Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: frankneijts op juni 03, 2010, 23:20:53 PM
* De 1e legsels in Spanje in de 2e helft van april, in N-Afrika v.a. eind april en in ZO-Europa vanaf midden mei.
Da's laat.
Toevallig had ik het er vanmorgen nog met iemand over die melde me dat ze in spanje al vanaf eind maart op het nest zitten. (Dit jaar vlogen ze half maart in elk geval al rond nestlocaties).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

maartenwielstra

Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2010, 09:55:26 AM
zou wel leuk zijn een groepje.

http://waarneming.nl/waarneming/view/48378267

Ging om mogelijke Koereigers (5 naar noord, 8:30, binnenduinrand Noordwijkerhout). 5 Witte reigers (vrij lange poten, ingetrokken nek) in strak rijtje vliegend. Leken te gedrongen voor Kleine Zillies, met een ondiepe vleugelslag die daarmee sterk afweek van bijv. de welbekende Blauwe Reiger-vlucht. Ik heb de waarneming gewijzigd naar mogelijke Kleine Zilverreigers, omdat ik mezelf niet heb kunnen overtuigen, en Kleine Zillies natuurlijk wel veel voor de hand liggender is. De afstand was gewoon te groot. Het ging me er vooral om dat vogelaars ten noorden van mijn waarneming even de lucht in de gaten konden houden. Balen dat ik geen telescoop bij me had, dan wisten we meer.

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

Gerard Troost

Citaat van: lonnie20 op juni 04, 2010, 17:25:40 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48383881

Misschien wat details? (uhum...spreeuw...uhum..)
Als je het niet eens bent met de determinatie kun je dat in het daarvoorbedoelde topic doen (of via de knop rechts)

Voor nu: "FOUT: Waarneming niet gevonden."
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Lonnie Bregman

Citaat van: gtroost op juni 04, 2010, 18:23:59 PM
Citaat van: lonnie20 op juni 04, 2010, 17:25:40 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48383881

Misschien wat details? (uhum...spreeuw...uhum..)
Als je het niet eens bent met de determinatie kun je dat in het daarvoorbedoelde topic doen (of via de knop rechts)
Voor nu: "FOUT: Waarneming niet gevonden."
Ik zie het, waarneming is al verwijderd.
Groeten, Lonnie Bregman

Steven Wytema

Citaat van: gtroost op juni 04, 2010, 18:23:59 PM
Citaat van: lonnie20 op juni 04, 2010, 17:25:40 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48383881

Misschien wat details? (uhum...spreeuw...uhum..)
Als je het niet eens bent met de determinatie kun je dat in het daarvoorbedoelde topic doen (of via de knop rechts)

Voor nu: "FOUT: Waarneming niet gevonden."
Ging om een Notenkraker in park Frankendael, Amsterdam.
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: gtroost op juni 04, 2010, 12:03:57 PM
Citaat van: frankneijts op juni 03, 2010, 23:20:53 PM
* De 1e legsels in Spanje in de 2e helft van april, in N-Afrika v.a. eind april en in ZO-Europa vanaf midden mei.
Da's laat.
Toevallig had ik het er vanmorgen nog met iemand over die melde me dat ze in spanje al vanaf eind maart op het nest zitten. (Dit jaar vlogen ze half maart in elk geval al rond nestlocaties).

Tja, gewoonlijk gaan/gingen Cramp c.s. niet over 1 nacht ijs...... Bovendien zitten bijv. Tjiffen ook al half maart te zingen in/op broedlocaties maar dan hebben ze nog làng geen eitjes....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rein Genuït

Citaat van: maartenwielstra op juni 04, 2010, 13:47:11 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 04, 2010, 09:55:26 AM
zou wel leuk zijn een groepje.

http://waarneming.nl/waarneming/view/48378267

Ging om mogelijke Koereigers (5 naar noord, 8:30, binnenduinrand Noordwijkerhout). 5 Witte reigers (vrij lange poten, ingetrokken nek) in strak rijtje vliegend. Leken te gedrongen voor Kleine Zillies, met een ondiepe vleugelslag die daarmee sterk afweek van bijv. de welbekende Blauwe Reiger-vlucht. Ik heb de waarneming gewijzigd naar mogelijke Kleine Zilverreigers, omdat ik mezelf niet heb kunnen overtuigen, en Kleine Zillies natuurlijk wel veel voor de hand liggender is. De afstand was gewoon te groot. Het ging me er vooral om dat vogelaars ten noorden van mijn waarneming even de lucht in de gaten konden houden. Balen dat ik geen telescoop bij me had, dan wisten we meer.

en ik ze helaas, 500 meter verderop niet kon oppikken tegen de zon in.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankw

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21710&page=1
En weer 'weg'..


Heeft die basterd toch de hele tijd daar in de buurt rond gehangen. Leuk.

RWester

#7630
En hij is weer terug! (de Dwergaalscholver) Net 15:40u Arjan Poelmans aan de lijn, dat hij 'm ongeveer anderhalve kilometer vanaf de ingang van Erfkamerlingschap nu in beeld heeft. Bij een soort van nieuwe afgraving.

Edit: de vogel is gezien door Arjen langs de weg aan de zuidkant van het Erfkamerlingschap, na ongeveer anderhalve kilomter, waar het water vrij dicht langs de weg komt en de weg daarna weer afbuigt. Heb exacte plek op DBAlerts doorgegeven
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Denro

Vraagje:

Ik heb helemaal niks gehoord van cdna over mijn indiening van de Nona in Meinerswijk.

Ik heb ze nog een mail gestuurd en gevraagd om een ontvangstbevestiging maar tot nu toe nog geen reactie!

Omdat ik niet bekend ben met de gang van zaken op dit gebied ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen of het allemaal wel goed komt met de indiening.

Verder nog de vraag over de statusverandering op waarneming.
Ik moet dus de cdna status veranderen in ingediend, wordt behandeld maar nu is het zo dat het alleen bij mijn waarneming zichtbaar is.

Is het niet handig als iedereen weet dat de aanvraag is ingedient (misschien een vraag voor Hisko)?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankneijts

Citaat van: denro op juni 06, 2010, 21:54:17 PM
Vraagje:

Ik heb helemaal niks gehoord van cdna over mijn indiening van de Nona in Meinerswijk.

Ik heb ze nog een mail gestuurd en gevraagd om een ontvangstbevestiging maar tot nu toe nog geen reactie!

Omdat ik niet bekend ben met de gang van zaken op dit gebied ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen of het allemaal wel goed komt met de indiening.

Verder nog de vraag over de statusverandering op waarneming.
Ik moet dus de cdna status veranderen in ingediend, wordt behandeld maar nu is het zo dat het alleen bij mijn waarneming zichtbaar is.

Is het niet handig als iedereen weet dat de aanvraag is ingedient (misschien een vraag voor Hisko)?

Mmmm, een korte reactie dat je rapportage is ontvangen zou wel netjes zijn geweest... Misschien omdat Max op vakantie is? Verder zou ik me geen zorgen over dat geval maken als ik zie wie er allemaal geweest zijn, zelfs de voorzitter van de CDNA was er de 1e dag al........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw

Dwerali vanavond weer tp op de Erfkamelingschap, door Erik Lam.

Denro

Citaat van: frankneijts op juni 06, 2010, 22:35:21 PM
Citaat van: denro op juni 06, 2010, 21:54:17 PM
Vraagje:

Ik heb helemaal niks gehoord van cdna over mijn indiening van de Nona in Meinerswijk.

Ik heb ze nog een mail gestuurd en gevraagd om een ontvangstbevestiging maar tot nu toe nog geen reactie!

Omdat ik niet bekend ben met de gang van zaken op dit gebied ben ik benieuwd of iemand mij kan vertellen of het allemaal wel goed komt met de indiening.

Verder nog de vraag over de statusverandering op waarneming.
Ik moet dus de cdna status veranderen in ingediend, wordt behandeld maar nu is het zo dat het alleen bij mijn waarneming zichtbaar is.

Is het niet handig als iedereen weet dat de aanvraag is ingedient (misschien een vraag voor Hisko)?

Mmmm, een korte reactie dat je rapportage is ontvangen zou wel netjes zijn geweest... Misschien omdat Max op vakantie is? Verder zou ik me geen zorgen over dat geval maken als ik zie wie er allemaal geweest zijn, zelfs de voorzitter van de CDNA was er de 1e dag al........ 8)

Komt goed dus, het ging mij eigenlijk alleen om een ontvangstbevestiging.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

GertJ

Citaat van: frankw op juni 06, 2010, 22:41:27 PM
Dwerali vanavond weer tp op de Erfkamelingschap, door Erik Lam.
Gaaf, na weken rondhangen en verdwijnen lijkt deze nu toch echt iets van een vaste plek te hebben. voor het eerst is het beest twee avonden op dezelfde plek gevonden!

Groet Gert Jager

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GertJ

Citaat van: rnbflavour op juni 07, 2010, 08:29:06 AM
Waar zie je die waarneming?
Nergens, is denk ik inside informatie uit de regio van Frank W
Groet Gert Jager

Folkert Jan

ok :)

misschien leuk dat de waarnemer de waarneming alsnog even invoert?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

RWester

Citaat van: GertJ op juni 07, 2010, 08:32:22 AM
Citaat van: rnbflavour op juni 07, 2010, 08:29:06 AM
Waar zie je die waarneming?
Nergens, is denk ik inside informatie uit de regio van Frank W

Was inderdaad doorgekomen via de Gelderse mailcirkel. Erik Lam zal 'm wrs nog wel invoeren.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Timo Roeke

Ik heb de waarnemer van de Orpheusspotvogel in OV een e-mail gestuurd omdat het een nestvondst betreft. Nog meer mensen met vraagtekens?

frankw

#7641
Timo, dat is meer een taak voor de admins lijkt me. Als je twijfels hebt over een waarneming kun je dat aangeven met de link bij de waarneming of in het topic hier op het forum. :duim:

Luuk Punt

#7642
Wim Langbroek heeft 7 bijeneters gevonden in [embargo]: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21750&page=1

Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Jos Welbedacht

Ik had zojuist een mooie Slangenarend vlak langs de snelweg tussen Assen en Groningen, ter hoogte van Eelde. Wellicht hangt de vogel daar (letterlijk) nog wel in de lucht.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 17:51:14 PM
Ik had zojuist een mooie Slangenarend vlak langs de snelweg tussen Assen en Groningen, ter hoogte van Eelde. Wellicht hangt de vogel daar (letterlijk) nog wel in de lucht.

Jos, uit de beschrijving kan ik niet opmaken of het hier toch geen Buizerd betreft, eerlijk gezegd ook wat logischer zo direct langs de snelweg......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Hey Frank, ik was er wel bang voor om met een dergelijke waarneming overtuigend over te komen want ik geef toe dat niemand behalve ik er iets aan heeft. Normaliter ben ik erg sceptisch over onvolledig gedocumenteerde waarnemingen maar ik kan onmogelijk deze waarneming ontkennen. Het is alleen erg lastig dat ik dit op geen wijze harder kan maken omdat ik de enige ben die de vogel heeft gezien. Ik hoop dus maar dat er meerdere mensen zijn die de vogel hebben gezien of dat de vogel binnenkort nog wordt gezien, want wat je er ook aan hebt: "het was er echt één... " 8)
Ik ga hier wel even een topic over aan maken want ik ben wel benieuwd hoe andere mensen denken over "onvolledige" waarnemingen en waar de grenzen liggen, want Slangenarend is eigenlijk alleen met foto's hard te bewijzen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 19:52:15 PM
Hey Frank, ik was er wel bang voor om met een dergelijke waarneming overtuigend over te komen want ik geef toe dat niemand behalve ik er iets aan heeft. Normaliter ben ik erg sceptisch over onvolledig gedocumenteerde waarnemingen maar ik kan onmogelijk deze waarneming ontkennen. Het is alleen erg lastig dat ik dit op geen wijze harder kan maken omdat ik de enige ben die de vogel heeft gezien. Ik hoop dus maar dat er meerdere mensen zijn die de vogel hebben gezien of dat de vogel binnenkort nog wordt gezien, want wat je er ook aan hebt: "het was er echt één... " 8)
Ik ga hier wel even een topic over aan maken want ik ben wel benieuwd hoe andere mensen denken over "onvolledige" waarnemingen en waar de grenzen liggen, want Slangenarend is eigenlijk alleen met foto's hard te bewijzen.

De eerste Slangenarend op de Loozerheide (31 mei 2004) is aanvaard op uitsluitend 'schriftelijk' bewijs al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we tijdens de waarnemingsperiode precies wisten waar we op moetsen letten (en dus geen tijd verdeden aan niet ter zake doende kenmerken).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

#7647
Hey Frank,

Je hebt gelijk. Met een volledige beschrijving moet het wel kunnen, maar daar heb je inderdaad meer tijd voor nodig. Maar goed, zo gaat dat met éénmanswaarnemingen van zeldzame vogelsoorten die over het algemeen het meest frustrerend zijn. Het zal niet mijn eerste waarneming van Slangenarend in Nederland zijn die onvoldoende beschreven was en daarom kunnen we er niet zoveel mee. Ik hoop dan ook van harte dat er meer waarnemers zijn en dat de vogel nog vaker wordt gezien. Wat waarneming.nl met de waarneming doet is aan de website zelf.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Edit: nog wel even een boeiend maar wellicht net zo'n nutteloos detail  8) ; Buizerds bidden over het algemeen wanneer er vrij veel wind staat, dat stond er vandaag niet.  :angel:   
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 20:06:48 PMWat waarneming.nl met de waarneming doet is aan de website zelf.
Dat is niet helemaal (meer) waar, Jos: Wij volgen de beslissingen van de CDNA. Afgewezen/niet ingediend door/bij CDNA betekent dus OF determinatie zeker - niet goedgekeurd, OF determinatie onzeker - aparte beoordeling door wrn.nl.

Waaruit gelijk de vraag volgt: Ga je 'm indienen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Hey Vincent, daar ben ik nog niet over uit. Ik kan altijd een poging wagen maar ik weet zeker dat de CDNA mijn waarneming zoals deze nu is niet zal accepteren.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space