Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: Jarinka op november 15, 2010, 17:59:20 PM
De Waterspreeuw bij Leusden is nergens te vinden. Ik heb vanmiddag van half 3 tot kwart voor 4 het hele gebiedje doorzocht, en heb een behoorlijk stuk langs het Valleikanaal gelopen. Daarvoor heeft Bram Rijksen met een aantal anderen gezocht, en na mij ook nog iemand.
Hier is een erg geschikt stukje snelstromend water met stenen erin. Mocht hij binnenkort opduiken, dan verwacht ik dat het daar is.
Veel Watersnippen in het gebiedje, en in het Valleikanaal wat Dodaarsen.

Jan, het heeft m.i. niet zoveel zin om morgen te gaan zoeken. De waarnemer werkt bij Waterschap Vallei en Eem, en dat ligt naast het gebiedje. Zodra hij hem weer gezien heeft geeft hij het door.

Goed om te weten.  :duim:

Maar het zou denk ik ook best kunnen dat hij langs de Barneveldse Beek opduikt. Ik denk dat ik morgen even ga kijken bij een vistrap bij Bloeidaal. Het zou natuurlijk wel erg leuk zijn als hij weer gezien wordt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jelle Aalders

Er staan nu een foto bij.

Citaat van: Rob Halff op november 15, 2010, 16:07:03 PM
Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2010, 15:28:31 PM
Citaat van: dodaars op november 15, 2010, 15:02:52 PM
Net een vale/woestijnbraamsluiper in katwijk ontdekt door mij in het ridderpark. Er zijn foto's gemaakt.
huh? door jou of door Rob Halff?

Vogel is door ons beiden ontdekt, gelijktijdig. Jelle stond op het fietspad en ik aan de t-splitsing aldaar. Vogel kwam aanvliegen en landde in een kale boom, zodoende. Vogel was erg vliegerig en sloot zich aan bij de mezengroep. Na een kwartier helaas uit beeld verloren. Er zijn record shots gemaakt van matige kwaliteit die ik vanavond zal opvragen bij die meneer.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

caliprobola

Behalve één waarnemer die meldt dat de vogel lichter oogde dan gewone braamsluiper, maakt geen enkele waarnemer melding van kenmerken waarom aan vale braamsluiper wordt gedacht bij de vogel van Katwijk. De late waarnemingsdatum verleidt natuurlijk gemakkelijk om aan een ver oostelijke ondersoort te denken maar van een vogel die gisteren en eergisteren bij Oostende (België) werd gezien, wijst een aantal kenmerken toch eerder op de nominaat. Het lijkt me moeilijk om een uitspraak te doen over de ondersoort op basis van de ene foto van de vogel van Katwijk maar het contrast tussen de "vuile" onderdelen en witte keel lijkt me al niet zo goed voor een oostelijke ondersoort. Het zou met andere woorden dus handig zijn moesten de waarnemers wat meer details kunnen geven over in het veld waargenomen kenmerken.


mvg
Pieter Vantieghem

GertJ

Citaat van: caliprobola op november 15, 2010, 20:14:33 PM
Behalve één waarnemer die meldt dat de vogel lichter oogde dan gewone braamsluiper, maakt geen enkele waarnemer melding van kenmerken waarom aan vale braamsluiper wordt gedacht bij de vogel van Katwijk. De late waarnemingsdatum verleidt natuurlijk gemakkelijk om aan een ver oostelijke ondersoort te denken maar van een vogel die gisteren en eergisteren bij Oostende (België) werd gezien, wijst een aantal kenmerken toch eerder op de nominaat. Het lijkt me moeilijk om een uitspraak te doen over de ondersoort op basis van de ene foto van de vogel van Katwijk maar het contrast tussen de "vuile" onderdelen en witte keel lijkt me al niet zo goed voor een oostelijke ondersoort. Het zou met andere woorden dus handig zijn moesten de waarnemers wat meer details kunnen geven over in het veld waargenomen kenmerken.


mvg
Pieter Vantieghem
Mee eens, ergens wordt ook gesteld dat het zeker een Vale Braamsluiper was. Of ik heb wat gemist of Vale is niet met zekerheid in het veld te onderscheiden van Siberische.
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Volgens mij vraagt Pieter zich in eerste instantie af waarom het geen 'gewone' zou zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

caliprobola

#9305
Citaat van: Vincent Hart op november 15, 2010, 20:30:18 PM
Volgens mij vraagt Pieter zich in eerste instantie af waarom het geen 'gewone' zou zijn.

Ik vraag me dat niet per se af, ik wou er gewoon op wijzen dat ook met die mogelijkheid rekening moet gehouden worden.


mvg
Pieter Vantieghem

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rikstar

#9307
mag ik het woord gewone braamsluiper in de mond nemen? ik heb tot nu toe ooit 1 vale bruimsluiper gezien en die vond ik toch een stuk valer dan deze. Ik vind deze vrij warm bruin nog.

Citaat van: rlhgenuit op november 15, 2010, 21:18:29 PM
Er staan nu wat foto's op de site kijk en oordeel zelf, http://waarneming.nl/soort/photos/770?from=2010-11-15&to=2010-11-15
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

#9308
Edit: De fraters zijn blijkbaar giga aantallen:

De totale telling is als volgt.

Foto 1: 520
Foto 2: 910
Foto 3: 820
Foto 4: 1205 !!!
Foto 5: 1082

Foto 4 was ook het makkelijkst te tellen omdat de vogels in een langgerekt band vlogen.
Laatste 2 foto's zijn ook op een ander moment genomen. Zit ca. anderhalf uur verschil tussen de eerste 3 en laatste 2 foto's.
Morgenochtend zal ik de 2 foto's met de meeste vogels nog 1 keer opnieuw tellen en dan volgt het definitieve aantal.

Edit: vannochtend de foto weer geteld en ik kom dit keer op 1190. Ik zal het aantal in de waarneming ook veranderen van 850 naar 1190.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Marcel van kammen

hehe....heb je serieus al die stipjes op de foto's zitten tellen? :-D :rolleye:

Certhia

Citaat van: Rikstar op november 15, 2010, 21:23:08 PM
mag ik het woord gewone braamsluiper in de mond nemen? ik heb tot nu toe ooit 1 vale bruimsluiper gezien en die vond ik toch een stuk valer dan deze. Ik vind deze vrij warm bruin nog.

Citaat van: rlhgenuit op november 15, 2010, 21:18:29 PM
Er staan nu wat foto's op de site kijk en oordeel zelf, http://waarneming.nl/soort/photos/770?from=2010-11-15&to=2010-11-15


Ja hoor van mij wel. Ziet er redelijk normaal uit voor een braamsluiper voor zover ik het van deze foto's kan beoordelen.


Marc

Rikstar

ja, moet toch wat doen voor een goede documentatie ;)

Citaat van: Marcel van kammen op november 15, 2010, 22:11:40 PM
hehe....heb je serieus al die stipjes op de foto's zitten tellen? :-D :rolleye:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

m.dijksterhuis

vanochtend tussen 08.00 en 08.45 gezocht naar de waterspreeuw bij Leusden, niet gevonden.

wel habitat gevonden, er is een mooie strook van 50 meter snelstromend, ondiep water met stenen/rotsen er in aanwezig.

andere opties zijn al eerder genoemde vistrappen Barneveldse Beek, mooie plek is ook: vanaf Hessenweg richting Achterveld, Emelaarseweg nemen. dan links bij Groenkreatief. beekje over, direct links. je komt dan bij een stuw met een stuk zeer ondiep water op stenen

Jan vH

Citaat van: m.dijksterhuis op november 16, 2010, 09:49:55 AM
vanochtend tussen 08.00 en 08.45 gezocht naar de waterspreeuw bij Leusden, niet gevonden.

wel habitat gevonden, er is een mooie strook van 50 meter snelstromend, ondiep water met stenen/rotsen er in aanwezig.

andere opties zijn al eerder genoemde vistrappen Barneveldse Beek, mooie plek is ook: vanaf Hessenweg richting Achterveld, Emelaarseweg nemen. dan links bij Groenkreatief. beekje over, direct links. je komt dan bij een stuw met een stuk zeer ondiep water op stenen

Daar ben ik gisteren ook langsgefietst, maar geen Waterspreeuw gezien. Het kan natuurlijk wel dat hij er nu wel zit.

Wel een melding van twee Diksnavelnotenkrakers bij Lunteren! Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/50955721. Zou wel spectaculair zijn! Eerder dit jaar heeft de waarnemer nog een Hop ontdekt op deze plek.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

BramtK

Citaat van: Certhia op november 15, 2010, 22:27:43 PM
Citaat van: Rikstar op november 15, 2010, 21:23:08 PM
mag ik het woord gewone braamsluiper in de mond nemen? ik heb tot nu toe ooit 1 vale bruimsluiper gezien en die vond ik toch een stuk valer dan deze. Ik vind deze vrij warm bruin nog.

Citaat van: rlhgenuit op november 15, 2010, 21:18:29 PM
Er staan nu wat foto's op de site kijk en oordeel zelf, http://waarneming.nl/soort/photos/770?from=2010-11-15&to=2010-11-15

Ja hoor van mij wel. Ziet er redelijk normaal uit voor een braamsluiper voor zover ik het van deze foto's kan beoordelen.

Marc

Misschien kan Jelle iets meer zeggen over de determinatie? Ik ben in ieder geval benieuwd.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

Citaat van: Jan vH op november 16, 2010, 11:20:57 AMWel een melding van twee Diksnavelnotenkrakers bij Lunteren! Zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/50955721. Zou wel spectaculair zijn! Eerder dit jaar heeft de waarnemer nog een Hop ontdekt op deze plek.

Maar ja: 'het waren geen grote lijsters of spreeuwen', vind ik nou nog niet echt een overtuigende argumentatie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Als iemand daar uit de de buurt even wil kijken?

Denk niet dat er nog meer van een beschrijving gaat komen gezien de waarneming van de Hop.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jelle Aalders

In het veld waren we er ook niet zeker van. Maar   ik heb hem zsm gemeld via mijn telefoon en er geen vraagteken bijgezet.   We wilden de foto's nog afwachten die een waarnemer had gemaakt. 's   avonds toen ik terug kwam ook een vraagt...eken   toegevoegd bij de waarneming na het zien van de foto's. Mij lijkt het   nu ook gewoon een braamsluiper want hij is erg bruin.

Groet, Jelle


Citaat van: BramtK op november 16, 2010, 11:44:42 AM
Citaat van: Certhia op november 15, 2010, 22:27:43 PM
Citaat van: Rikstar op november 15, 2010, 21:23:08 PM
mag ik het woord gewone braamsluiper in de mond nemen? ik heb tot nu toe ooit 1 vale bruimsluiper gezien en die vond ik toch een stuk valer dan deze. Ik vind deze vrij warm bruin nog.

Citaat van: rlhgenuit op november 15, 2010, 21:18:29 PM
Er staan nu wat foto's op de site kijk en oordeel zelf, http://waarneming.nl/soort/photos/770?from=2010-11-15&to=2010-11-15

Ja hoor van mij wel. Ziet er redelijk normaal uit voor een braamsluiper voor zover ik het van deze foto's kan beoordelen.

Marc

Misschien kan Jelle iets meer zeggen over de determinatie? Ik ben in ieder geval benieuwd.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Vincent Hart

Citaat van: rnbflavour op november 16, 2010, 13:17:09 PM
Als iemand daar uit de de buurt even wil kijken?
Als ik me goed herinner van de hop, is dit op privéterrein (van de melder).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2010, 14:03:34 PM
Citaat van: rnbflavour op november 16, 2010, 13:17:09 PM
Als iemand daar uit de de buurt even wil kijken?
Als ik me goed herinner van de hop, is dit op privéterrein (van de melder).
Maar klopt deze locatie dan wel?
De Hop zat uiteindelijk een stuk westelijker op een akker/weiland, aan de andere kant van de snelweg. In eerste instantie was hij op dezelfde plek als de Diksnavelnotenkrakers gemeld.
Ik heb er niet heel veel vertrouwen in.
Groeten, Jarinka Heijink

GertJ

Citaat van: Jarinka op november 16, 2010, 15:00:05 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 16, 2010, 14:03:34 PM
Citaat van: rnbflavour op november 16, 2010, 13:17:09 PM
Als iemand daar uit de de buurt even wil kijken?
Als ik me goed herinner van de hop, is dit op privéterrein (van de melder).
Maar klopt deze locatie dan wel?
De Hop zat uiteindelijk een stuk westelijker op een akker/weiland, aan de andere kant van de snelweg. In eerste instantie was hij op dezelfde plek als de Diksnavelnotenkrakers gemeld.
Ik heb er niet heel veel vertrouwen in.

Diksnavelnotenkrakers lijkt me inderdaad hoog ingezet, ik zou al erg tevreden zijn als het "slechts" gewone Notenkrakers waren...
De Hop is trouwens weldegelijk op dezelfde plaats ontdekt, teruggevonden aan de andere kant van de snelweg. Die melding klopte in elk geval, dat geeft misschien wel wat vertrouwen??
Groet Gert Jager

Rinie van Reenen

De pijl staat niet exact, als je dat vergelijkt met de beschrijving; dat gold destijds ook voor de Hop. De eerste groep vogelaars is toen gaan zoeken in het Buzerdse Bos, maar dat was niet de locatie waar hij gezien was (die locatie staat er slechts, omdat de gebiedsnaam is ingevoerd, neem ik aan). Ook nu meldt hij iets anders dan de pijl: Nieuw Loenhorst, Loenhorsterweg. Dat is de eerste weg rechts, wanneer je bij de afslag Lunteren de Postweg volgt bij Lunteren vandaan.
Het noemen van Grote Lijsters of Spreeuwen is op zich niet gek: dat zijn de vogels waar een notenkraker het meest mee verward wordt. Iemand kan deze vogels noemen om te laten merken: ik heb daar wel op gelet. Maar om er echt wat van te maken, moet er natuurlijk wel meer te zeggen zijn!
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

Citaat van: GertJ op november 16, 2010, 15:20:09 PM
[Diksnavelnotenkrakers lijkt me inderdaad hoog ingezet, ik zou al erg tevreden zijn als het "slechts" gewone Notenkrakers waren...

Diksnavels zijn in het veld niet of nauwelijks te onderscheiden van dunsnavelige Notenkrakers, zekerheid krijg je allen door biometrie. Daarnaast is de diksnavelige ssp. erg zeldzaam in Nederland met maar een handjevol zekere gevallen hoewel deze broedt in Scandinavië en Midden-Europa (dichtstbijzijnde broedgebied in de Belgische Ardennen !). Opvallend in dat verband is dat er uit het beroemde invasiejaar 1968 tussen de ca. 100 ringvangsten en 10-tallen vogels die in musea en/of opvangcentra terecht kwamen, slechts 2 diksnavels herkend werden. Invasies in West-Europa zijn altijd van de Siberische, dunsnavelige ondersoort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

DaanKuiper

Notenkraker Lunteren.

Vanmiddag heef Edwin Bloemers ca. 45 min gezocht. Zelf heb ik tegen 15.45 u nog even gezocht (maar vanuit de auto dus niet echt handig). We hebben niets kunnen vinden. Wel lastig dat er op geen enkele boerderij de aangegeven naam stond. Gezien de beperkte zoektijd wil dat waarschijnlijk niet zeggen dat de vogel er niet meer zit. De waarnemer wordt gemaild om na te gaan wat nu de precieze lokatie was.

To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

J_apie

Notenkraker Lunteren,:P

Ook ik heb vanmiddag van half 5 tot 5 gezocht. Ben 2 keer de Loenhorsterweg afgefietst maar niets kunnen vinden. Ook de naam van de boerderij nergens terug kunnen vinden. Misschien morgen nog een poging!

Gr Jaap Kolijn

Jelle Aalders

Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

HPM

Herman van der Meer

Justin Jansen

Citaat van: dodaars op november 16, 2010, 21:38:35 PM
Raddes Boszanger:

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=25485&page=1
Beschrijving is nou niet echt geweldig, en zeker niet voldoende om de vogel als zekere Radde's te boek te zetten.
Quote: Opvallende eigenschappen waren zeer gele keel, borst en flanken & oranje rode poten.
Een Radde's heeft geen gele keel, borst en flanken en de pootkleur is wel erg overtrokken voor een Radde's (rood zit zeker niet in de pootkleur van radde's).
Wat het wel is, geen idee.....
M.v.g., Justin Jansen


Harm058

Leuke aantallen Kraanvogels worden er gemeld!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


GijsB

in een uur tijd ruim 15000 kraanvogels over Wijlre :O
Gijs