Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Volgens http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek.pdf, Appendix 2 is het dat nog wel.

Kan dat in de wandelgangen al besloten/afgesproken is alpengiertje per 1 januari 2010 (2009?) niet meer te beoordelen maar dat zouden we dan in het Jaarverslag 2009 pas 'officieel' te horen krijgen, lijkt me?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rutger

Soorten die niet meer ingediend hoeven te worden moeten volgens mij over een langere periode gemiddeld 2 keer per jaar gezien en aanvaard worden. Dat is bij alpengierzwaluw volgens mij nog lang niet het geval. Griel hoeft sinds dit jaar geloof ik niet meer ingediend te worden.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

JohanvantBosch

Citaat van: vincenthart op maart 25, 2010, 15:45:02 PM
Volgens http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek.pdf, Appendix 2 is het dat nog wel.

Kan dat in de wandelgangen al besloten/afgesproken is alpengiertje per 1 januari 2010 (2009?) niet meer te beoordelen maar dat zouden we dan in het Jaarverslag 2009 pas 'officieel' te horen krijgen, lijkt me?

Meestal wordt het wel eerder in een CDNA mededeling bekend gemaakt in DB. Maar misschien moeten we nu gewoon even wachten tot Max dit leest en het verlossende woord kan spreken.

Max Berlijn

Helaas mensen, nog steeds indien die Alpengier, staat ook niet op de nominatie om afgevoerd te worden hoor. Griel hoeft (gelukkig) niet meer.

Vandaag bij de twee Witkopjes geweest nadat Justin ze had bevestigd. Gave beesten, trekken samen op, een ietsje grijzer op de kop en een met een dikkere wangstreep dan de ander, lijkt erg op Starrevaart, toch?

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Oenanthe

Citaat van: Maxberlijn op maart 25, 2010, 18:28:48 PM
Helaas mensen, nog steeds indien die Alpengier, staat ook niet op de nominatie om afgevoerd te worden hoor. Griel hoeft (gelukkig) niet meer.

Vandaag bij de twee Witkopjes geweest nadat Justin ze had bevestigd. Gave beesten, trekken samen op, een ietsje grijzer op de kop en een met een dikkere wangstreep dan de ander, lijkt erg op Starrevaart, toch?

Groet Max

Max, ik kan geen touw vastknopen aan je eerste regel. Wil je die even toelichten?

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bas vd Burg

Citaat van: Oenanthe op maart 25, 2010, 19:09:54 PM
Max, ik kan geen touw vastknopen aan je eerste regel. Wil je die even toelichten?

Snap niet zo goed wat er niet duidelijk aan is Maarten. Alpengierzwaluw is nog steeds een CDNA-beoordeelsoort en staat niet op de nominatie om als "niet-beoordeelsoort" te worden aangemerkt. Griel hoeft daarentegen niet meer te worden ingediend bij de CDNA (maar mag wel)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Overigens blijkbaar nog altijd geen spoor van de kuifkoekoek schijnbaar. Dat was dus dikke pech voor de meesten vandaag.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Pff die lentevreug is voor mij eerder lenteverdriet  :-\

Eerst al die griel die ik miste doordat ik moest werken en toen vandaag die kuifkoekoek.
Het eerste plan was om er tegen half 7 te zijn, maar uiteindelijk toch een uurtje later vertrokken zodat nog 2 vogelaars mee konden rijden. hierdoor was het al drukker op de weg en de koekoek op 45 minuten gemist  :rolleye:

goeie leer voor de volgende keer: gewoon egoïstisch men eigen gevoel volgen  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

http://waarneming.nl/waarneming/view/46988183

aziatische steenpatrijs............... vast ontsnapt...... maya:P wie niet waagt wie niet wint ;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

ArjenDrost †

Citaat van: Rikstar op maart 25, 2010, 19:53:52 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46988183

aziatische steenpatrijs............... vast ontsnapt...... maya:P wie niet waagt wie niet wint ;)
Hij is in ieder geval aan 1 poot ongeringd ;)

Oenanthe

Als ze me verteld hadden dat er een gierzwaluw over Breskens was gevlogen had ik het niet geloofd. Als er gisteren een koekoek op Lentevreugd was gemeld had ik het ook niet geloofd. Maar nu ben ik geneigd alles te geloven... ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Folkert Jan

ik vind de beschrijving wel wat vreemd  ???
en waarom zou hij hem willen vangen? doet toch wel erg denken aan escape
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2010, 20:16:53 PM
ik vind de beschrijving wel wat vreemd  ???
en waarom zou hij hem willen vangen? doet toch wel erg denken aan escape

om het je nog even leuker te maken folkert, we hebben ook nog eens de alpengierzwaluw gemist in lentevreugd vandaag ;) zie de waarneming.
ook al vind ik de beschrijving nog niet overtuigend klinken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Albert de Jong

Tussen het voorjaarsgeweld door, hoewel dit ook geweldig nieuws is. De cetti' s zanger is de winter buitengewoon goed doorgekomen. Vanmorgen leverde een telling in het zuidwestelijk deel van de Brabantse Biesbosch  31 territoria op. Extrapoleren we dit grofweg naar de hele Biesbosch, dan is het niet gek om aan de 100 te gaan denken. Maar dat zal intensief telwerk gaan uitwijzen.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2010, 19:34:33 PM
Pff die lentevreug is voor mij eerder lenteverdriet  :-\

Eerst al die griel die ik miste doordat ik moest werken en toen vandaag die kuifkoekoek.
Het eerste plan was om er tegen half 7 te zijn, maar uiteindelijk toch een uurtje later vertrokken zodat nog 2 vogelaars mee konden rijden. hierdoor was het al drukker op de weg en de koekoek op 45 minuten gemist  :rolleye:

goeie leer voor de volgende keer: gewoon egoïstisch men eigen gevoel volgen  :angel:
Balen!
Inderdaad volgende keer bij het eerste licht aanwezig proberen te zijn...

Jarinka

Is die Middelste Bonte Specht rond Soest een beetje fatsoenlijk te zien?
Morgen ben ik vrij, en aangezien de weersverwachting mooi is wil ik gaan fietsen. Het is heen en terug zo'n 35 kilometer op de fiets, als hij goed te bekijken valt ga ik er misschien heen.
Gaan er nog meer mensen naartoe, en zo ja, hoe laat?
Groeten, Jarinka Heijink

Adri Clements

Citaat van: Albert de Jong op maart 25, 2010, 20:43:27 PM
Tussen het voorjaarsgeweld door, hoewel dit ook geweldig nieuws is. De cetti' s zanger is de winter buitengewoon goed doorgekomen. Vanmorgen leverde een telling in het zuidwestelijk deel van de Brabantse Biesbosch  31 territoria op. Extrapoleren we dit grofweg naar de hele Biesbosch, dan is het niet gek om aan de 100 te gaan denken. Maar dat zal intensief telwerk gaan uitwijzen.

Mooi nieuws! Was al benieuwd hoe ze de winter zijn doorgekomen. Heel veel suc6 met inventariseren, 't is nogal een lap...
Hopelijk blijft die Cetti's bij de Overwaard ook van het voorjaar hangen, leuke broedvogel.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Guus Peterse

Citaat van: Jarinka op maart 25, 2010, 20:48:14 PMIs die Middelste Bonte Specht rond Soest een beetje fatsoenlijk te zien?
Hij is vandaag door diverse mensen gezien, dus het moet kunnen. Al is het mij de afgelopen week twee keer niet gelukt hem in beeld te krijgen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op maart 25, 2010, 20:22:26 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2010, 20:16:53 PM
ik vind de beschrijving wel wat vreemd  ???
en waarom zou hij hem willen vangen? doet toch wel erg denken aan escape

om het je nog even leuker te maken folkert, we hebben ook nog eens de alpengierzwaluw gemist in lentevreugd vandaag ;) zie de waarneming.
ook al vind ik de beschrijving nog niet overtuigend klinken.

Daar lig ik niet wakker van :P
overigens gaat die et niet redden :P achteraf gedetermineerd via een boek.....tja...ken je soorten  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Predator

Citaat van: Piedos op maart 25, 2010, 14:02:39 PM
De vogel zal vanavond wel weer opduiken bij de conifeer

blijkbaar toch niet ..
Groet, Maarten

Rein Genuït

Citaat van: Predator op maart 25, 2010, 21:21:58 PM
Citaat van: Piedos op maart 25, 2010, 14:02:39 PM
De vogel zal vanavond wel weer opduiken bij de conifeer

blijkbaar toch niet ..

Is er wel gekeken daar vanavond?
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

natuurliefhebber

Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2010, 19:34:33 PM
Pff die lentevreug is voor mij eerder lenteverdriet  :-\

Eerst al die griel die ik miste doordat ik moest werken en toen vandaag die kuifkoekoek.
Het eerste plan was om er tegen half 7 te zijn, maar uiteindelijk toch een uurtje later vertrokken zodat nog 2 vogelaars mee konden rijden. hierdoor was het al drukker op de weg en de koekoek op 45 minuten gemist  :rolleye:

goeie leer voor de volgende keer: gewoon egoïstisch men eigen gevoel volgen  :angel:
Helaas inderdaad de kuifkoekoek gemist :( . Ik kwam dus samen met o.a. Folkert Jan net te laat aan om de vogel te zien..Echt jammer, had de vogel graag willen zien. Volgende keer toch maar een uurtje weg, of niet Folkert Jan :angel: ...
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Maxberlijn op maart 25, 2010, 18:28:48 PM
Vandaag bij de twee Witkopjes geweest nadat Justin ze had bevestigd. Gave beesten, trekken samen op, een ietsje grijzer op de kop en een met een dikkere wangstreep dan de ander, lijkt erg op Starrevaart, toch?
Lijkt me ook, Max. Op de laatste foto's die ik van de vogels op de Starrevaart heb genomen, op 17 maart, zie je dit ook. De vogel met grijzere wang en dikkere wangstreep had een wat geprononceerdere knobbel op de snavel. Ook dit meen ik terug te zien op de foto's uit Chaam.

Het kleurverschil tussen de vogels lijkt inmiddels wat groter geworden. Ik kan geen info vinden over de precieze timing van de koprui, maar zou het kunnen gaan om een adulte en een 1e winter vrouw? Of kan het nog steeds een individueel verschil zijn?

Rikstar

en ik heb me lesje ook nu wel geleerd bij dit soort vogels...... er gewoon sneller bij zijn (A)

:)
Citaat van: natuurliefhebber op maart 25, 2010, 22:55:58 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2010, 19:34:33 PM
Pff die lentevreug is voor mij eerder lenteverdriet  :-\

Eerst al die griel die ik miste doordat ik moest werken en toen vandaag die kuifkoekoek.
Het eerste plan was om er tegen half 7 te zijn, maar uiteindelijk toch een uurtje later vertrokken zodat nog 2 vogelaars mee konden rijden. hierdoor was het al drukker op de weg en de koekoek op 45 minuten gemist  :rolleye:

goeie leer voor de volgende keer: gewoon egoïstisch men eigen gevoel volgen  :angel:
Helaas inderdaad de kuifkoekoek gemist :( . Ik kwam dus samen met o.a. Folkert Jan net te laat aan om de vogel te zien..Echt jammer, had de vogel graag willen zien. Volgende keer toch maar een uurtje weg, of niet Folkert Jan :angel: ...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankw

Citeerachteraf gedetermineerd via een boek.....tja...ken je soorten

Ja hoor Folkert-Jan, jij zou het natuurlijk direct hebben geweten ... :angel: Achteraf determineren is niets mis mee als je alle kenmerken goed hebt gezien en goed  hebt beschreven. :angel:

Guus Peterse

Maar is dat hier het geval dan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

Dat weet ik niet, het was meer in het algemeen bedoelt. :duim:

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Steven Wytema

Nou er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen te plaatsen:
Een Alpengierzwaluw is toch behoorlijk onmiskenbaar. En Caroline loopt al (minstens) sinds 2007 mee, dus dan zou je wel verwachten dat ze al eerder het plaatje van een Alpengierzwaluw kent..
bovendien zullen er op dat moment vast nog wat mensen aan het zoeken zijn geweest in Lentevreugd, en dat zij dan de enigen zijn gedurende 8-10 minuten... (het kan natuurlijk prima..)

Nou ja, Hisko heeft het bij het commentaar bij het rechte eind: indienen die hap, en dan zien we wel.
Steven Wytema