Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Citaat van: jaapbouwman op mei 06, 2012, 09:04:51 AM
Weet niet of die Griel het als positief (qua rust) heeft ervaren dat 's avonds toch twee heren vogelaars over de baan liepen?
Graag details hierover, dit mag gewoonweg niet!
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Theovanv op mei 06, 2012, 01:26:14 AM
Dan moet je Ted eens naar zijn Griel vragen, die is wel bekend en kan niet door hordes vogelaars verstoord zijn.

Het gaat niet om een individueel geval maar om de door Guus genoemde reputatie van de soort. De vraag daarbij is hoe het komt dat 'losse' Grielen meestal niet langer dan een dag worden gezien. Is het normaal voor Grielen om maar zo kort op dezelfde plek te blijven of is dat alleen als de plek ze om de een of andere reden niet bevalt? In het laatste geval kan je je afvragen wat dan die redenen zijn.  De enige overeenkomst tussen de bekende gevallen waarvan we weet hebben is dat ze allemaal door vogelaars zijn bekeken, maar dat lijkt me onvoldoende om daar een conclusie aan te verbinden.
Herman van der Meer

jaapbouwman

Lastig details over te geven ik keek vanaf de parkeerplaats over het terrein heen met de scoop en kreeg ineens twee heren in beeld (herkende ze niet) die over de baan liepen. Was rond zonsondergang, wellicht een laatste desperate poging. Maar inderdaad weinig sympathiek.

Justin Jansen

Citaat van: HPM op mei 06, 2012, 09:23:27 AM
Citaat van: Theovanv op mei 06, 2012, 01:26:14 AM
Dan moet je Ted eens naar zijn Griel vragen, die is wel bekend en kan niet door hordes vogelaars verstoord zijn.

Het gaat niet om een individueel geval maar om de door Guus genoemde reputatie van de soort. De vraag daarbij is hoe het komt dat 'losse' Grielen meestal niet langer dan een dag worden gezien. Is het normaal voor Grielen om maar zo kort op dezelfde plek te blijven of is dat alleen als de plek ze om de een of andere reden niet bevalt? In het laatste geval kan je je afvragen wat dan die redenen zijn.  De enige overeenkomst tussen de bekende gevallen waarvan we weet hebben is dat ze allemaal door vogelaars zijn bekeken, maar dat lijkt me onvoldoende om daar een conclusie aan te verbinden.
Omdat ze op doortrek zijn, lijkt me de meest voorhande redenen.
M.v.g., Justin Jansen


jonas D

Groeten,
Jonas

HPM

Citaat van: Justin Jansen op mei 06, 2012, 10:23:14 AM
Citaat van: HPM op mei 06, 2012, 09:23:27 AM
Citaat van: Theovanv op mei 06, 2012, 01:26:14 AM
Dan moet je Ted eens naar zijn Griel vragen, die is wel bekend en kan niet door hordes vogelaars verstoord zijn.

Het gaat niet om een individueel geval maar om de door Guus genoemde reputatie van de soort. De vraag daarbij is hoe het komt dat 'losse' Grielen meestal niet langer dan een dag worden gezien. Is het normaal voor Grielen om maar zo kort op dezelfde plek te blijven of is dat alleen als de plek ze om de een of andere reden niet bevalt? In het laatste geval kan je je afvragen wat dan die redenen zijn.  De enige overeenkomst tussen de bekende gevallen waarvan we weet hebben is dat ze allemaal door vogelaars zijn bekeken, maar dat lijkt me onvoldoende om daar een conclusie aan te verbinden.
Omdat ze op doortrek zijn, lijkt me de meest voorhande redenen.

Dat is maar een aanname en dan niet noodzakelijk een verklaring voor het korte verblijf. Voor hetzelfde geld zoeken ze een plek om te broeden en weten na een dag al dat het gebied niet geschikt is.
Herman van der Meer

August

Graag een aparte topic voor griel maken. Dit topic is er niet voor bedoeld
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op mei 06, 2012, 10:51:41 AM
Graag een aparte topic voor griel maken. Dit topic is er niet voor bedoeld

Niet?
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op mei 06, 2012, 10:55:54 AM
Citaat van: August op mei 06, 2012, 10:51:41 AM
Graag een aparte topic voor griel maken. Dit topic is er niet voor bedoeld

Niet?
Nee dit topic gaat over meldingen waar zeldzaamheden worden gemeld, en niet over gedrag van vogels ;) . Ps Herman je bent wel behoorlijk in de ban van de Griel. Zie de verschillende topics
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op mei 06, 2012, 11:11:34 AM
Citaat van: HPM op mei 06, 2012, 10:55:54 AM
Citaat van: August op mei 06, 2012, 10:51:41 AM
Graag een aparte topic voor griel maken. Dit topic is er niet voor bedoeld

Niet?
Nee dit topic gaat over meldingen waar zeldzaamheden worden gemeld, en niet over gedrag van vogels ;) . Ps Herman je bent wel behoorlijk in de ban van de Griel. Zie de verschillende topics

Topicstarter Hans Bossenbroek:
  "Dit topic is bedoeld voor de bespreking van (claims van)
  waarnemingen van zeldzame vogelsoorten in Nederland."
'Bespreking' houdt voor mij iets meer in dan alleen signaleringen van dingen die al op de voorpagina en op DBa staan, en kennelijk niet alleen voor mij want er worden hier regelmatig door anderen, al dan niet relevante, 'uitstapjes' gemaakt of zeer langdurig over een geval gepraat waardoor andere zeldzame meldingen 'verdinken'.
Mijn laatst reacties gaan inderdaad meer over de griel in het algemeen dan over een in het bijzonder maar ze zijn wel in reactie op opmerkingen naar aanleiding van een recente waarneming. Mijn recente topic mbt Griel is ook naar aanleiding van dat geval maar een ge(kleur)ringde Baardgrasmus had net zo goed de aanleiding kunnen zijn.

(Moet er nu een topic gestart worden om het over de bedoeling van het topic 'Zeldzaamheden in Nederland' te kunnen hebben?)
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: frankneijts op mei 04, 2012, 08:46:13 AM
Citaat van: adriaens op mei 04, 2012, 00:44:06 AM
Citaat van: frankneijts op mei 03, 2012, 23:51:49 PM
W.b. die donkere koptekening akkoord Peter maar de ter discussie staande vogel heeft toch veel meer wit op de wangen? Verder heeft de Belgisch/Nederlandse vogel geen 'boemerang' (en ook die van de Finse vogel is niet erg duidelijk).......

De hoeveelheid wit rond het oog is volgens mij toch juist erg gelijkaardig. Zie bijlage; vogel van de Eemshaven (bewerkt) links in beeld; rechts de Belgisch/Nederlandse vogel.

De boemerang ontbreekt soms bij Steppekiek, ja - dat is geweten (hoewel de Belgische vogel toch een dergelijke boemerang toont op de linkervleugel, maar goed...). Of wil je zeggen dat de Belgische en de Finse vogels ook Grauwe Kiekendieven moeten zijn?

Nee , ik wil alleen maar de kenmerken zo duidelijk mogelijk zien te krijgen. De boemerang is dus maar naar één kant geredeneerd 'hard': een Grauwe heeft er geen (voor zover bekend), Steppe niet altijd (of aan 1 vleugel méér dan aan de andere). Jouw compilatie toont overigens aan dat ook de structuurverschillen niet altijd zo evident zijn en het met maar een paar foto's toch erg uitkijken is: immers is de B/NL vogel een mannetje (aangetoond op andere foto's) en lijkt de vogel in kwestie duidelijk langere en smallere vleugels te hebben. Vermoedelijk is dat een fotografisch effect..

http://waarneming.nl/waarneming/view/67828961

Maar de eindconclusie van deze waarneming is toch Steppekiekendief? Ik zag dat hij  nog steeds als Grauwe in de database staat :-\
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankneijts

Citaat van: gtroost op mei 07, 2012, 10:26:22 AM
Citaat van: frankneijts op mei 04, 2012, 08:46:13 AM
Citaat van: adriaens op mei 04, 2012, 00:44:06 AM
Citaat van: frankneijts op mei 03, 2012, 23:51:49 PM
W.b. die donkere koptekening akkoord Peter maar de ter discussie staande vogel heeft toch veel meer wit op de wangen? Verder heeft de Belgisch/Nederlandse vogel geen 'boemerang' (en ook die van de Finse vogel is niet erg duidelijk).......

De hoeveelheid wit rond het oog is volgens mij toch juist erg gelijkaardig. Zie bijlage; vogel van de Eemshaven (bewerkt) links in beeld; rechts de Belgisch/Nederlandse vogel.

De boemerang ontbreekt soms bij Steppekiek, ja - dat is geweten (hoewel de Belgische vogel toch een dergelijke boemerang toont op de linkervleugel, maar goed...). Of wil je zeggen dat de Belgische en de Finse vogels ook Grauwe Kiekendieven moeten zijn?

Nee , ik wil alleen maar de kenmerken zo duidelijk mogelijk zien te krijgen. De boemerang is dus maar naar één kant geredeneerd 'hard': een Grauwe heeft er geen (voor zover bekend), Steppe niet altijd (of aan 1 vleugel méér dan aan de andere). Jouw compilatie toont overigens aan dat ook de structuurverschillen niet altijd zo evident zijn en het met maar een paar foto's toch erg uitkijken is: immers is de B/NL vogel een mannetje (aangetoond op andere foto's) en lijkt de vogel in kwestie duidelijk langere en smallere vleugels te hebben. Vermoedelijk is dat een fotografisch effect..

http://waarneming.nl/waarneming/view/67828961

Maar de eindconclusie van deze waarneming is toch Steppekiekendief? Ik zag dat hij  nog steeds als Grauwe in de database staat :-\

Heb inmiddels de waarnemer verzocht de soort (weer) te wijzigen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#15492
Citaat van: Theovanv op mei 07, 2012, 10:04:47 AM
Ik heb geen roep gehoord maar toen ik de vogel op een paar meter door de kijker zag viel de brede en forse witte baardstreep duidelijk op. Ook liep het rood niet ver door, maar ik weet niet in hoeverre dit geslachts/leeftijds/seizoens-afhankelijk is.

Op een paar meter, ben je niet op het vrij toegankelijke paadje blijven staan?

Overigens lijken de buitenste staartpennen mij geheel wit. Misschien dat Pieter nog iets kan zeggen over wat Svensson dan van de ondersoort vindt!? (Zie ook: http://waarneming.nl/waarneming/view/68032302)
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Beetje tunnelvisie, Bram?
@Jildert: Ja, er hebben vandaag mensen gezocht.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Ik zit Theo maar een beetje te plagen, dus dat tunnelvisie kan net zo goed op jou slaan.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Ik vind dat je op een openbaar forum als dit wel een zekere verantwoordelijkheid hebt - zeker zo kort na maar weer eens een twitchers-verstoringsdiscussie - om helder te communiceren. Voor de duidelijkheid: Het paadje waar Theo stond was net zozeer openbaar als het paadje waar Bram stond.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

En af en toe is het ook goed om de zaken een beetje luchtig op te vatten en niet alles te verheffen tot een twist. Die zogenaamde twitchers-verstoringsdiscussie ging trouwens nergens over, Vincent. Ik heb zaterdag 7 twitches gezien en niks vervelends opgemerkt.  ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citaat van: BramtK op mei 07, 2012, 20:05:38 PM
En af en toe is het ook goed om de zaken een beetje luchtig op te vatten en niet alles te verheffen tot een twist. Die zogenaamde twitchers-verstoringsdiscussie ging trouwens nergens over, Vincent. Ik heb zaterdag 7 twitches gezien en niks vervelends opgemerkt.  ;)
Voor de zoveelste keer. Via forums/mail/facebook en dat soort media zijn emoties/intonaties NIET te lezen. Daardoor moet je echt oppassen wat je typt. Ook al klinkt het in je hoofd zo anders.

Om deze post even te verduidelijken: dit is een algemene post, maar die kan 8 van de 10 dergelijke discussies/argumenten voorkomen.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op mei 07, 2012, 20:20:25 PM
Citaat van: BramtK op mei 07, 2012, 20:05:38 PM
En af en toe is het ook goed om de zaken een beetje luchtig op te vatten en niet alles te verheffen tot een twist. Die zogenaamde twitchers-verstoringsdiscussie ging trouwens nergens over, Vincent. Ik heb zaterdag 7 twitches gezien en niks vervelends opgemerkt.  ;)
Voor de zoveelste keer. Via forums/mail/facebook en dat soort media zijn emoties/intonaties NIET te lezen. Daardoor moet je echt oppassen wat je typt. Ook al klinkt het in je hoofd zo anders.
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk maar het helpt ook heel erg als lezers gewoon lezen wat er staat en niet uitgaan van kwade bedoelingen van een schrijver,  en al helemaal niet bij voorbaat. Als ze dat wel doen kan een schrijver zolgvuldig formuleren tot hij een ons weegt.
Overigens wordt er vaak 'misbruik' gemaakt van emoticons. Vandaar dat ik er weinig waarde aan hecht en ze zelf erg weinig gebruik.

Herman van der Meer

JandJ

Mijns inziens ligt de grootte van het scala aan mogelijke interpretaties van een bericht helemaal in de hand van de schrijver. Die moet zichzelf in een gemiddelde lezer kunnen verplaatsen, waardoor hij verantwoordelijk is voor de opvattingen van de lezers.
De schrijver schrijft gewoonlijk wat hij kwijt wil op een manier dat hij goed begrepen kan worden; de schuld kan dus moeilijk bij de lezer liggen wanneer die het verkeert opvat. (Had de schrijver maar duidelijker/genuanceerder moeten zijn) Dit vind ik, en ik ben het dus met Jeroen eens.

En nu weer aandacht voor vogels: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=42982&page=1. Wat denken jullie ervan?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Herman van der Meer

JandJ

oeps, had ik kunnen verwachten.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: JandJ op mei 07, 2012, 22:28:14 PM
oeps, had ik kunnen verwachten.

Had de schrijver maar duidelijker/genuanceerder moeten zijn  :)
Herman van der Meer

JandJ

Inderdaad. Ook ik ben voorlopig niet volmaakt. :)
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Theovanv

Ik kon inderdaad uit de tekst niet opmaken dat het niet serieus bedoeld werd. Het is zonder intonatie en gezichtsuitdrukking soms erg lastig de intentie van iemand te achterhalen, hoe iemand het soms ook formuleert, het enige wat nog een beetje kan helpen zijn smilies.
Theo van Veenendaal

BramtK

En hoe gaat het nu met je?  :-[
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

Niks aan de hand hoor Bram ;) Het was alleen een goed voorbeeld dat internetcommunicatie soms best lastig kan zijn :)

En nu weer over vogels.
Theo van Veenendaal

Oenanthe

Hierin lezen wij hetzelfde als in de handkenmerkengids van de ringcentrale: zuiver witte buitenste staartpennen zijn karakteristiek voor vogels in volledig volwassen kleed.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

BramtK

Had ik gezien, Edwin, maar dat document zegt toch weinig over de niet-westelijke (onder)soorten!?
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Zo, 7 Roodhalsganzen op Schier. Das toch weer nét iets gaver dan 5 (2 om precies te zijn)! http://waarneming.nl/waarneming/view/68063928
Thijs Fijen