Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

stefanhageman

Aan die foto te zien lijkt het wel een Koperwiek?
Stefan Hageman


Dylan

Dacht ik ook, zie mijn commentaar ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

JohanvantBosch

Ik bouw er zo snel ook geen koperwiek van, maar een Notenkraker is het - zoals verwacht - zeker niet...

ArjanH

Afgaande op de foto lijkt me dit een Koperwiek. Een Notenkraker is het in mijn ogen zeer zeker niet.

caliprobola

De notenkraker lijkt mij alvast een overbelichte spreeuw, de waarnemer vermeldt trouwens zelf getwijfeld te hebben tussen spreeuw en notenkraker.

mvg
Pieter Vantieghem

f_a_roos

Ik vind de buik en borst te bol en de snavel te lang en te dik aan de basis voor Spreeuw of Koperwiek (non-starter). Ik gun de waarnemer het voordeel van de twijfel, FWIW.

f_a_roos

Bovendien kan de witte vlek op de foto duiden op (een overbelichting van) de lichte vlek tussen oog en bek (teugel) van de Notenkraker.

Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 19:33:18 PM
Ik vind de buik en borst te bol en de snavel te lang en te dik aan de basis voor Spreeuw of Koperwiek (non-starter). Ik gun de waarnemer het voordeel van de twijfel, FWIW.

Maarten Hotting

Citaat van: stefanhageman op december 31, 2010, 14:46:36 PM
Aan die foto te zien lijkt het wel een Koperwiek?

Waarom Koperwiek?
Ik zie er overduidelijk een Spreeuw in eerlijk gezegd, niet meer en niet minder!!
Groet,
Maarten

laatvlieger

ik zie er ook alleen maar een spreeuw in
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jarinka

Als we dit geen goede Ruigpotendag kunnen noemen, dan weet ik het ook niet meer. 129 waarnemingen!
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op januari 02, 2011, 22:26:33 PM
Als we dit geen goede Ruigpotendag kunnen noemen, dan weet ik het ook niet meer. 129 waarnemingen!

Kijk ook eens naar alle andere waarnemingen!
Een erg bevogeld dagje ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

#9582
De vier Sneeuwganzen worden weer gemeld alleen Verborgen??

http://waarneming.nl/waarneming/view/51597077

Ik heb ze vorige week niet kunnen vinden dus als de waarnemer me het desnoods persoonlijk wil vertellen heel graag. Veel dank

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jos Welbedacht

Er wordt nu een Buffelkopeend gemeld bij Den Oever. Een vogel op zee lijkt toch spannender dan een vogel in het binnenland, ben benieuwd of de vogel zal blijven.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rob Halff

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 04, 2011, 16:43:38 PM
Er wordt nu een Buffelkopeend gemeld bij Den Oever. Een vogel op zee lijkt toch spannender dan een vogel in het binnenland, ben benieuwd of de vogel zal blijven.

Wordt er niet echt warm van; nabij Den Helder aan de waddenzee kant van het Balgzand bij 't Kuitje zwemt al jaren een adult man Buffelkopeend. Deze vogel is gekleurringd en komt waarschijnlijk uit de waterwild collectie nabij 't Zandt. Het zou goed mogelijk dezelfde kunnen zijn omdat de vogel zich zeer waarschijnlijk verplaatst heeft vanwege de vele ijsschotsen nabij het Balgzand.

Jos Welbedacht

CiteerWordt er niet echt warm van; nabij Den Helder aan de waddenzee kant van het Balgzand bij 't Kuitje zwemt al jaren een adult man Buffelkopeend. Deze vogel is gekleurringd en komt waarschijnlijk uit de waterwild collectie nabij 't Zandt. Het zou goed mogelijk dezelfde kunnen zijn omdat de vogel zich zeer waarschijnlijk verplaatst heeft vanwege de vele ijsschotsen nabij het Balgzand.

Hey Rob, je hebt gelijk. Ik was die vogel even vergeten.
Groeten, Jos.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Ik had net een Ross' Gans ten noord-westen van het Sneekermeer, de waarneming verschijnt snel op waarneming.nl .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 05, 2011, 14:35:27 PM
Ik had net een Ross' Gans ten noord-westen van het Sneekermeer, de waarneming verschijnt snel op waarneming.nl .

Goed dat je de waarneming bent nagegaan en kritisch hebt gekeken :duim: Ik zal morgen eens een poging doen het beestje terug te vinden
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

#9588
We hebben trouwens nog wel even getwijfeld of de vliegende vogel hetzelfde exemplaar is als de zittende. De vliegende vogel kwam in een kleinere groep Brandganzen ongeveer een kwartier nadat de grote groep was opgevlogen vanuit het noorden aanzetten. Over vogel 1 bestaat geen twijfel zoals de foto ook laat zien, maar ik vind het moeilijker om Sneeuw- en Ross' gans in vlucht te determineren. Foto 2 vind ik dan wat moeilijker. De vogel doet daar niet onder voor de Ross' Gans van het Lauwersmeer vorig jaar, maar zijn de nek en de snavel kort genoeg? Misschien kan iemand hier wat meer van vertellen?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Martijn Bot

Ook foto 2 toont een prima Rossje, hoor.

Jos Welbedacht

Thnx, Martijn. Top! Ik ga door Zwartkeeldeceptie steeds meer aan mezelf twijfelen ;) .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Gerard Troost

Jos, zaten er wellicht ook geringde Brandganzen in die groep? Zo ja, heb je ze afgelezen? Zou interessant zijn om te kijken of dit wellicht een van de 2009/2010 vogels is.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Martijn Bot

Citaat van: Jos Welbedacht op januari 05, 2011, 16:33:40 PM
Ik ga door Zwartkeeldeceptie steeds meer aan mezelf twijfelen ;) .

Waar gevogeld wordt, worden fouten gemaakt. Ik denk dat geen enkele vogelaar op of buiten dit forum zich kan beroepen op een smetteloos blazoen, maar daar moet je vooral niet te veel in blijven hangen.

Wellicht een leuk onderwerp voor een topic: Voor de draad ermee, je grootste blunder!
Ik start 'm alleen nog niet omdat ik er nog niet uit ben welke blunder mijn grootste was.

frankneijts

Citaat van: Martijn Bot op januari 05, 2011, 17:18:12 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op januari 05, 2011, 16:33:40 PM
Ik ga door Zwartkeeldeceptie steeds meer aan mezelf twijfelen ;) .

Waar gevogeld wordt, worden fouten gemaakt. Ik denk dat geen enkele vogelaar op of buiten dit forum zich kan beroepen op een smetteloos blazoen, maar daar moet je vooral niet te veel in blijven hangen.

Wellicht een leuk onderwerp voor een topic: Voor de draad ermee, je grootste blunder!
Ik start 'm alleen nog niet omdat ik er nog niet uit ben welke blunder mijn grootste was.

Geen probleem Martijn: d'r zijn vast wel een paar vogelaars die daar een mening over hebben...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjenDrost †

Ik lees net dat er in de Oostvaardersplassen ook een bijzondere waarneming gedaan is.....  ;D

Jos Welbedacht

#9595
CiteerJos, zaten er wellicht ook geringde Brandganzen in die groep? Zo ja, heb je ze afgelezen? Zou interessant zijn om te kijken of dit wellicht een van de 2009/2010 vogels is.

Hey Gerard, de vogels zaten te ver weg om ringen te kunnen ontdekken. Misschien kan dat gebeuren wanneer de ganzen zich weer laten zien. Ik hoop dat er naast Folkert Jan morgen nog meer vogelaars op zoek gaan zodat vast gesteld kan worden of de Ross' Gans ongeringd is.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Citeer
Citeer
Waar gevogeld wordt, worden fouten gemaakt. Ik denk dat geen enkele vogelaar op of buiten dit forum zich kan beroepen op een smetteloos blazoen, maar daar moet je vooral niet te veel in blijven hangen.

Wellicht een leuk onderwerp voor een topic: Voor de draad ermee, je grootste blunder!
Ik start 'm alleen nog niet omdat ik er nog niet uit ben welke blunder mijn grootste was.
Geen probleem Martijn: d'r zijn vast wel een paar vogelaars die daar een mening over hebben...... 8)
;) ik wacht er ook maar even mee, wellicht tot dat iemand anders het aandurft zijn blunders wereldkundig te maken  :P .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Gerard Troost

Citaat van: ArjenDrost op januari 05, 2011, 18:46:42 PM
Ik lees net dat er in de Oostvaardersplassen ook een bijzondere waarneming gedaan is.....  ;D

Nu maar hopen dat die Bertus Kniest de Reuzenzwartkopmeeuw ook heeft gezien  ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Max Berlijn

Na een keer voor niets, gisteren raak, http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=4272&page=1

Leuk clubje voor de liefhebber.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

De Ross' gans heeft helaas een kleurringetje laag om de rechterpoot. Volgens mij geel, maar door de mist zijn de kleuren mogelijk niet goed te zien
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

CiteerDe Ross' gans heeft helaas een kleurringetje laag om de rechterpoot. Volgens mij geel, maar door de mist zijn de kleuren mogelijk niet goed te zien.
Dat is helaas jammer, toch goed dat de vogel even hebt gecontroleerd!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space