Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Wat ik begrepen heb van Luuk Punt is dat het geluidje wat gehoord is, niet het voor moltoni's kenmerkende winterkoning-achtige rateltje is.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille


Vincent Hart

Foto's laten inderdaad een jufferkraan zien! En schijnbaar ongeringde poten ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: Vincent Hart op oktober 09, 2010, 20:48:21 PM
Foto's laten inderdaad een jufferkraan zien! En schijnbaar ongeringde poten ...

Tsja... als hij dan toch op je lijst moet, dan maar zo.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

garryb

Nou, enerzijds heb ik een gevoel van falen dat we het in het veld niet zagen. (maar ik was vooral aan het platen, niet aan het kijken, godzijdank!). Verder had ik ook geen ervaring met de soort. Anderzijds overheerst nu de triomf, want oh wat voelt deze lekker! Toen ik de foto's thuis bekeek was het echt van: "WTF??!!"

Garry

Jaap Denee

Citaat van: garryb op oktober 09, 2010, 21:04:08 PM
Nou, enerzijds heb ik een gevoel van falen dat we het in het veld niet zagen.
Garry

Hahaha... wie zeiden nou ook al weer allemaal dat vogels determineren en fotograferen niet samengaat. Bleken die gasten tóch gelijk te hebben. Nu maar hopen dat er deze week bij Vogelpark Walsrode geen persbericht uitgaat over een kooi die ze per ongeluk open hebben laten staan... Tot die tijd: van harte!  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

garryb

Bedankt Jaap! Terzijde: we hadden vandaag ook twee Grote geelkuifkaketoes uit dezelfde richting  ;D

UtrechtsVogelNet

Hopelijk is ie ergens t.p. in NL en niet direc in het uitesrte zuiden van Zeeland (sorry guys) ... ik sta in de startblokken, wat een gave waarneming en goede foto's ook. Mooi gedaan Garry !! (en vind hem effe terug, hehehe).

Gr, Phil

Bas vd Burg

stoere waarneming hoor (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit beest dan die vogel in brabant destijds), baal er wel van want dat beest is dus gewoon knalhard over Katwijk gevlogen arghhhh
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

maartenwielstra

Betreft die Juffer: topwaarneming en topfoto's. Mijn onnodige mening moet ik echt even kwijt. Nuttiger: hulde aan de ontdekkers.

theomuusse

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 09, 2010, 21:44:18 PM
stoere waarneming hoor (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit beest dan die vogel in brabant destijds), baal er wel van want dat beest is dus gewoon knalhard over Katwijk gevlogen arghhhh

Of opgeschroefd net ten zuiden ervan!

Theo

HPM

Citaat van: theomuusse op oktober 09, 2010, 22:00:08 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 09, 2010, 21:44:18 PM
stoere waarneming hoor (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit beest dan die vogel in brabant destijds), baal er wel van want dat beest is dus gewoon knalhard over Katwijk gevlogen arghhhh

Of opgeschroefd net ten zuiden ervan!

Theo

Dierenpark Wassenaar is al  25 jaar gesloten.

Herman van der Meer

theomuusse

Citaat van: HPM op oktober 09, 2010, 22:06:34 PM
Citaat van: theomuusse op oktober 09, 2010, 22:00:08 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 09, 2010, 21:44:18 PM
stoere waarneming hoor (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit beest dan die vogel in brabant destijds), baal er wel van want dat beest is dus gewoon knalhard over Katwijk gevlogen arghhhh

Of opgeschroefd net ten zuiden ervan!

Theo

Dierenpark Wassenaar is al  25 jaar gesloten.

http://waarneming.nl/waarneming/view/50446372 om precies te zijn.

Theo

M.Haverkamp

Citaat van: theomuusse op oktober 09, 2010, 22:16:09 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2010, 22:06:34 PM
Citaat van: theomuusse op oktober 09, 2010, 22:00:08 PM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 09, 2010, 21:44:18 PM
stoere waarneming hoor (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit beest dan die vogel in brabant destijds), baal er wel van want dat beest is dus gewoon knalhard over Katwijk gevlogen arghhhh

Of opgeschroefd net ten zuiden ervan!

Theo

Dierenpark Wassenaar is al  25 jaar gesloten.

http://waarneming.nl/waarneming/view/50446372 om precies te zijn.

Theo

Ik durf bijna niet maarre......kijk eens naar de trektijd van jufferkraan ???

August

#8805
Citaat van: garryb op oktober 09, 2010, 21:04:08 PM
Nou, enerzijds heb ik een gevoel van falen dat we het in het veld niet zagen. (maar ik was vooral aan het platen, niet aan het kijken, godzijdank!). Verder had ik ook geen ervaring met de soort. Anderzijds overheerst nu de triomf, want oh wat voelt deze lekker! Toen ik de foto's thuis bekeek was het echt van: "WTF??!!"

Garry
Ik en Nelis waren ook echt verbijsterd na jou bericht super dat jullie aan ons dachten thks daar voor. Aangezien dat wij anderhalf uur daarvoor nog samen met jullie op de Vulkaan stonden wat een geluk dat wij de vogel nog konden oppikken op de Maasvlakte ;D ;D ;D
August van Rijn

garryb

#8806
De najaarstrek van Jufferkraan vindt volgens Snow & Perrins (1998) plaats in augustus-begin september. Een verdwaalde jonge vogel die zijn broedgebied heeft verlaten hoeft dan natuurlijk niet direct richting Nederland te vliegen en kan bijvoorbeeld eerst in Scandinavië verzeild zijn geraakt en vandaar via de kust alsnog zuidwaarts zijn gegaan. Maar uiteraard zijn allerlei scenario's te verzinnen over de herkomst, inclusief die van een escape. De vogel vloog vrij hoog en met vrij grote snelheid door. Over 20 kilometer (Vulkaan-Maasvlakte) deed de vogel een half uur, dus met een snelheid van 40 kilometer per uur kan de vogel 960 kilometer vliegen in 24 uur, wat aangeeft dat het dier niet rechtstreeks vanuit zijn broedgebied kan zijn gekomen (want dan zou hij hier vóór half september al zijn gearriveerd, uitgaande van een vertrek uiterlijk begin september en een vlucht van enkele dagen). Gezien het trekgedrag en de afstanden die worden overbrugd wordt het potentieel van deze soort om hier te kunnen komen als dwaalgast volgens mij wel zwaar onderschat. De keur aan escapes en dubieuze beesten kleurt natuurlijk grotendeels de gedachten over deze soort. Vandaag ook nog een juveniele Lepelaar op trek, terwijl de hoofdmoot ook allang in Afrika zit ... geen moment getwijfeld aan de status.
Garry

HPM

Herman van der Meer

Rein Genuït

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 09, 2010, 21:44:18 PM
stoere waarneming hoor (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar dit beest dan die vogel in brabant destijds), baal er wel van want dat beest is dus gewoon knalhard over Katwijk gevlogen arghhhh

Dat hoeft niet perse zo te zijn dat de vogel over Katwijk is gevlogen, de vogel rond half twee uur ook gezien boven de kikkerberg in Meyendel en daar komt zo ongeveer de trekbaan uit het binnenland samen met de trekbaan die langs de kust loopt...
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rob Halff

Citaat van: garryb op oktober 09, 2010, 23:05:21 PM
De najaarstrek van Jufferkraan vindt volgens Snow & Perrins (1998) plaats in augustus-begin september. Een verdwaalde jonge vogel die zijn broedgebied heeft verlaten hoeft dan natuurlijk niet direct richting Nederland te vliegen en kan bijvoorbeeld eerst in Scandinavië verzeild zijn geraakt en vandaar via de kust alsnog zuidwaarts zijn gegaan. Maar uiteraard zijn allerlei scenario's te verzinnen over de herkomst, inclusief die van een escape. De vogel vloog vrij hoog en met vrij grote snelheid door. Over 20 kilometer (Vulkaan-Maasvlakte) deed de vogel een half uur, dus met een snelheid van 40 kilometer per uur kan de vogel 960 kilometer vliegen in 24 uur, wat aangeeft dat het dier niet rechtstreeks vanuit zijn broedgebied kan zijn gekomen (want dan zou hij hier vóór half september al zijn gearriveerd, uitgaande van een vertrek uiterlijk begin september en een vlucht van enkele dagen). Gezien het trekgedrag en de afstanden die worden overbrugd wordt het potentieel van deze soort om hier te kunnen komen als dwaalgast volgens mij wel zwaar onderschat. De keur aan escapes en dubieuze beesten kleurt natuurlijk grotendeels de gedachten over deze soort. Vandaag ook nog een juveniele Lepelaar op trek, terwijl de hoofdmoot ook allang in Afrika zit ... geen moment getwijfeld aan de status.
Garry




Ha Garry,

Ben het volledig met je eens m.b.t. dit geval. Wat ik ook al aan gaf op de db site is dit denk ik wel het beste geval in Nederland. Als deze niet aanvaard wordt....
Gevoelsmatig vind ik een juveniel in het najaar (met al dagen een oostelijke stroming) veel beter dan die adulte zomervogels waarvan sommige gevallen op de Nederlandse lijst staan. Blijkbaar trekt een Jufferkraan augustus/ begin september vanuit zijn broedgebied, maar voordat zo'n juveniele zwervende vogel een keer in West Europa zit ben je weken verder....geen moment aan twijfel dus over de status van dit geval!

Erg gaaf, had er graag bij gestaan, zo heb je (indien aanvaard) weer een mooie soort ingehaald....!

Gr. Rob

p.s. je geeft aan dat de vogel vrij hoog vloog, aan de foto's te zien viel dat wel mee volgens mij? Of fotografeer je tegenwoordig ook al met een 500MM lens?

August

Citaat van: Rob Halff op oktober 09, 2010, 23:27:54 PM
Citaat van: garryb op oktober 09, 2010, 23:05:21 PM
De najaarstrek van Jufferkraan vindt volgens Snow & Perrins (1998) plaats in augustus-begin september. Een verdwaalde jonge vogel die zijn broedgebied heeft verlaten hoeft dan natuurlijk niet direct richting Nederland te vliegen en kan bijvoorbeeld eerst in Scandinavië verzeild zijn geraakt en vandaar via de kust alsnog zuidwaarts zijn gegaan. Maar uiteraard zijn allerlei scenario's te verzinnen over de herkomst, inclusief die van een escape. De vogel vloog vrij hoog en met vrij grote snelheid door. Over 20 kilometer (Vulkaan-Maasvlakte) deed de vogel een half uur, dus met een snelheid van 40 kilometer per uur kan de vogel 960 kilometer vliegen in 24 uur, wat aangeeft dat het dier niet rechtstreeks vanuit zijn broedgebied kan zijn gekomen (want dan zou hij hier vóór half september al zijn gearriveerd, uitgaande van een vertrek uiterlijk begin september en een vlucht van enkele dagen). Gezien het trekgedrag en de afstanden die worden overbrugd wordt het potentieel van deze soort om hier te kunnen komen als dwaalgast volgens mij wel zwaar onderschat. De keur aan escapes en dubieuze beesten kleurt natuurlijk grotendeels de gedachten over deze soort. Vandaag ook nog een juveniele Lepelaar op trek, terwijl de hoofdmoot ook allang in Afrika zit ... geen moment getwijfeld aan de status.
Garry




Ha Garry,

Ben het volledig met je eens m.b.t. dit geval. Wat ik ook al aan gaf op de db site is dit denk ik wel het beste geval in Nederland. Als deze niet aanvaard wordt....
Gevoelsmatig vind ik een juveniel in het najaar (met al dagen een oostelijke stroming) veel beter dan die adulte zomervogels waarvan sommige gevallen op de Nederlandse lijst staan. Blijkbaar trekt een Jufferkraan augustus/ begin september vanuit zijn broedgebied, maar voordat zo'n juveniele zwervende vogel een keer in West Europa zit ben je weken verder....geen moment aan twijfel dus over de status van dit geval!

Erg gaaf, had er graag bij gestaan, zo heb je (indien aanvaard) weer een mooie soort ingehaald....!

Gr. Rob

p.s. je geeft aan dat de vogel vrij hoog vloog, aan de foto's te zien viel dat wel mee volgens mij? Of fotografeer je tegenwoordig ook al met een 500MM lens?
De foto,s van Jeroen van der Zwan zijn zeker gemaakt met 500MM lens
August van Rijn

August

August van Rijn

HPM

Citaat van: August op oktober 09, 2010, 23:37:10 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2010, 23:20:43 PM
..
Leuk zo,n overzicht
Als ik het goed berekend heb vloog hij op het stuk Ganzenhoek - Vulkaan 34.5 km/u en van daar naar de Maasvlakte 46 km/u maar waarschijnlijk nog ietsje sneller omdat hij de kust gevolgd zal hebben.
Herman van der Meer

GijsB

conclusie, die overnacht in belgie/frankrijk?
Gijs

garryb

Rob, mijn foto's zijn met combinatie 50D/400 f/5.6 gemaakt in RAW en forse crops om toch zoveel mogelijk details van de vogel in het 800x533 plaatje te krijgen. De originelen zijn verre van beeldvullend, maar het kon slechter ...!
Garry

jonas D

Baardgrasmus zit er nog steeeedsss :lol:
Groeten,
Jonas

Rickschonewille

Citaat van: jonas D op oktober 10, 2010, 07:29:34 AM
Baardgrasmus zit er nog steeeedsss :D

Die waarneming is volgensmij van gisteren.

Justin Jansen

Citaat van: August op oktober 09, 2010, 23:36:38 PM
Citaat van: Rob Halff op oktober 09, 2010, 23:27:54 PM
Citaat van: garryb op oktober 09, 2010, 23:05:21 PM
De najaarstrek van Jufferkraan vindt volgens Snow & Perrins (1998) plaats in augustus-begin september. Een verdwaalde jonge vogel die zijn broedgebied heeft verlaten hoeft dan natuurlijk niet direct richting Nederland te vliegen en kan bijvoorbeeld eerst in Scandinavië verzeild zijn geraakt en vandaar via de kust alsnog zuidwaarts zijn gegaan. Maar uiteraard zijn allerlei scenario's te verzinnen over de herkomst, inclusief die van een escape. De vogel vloog vrij hoog en met vrij grote snelheid door. Over 20 kilometer (Vulkaan-Maasvlakte) deed de vogel een half uur, dus met een snelheid van 40 kilometer per uur kan de vogel 960 kilometer vliegen in 24 uur, wat aangeeft dat het dier niet rechtstreeks vanuit zijn broedgebied kan zijn gekomen (want dan zou hij hier vóór half september al zijn gearriveerd, uitgaande van een vertrek uiterlijk begin september en een vlucht van enkele dagen). Gezien het trekgedrag en de afstanden die worden overbrugd wordt het potentieel van deze soort om hier te kunnen komen als dwaalgast volgens mij wel zwaar onderschat. De keur aan escapes en dubieuze beesten kleurt natuurlijk grotendeels de gedachten over deze soort. Vandaag ook nog een juveniele Lepelaar op trek, terwijl de hoofdmoot ook allang in Afrika zit ... geen moment getwijfeld aan de status.
Garry




Ha Garry,

Ben het volledig met je eens m.b.t. dit geval. Wat ik ook al aan gaf op de db site is dit denk ik wel het beste geval in Nederland. Als deze niet aanvaard wordt....
Gevoelsmatig vind ik een juveniel in het najaar (met al dagen een oostelijke stroming) veel beter dan die adulte zomervogels waarvan sommige gevallen op de Nederlandse lijst staan. Blijkbaar trekt een Jufferkraan augustus/ begin september vanuit zijn broedgebied, maar voordat zo'n juveniele zwervende vogel een keer in West Europa zit ben je weken verder....geen moment aan twijfel dus over de status van dit geval!

Erg gaaf, had er graag bij gestaan, zo heb je (indien aanvaard) weer een mooie soort ingehaald....!

Gr. Rob

p.s. je geeft aan dat de vogel vrij hoog vloog, aan de foto's te zien viel dat wel mee volgens mij? Of fotografeer je tegenwoordig ook al met een 500MM lens?
De foto,s van Jeroen van der Zwan zijn zeker gemaakt met 500MM lens
Maar zoals Max al aangeeft op de DB site , hebben we eerder een jonge vogel in Nederland gehad, in de Lauwers, alleen die droeg ook een ring (30 juli 1997). Pas laat vastgesteld, de vogel zat nogal ver in eerste instantie. Dus gevoel is leuk bij een jonge vogel, maar zegt niets, en is de mogelijkheid van een vogel met chip al uitgesloten (dat hebben ongeringde pelikanen toch ook?).
M.v.g., Justin Jansen


theomuusse

Ik vind Meijendel een prima plek om als steppesoort even te hebben gepauzeerd.
bij vertrek wordt hij dan opgepikt en gevolgd.
Ik vind dat erg geloofwaardig als een steppesoort dat doet.
En jammer voor Katwijk.

Theo

Bas vd Burg

Citaat van: Justin Jansen op oktober 10, 2010, 08:28:07 AM
Maar zoals Max al aangeeft op de DB site , hebben we eerder een jonge vogel in Nederland gehad, in de Lauwers, alleen die droeg ook een ring (30 juli 1997). Pas laat vastgesteld, de vogel zat nogal ver in eerste instantie. Dus gevoel is leuk bij een jonge vogel, maar zegt niets, en is de mogelijkheid van een vogel met chip al uitgesloten (dat hebben ongeringde pelikanen toch ook?).

Was dit niet 30 augustus 1997 ten tijde van die bastaardarend? Vogel destijds ontdekt door Sander Lagerveld/Jaap Dijkhuizen en zat op grote afstand, toch dichtbij genoeg om in eerste instantie de vogel als ongeringt door te geven. De vogel vloog op en verdween richting de waddenzee, hier werd de vogel toen terug gevonden, bleek toen opeens erg tam te zijn en bleek een klein ringetje te hebben
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012