Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

ik denk eerder nieuwe nijlgans, afslachten die handel >:D
Gijs


ArjenDrost †


peterlindenburg

Ik moet wel zeggen dat ik sommige afkortingen wel een bepaalde vorm van taalverloedering vind...(anderen zullen het misschien juist zien als taalverrijking)

HPM

Citaat van: peterlindenburg op november 14, 2010, 13:16:16 PM
Ik moet wel zeggen dat ik sommige afkortingen wel een bepaalde vorm van taalverloedering vind...(anderen zullen het misschien juist zien als taalverrijking)
Taalverloedering lijkt me wat veel gezegd maar als je lezers je niet begrijpen schiet je toch je doel voorbij. Afkortingen zijn prima voor in je veldboekje, op je veldkaart en in sms-berichten naar soortgenoten maar op een forum met lezers die niet tot jouw incrowd behoren kun je toch echt beter de volledige naam gebruiken.
Herman van der Meer

GijsB

maar wat doet dit in zeldzaamheden in nederland, split naar exoten lijkt me nuttiger
Gijs

steenl

Citaat van: dralion13 op november 14, 2010, 13:56:42 PM
maar wat doet dit in zeldzaamheden in nederland, split naar exoten lijkt me nuttiger

En daar trap je Max op zijn ziel.
Nieuwe voor de Nederlandse lijst.  ::)

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

#9278
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Max Berlijn

Ziet er inderdaad hornemannieg uit....

Zou wel laat zijn voor deze ondersoort maar met al die Grote Barmsijzen van mogelijk Groenlandse herkomst..

Ben benieuwd, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdlaan

Er zijn volgens mij geen barmsijzen van Groenlandse herkomst deze herfst. Groenlandse zijn toch groot en donker?

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op november 14, 2010, 22:52:03 PM
Er zijn volgens mij geen barmsijzen van Groenlandse herkomst deze herfst. Groenlandse zijn toch groot en donker?

Ik zie tegenwoordig ook op vogeltentoonstellingen Groenlandse Barmsijzen en dat zijn inderdaad zeer grote (ca. als Vink), erg donkere en zwaar gestreepte vogels (als cabaret) met forse snavels. Zie ook: http://www.bahc.be/docs/Determinatietabel%20voor%20Barmsijzen.pdf voor foto's en beschrijving van rostrata
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


jvdlaan

Citaat van: frankneijts op november 14, 2010, 23:05:03 PM
Citaat van: jvdlaan op november 14, 2010, 22:52:03 PM
Er zijn volgens mij geen barmsijzen van Groenlandse herkomst deze herfst. Groenlandse zijn toch groot en donker?

Ik zie tegenwoordig ook op vogeltentoonstellingen Groenlandse Barmsijzen en dat zijn inderdaad zeer grote (ca. als Vink), erg donkere en zwaar gestreepte vogels (als cabaret) met forse snavels. Zie ook: http://www.bahc.be/docs/Determinatietabel%20voor%20Barmsijzen.pdf voor foto's en beschrijving van rostrata

Worden die ook al gehouden? En hoe komen ze aan die vogels, wie gaat er naar Groenland om die beesten te vangen?

Justin Jansen

geen zeldzaamheid, maar een mooi verhaal bij de waarneming. Grote Jager
M.v.g., Justin Jansen


Chris van Rijswijk

Even mbt barmsijzen in gevangenschap het volgende:
Deze soort kweekt vrij gemakkelijk en ze worden oa op formaat en kleur gekweekt.

Zo worden er idd barmsijzen gehouden die 'Groenlandse Barmsijzen' worden genoemd. Dit moet je meer zien als een voorbeeld van bovenstaand doorfokken dan daadwerkelijk vogels uit Groenland...
Met vriendelijke groet,


Chris van Rijswijk

Kijk ook eens op mijn website http://www.birdshooting.nl/    



------------------------
De Azorengoudvink
Barmsijzen

Folkert Jan

Citaat van: Justin Jansen op november 15, 2010, 13:07:54 PM
geen zeldzaamheid, maar een mooi verhaal bij de waarneming. Grote Jager

WTF! Met een hondenriem inslaan op de grote jager  :o moet niet gekker worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jarinka

Citaat van: Herman Bouman op november 15, 2010, 11:20:34 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/50944521 nog een?
Waarschijnlijk wel de moeite om ff te checken
Daar ga ik nu heen, rond half 3 ben ik er. Mocht ik hem gevonden hebben, dan bel ik zo snel mogelijk de vogellijn.
Groeten, Jarinka Heijink

peter ter heide

Ola,

Vanmorgen bij de Waterspreeuw van Leusden gezocht. Helaas zonder resultaat. Het is een prima plek en ik verwacht dat hij er best weer kan opduiken. In nabije omgeving zijn echter heel veel geschikte plekken zoals vistrappen e.d.

Jarinka, succes met zoeken!

Cheers
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

Jelle Aalders

Net een vale/woestijnbraamsluiper in katwijk ontdekt door mij in het ridderpark. Er zijn foto's gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Steven Wytema

Citaat van: dodaars op november 15, 2010, 15:02:52 PM
Net een vale/woestijnbraamsluiper in katwijk ontdekt door mij in het ridderpark. Er zijn foto's gemaakt.
huh? door jou of door Rob Halff?
Steven Wytema


DuDe

Waterspreeuw, Pallas' Boszangers (2*), Bladkoning en Roodhalsgans in AWD en allen door dezelfde waarnemer!!!  http://waarneming.nl/user/view/851
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

snwja3

#9292
Citaat van: DuDe op november 15, 2010, 15:34:16 PM
Waterspreeuw, Pallas' Boszangers (2*), Bladkoning en Roodhalsgans in AWD en allen door dezelfde waarnemer!!!  http://waarneming.nl/user/view/851
En allemaal op exact dezelfde plek, moet ik ook eens gaan staan.
Dat krijg je als je het je gebruikers te gemakkelijk maakt, kostbare fouten in je database ........ ;) Moetie vanavond weer allemaal wijzigen.

Serieus: ik denk dat zijn GPS is blijven hangen in Mobile pages.
Wietze Janse

Norman

Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2010, 15:28:31 PM
Citaat van: dodaars op november 15, 2010, 15:02:52 PM
Net een vale/woestijnbraamsluiper in katwijk ontdekt door mij in het ridderpark. Er zijn foto's gemaakt.
huh? door jou of door Rob Halff?

Door Jelle Aalders ontdekt en gemeld door Rob Halff:

"Rob Halff om 15-11 14:25:
Vogel is door mijzelf ontdekt om 13.15 in het Ridderpark. Is erg vliegerig en zit tussen een groep mezen. Voor het laatst gezien bij het blauwe huis naast de muziekschool. Gaat zeker om een Vale Braamsluiper. Er zijn een aantal (matige) foto's van gemaakt door een andere waarnemer. Hier ook nog een groepje Witkopstaartmezen.

1 ex.

Waargenomen door:
Jelle Aalders"

Bas vd Burg

hmmmm straks maar ff gaan zoeken..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jan vH

Citaat van: peter ter heide op november 15, 2010, 14:20:15 PM
Ola,

Vanmorgen bij de Waterspreeuw van Leusden gezocht. Helaas zonder resultaat. Het is een prima plek en ik verwacht dat hij er best weer kan opduiken. In nabije omgeving zijn echter heel veel geschikte plekken zoals vistrappen e.d.

Jarinka, succes met zoeken!

Cheers

Ik zie het helaas nu pas, en ben net thuis... (Net een uur voor de melding Waarneming.nl gecheckt!) Morgen ben ik gelukkig ook vroeg vrij, dus ik ga dan ook even zoeken. Ik ben wel bij Bloeidaal geweest, maar daar (alleen de noordkant bezocht) geen Waterspreeuw gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rob Halff

Citaat van: Steven Wytema op november 15, 2010, 15:28:31 PM
Citaat van: dodaars op november 15, 2010, 15:02:52 PM
Net een vale/woestijnbraamsluiper in katwijk ontdekt door mij in het ridderpark. Er zijn foto's gemaakt.
huh? door jou of door Rob Halff?

Vogel is door ons beiden ontdekt, gelijktijdig. Jelle stond op het fietspad en ik aan de t-splitsing aldaar. Vogel kwam aanvliegen en landde in een kale boom, zodoende. Vogel was erg vliegerig en sloot zich aan bij de mezengroep. Na een kwartier helaas uit beeld verloren. Er zijn record shots gemaakt van matige kwaliteit die ik vanavond zal opvragen bij die meneer.

Jarinka

De Waterspreeuw bij Leusden is nergens te vinden. Ik heb vanmiddag van half 3 tot kwart voor 4 het hele gebiedje doorzocht, en heb een behoorlijk stuk langs het Valleikanaal gelopen. Daarvoor heeft Bram Rijksen met een aantal anderen gezocht, en na mij ook nog iemand.
Hier is een erg geschikt stukje snelstromend water met stenen erin. Mocht hij binnenkort opduiken, dan verwacht ik dat het daar is.
Veel Watersnippen in het gebiedje, en in het Valleikanaal wat Dodaarsen.

Jan, het heeft m.i. niet zoveel zin om morgen te gaan zoeken. De waarnemer werkt bij Waterschap Vallei en Eem, en dat ligt naast het gebiedje. Zodra hij hem weer gezien heeft geeft hij het door.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Nog even over fraters: Leuk, een groep van 70 toch relatief ver het binnenland in (ZO van de stad Groningen)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

#9299
ik ben vandaag weer terug gegaan naar de plek met de Fraters en heb bewijsfoto´s gemaakt.
Helaas zaten ze een stuk verder dan 2 dagen geleden dus dit zijn geen determinatiefoto´s maar bewijsplaatjes van de grootte van de groep.
Ik heb de aantallen nog niet op de foto´s geteld maar dit loopt in ieder geval in de 100den.
Mocht iemand zich geroepen voelen om de originele foto´s te hebben om te ze tellen hoor ik het graag. (op de onderste 3 foto's staan de meeste fraters op, maar is slecht te zien via waarneming.nl en beter op originele foto's)
Hierbij nog de link naar de foto´s: http://waarneming.nl/waarneming/view/50948989
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre