Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

August van Rijn

Theovanv

Stukje IJssel Zwolle-Zutphen gaat lekker vandaag, Cetti's Zanger, Reuzenstern, Duinpieper, Drieteenstrandloper, Kluut, Noordse Kwikstaart, Engelse Kwikstaart, Zwartkopmeeuw, Zwarte Ruiter, Dwergmeeuw, Draaihals vlakbij, allemaal (regio)zeldzaamheden.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

#15332
Zwartkopmeeuw, dwergmeeuw en zwarte ruiter regiozeldzaamheden? Ik ben daar geen kind aan huis natuurlijk maar het zou me verbazen. En van engelse en noordse kwikstaart zullen toch ook niet veel mensen schrikken? Leuke (onder)soorten natuurlijk, dat wel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ArjenDrost †

En misschien is het ook beter om daar dit topic voor te gebruiken.

Was wel een leuke dag uiteraard.

Groeten, Arjen

Steven Wytema

Die gemelde Grijze Wouw van zojuist zit hier (kmp 19,0).
Steven Wytema


Gert Ottens

Citaat van: Steven Wytema op april 29, 2012, 16:38:55 PM
Die gemelde Grijze Wouw van zojuist zit hier (kmp 19,0).


Heb ze in Portugal wel eens zien bidden boven de middenberm van een snelweg, dus zeg nooit nooit...

dupont

Citaat van: Theovanv op april 29, 2012, 00:32:03 AM
Stukje IJssel Zwolle-Zutphen gaat lekker vandaag, Cetti's Zanger, Reuzenstern, Duinpieper, Drieteenstrandloper, Kluut, Noordse Kwikstaart, Engelse Kwikstaart, Zwartkopmeeuw, Zwarte Ruiter, Dwergmeeuw, Draaihals vlakbij, allemaal (regio)zeldzaamheden.
Beste Theo, waar tussen Zwolle en Zutphen zit een Cettis? En je doet velen een plezier door je waarnemingen in Zwolle op 28 april in te voeren en niet op 27 april. Wil je gehoor geven aan de meerdere verzoeken daartoe? Dank!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Gerard Troost

Gaaf die 2 Citroenkwikstaarten! Ies G voorspelde al dat zelfs ik (kun je nagaan) binnen 5 jaar mn eigen Citroenkwikstaart ontdekt zou hebben, maar met de toename de laatste jaren zou dat inderdaad wel eens kunnen.

ps: David, als ik Theo was zou ik na zo'n post als hier boven staat gewoon nog 3 dagen wachten met aanpassen van de datum :P
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Mark Zevenbergen

Het lijkt erop dat één van de Zwarte Ibissen geringd is http://waarneming.nl/waarneming/view/66950241

Foto 6 en 7... Projectje met witte ringen??

grts Mark

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Mark Zevenbergen op april 30, 2012, 20:31:04 PM
Het lijkt erop dat één van de Zwarte Ibissen geringd is http://waarneming.nl/waarneming/view/66950241

Foto 6 en 7... Projectje met witte ringen??

grts Mark
Zou kunnen. Vorig jaar in NL ook een geringde vogel uit ik meen Spanje.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

arthurgeilvoet

Op de foto's lijkt iig één Citroenkwik gele onderstaartdekveren te hebben? Duidt dat niet op een hydride?
Groeten Arthur

frankw

Citroenkwikken zijn na 17.15 niet meer waargenomen, er is tot in de schemer gezocht..

frankneijts

Citaat van: arthurgeilvoet op april 30, 2012, 20:34:21 PM
Op de foto's lijkt iig één Citroenkwik gele onderstaartdekveren te hebben? Duidt dat niet op een hydride?
Groeten Arthur

'Pipits & Wagtails': (Underparts adult female summer) "Undertail-coverts usually white, but sometimes pale yellowish-tinged..."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Nou nou, wat een ophef. De soorten die ik noemde zijn idd regionale zeldzaamheden, kijk maar op de schermen van de regio's/provincies. Ik zal de data aanpassen, zit niet elke dag op waarneming.nl dus was er nog niet mee bezig geweest. Ik had wat waarnemingen van de dag ervoor ingevoerd, vandaar de verwarring. De Cetti's was gemeld bij Dieren.

FrankW, je beantwoord net de vraag die ik wou stellen, jammer! Koninginnedag heeft wel een enorme goede trekdag opgeleverd, wat een soorten!
Theo van Veenendaal


HPM

Citaat van: Theovanv op april 30, 2012, 23:50:27 PM
Nou nou, wat een ophef. De soorten die ik noemde zijn idd regionale zeldzaamheden, kijk maar op de schermen van de regio's/provincies. Ik zal de data aanpassen, zit niet elke dag op waarneming.nl dus was er nog niet mee bezig geweest. Ik had wat waarnemingen van de dag ervoor ingevoerd, vandaar de verwarring. De Cetti's was gemeld bij Dieren.
...

Er is geen relevante waarneming van Cetti's Zanger van je te vinden en Dieren ligt hoe dan ook bij lange na  niet tussen Zwolle en Zutphen. Vandaar misschien een deel van de "ophef". Bij die melding van Dieren is trouwens om toelichting gevraagd, juist vanwege de door jou genoemde regionale zeldzaamheid. http://waarneming.nl/waarneming/view/66874970
Overigens is er zowel een topic 'Leuke provincie/regio waarnemingen ' als 'Vandaag gezien'.
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op mei 01, 2012, 06:23:06 AM
Citaat van: Theovanv op april 30, 2012, 23:50:27 PM
Nou nou, wat een ophef. De soorten die ik noemde zijn idd regionale zeldzaamheden, kijk maar op de schermen van de regio's/provincies. Ik zal de data aanpassen, zit niet elke dag op waarneming.nl dus was er nog niet mee bezig geweest. Ik had wat waarnemingen van de dag ervoor ingevoerd, vandaar de verwarring. De Cetti's was gemeld bij Dieren.
...

Er is geen relevante waarneming van Cetti's Zanger van je te vinden en Dieren ligt hoe dan ook bij lange na  niet tussen Zwolle en Zutphen. Vandaar misschien een deel van de "ophef". Bij die melding van Dieren is trouwens om toelichting gevraagd, juist vanwege de door jou genoemde regionale zeldzaamheid. http://waarneming.nl/waarneming/view/66874970
Overigens is er zowel een topic 'Leuke provincie/regio waarnemingen ' als 'Vandaag gezien'.
Ik heb dan ook nergens gezegd dat het mijn waarnemingen zijn, alleen dat er leuke waarnemingen zijn gedaan. Dieren ligt idd iets verder, het ging er mij alleen om even aan te geven dat de IJssel, en dan niet de hele IJssel, maar een globaal deel, het erg leuk deed met zowel landelijke als regionale zeldzaamheden. Ik heb die Cetti's trouwens nog gecheckt, maar niks gehoord.



Griel op Terschelling! http://waarneming.nl/waarneming/view/67192516
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op mei 01, 2012, 13:01:48 PM
Citaat van: HPM op mei 01, 2012, 06:23:06 AM
Citaat van: Theovanv op april 30, 2012, 23:50:27 PM
Nou nou, wat een ophef. De soorten die ik noemde zijn idd regionale zeldzaamheden, kijk maar op de schermen van de regio's/provincies. Ik zal de data aanpassen, zit niet elke dag op waarneming.nl dus was er nog niet mee bezig geweest. Ik had wat waarnemingen van de dag ervoor ingevoerd, vandaar de verwarring. De Cetti's was gemeld bij Dieren.
...

Er is geen relevante waarneming van Cetti's Zanger van je te vinden en Dieren ligt hoe dan ook bij lange na  niet tussen Zwolle en Zutphen. Vandaar misschien een deel van de "ophef". Bij die melding van Dieren is trouwens om toelichting gevraagd, juist vanwege de door jou genoemde regionale zeldzaamheid. http://waarneming.nl/waarneming/view/66874970
Overigens is er zowel een topic 'Leuke provincie/regio waarnemingen ' als 'Vandaag gezien'.
Ik heb dan ook nergens gezegd dat het mijn waarnemingen zijn, alleen dat er leuke waarnemingen zijn gedaan. Dieren ligt idd iets verder, het ging er mij alleen om even aan te geven dat de IJssel, en dan niet de hele IJssel, maar een globaal deel, het erg leuk deed met zowel landelijke als regionale zeldzaamheden. Ik heb die Cetti's trouwens nog gecheckt, maar niks gehoord.

OK, ik kreeg de indruk dat jij een excusie langs de IJssel tussen Zwolle en Zutphen had gemaakt en de door jou genoemde soorten was tegengekomen.

Herman van der Meer

Bas vd Burg

Mogelijke Bastaardarend (kan ook nog Schreeuwarend zijn) in de omgeving van voormalig vliegveld Valkenburg, zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=42426&page=1

Vogel is eerst om 1245u gezien door Maarten Langbroek en Luuk Punt op zeer grote afstand waarbij de vogel naar het zuiden leek te vliegen. Echter om 1330u had Erik Oostwouder de vogel boven Lentevreugd (hij schijnt goede foto's te hebben). Niet helemaal duidelijk is of de vogel nog ergens rondhangt of nu toch door is gevlogen in zuidelijke richting. Er wordt iig gezocht
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rikstar

volgens mij is deze nog niet langsgekomen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/67143434
Withalsvliegenvanger.

Ik mis weer wat dit voorjaar zo te merken.......
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Is wel nog even de vraag of daar een Withalsvliegenvanger op de foto staat, of denk jij van wel, Rik?
Groeten,

Bram ter Keurs

Certhia


Vincent Hart

Denk het ook, maar toch maar even meer foto's gevraagd. Grijzige nekstreek - als dat geen gevolg is van de kwaliteit van de foto - zou mogelijk nog op 2ekj man withals kunnen duiden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

#15353
toen ik inderdaad foto beter keek begon ik ook al te twijfelen, dus een iets te enthousiaste reactie van mij dus nog onder enig voorbehoud. witte vlek boven neus niet echt uitbundig wat dus meer op bonte vlieg zou wijzen. ook lijkt bij nader inzien lijkt hij toch een grijzige nek te hebben (misschien handig om het orrigineel op te vragen) wat ook meer op bonte vlieg past. De wat ver rijkende witte hals plus de witte vlek op bases vleugelhandpennen wijzen meer in de richting van Withals.
Al met al, te enthousiaste reactie en ben benieuwd naar andere reacties
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Erwin Reinstra

#15354
Hybride bonte vliegenvanger x withalsvliegenvanger?!?!


Edit:
Zie bijv. http://www.elisanet.fi/hj.koskinen/Fichypxalb_CuronianSpit20100515.html
Met vriendelijke groenten,
Erwin


BramtK

Maar ik zie uberhaupt geen handpenvlek!? Dat heeft die hybride zelfs.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

#15356
ik zie dat dus wel. lastig uit te leggen, maar links onder de vlek zie een een scherpe 'punt' uitsteken waarbij ik dacht dat het om de handpenvlek zou gaan.

Edit: blijkbaar te weinig naar Bonte vliegen gekeken in mijn leven. sorry voor alle ophef maar inderdaad ben ik nu totaal om dat dit ook een bonte vlieg moet zijn. de handpenvlek waar ik het over had heeft gewone bonte vlieg ook. Nogmaals mijn fout.  :-[
Gewone bonte vlieg met een iets grote witte halsvlek!  :duim:

Citaat van: BramtK op mei 01, 2012, 15:41:09 PM
Maar ik zie uberhaupt geen handpenvlek!? Dat heeft die hybride zelfs.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Nou ja ophef, dat valt toch wel mee.  ;)


Ik vraag me trouwens af of die indruk van veel wit in de nek niet veroorzaakt wordt door de lichaamshouding.
Groeten,

Bram ter Keurs

ArjanH

In ieder geval 1 Citroenkwikstaart is nog aanwezig bij Azewijn. Het tweede exemplaar van gisteren is vandaag tot op heden niet gezien.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0