Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

#7890
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik bang :(
Gijs

Jan vH

Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(
Gelukkig hebben we niet alleen de foto's.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(


Het maakt mij verder niet uit hoor. Daarom staat hij dan ook op onzeker.
Ik kwam op Provençaalse Grasmus o.a. door het oog en de kop wat ik niet bij een "gewone" Grasmus vond passen en omdat mijn opa die hem als eerst zag een rossige buik had gezien. Die ik later toen hij in het riet zag ook had gezien.
Maar ik rouw er niet om als het er geen is, ik beschrijf alleen wat ik heb gezien daar. En ik ben ook van plan nog te gaan zoeken en bij geen resultaat zal ik hem dan ook verwijderen. Ook al ben ik er wel van overtuigd.
Stefan Hageman


Jan vH

Citaat van: stefanhageman op juni 26, 2010, 14:30:40 PM
Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(


Het maakt mij verder niet uit hoor. Daarom staat hij dan ook op onzeker.
Ik kwam op Provençaalse Grasmus o.a. door het oog en de kop wat ik niet bij een "gewone" Grasmus vond passen en omdat mijn opa die hem als eerst zag een rossige buik had gezien. Die ik later toen hij in het riet zag ook had gezien.
Maar ik rouw er niet om als het er geen is, ik beschrijf alleen wat ik heb gezien daar. En ik ben ook van plan nog te gaan zoeken en bij geen resultaat zal ik hem dan ook verwijderen. Ook al ben ik er wel van overtuigd.
Gewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Citaat van: Jan vH op juni 26, 2010, 14:40:00 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 26, 2010, 14:30:40 PM
Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(


Het maakt mij verder niet uit hoor. Daarom staat hij dan ook op onzeker.
Ik kwam op Provençaalse Grasmus o.a. door het oog en de kop wat ik niet bij een "gewone" Grasmus vond passen en omdat mijn opa die hem als eerst zag een rossige buik had gezien. Die ik later toen hij in het riet zag ook had gezien.
Maar ik rouw er niet om als het er geen is, ik beschrijf alleen wat ik heb gezien daar. En ik ben ook van plan nog te gaan zoeken en bij geen resultaat zal ik hem dan ook verwijderen. Ook al ben ik er wel van overtuigd.
Gewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed!

Je kan hem beter niet indienen. Wat heeft het voor zin, hij word 100% zeker niet geaccepteerd, tenzij hij teruggevonden word en er worden foto´s gemaakt.

Jan vH

Citaat van: Rickschonewille op juni 26, 2010, 15:16:10 PM
Citaat van: Jan vH op juni 26, 2010, 14:40:00 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 26, 2010, 14:30:40 PM
Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(


Het maakt mij verder niet uit hoor. Daarom staat hij dan ook op onzeker.
Ik kwam op Provençaalse Grasmus o.a. door het oog en de kop wat ik niet bij een "gewone" Grasmus vond passen en omdat mijn opa die hem als eerst zag een rossige buik had gezien. Die ik later toen hij in het riet zag ook had gezien.
Maar ik rouw er niet om als het er geen is, ik beschrijf alleen wat ik heb gezien daar. En ik ben ook van plan nog te gaan zoeken en bij geen resultaat zal ik hem dan ook verwijderen. Ook al ben ik er wel van overtuigd.
Gewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed!

Je kan hem beter niet indienen. Wat heeft het voor zin, hij word 100% zeker niet geaccepteerd, tenzij hij teruggevonden word en er worden foto´s gemaakt.
Invullen kan ook nog zonder indienen, dan staat weet iedereen in ieder geval wat er is gezien. En voor aanvaarding zijn toch niet persé foto's nodig?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Justin Jansen

Citaat van: Jan vH op juni 26, 2010, 15:25:28 PM
Citaat van: Rickschonewille op juni 26, 2010, 15:16:10 PM
Citaat van: Jan vH op juni 26, 2010, 14:40:00 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 26, 2010, 14:30:40 PM
Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(


Het maakt mij verder niet uit hoor. Daarom staat hij dan ook op onzeker.
Ik kwam op Provençaalse Grasmus o.a. door het oog en de kop wat ik niet bij een "gewone" Grasmus vond passen en omdat mijn opa die hem als eerst zag een rossige buik had gezien. Die ik later toen hij in het riet zag ook had gezien.
Maar ik rouw er niet om als het er geen is, ik beschrijf alleen wat ik heb gezien daar. En ik ben ook van plan nog te gaan zoeken en bij geen resultaat zal ik hem dan ook verwijderen. Ook al ben ik er wel van overtuigd.
Gewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed!

Je kan hem beter niet indienen. Wat heeft het voor zin, hij word 100% zeker niet geaccepteerd, tenzij hij teruggevonden word en er worden foto´s gemaakt.
Invullen kan ook nog zonder indienen, dan staat weet iedereen in ieder geval wat er is gezien. En voor aanvaarding zijn toch niet persé foto's nodig?
Maar wel een 100 % overtuigende beschrijving, en die is er niet! Een Grasmus heeft ook een Rossige buik en rode ogen...
M.v.g., Justin Jansen


Jan vH

#7897
Citaat van: Justin Jansen op juni 26, 2010, 15:52:30 PM
Citaat van: Jan vH op juni 26, 2010, 15:25:28 PM
Citaat van: Rickschonewille op juni 26, 2010, 15:16:10 PM
Citaat van: Jan vH op juni 26, 2010, 14:40:00 PM
Citaat van: stefanhageman op juni 26, 2010, 14:30:40 PM
Citaat van: dralion13 op juni 26, 2010, 14:19:24 PM
als ik beetje goed gemeten heb (er van uitgaande dat de diameter van het paaltje ongeveer 15 cm is) zou het oog van de vogel zo'n 3 cm zijn

op op de plek van de rossige buik zie ik geen rossige buik, maar een rietstengel
wordt hem niet ben ik ban :(


Het maakt mij verder niet uit hoor. Daarom staat hij dan ook op onzeker.
Ik kwam op Provençaalse Grasmus o.a. door het oog en de kop wat ik niet bij een "gewone" Grasmus vond passen en omdat mijn opa die hem als eerst zag een rossige buik had gezien. Die ik later toen hij in het riet zag ook had gezien.
Maar ik rouw er niet om als het er geen is, ik beschrijf alleen wat ik heb gezien daar. En ik ben ook van plan nog te gaan zoeken en bij geen resultaat zal ik hem dan ook verwijderen. Ook al ben ik er wel van overtuigd.
Gewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed!

Je kan hem beter niet indienen. Wat heeft het voor zin, hij word 100% zeker niet geaccepteerd, tenzij hij teruggevonden word en er worden foto´s gemaakt.
Invullen kan ook nog zonder indienen, dan staat weet iedereen in ieder geval wat er is gezien. En voor aanvaarding zijn toch niet persé foto's nodig?
Maar wel een 100 % overtuigende beschrijving, en die is er niet! Een Grasmus heeft ook een Rossige buik en rode ogen...
Als dat het enige is niet, maar misschien heeft Stefans opa nog wat gezien? En als hij teruggevonden wordt zonder foto's, zou hij gewoon aanvaard kunnen worden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Piedos

Dag Stefan,

Hoe zijn de foto's tot stand gekomen? Welk toestel/apparaat en wat voor bewerkingen heb je gedaan?

Pieter
Pie*ter Wester%beke

Max Berlijn

Even een puntje van zorg van de archivaris over deze zin:

CiteerGewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed
!

Als CDNA zijn we blij met het verhoogde aantal indieningen van gevallen. Er is echter ook een nadeel. Er worden veel gevallen "over de heg gegooid" bij het CDNA zodat zij een oordeel kunnen geven. Dit gebeurt door onervaren waarnemers die veelal op dit forum geen gelijk hebben gekregen betreffende de determinatie van hun soort/geval. Realiseer je dat de kans erg klein is dat zo'n geval het dan wel gaat halen bij het CDNA. Het is bijna zonde van de roulatie (kost papier en postzegels, immers zo'n gweval moet wel de officiele weg bewandelen) Om een voorbeeld te geven: Het opsturen van 13 MB aan foto's van een paartje Roodborsttapuiten met 20 foto's als oostelijke Roodborsttapuit welke op het forum al is geherdetermineerd heeft weinigg zin zo ook 9 MB met vele foto's van een Visdief (als Dougalls Stern en al door de moderators geherdetermineerd).

Ik vind het moeilijk om mensen niet onnodig te ontmoedigen maar ga ervan uit dat als je de handen op het forum niet op elkaar krijgt voor een geval de kans klein is dat het CDNA wel meegaat met je mening (of frustratie) en bespaar je dan de moeite.

Ik hoop dat ik niet verkeerd begrepen wordt.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

stefanhageman

Citaat van: Piedos op juni 26, 2010, 17:45:05 PM
Dag Stefan,

Hoe zijn de foto's tot stand gekomen? Welk toestel/apparaat en wat voor bewerkingen heb je gedaan?

Pieter


De foto's zijn tot stand gekomen omdat m'n opa erop wees en ik dus snel een paar foto's had gemaakt en eerst haastig in de kijker had gekeken waar mij de kenmerken die hier/in m'n waarneming opvielen. Verder heb ik een Nikon5000 met een 300mm lens met daar tussen een 1.2 converter ik heb verder alleen verkleint en iets na verscherpt.


Citaat van: Max Berlijn op juni 26, 2010, 19:55:32 PM
Even een puntje van zorg van de archivaris over deze zin:

CiteerGewoon een het CDNA-formulier invullen. Dat de foto's niet zo goed zijn betekend nog niet dat de rest ook slecht is! Rossige buik en rood oog klinkt gewoon goed
!

Als CDNA zijn we blij met het verhoogde aantal indieningen van gevallen. Er is echter ook een nadeel. Er worden veel gevallen "over de heg gegooid" bij het CDNA zodat zij een oordeel kunnen geven. Dit gebeurt door onervaren waarnemers die veelal op dit forum geen gelijk hebben gekregen betreffende de determinatie van hun soort/geval. Realiseer je dat de kans erg klein is dat zo'n geval het dan wel gaat halen bij het CDNA. Het is bijna zonde van de roulatie (kost papier en postzegels, immers zo'n gweval moet wel de officiele weg bewandelen) Om een voorbeeld te geven: Het opsturen van 13 MB aan foto's van een paartje Roodborsttapuiten met 20 foto's als oostelijke Roodborsttapuit welke op het forum al is geherdetermineerd heeft weinigg zin zo ook 9 MB met vele foto's van een Visdief (als Dougalls Stern en al door de moderators geherdetermineerd).

Ik vind het moeilijk om mensen niet onnodig te ontmoedigen maar ga ervan uit dat als je de handen op het forum niet op elkaar krijgt voor een geval de kans klein is dat het CDNA wel meegaat met je mening (of frustratie) en bespaar je dan de moeite.

Ik hoop dat ik niet verkeerd begrepen wordt.

Groet Max



Je wordt niet verkeerd begrepen hoor. Ik ga hem dan ook niet indienen omdat er teveel onzekerheid over bestaat en ik hem verder ook niet meer gezien/gehoord heb vandaag terwijl ik daar toch vrij lang ben geweest. Morgen misschien morgen nog een keer kijken maar ik heb de hoop verder eigenlijk al wel opgegeven.
Stefan Hageman


Rob Halff

http://waarneming.nl/soort/view/1111?from=2010-06-26&to=2010-06-26 misschien kan één van de admins de waarnemer even wat extra info vragen? Nieuwe soort voor Texel? In ieder geval wel een hele goede voor Noord-Holland!

frankw

Ik sprak zonet iemand en die had er ook 1 op Texel vandaag of gisteren, zo zei hij.

Justin Jansen

Citaat van: frankw op juni 26, 2010, 21:41:10 PM
Ik sprak zonet iemand en die had er ook 1 op Texel vandaag of gisteren, zo zei hij.
Hij is nog nieuw voor alle vogelaars op Texel (althans de mensen welke op Texel wonen).....
M.v.g., Justin Jansen


frankw

Ik heb het m gesmst met het verzoek om foto's.

maartenwielstra

Ik kan in ieder geval zeggen dat Martijn V. een ''betrouwbare vogelaar'' is, maarja...dat uit mijn onbetrouwbare mond  :-[ 

Robertmeer

Via Dutch Bird Alerts een melding van een mogelijke Iberische Tjiftjaf nabij Woerden.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Justin Jansen

Citaat van: frankw op juni 26, 2010, 22:02:13 PM
Ik heb het m gesmst met het verzoek om foto's.
En al reactie terug, er is vandaag niets gevonden. Het is een nieuwe soort voor Texel!
M.v.g., Justin Jansen


Calidris Alba

Citaat van: Calidris Alba op juni 24, 2010, 22:19:41 PM
CiteerTerekruiter in de Ezumakeeg.
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21923&page=1
http://waarneming.nl/waarneming/view/48682167           

Vogel is met Tureluurs en Bontbekplevieren hoog in noordelijke richting weggevlogen.
(Lauwersmeer.com)

En hij is weer terug.
(Lauwersmeer.com)
Daniël
Woonachtig in Colombia

frankw

Citaat van: Justin Jansen op juni 27, 2010, 22:11:21 PM
Citaat van: frankw op juni 26, 2010, 22:02:13 PM
Ik heb het m gesmst met het verzoek om foto's.
En al reactie terug, er is vandaag niets gevonden. Het is een nieuwe soort voor Texel!
Neen, niets meer gehoord.

Rickschonewille

De Terekruiter zit er nog steeds.

frankw

+ een Streep en een Poelruiter.. Gaat leuk. :duim:

HJDT

In het kader van terugkerende Groene Reigers enzo kan het zinvol zijn deze waarneming eens te checken: http://waarneming.nl/waarneming/view/48772394 Hoewel het er sterk op lijkt dat er niemand meer gelooft dat onze vriend dit jaar weer terug komt. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

Citaat van: frankw op juni 30, 2010, 12:35:55 PM
+ een Streep en een Poelruiter.. Gaat leuk. :duim:

grauwe franje ontbreekt een beetje vind ik. ook mis ik porseleinhoen dit jaar int lauwersmeer. 1 vroege in maart en nog wat losse waarnemingen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: HJDT op juni 30, 2010, 23:46:23 PM
In het kader van terugkerende Groene Reigers enzo kan het zinvol zijn deze waarneming eens te checken: http://waarneming.nl/waarneming/view/48772394 Hoewel het er sterk op lijkt dat er niemand meer gelooft dat onze vriend dit jaar weer terug komt. . . .

Misschien even navragen aan waarnemer hoe groene reiger is uitgesloten? misschien een beetje omgekeerde weg en artis is ook in de buurt maar toch. ik moet hem nog  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankcoenjaerts

Waarnemer neemt wel de moeite deze Kwak als "juveniel" te bestempelen - niet erg hoopvol voor Groene Reiger in Max-kleed ( :'(;D ;D ;D

Sorry, back on topic (of toch nog maar een T-shirt) ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

Folkert Jan

Was de groene reiger vorig jaar ook niet eerst als juveniele kwak ingevoerd? Staat me iets van bij namelijk
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

steenl

CiteerWas de groene reiger vorig jaar ook niet eerst als juveniele kwak ingevoerd? Staat me iets van bij namelijk
Nee, dat was bij zijn eerste ontdekking, dus niet vorig jaar.

Rickschonewille

http://waarneming.nl/waarneming/view/43902735 Dezelfde waarnemer heeft ook een Woudaap ( Juv ) ingevoerd op diezelfde plek waar hij die kwak had gezien, maar wel vorig jaar...  hij schrijft o.a. dat het geen kwak was omdat hij te klein was. Misschien dat dat ook die Groene Reiger was... Misschien een keer die plek checken? Of is dat al gedaan?

HJDT

Tjonge, het word wel intrigerend zo. Het formaat dat hij beschrijft klopt precies voor een Groene Reiger maar natuurlijk o0k voor een Woudaap. Ook dat zou trouwens wel een erg leuke soort zijn op die plek. Het kan natuurlijk nooit kwaad om het eens te checken.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.