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjanH

Citaat van: Vincent Hart op januari 28, 2011, 17:26:38 PM
Geen STOP PRESS, maar een groep fraters in het binnenland is geen alledaagse kost meer: http://waarneming.nl/waarneming/view/52036268


Bepaald niet inderdaad. De laatste keer dat ik een groepje in het binnenland heb gezien (toevallig vlakbij de plek waar de vogels zich vandaag bevonden) is 14-12-2004 geweest. Een hele poos geleden dus. Misschien dat de soort wel eens over het hoofd wordt gezien maar dat neemt niet weg dat Fraters in het binnenland zeer dun gezaaid zijn.

JohanvantBosch

Citaat van: ArjanH op januari 28, 2011, 17:50:51 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 28, 2011, 17:26:38 PM
Geen STOP PRESS, maar een groep fraters in het binnenland is geen alledaagse kost meer: http://waarneming.nl/waarneming/view/52036268


Bepaald niet inderdaad. De laatste keer dat ik een groepje in het binnenland heb gezien (toevallig vlakbij de plek waar de vogels zich vandaag bevonden) is 14-12-2004 geweest. Een hele poos geleden dus. Misschien dat de soort wel eens over het hoofd wordt gezien maar dat neemt niet weg dat Fraters in het binnenland zeer dun gezaaid zijn.
NIet alleen in het binnenland trouwens... in zuidwest Nederland houdt het ook niet over.

Rikstar

op de Dollardkwelder daarentegen in noordoost Groningen kwamen wij ca. 2 weken geleden nog op de 1500 Fraters.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Robertmeer

Van afgelopen zomer. Op het Amsterdams Vogelnet is weer een broedvogelinventarisatie van Botshol te lezen. Hierin wordt een melding gedaan van een Grauwe Fitis!

CiteerGrauwe Fitis 23 mei  Onverdeelde Helft (gezien en gehoord door Walter Busse, die de soort een week  eerder nog uitgebreid had bestudeerd in Zuid-Polen; gezien hier: geheel grijs  met lange oogstreep en witte vleugelstreep; gehoord hier: witte  kwikstaart-achtig geluid, geheel anders dan Fitis; gedrag: totaal niet schuw). 
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

Citaat van: Robertmeer op januari 28, 2011, 23:13:29 PM
Van afgelopen zomer. Op het Amsterdams Vogelnet is weer een broedvogelinventarisatie van Botshol te lezen. Hierin wordt een melding gedaan van een Grauwe Fitis!

CiteerGrauwe Fitis 23 mei  Onverdeelde Helft (gezien en gehoord door Walter Busse, die de soort een week  eerder nog uitgebreid had bestudeerd in Zuid-Polen; gezien hier: geheel grijs  met lange oogstreep en witte vleugelstreep; gehoord hier: witte  kwikstaart-achtig geluid, geheel anders dan Fitis; gedrag: totaal niet schuw). 

http://bit.ly/gHjVwD (Word, 2.6 MB)

"Foto op voorblad: Matkop, dit jaar voor het eerst afwezig in de Botshol."
Is een Glanskop.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op januari 28, 2011, 23:25:01 PM

"Foto op voorblad: Matkop, dit jaar voor het eerst afwezig in de Botshol."
Is een Glanskop.
Dat klopt dan dus, doordat de Matkop afwezig was, konden ze hem niet fotograferen  ;D

frankmeer

Citaat van: HPM op januari 28, 2011, 23:25:01 PM
http://bit.ly/gHjVwD (Word, 2.6 MB)

"Foto op voorblad: Matkop, dit jaar voor het eerst afwezig in de Botshol."
Is een Glanskop.

Foto is in Nijverdal gemaakt: http://waarneming.nl/waarneming/view/50852686
Ik zie trouwens wel 2 secundaire kenmerken voor Matkop, het lichte paneel op de armpennen en de witte achterwang.
Voor Glanskop spreken het lichte snavelvlekje, de glanzende kruin en het kleine sikje.
Frank van der Meer

HPM

Nu blijkt dat hij als Matkop in Waarneming is goedgekeurd zal ik dit samengevat in 'Foutieve Determinatie' posten, want volgens mij is het echt een Matkop. Een admin kan deze off-topic berichten wat mij betreft dan verwijderen.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: frankmeer op januari 29, 2011, 17:42:38 PM
Citaat van: HPM op januari 28, 2011, 23:25:01 PM
http://bit.ly/gHjVwD (Word, 2.6 MB)

"Foto op voorblad: Matkop, dit jaar voor het eerst afwezig in de Botshol."
Is een Glanskop.

Foto is in Nijverdal gemaakt: http://waarneming.nl/waarneming/view/50852686
Ik zie trouwens wel 2 secundaire kenmerken voor Matkop, het lichte paneel op de armpennen en de witte achterwang.
Voor Glanskop spreken het lichte snavelvlekje, de glanzende kruin en het kleine sikje.

Die pro Matkopkenmerken zijn beide variabel en/of beinvloedbaar door lichtval/fotografische effecten; het vlekje op de bovensnavel is in 95+ % van de gevallen diagnostisch.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JandJ

http://waarneming.nl/waarneming/view/52058238 op naar Amerika!
Jammer, ik wilde zaterdag nog een vogelexcursie van school erlangs laten gaan...
Maar misschien wordt hij nog teruggevonden, ik heb helaas niet de mogelijkheid om te zoeken.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

pwolf

Citaat van: jandj op januari 31, 2011, 20:39:52 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/52058238 op naar Amerika!
Jammer, ik wilde zaterdag nog een vogelexcursie van school erlangs laten gaan...
Maar misschien wordt hij nog teruggevonden, ik heb helaas niet de mogelijkheid om te zoeken.

Jan, ook zonder Grote Geelpoot is in die wereld meer dan genoeg te zien om een dag te vullen.  Overigens vliegt hij vaker een stukje...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

JandJ

Ja, absoluut! Zo'n excursie is altijd weer veel te snel voorbij. Maar je kunt niet verwachten dat iedereen om 6u paraat is om de dag in Zeeland door te brengen  :(
Mijn boodschap was eigenlijk: De GGP is de afgelopen 2 dagen niet ingevoerd. Het zegt niet veel, maar toch...  ;)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Citaat van: jandj op februari 01, 2011, 00:30:03 AMMijn boodschap was eigenlijk: De GGP is de afgelopen 2 dagen niet ingevoerd. Het zegt niet veel, maar toch...  ;)
Vorig jaar was ie was langer zoek: Tussen 26-10 en 9-12 (met een onzekere waarneming op 15-11). Het is nog wat vroeg voor 'terugtrek' dus het beest hangt vast nog ergens in de buurt rond.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Dus in theorie is er een grote kans dat ik de vogel zaterdag kan zien? als de buschauffeur over de landweggetjes durft te rijden...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

temmie

Het is er breed genoeg, voor landweggetjes zijn ze eerder breed uitgevallen...
Draaien met een bus kan waarschijnlijk zelfs aan de kreek als je het dorp niet door wilt.
Verder zijn er alleen haakse bochten (of flauwer) van en naar de N256.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

fkdeboer

was er voor discussies over "ik hoop dat de grote geelpootruiter nog 2 maanden blijft zitten, want dan ...." en discussies over het keren van bussen op landweggetjes in de buurt van aanwezige, dan wel net weer vertrokken zeldzaamheden, niet een apart topic aangemaakt? ::)   http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133874.0.html

Aan de andere kant, mocht die weer gevonden worden, lees ik het graag hier, want uiteraard heb ik komend weekend een rondje zeeland op de planning staan en nog geen grote geelpoot ruiter op de lijst :angel: O0
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Bas vd Burg

Afgelopen zondag sprak ik een vogelaar die mij vertelde dat hij zaterdag de GGP had gedipt omdat de vogel was opgejaagd door personen die het nodig vonden naar de vogel toe te lopen voor een foto (bij 2 waarnemingen van afgelopen zaterdag staat iets soortgelijks in de toelichting bij de betreffende waarneming). Ik hoop dat de vogel nog ergens opduikt, gelet op het patroon zal de vogel vast nog wel ergens in de omgeving rondhangen. Ik ben namelijk ook nog steeds niet geweest  8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

#9777
Zo, ik heb de wie heeft de grootste/kleinste-discussie even afgesplitst, zie Verstoring van Dwaalgasten onder Ethiek en Wetgeving. Daar wel graag wat netter!

Kunnen we het hier weer over zeldzame vogels hebben - hopelijk binnenkort weer eens iets nieuws  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pwolf

Citaat van: fkdeboer op februari 01, 2011, 13:35:19 PM
was er voor discussies over "ik hoop dat de grote geelpootruiter nog 2 maanden blijft zitten, want dan ...." en discussies over het keren van bussen op landweggetjes in de buurt van aanwezige, dan wel net weer vertrokken zeldzaamheden, niet een apart topic aangemaakt? ::)   http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133874.0.html

Aan de andere kant, mocht die weer gevonden worden, lees ik het graag hier, want uiteraard heb ik komend weekend een rondje zeeland op de planning staan en nog geen grote geelpoot ruiter op de lijst :angel: O0

er zijn nog kansen: http://waarneming.nl/waarneming/view/52112381

afgaande op de weersverwachting voor aankomend weekend zullen alle sloten, die bij deze vogel eerder zo in trek waren, weer geheel ijsvrij zijn. Bekijk dus voorla ook de pijlen die in begin januari geplaatst werden.

groeten, pim

Pim Wolf, Vlissingen

fkdeboer

Citaat van: pwolf op februari 01, 2011, 22:00:53 PM
er zijn nog kansen: http://waarneming.nl/waarneming/view/52112381

afgaande op de weersverwachting voor aankomend weekend zullen alle sloten, die bij deze vogel eerder zo in trek waren, weer geheel ijsvrij zijn. Bekijk dus voorla ook de pijlen die in begin januari geplaatst werden.

groeten, pim

Dank je, Pim. Ga ik zeker doen!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra