Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: Certhia op juni 09, 2010, 16:49:51 PM
Citaat van: snwja3 op juni 09, 2010, 15:44:38 PM
CiteerMaar wellicht als je beide soorten echt goed kent dat de verschillen gewoon duidelijker zijn.
Gelukkig ben ik maar een eenvoudige sukkel, of wilde je dat niet zeggen?  ;)


Nee, zeer zeker wilde ik dit niet zeggen, Wietze.
Slechts dat ik heel lang valkparkieten heb gehad , en ook gekweekt, en misschien daarom de geluiden minder op elkaar vind lijken dan wanneer ik minder bekend was geweest met valkparkieten.
Serieus, hand op mn hart, ik bedoelde zeker niet dat iemand een sukkel/dom/fill-in-any-degratory-statement is als de vergissing gemaakt wordt.
Als het zo overkwam, mijn oprechte excuses.


Ok nu houd ik op met stof bijten.  8)


M
Marc, er stond niet voor niets een knipoog achter! Ik ken je en op het forum druk je (ik tenminste af en toe wel) soms net iets ongelukkig uit, dat een ander het verkeerd opvat/kan opvatten. Doe ik hier dus beslist niet en deze opmerking van mij was ook niet serieus bedoeld, maar met knipoog! Dus geen excuses nodig.

Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op juni 09, 2010, 16:36:36 PM
CiteerOpvallend vind ik ook de associatie die Wietze heeft met Valkparkiet
Ik niet alleen, een waren meer mensen, die ook nog allemaal beweerden dat ze de roep van de Valkparkiet goed kenden (sommigen hadden ze ook thuis), totdat het tegendeel bewezen werd ......

Citeerroepjes toch ook goed ken en die ik over het algemeen veel hoger vind klinken en zeker niet 'bubbelend' vind...
Ik heb het woord 'bubbelend' hier nooit genoemd, die assocatie heb ik namelijk ook niet.

Mijn post was niet als kritiek bedoeld Wietze.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: gtroost op juni 09, 2010, 16:42:59 PM
Citaat van: frankneijts op juni 09, 2010, 16:19:28 PM
Voor mij is door dit verhaal weer eens bevestigd hoezeer je uit moet kijken met het beoordelen van geluidswaarnemingen en hoe bijzonder en soms onnavolgbaar de associaties kunnen zijn die vogelaars daar bij (kunnen) hebben.

Die engelsen zijn zo gek nog niet (in de UK is horen niet scoren)
"You don't need to be a world-class birder to take part,
    but you should be able to identify common birds by sight
    and sound."
http://www.bto.org/bbs/take_part/index.htm

En verder zijn er soorten die in het veld alleen maar met zekerheid op het geluid
zijn te onderscheiden en soorten die je zelden te zien krijgt. Die Engelsen zijn
echt niet zo gek dat ze die feiten negeren.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Denro

#7713
Citaat van: frankneijts op juni 09, 2010, 16:19:28 PM
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 15:47:20 PM
Waar een zeeeeeer waarschijnlijke foutieve waarneming al niet tot toe kan leiden  ::)

Voor mij is door dit verhaal weer eens bevestigd hoezeer je uit moet kijken met het beoordelen van geluidswaarnemingen en hoe bijzonder en soms onnavolgbaar de associaties kunnen zijn die vogelaars daar bij (kunnen) hebben. Eerlijk gezegd verbaasde het mij dat René de 'zang' van een Kwartel haantje "bubbelend" noemde maar het zette Dennis wel rechtstreeks op het goede spoor (dat neem ik tenminste aan)! Daarbij verbaasde het mij weer dat Dennis een Kwartel kan verwarren met een Bijeneter (waarbij ik overigens wèl de associatie met 'bubbelen' heb....), een soort die hij toch goed kent. Opvallend vind ik ook de associatie die Wietze heeft met Valkparkiet, waarvan ik de roepjes toch ook goed ken en die ik over het algemeen veel hoger vind klinken en zeker niet 'bubbelend' vind...
Zelf hoorde ik laatst wat 'verfomfaaid' door de afstand en met nogal wat wind het bekende "krü-krü-krü" van een Zwarte Specht en verdomd, héél eventjes.......  8)

Wat betreft het opletten met geluidswaarnemingen kan ik alleen maar beamen. Er zitten ondertussen al heel wat vogelgeluiden in mijn hoofd waarvan ik meteen met zekerheid kan zeggen welke vogel het is. Er zijn echter ook nogal wat vogelgeluiden (waaronder kwartel) die ik nog niet in mijn hoofd heb geprent. Het geluid van een bijeneter is in eerste instantie makkelijk. Ik gaf al aan dat ik alleen meerdere bijeneters tegelijk heb waargenomen en gehoord en nog nooit een enkele waarneming. Daar komt bij dat ik het geluid maar 3 seconde had gehoord en in eerste instantie dacht ik: heej is dat niet een bijeneter? Vervolgens kwam de twijfel. Ik vond het geluid al meteen iets lager dan de bijeneter.

Vervolgens heb ik de waarneming toch ingevoerd en op zeker gezet met de gedachte dat ie onder de aandacht kwam.

Is goed gelukt al zeg ik het zelf  :blink:
De manier hoe je geluiden in je hoofd prent en welke ezelsbruggetjes je daarbij gebruikt verschilt nogal per vogelaar.

Een voorbeeld hiervan is dat ik bijvoorbeeld het geluid van een ringmus op het tjakkende geluid van een kramsvogel vind lijken! Wie vindt dit trouwens ook???

Ik gaf ook al aan dat ik niet goed ben in het vertalen van geluiden naar woorden. Ik moet misschien wat vaker de geluidsomschrijvingen van de anwb vogelgids doorspitten.
Vervolgens kwam de opmerking van de kwartel. Dit zou qua tijd ook veel logischer zijn natuurlijk. Ik moet eerlijk bekennen dat die er erg op lijkt, alleen vond ik het geluid dat ik hoorde  harder klinken dan de geluiden op waarneming. Dat kan natuurlijk aan de kwaliteit en afstand liggen van de opnames.
Vanwege de blijvende twijfel (en door het aanmoedigen van Frank W.) heb ik de waarneming maar verwijderd.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Edwin Russer

Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Denro

Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 17:24:02 PM
Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.

Zit wat in Edwin.

Heb er in ieder geval van geleerd  :rolleyes:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: denro op juni 09, 2010, 17:19:19 PM
[...]
De manier hoe je geluiden in je hoofd prent en welke ezelsbruggetjes je daarbij gebruikt verschilt nogal per vogelaar.

Een voorbeeld hiervan is dat ik bijvoorbeeld het geluid van een ringmus op het tjakkende geluid van een kramsvogel vind lijken! Wie vindt dit trouwens ook???
[...]

Nou, ik niet. Ik zie daar geen overeenkomst in.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jarinka

Ezelsbruggetjes om geluiden te onthouden verschillen heel erg van persoon.
Dit zijn bijvoorbeeld een paar zelf ontdekte ezelsbruggetjes die voor mij werken, maar voor een ander zeer waarschijnlijk niet:
Tuinfluiter is als snelle Merel.
Zwartkop als Tuinfluiter maar dan met wat trr-tjes en brl-tjes erdoor.
Putter is heel brabbelend, beetje lastig te omschrijven maar het werkt wel.
En Zanglijster is een klein beetje Merelachtig, maar met allemaal computerspelgeluiden erdoorheen.

Misschien handig om dit af te splitsen?
Groeten, Jarinka Heijink

Lonnie Bregman

Citaat van: Jarinka op juni 09, 2010, 19:47:42 PM
Ezelsbruggetjes om geluiden te onthouden verschillen heel erg van persoon.
Dit zijn bijvoorbeeld een paar zelf ontdekte ezelsbruggetjes die voor mij werken, maar voor een ander zeer waarschijnlijk niet:
Tuinfluiter is als snelle Merel.
Zwartkop als Tuinfluiter maar dan met wat trr-tjes en brl-tjes erdoor.
Putter is heel brabbelend, beetje lastig te omschrijven maar het werkt wel.
En Zanglijster is een klein beetje Merelachtig, maar met allemaal computerspelgeluiden erdoorheen.

Misschien handig om dit af te splitsen?
Dat verschilt dan ook erg met mij:
Zwartkop heeft een erg snelle zang, met verschillende soorten toontjes.
Tuinfluiter is Zwartkop, maar saaier, alleen het 'snelle Merel-geluid'.
Putter klinkt heel erg vrolijk, en erg metaal-achtig.
Zanglijster heeft veel herhalingen, met een Lijsterachtige (Beetje Merelachtige) toon.

Afsplitsen lijkt me een goed idee.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: lonnie20 op juni 09, 2010, 19:53:21 PM
...
Afsplitsen lijkt me een goed idee.
Voor ezelsbruggetjes bestaat zelfs een apart gepinned topic
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=101334.0.html?PHPSESSID=hlv24k8f5r2gmp4p6knrobdp11

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: denro op juni 09, 2010, 17:33:47 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 17:24:02 PM
Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.

Zit wat in Edwin.

Heb er in ieder geval van geleerd  ::)

Goed om te lezen dat je e.e.a. zo sportief opneemt. Ach, we leren allemaal wel eens een keertje. Ergens begin jaren negentig zat er een afwijkende zingende Tuinfuiter al een tijdje langs de Oostvaardersdijk. Ik was er samen met mijn broer en nog een paar vogelaars. Zowat het hele rijtje zeldzame zangers in de WP passeerde de revue totdat we naar een telefooncel reden, ja kun je nagaan hoe lang dit geleden is :) , en we Ruud van Beusekom belde. In opperste staat van opwinding vertelden we ons verhaal. Het idee dat we een nieuwe soort voor Nederland hadden ontdekt. Bij welke paaltje zit de vogel te zingen? Oh daar? Dat is die bekende instinker c.q. Tuinfluiter die er al een tijdje zit te zingen. Met schaamrood op de kaken hingen we weer snel de telefoon op. Het is maar goed dat we toentertijd nog geen digitale snelweg hadden 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Denro

Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 20:02:53 PM
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 17:33:47 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 17:24:02 PM
Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.

Zit wat in Edwin.

Heb er in ieder geval van geleerd  ::)

Goed om te lezen dat je e.e.a. zo sportief opneemt. Ach, we leren allemaal wel eens een keertje. Ergens begin jaren negentig zat er een afwijkende zingende Tuinfuiter al een tijdje langs de Oostvaardersdijk. Ik was er samen met mijn broer en nog een paar vogelaars. Zowat het hele rijtje zeldzame zangers in de WP passeerde de revue totdat we naar een telefooncel reden, ja kun je nagaan hoe lang dit geleden is :) , en we Ruud van Beusekom belde. In opperste staat van opwinding vertelden we ons verhaal. Het idee dat we een nieuwe soort voor Nederland hadden ontdekt. Bij welke paaltje zit de vogel te zingen? Oh daar? Dat is die bekende instinker c.q. Tuinfluiter die er al een tijdje zit te zingen. Met schaamrood op de kaken hingen we weer snel de telefoon op. Het is maar goed dat we toentertijd nog geen digitale snelweg hadden 8)

Zo zie je maar weer, het kan de beste overkomen  :angel:

Ik vind het ook leuk om discussies te voeren/lezen en had niet verwacht dat er nog een discussie uit zou ontstaan of de valkparkiet nou wel of niet een bubbelend geluid maakt en/of hij een soortgelijk geluid van de bijeneter kan maken  :blink:

Maar discussies hier moeten eigenlijk alleen gaan over zeldzaamheden in nederland.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Folkert Jan

Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 20:02:53 PM
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 17:33:47 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 17:24:02 PM
Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.

Zit wat in Edwin.

Heb er in ieder geval van geleerd  ::)

Goed om te lezen dat je e.e.a. zo sportief opneemt. Ach, we leren allemaal wel eens een keertje. Ergens begin jaren negentig zat er een afwijkende zingende Tuinfuiter al een tijdje langs de Oostvaardersdijk. Ik was er samen met mijn broer en nog een paar vogelaars. Zowat het hele rijtje zeldzame zangers in de WP passeerde de revue totdat we naar een telefooncel reden, ja kun je nagaan hoe lang dit geleden is :) , en we Ruud van Beusekom belde. In opperste staat van opwinding vertelden we ons verhaal. Het idee dat we een nieuwe soort voor Nederland hadden ontdekt. Bij welke paaltje zit de vogel te zingen? Oh daar? Dat is die bekende instinker c.q. Tuinfluiter die er al een tijdje zit te zingen. Met schaamrood op de kaken hingen we weer snel de telefoon op. Het is maar goed dat we toentertijd nog geen digitale snelweg hadden 8)

is er nog een opname van die vogel?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Citaat van: rnbflavour op juni 09, 2010, 22:22:51 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 20:02:53 PM
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 17:33:47 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 17:24:02 PM
Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.

Zit wat in Edwin.

Heb er in ieder geval van geleerd  ::)

Goed om te lezen dat je e.e.a. zo sportief opneemt. Ach, we leren allemaal wel eens een keertje. Ergens begin jaren negentig zat er een afwijkende zingende Tuinfuiter al een tijdje langs de Oostvaardersdijk. Ik was er samen met mijn broer en nog een paar vogelaars. Zowat het hele rijtje zeldzame zangers in de WP passeerde de revue totdat we naar een telefooncel reden, ja kun je nagaan hoe lang dit geleden is :) , en we Ruud van Beusekom belde. In opperste staat van opwinding vertelden we ons verhaal. Het idee dat we een nieuwe soort voor Nederland hadden ontdekt. Bij welke paaltje zit de vogel te zingen? Oh daar? Dat is die bekende instinker c.q. Tuinfluiter die er al een tijdje zit te zingen. Met schaamrood op de kaken hingen we weer snel de telefoon op. Het is maar goed dat we toentertijd nog geen digitale snelweg hadden 8)

is er nog een opname van die vogel?

Voor ik zover weet niet. Ik zal eens, als ik wat tijd heb, een aantal oude DB's doorspitten. Wellicht dat er nog een artikeltje aan deze vogel is gewijd. Ik kan je niets beloven, want de komende weken ga ik dat grote sportevenement volgen ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Timo Roeke


Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

joostheeremans

Citaat van: Edwin Russer op juni 10, 2010, 10:28:59 AM
Citaat van: Timo Roeke op juni 10, 2010, 09:12:50 AM
Korfbal?

Laat mij raden: jij bent ook een liefhebber :)
http://www.flexvoetbal.nl/waarneming-nl/   mag ik deze even spammen in het 'grote-mensen-gedeelte'? Pooltje voor het WK van wrn.nl-ers.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: joostheeremans op juni 10, 2010, 11:42:16 AM
http://www.flexvoetbal.nl/waarneming-nl/   mag ik deze even spammen in het 'grote-mensen-gedeelte'? Pooltje voor het WK van wrn.nl-ers.

Zijn we van die natuurvreemde verkiezingen af, krijgen we dit  :(

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

ik begrijp dat men blijkbaar te weinig ziet vliegen, maar dit slaat alles
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wumizusume

Citaat van: Edwin Russer op juni 10, 2010, 07:04:58 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 09, 2010, 22:22:51 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 20:02:53 PM
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 17:33:47 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 09, 2010, 17:24:02 PM
Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Dennis, mijn advies zou zijn dat je voortaan dit soort waarnemingen voor jezelf houdt.

Zit wat in Edwin.

Heb er in ieder geval van geleerd  ::)

Goed om te lezen dat je e.e.a. zo sportief opneemt. Ach, we leren allemaal wel eens een keertje. Ergens begin jaren negentig zat er een afwijkende zingende Tuinfuiter al een tijdje langs de Oostvaardersdijk. Ik was er samen met mijn broer en nog een paar vogelaars. Zowat het hele rijtje zeldzame zangers in de WP passeerde de revue totdat we naar een telefooncel reden, ja kun je nagaan hoe lang dit geleden is :) , en we Ruud van Beusekom belde. In opperste staat van opwinding vertelden we ons verhaal. Het idee dat we een nieuwe soort voor Nederland hadden ontdekt. Bij welke paaltje zit de vogel te zingen? Oh daar? Dat is die bekende instinker c.q. Tuinfluiter die er al een tijdje zit te zingen. Met schaamrood op de kaken hingen we weer snel de telefoon op. Het is maar goed dat we toentertijd nog geen digitale snelweg hadden 8)

is er nog een opname van die vogel?

Voor ik zover weet niet. Ik zal eens, als ik wat tijd heb, een aantal oude DB's doorspitten. Wellicht dat er nog een artikeltje aan deze vogel is gewijd. Ik kan je niets beloven, want de komende weken ga ik dat grote sportevenement volgen ;)

Zie:
http://www.ginster-verlag.de/Raetselsaenger.html
Ik heb er inmiddels wat opnames heen gestuurd van Tuinfluiters die voor van alles en nog wat werden uitgemaakt, eentje in de Alblasserwaard, en eentje 4 jaar later (zelfde vogel?) in de Krimpenerwaard. Die zullen er wel gauw bijgeplaatst worden. Maar de opnames die nu op die site staan geven in elk geval al een goed beeld van de materie.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Justin Jansen

De Steltkluut welke al een tijdje bij Arcen zit (Klein Vink) heeft een klein ringetje rondom de poten (Nicky Hulsebos), dus escape....
M.v.g., Justin Jansen


Robertmeer

Citaat van: Justin Jansen op juni 11, 2010, 20:05:02 PM
De Steltkluut welke al een tijdje bij Arcen zit (Klein Vink) heeft een klein ringetje rondom de poten (Nicky Hulsebos), dus escape....
Die ring is te zien op de foto's bij deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/48496721
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Edwin Russer

Leuke filmpjes van de Iberische Tjiftjaf, Roodmus en Roze Spreeuw op Texel.

http://www.vogelinformatiecentrum.nl/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Edwin Russer op juni 12, 2010, 09:15:56 AM
Leuke filmpjes van de Iberische Tjiftjaf, Roodmus en Roze Spreeuw op Texel.

http://www.vogelinformatiecentrum.nl/

Prachtig om Iberische tjiftjaf en Roodmus samen te horen. Jammer dat ze niet ook samen in beeld zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: Edwin Russer op juni 12, 2010, 11:21:11 AM
Vale Gier over Den Helder.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21815&page=1

Ik lees net op Amsterdams Vogelnet dat er om 12.25 een/de Vale Gier over Broekermeerdijk/Varkensland is gevolgen. Omhoog blijven kijken dus. Details op wrn.nl volgen nog.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space