Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

UtrechtsVogelNet

#15870
Ha Bas e.a., een wat late reactie ivm werk elders de hele dag en ik pas nu weer achter mijn PC schuif: ik heb de vogel niet de dijk zien overvliegen omdat ik toen (tevergeefs) op zoek was naar de Zwarte Zeekoet.

Ik sluit me aan bij Jaap's opmerking: de vogel was gisteren tot donker aan toe van een enorme afstand te "zien" op een zandplaat. Slechts herkend aan het vliegbeeld, verder niet.
Verder heb ik niet de indruk dat-ie zich ophoudt tussen vnl. Kokmeeuwen, waarvan er sowieso al geen grote aantallen van te waren. Gelukkig was er vanochtend wel even op het goede moment een Kokmeeuw bij waardoor het grootte-verschil goed zichtbaar was, maar dat was meen ik de enige Kokmeeuw die zich in hetzelfde plasje als de Kleine Kok ophield; de rest waren Stormeeuwen en Zilvermeeuwen, in mijn herinnering.

Mijn advies zou zijn: zorg dat je of op het eiland overnacht en wees er bij zonsopgang bij, of zorg anders dat je de eerste boot hebt. Maar ook voordat de "eerste-boot-gangers" uberhaupt aan het varenb waren, was de vogel al heel erg goed zichtbaar geweest. Na een kwartiertje later verplaatste Kleine Kok zich naar het Renvogel-veldje waar-ie ik denk een goed half uur is gebleven. En sindsdien dus weer foetsie, begrijp ik.

Ik wens de komende Texel-gangers succes (en bovenal plezier), Phil

EDIT: Maar voor hetzelfde geld duikt-ie om 16.50 weer op op het Renvogel-veldje ;-) (lees: NU gemeld en in beeld). Begreep dat de boot vol zit met vogelaars, dus dat moet nu wel gaan lukken.

WillemBosma

Willem Bosma

Velp/Opeinde

Evert meijer

Evert Meijer, 16 jaar


Bas vd Burg

#15874
Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 06, 2012, 16:46:30 PM
Ha Bas e.a., een wat late reactie ivm werk elders de hele dag en ik pas nu weer achter mijn PC schuif: ik heb de vogel niet de dijk zien overvliegen omdat ik toen (tevergeefs) op zoek was naar de Zwarte Zeekoet.

Ik sluit me aan bij Jaap's opmerking: de vogel was gisteren tot donker aan toe van een enorme afstand te "zien" op een zandplaat. Slechts herkend aan het vliegbeeld, verder niet.
Verder heb ik niet de indruk dat-ie zich ophoudt tussen vnl. Kokmeeuwen, waarvan er sowieso al geen grote aantallen van te waren. Gelukkig was er vanochtend wel even op het goede moment een Kokmeeuw bij waardoor het grootte-verschil goed zichtbaar was, maar dat was meen ik de enige Kokmeeuw die zich in hetzelfde plasje als de Kleine Kok ophield; de rest waren Stormeeuwen en Zilvermeeuwen, in mijn herinnering.

Mijn advies zou zijn: zorg dat je of op het eiland overnacht en wees er bij zonsopgang bij, of zorg anders dat je de eerste boot hebt. Maar ook voordat de "eerste-boot-gangers" uberhaupt aan het varenb waren, was de vogel al heel erg goed zichtbaar geweest. Na een kwartiertje later verplaatste Kleine Kok zich naar het Renvogel-veldje waar-ie ik denk een goed half uur is gebleven. En sindsdien dus weer foetsie, begrijp ik.

Ik wens de komende Texel-gangers succes (en bovenal plezier), Phil

EDIT: Maar voor hetzelfde geld duikt-ie om 16.50 weer op op het Renvogel-veldje ;-) (lees: NU gemeld en in beeld). Begreep dat de boot vol zit met vogelaars, dus dat moet nu wel gaan lukken.

Hoi Phil, bedankt voor de reactie. Het lijkt er inderdaad op dat de vogel een patroon ontwikkeld en wel dat de vogel in de ochtend het beste is te doen! In de late namiddag/avond is de vogel onvoorspelbaar, getuige de waarnemingen van 6 juni (15-20 minuten tussen 1650 en 1710u en 15 minuten tussen 2115u en 2130u). Voor de vogelaars op de boot van 1630u was de vogel te vroeg weg, maar ook voor enkele vogelaars die reeds op het eiland waren kwam het nieuws wat laat door (vermoedelijk vanwege slecht bereik?). Zelf kreeg ik de melding pas om 1700u terwijl we bij Utopia liepen en daardoor de vogel op een paar minuten hebben gemist. Veel vogelaars hadden de laatste boot terug, waardoor de piep om 2115u best voor beteuterde gezichten zorgde op het autodek van de veerboot............ Kortom zoals je zelf al aangeeft, gewoon overnachten op het eiland en dan de volgende ochtend vanaf zonsopgang zoeken!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

En ook dat (slapen op Texel) was vandaag geen garantie..
Steven Wytema


dupont

#15876
Het zal steeds lastiger worden omdat de hoeveelheid zoekende vogelaars afneemt en de animo onder Texelse vogelaars om zich dagelijks op deze soort te concentreren tanende zal zijn. Als je in de spreekwoordelijke 'mongolenwaaier' zit heb je een stevige uitdaging!  ;)
Ik denk dat als je een middag, nacht en ochtend Texel plant (dus: overnachten!) en je daarbij op de noordpunt blijft concentreren je (erg) goede kansen hebt.
Tevens is dit weekend de jaarlijkse botenrace ('regatta'). Hierdoor is het erg druk op het eiland, maar ook op zee als ik dat goed begrepen heb. Heb je vandaag of morgen tijd, ik zou dan gaan!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Guus Peterse

Als ik kijk naar het aantal mensen dat 'm heeft ingevoerd, zullen er nog best heel wat geïnteresseerden zijn, lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bas vd Burg

Aankomend weekend is het idd het zeilevenement "De ronde van texel". Begreep wel dat het aantal inschrijvingen minder is dan voorgaande jaren maar het zal toch wel druk worden. De geschatte wachttijden voor een overtocht staan trouwens op teso.nl (vrijdag is de wachttijd tussen 1000-1600u in Den Helder 1 uur)

@Guus, je hebt helemaal gelijk. Als je kijkt hoeveel mensen de Krekelzanger van Kandelaar hebben ingevoerd en je vergelijkt dat met de Kleine Kokmeeuw, zit daar best verschil in.......... Zal ook wel te maken hebben met de locatie (het is toch een waddeneiland waar je heen moet) en met feit dat een soort als Kleine Kokmeeuw toch meer een soort is voor de "cracks" zeg maar ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gerben Mensink

Ik ga in elk geval zoeken vanaf het eind van de middag. Ik hoop natuurlijk dat er veel ogen zijn die meehelpen. Eventueel blijf ik een nachtje. Als er mensen zijn die accomodatie willen delen mag je me bellen 06-12636541.
groet,
Gerben Mensink

dupont

Citaat van: Gerben Mensink op juni 07, 2012, 10:51:34 AM
Ik ga in elk geval zoeken vanaf het eind van de middag. Ik hoop natuurlijk dat er veel ogen zijn die meehelpen. Eventueel blijf ik een nachtje. Als er mensen zijn die accomodatie willen delen mag je me bellen 06-12636541.
Je wilt ook wel gebeld worden als iemand de vogel in beeld heeft neem ik aan?  :angel: ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Gideon Vreeman

> er lijkt nog niet gezocht te zijn vandaag, ik ga ws morgen even kijken.

Citaat van: Evert meijer op juni 06, 2012, 20:38:40 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/69022947

Goede ontdekking, leuke soort voor Utrecht!
Gideon Vreeman

UtrechtsVogelNet

Ik kan me ook goed voorstellen dat al diegenen die de soort in 1991 (of eerder) hebben gezien misschien ook wel weer eens een Kleine Kok willen zien maar dan het weekend afwachten.
Dus: waarschijnlijk speurende ogen zat.

Gezien het feit dat de vogel telkens maar kort ter plekke is in de meeste gevallen, zou het me echt niet verbazen als-ie vanmiddag/vanavond weer opduikt. Verspreiden over de bekende plekken i.p.v. met velen rond blijven hangen op 1 plek lijkt me ook verstandig.

Ik zou, als je tijd hebt, gewoon gaan en rekening houden met een overnachting (en hopelijk zonder schreeuwende dronkaards die je vanaf kwart voor 3 uit je slaap houden zoals in De Koog afgelopen dinsdagnacht ...).

Succes!
Phil

JandJ

Ik zit nog een beetje met de vliegrichting van gisteravond in m'n maag. Zou er misschien ook zuidelijker gezocht moeten worden? Mokbaai?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Gerben Mensink


Je wilt ook wel gebeld worden als iemand de vogel in beeld heeft neem ik aan?  :angel: ;)


Haha, ja dat natuurlijk nog liever  ;D
groet,
Gerben Mensink

frankcoenjaerts

Ook ik ga vanavond/morgen - ik heb al contact met Gerben gehad.

Het uitwisselen van mobiele nummers lijkt me belangrijk, maar dan graag via een PM - stuur ik je uiteraard mijn nummer terug !!

Tot ziens op ut eiland !
Met vriendelijke groeten,

Frank

Bas vd Burg

@Phil, er werd gisteren best verspreid gekeken hoor, mensen bij de Robbenjager, Renvogelveld, bij de akker, meerdere plekken langs de Volharding, op andere plekken over zee kijkend. Er gingen zelfs mensen de akkers afzoeken ten zuiden van de cocksdorp. Op de ene plek stonden meer mensen dan op de andere plek, maar dat houdt je toch altijd
@Jan: de vogel is al meerdere keren weggevlogen naar zuid, zo ook woensdagochtend. Maar ja, gegeven het feit dat de vogel eind april voor het eerst is waargenomen op De Razende Bol, daarna waarschijnlijk in de Mokbaai om vervolgens een paar weken niet te worden opgemerkt, geeft dit wel aan dat de vogel toch best een groot gebied kan bestrijken. OK vanaf zondag vooral omgeving Cocksdorp met uitstapjes de Waddenzee op, maar toch....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JandJ

#15887
Hij zit weer op akker:  http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=44618&page=1 (let niet op pijl)
...Dat was wel héél kort.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Gert Ottens


UtrechtsVogelNet


Bas vd Burg

dacht je een patroon te kunnen ontdekken, is dat nu wel een beetje moeilijker geworden pffffff
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Tijd is niet heel vreemd. Het was aan het eind van de ochtend hoog water...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

Citaat van: Bas vd Burg op juni 07, 2012, 13:01:27 PM
dacht je een patroon te kunnen ontdekken, is dat nu wel een beetje moeilijker geworden pffffff

Ik zie een heel duidelijk patroon: steeds (erg) kort aanwezig.
Mijn ervaring: een dagje op de noordpunt is beslist geen straf, zeker niet met goede uitkomst!
Wietze Janse

JandJ

Zaak is om hem echt direct te piepen --> meer kans voor anderen. Maar dat wisten we allang 8)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Edwin Russer

Ik kan me ook goed voorstellen dat al diegenen die de soort in 1991 (of eerder) hebben gezien misschien ook wel weer eens een Kleine Kok willen zien maar dan het weekend afwachten.
Dus: waarschijnlijk speurende ogen zat.


Nou Phil, deze kan nog niet tippen aan de adult zomer die in augustus 1985 fraai op het strand naast de Zuidpier van IJmuiden zat 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Gideon Vreeman

Gave waarneming. Daar kan wat mij betreft een twitch naar de kleine kokmeeuw niet tegen op.

Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2012, 15:38:30 PM
Dwergarend ? http://waarneming.nl/waarneming/view/69034284
Gideon Vreeman

Certhia

Overvliegend naar noord. Da's ongeveer richting Rhenen. Gruwels. ;)