Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Boeing materie ! Ehhh, boeiend...
Jeroen Steenbergen


Tim de Boer

Niet alleen in Overijssel, ook in Apeldoorn voorop de krant. Wel weinig mensen op de foto trouwens...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

steenl

CiteerZoek uzelf:
Ik sta erop!!!  ;D

HansP

Groet,
Hans Pohlmann

steenl

hier trouwens het restant van het verhaal in de krant.




Pim

http://waarneming.nl/waarneming/view/45141005

Vooral het commentaar erbij maakt mij wel nieuwsgierig.
Weer een potentiële topper op Texel?
Vraagt om nader onderzoek.

Voor degene die te lui is om link te volgen gaat om Harlekijneend op Texel gisteren....
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

GijsB

geen veel voorkomende "kooi" vogel volgens mij :o
Gijs

Vincent Hart

Volgens Jan H. 'doen' ze het de laatste jaren wel beter in onze contreien:
http://www.harteman.nl/omnibus/anseriformes/eenden/harlekijn.html
Plek is niet echt goed voor een wilde zee-eend ... Misschien dat een van de vogelaars op Texel voor ons aller gemoedsrust morgen een kijkje kan nemen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

Citaat van: dralion13 op oktober 27, 2009, 22:01:35 PM
geen veel voorkomende "kooi" vogel volgens mij :o

Toevallig had ik 2 weken geleden eentje van marktplaats gehaald en deze losgelaten op Texel :P:P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: vincenthart op oktober 27, 2009, 22:21:25 PM
Plek is niet echt goed voor een wilde zee-eend ...
Dat was ook mijn gedachte (behalve dan dat het op Texel is), maar toch maar ff gepiept.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thomas van der Es

#5595
Citaat van: vincenthart op oktober 27, 2009, 22:21:25 PM
Volgens Jan H. 'doen' ze het de laatste jaren wel beter in onze contreien:
http://www.harteman.nl/omnibus/anseriformes/eenden/harlekijn.html
Plek is niet echt goed voor een wilde zee-eend ... Misschien dat een van de vogelaars op Texel voor ons aller gemoedsrust morgen een kijkje kan nemen?

Over de plek : Oudeschild (e.o) heeft ook al een Koningseidertje gehad. Dat is enkele honderden meters van Dijkmanshuizen af. We praten niet over de Hardenhoek (helaas)

Het blijft een bijzonder spannend verhaal; en jammer dat we zo lang moeten wachten op een reactie van de waarnemer.
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Vincent Hart

Citaat van: Thomas van der Es op oktober 27, 2009, 23:52:35 PMOver de plek : Oudeschild (e.o) heeft ook al een Koningseidertje gehad. Dat is enkele honderden meters van Dijkmanshuizen af.
Jawel, maar dat was nog altijd buitendijks. Dijkmanshuizen heeft geen open verbinding met (wadden)zee, ligt daar toch ook niet erg dichtbij, noch is het groot, open water. Ook een verzwakte harlekijn zou ik niet 1-2-3 op zo'n plek verwachten. Maar goed, het blijft speculaasje ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

cursorius

Citaat van: vincenthart op oktober 28, 2009, 00:28:34 AM
Citaat van: Thomas van der Es op oktober 27, 2009, 23:52:35 PMOver de plek : Oudeschild (e.o) heeft ook al een Koningseidertje gehad. Dat is enkele honderden meters van Dijkmanshuizen af.
Jawel, maar dat was nog altijd buitendijks. Dijkmanshuizen heeft geen open verbinding met (wadden)zee, ligt daar toch ook niet erg dichtbij, noch is het groot, open water. Ook een verzwakte harlekijn zou ik niet 1-2-3 op zo'n plek verwachten. Maar goed, het blijft speculaasje ...

Misschien is de pijl niet precies op de goede plek gezet? ;-)

Rein Genuït

Er is een tweede waarnemer http://waarneming.nl/waarneming/view/45149956
Nu maar afwachten/hopen dat het er echt één is en dat tie er nog zit.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

falco

Harlekijneenden zijn natuurlijk niet 100% zee-eenden. Ik heb ze zelf alleen op zoet water gezien, weliswaar snelstromende rivieren, maar toch.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Jeroen Nagtegaal

Worden het niet verdacht veel leuke soorten op dat eiland dit najaar?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Gaxiola

Citaat van: rlhgenuit op oktober 28, 2009, 06:25:52 AM
Er is een tweede waarnemer http://waarneming.nl/waarneming/view/45149956
Nu maar afwachten/hopen dat het er echt één is en dat tie er nog zit.

Let op de formulering van deze waarnemer over de al dan niet geringdheid van de vogel. Deze is wat minder stellig over de mogelijke ongeringdheid van de vogel...

Ben
Niet bepaald onbevoordeeld, want vogel van winter 82/83 gezien...
Ben Gaxiola

Rikstar

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 28, 2009, 10:18:49 AM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 28, 2009, 06:25:52 AM
Er is een tweede waarnemer http://waarneming.nl/waarneming/view/45149956
Nu maar afwachten/hopen dat het er echt één is en dat tie er nog zit.

Let op de formulering van deze waarnemer over de al dan niet geringdheid van de vogel. Deze is wat minder stellig over de mogelijke ongeringdheid van de vogel...

Ben
Niet bepaald onbevoordeeld, want vogel van winter 82/83 gezien...

Ook een reactie van de eerste waarnemer komt uit dat hij de poten niet gezien heeft.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Certhia

Citaat van: Ben Gaxiola op oktober 28, 2009, 10:18:49 AM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 28, 2009, 06:25:52 AM
Er is een tweede waarnemer http://waarneming.nl/waarneming/view/45149956
Nu maar afwachten/hopen dat het er echt één is en dat tie er nog zit.

Let op de formulering van deze waarnemer over de al dan niet geringdheid van de vogel. Deze is wat minder stellig over de mogelijke ongeringdheid van de vogel...

Ben
Niet bepaald onbevoordeeld, want vogel van winter 82/83 gezien...

Is t al weer zo lang geleden? Wordt wel weer eens tijd dus.  ;D

Marc

peterlindenburg

Is het niet mogelijk dat er verwarring is met een mandarijneend? Als je harlekijneend images googled is de derde hit al meteen een mandarijneend. Ik zou de waarnemers ook om kleedkenmerken vragen.

Gerard Troost

Citaat van: peterlindenburg op oktober 28, 2009, 11:12:27 AM
Is het niet mogelijk dat er verwarring is met een mandarijneend? Als je harlekijneend images googled is de derde hit al meteen een mandarijneend. Ik zou de waarnemers ook om kleedkenmerken vragen.
http://texel.waarneming.nl/wn_for_species.php?id=147
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankneijts

#5606
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 28, 2009, 09:17:55 AM
Worden het niet verdacht veel leuke soorten op dat eiland dit najaar?

Je hebt gelijk Jeroen: verdacht is het! De plaatselijke VVV heeft waarschijnlijk iets vreselijks sluws bedacht om het eiland te promoten en ik denk dat ze daarvoor Arend W. en misschien ook wel Marc P. in de arm hebben genomen. Die eerste komt wel eens in Kazachstan heb ik gehoord en vermoedelijk heeft-ie zo'n Kaspje + nog wat spul in zijn koffer meegenomen en strooit die nu geleidelijk aan uit over dat eiland (die Amigo was toeval natuurlijk: een echte dwaalgast). Ik denk dat-ie met die Zwarte Leeuwerik wacht tot april of mei maar reken erop dat die Witvleugelleeuwerik ergens in november al tevoorschijn komt............ B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

Citaat van: frankneijts op oktober 28, 2009, 11:18:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 28, 2009, 09:17:55 AM
Worden het niet verdacht veel leuke soorten op dat eiland dit najaar?

Je hebt gelijk Jeroen: verdacht is het! De plaatselijke VVV heeft waarschijnlijk iets vreselijks sluws bedacht om het eiland te promoten en ik denk dat ze daarvoor Arend W. en misschien ook wel Marc P. in de arm hebben genomen. Die eerste komt wel eens in Kazachstan heb ik gehoord en vermoedelijk heeft-ie zo'n Kaspje + nog wat spul in zijn koffer meegenomen en strooit die nu geleidelijk aan uit over dat eiland (die Amigo was toeval natuurlijk: een echte dwaalgast). Ik denk dat-ie met die Zwarte Leeuwerik wacht tot april of mei maar reken erop dat die Witvleugelleeuwerik ergens in november al tevoorschijn komt............ B)

Nou, voor Limburgse begrippen zit het al gauw ergens vol!  ;)
Toch altijd bewondering voor die zuiderlingen, die net zoals ik aanschuiven bij de eerste boot naar Texel, om een Kaspische Plevier te zien. Wil niet eens weten hoe vroeg zij hun bed zijn uitgegaan!
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op oktober 28, 2009, 11:21:51 AM
Citaat van: frankneijts op oktober 28, 2009, 11:18:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 28, 2009, 09:17:55 AM
Worden het niet verdacht veel leuke soorten op dat eiland dit najaar?

Je hebt gelijk Jeroen: verdacht is het! De plaatselijke VVV heeft waarschijnlijk iets vreselijks sluws bedacht om het eiland te promoten en ik denk dat ze daarvoor Arend W. en misschien ook wel Marc P. in de arm hebben genomen. Die eerste komt wel eens in Kazachstan heb ik gehoord en vermoedelijk heeft-ie zo'n Kaspje + nog wat spul in zijn koffer meegenomen en strooit die nu geleidelijk aan uit over dat eiland (die Amigo was toeval natuurlijk: een echte dwaalgast). Ik denk dat-ie met die Zwarte Leeuwerik wacht tot april of mei maar reken erop dat die Witvleugelleeuwerik ergens in november al tevoorschijn komt............ B)

Nou, voor Limburgse begrippen zit het al gauw ergens vol!  ;)
Toch altijd bewondering voor die zuiderlingen, die net zoals ik aanschuiven bij de eerste boot naar Texel, om een Kaspische Plevier te zien. Wil niet eens weten hoe vroeg zij hun bed zijn uitgegaan!

Ho Wietze, ik was er niet........ Maar voor jouw informatie: hoe laat je op moet voor de 1e boot is, in het weekeinde tenminste, geheel afhankelijk van wie er rijdt: met Niels (v. H.) aan het stuur scheelt kun je gerust een uurtje langer pitten........ B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

CiteerHo Wietze, ik was er niet........ Maar voor jouw informatie: hoe laat je op moet voor de 1e boot is, in het weekeinde tenminste, geheel afhankelijk van wie er rijdt: met Niels (v. H.) aan het stuur scheelt kun je gerust een uurtje langer pitten........
Maar Jeroen wel!
En van Niels klopt, maar dan slaap je in de auto weer niet.  ;)
Wietze Janse