Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

oceanodroma

Dat roestbruin lijken me echt osdv maar dat klopt niet met adult kuif.. Dan gaan mijn gedachten naar  iets spannenders?
Dimitri Mulder
oceanodroma

marijn

Misschien kan een admin even om de originele foto vragen.
Marijn Prins

laatvlieger

Citaat van: marijn op april 24, 2012, 18:28:39 PM
Misschien kan een admin even om de originele foto vragen.
Waarnemer geeft bij waarneming aan, dat hij weer het veld in is. Terug naar de locatie. Hij geeft ook aan nog een paar plaatjes te hebben en deze vanavond alsnog te zullen uploaden.

Heel rare vogel. Toch vind ik hem het meest als een Koekoek overkomen. Maar dan zonder afgescheiden grijze kin/keel/borst en zonder borst/ buikstrepen. Die roestkleurige onderstaart zou als hij wel strepen had of blijkt te hebben hem een goede kanshebber voor Boskoekoek (Oriental Cuckoo) maken!

Lastig is om de kleur van de vleugels in te schatten op basis van deze ene foto. Laten we hopen dat de vogel snel wordt teruggevonden of dat er meer foto's van de waarnemer opduiken!
(P.s. Ik woon in Leiden en zou bij een echte knaller graag met iemand meerijden ;-)  )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Citaat van: Edwin Russer op april 24, 2012, 17:56:32 PM
Doet mij denken aan een Mangrove-koekoek.

EDIT: Tekening zalmkleurig op de onderdelen en meer oranjekleurig op de onderstaartdekveren, donkere bovendelen, zie iets van witte vlekken aan de onderzijde van de staart, tevens donkergrijze koptekening.

Hierbij de fotopagina van mangrove-koekoek van observado
http://observado.org/soort/photos/71299

Gelijkt niet helemaal, maar vogels identificeren is altijd lastiger dan plaatjes kijken ;)
Zou een geinige ship assist zijn  :rolleye:

Helaas ontbreken nog veel koekoeken op observado. Dus oproep: wie heeft nog foto's van koekoeken die er nog niet bij staan? ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Bram Rijksen

kleur van de onderdelen is ok, osdv-kleur kan worden veroorzaakt door warme licht van namiddagzonnetje. Op de bovendelen zijn weldegelijk witte vlekken zichtbaar. Staartlengte lijkt idd kort, maar ook dat zou vertekend kunnen zijn. Ik zou 'm zeker niet afserveren als "absoluut geen Kuifkoekoek"

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

marijn

De vogel heeft gele tenen. Ook daarom is het zeker geen Kuifkoekoek.
Marijn Prins

Bram Rijksen

#15278
Deze vogel heeft zwart/wit tekening op de vleugeldekveren: er zijn niet zo heel veel koekoeken die dit kenmerk hebben...
Edit: en misschien zijn dat wel gewoon lichte takjes.. Ik kap ermee: zeldzaamheden in elkaar knutselen aan de hand van dit soort plaatjes werkt vooral frustrerend..

Folkert Jan

Citaat van: Bram Rijksen op april 24, 2012, 19:08:33 PM
Deze vogel heeft zwart/wit tekening op de vleugeldekveren: er zijn niet zo heel veel koekoeken die dit kenmerk hebben...

Welke wel?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

laatvlieger

Citaat van: Bram Rijksen op april 24, 2012, 19:08:33 PM
Deze vogel heeft zwart/wit tekening op de vleugeldekveren: er zijn niet zo heel veel koekoeken die dit kenmerk hebben...

Ik zie dat echt niet Bram.

Marijn merkt idd terecht op dat de poten geel zijn. Dat sluit die Amerikaanse opties en Kuifkoekoek uit.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

lennartv

De waarnemer heeft extra foto's geplaatst dus ik neem aan dat hij hem niet terug heeft kunnen vinden. Geen vluchtplaatjes helaas, maar de staarttekening is wel beter te beoordelen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

oceanodroma

Wat een maf ding is dit zeg! Afgezien van de hele poten ga ik mangrove steeds minder raar vinden... Ben benieuwd of hij nog teruggevonden gaat worden...
Dimitri Mulder
oceanodroma

andre

Mangrove , en dan de Bahama en Cuba uitvoering?  Lastig dingetje.
Al lijkt de vogel wel wat plomp.


André
Andre Boven

meeuwissen

De zgn Kuifkoekoek in het Noordhollands Duinreservaat heeft ook wel iets weg van deze Australische soort: de Fan tailed cuckoo, Cocomantis flabelli formis, zie plaatje.
Alleen de vraag: hoe komt zo'n soort hier verzeild geraakt.
Groet
Guido Meeuwissen

ruud_altenburg

Met een aantal mensen gezocht maar alleen maar normale Koekoeken gezien. Het is inderdaad geen Kuifkoekoek, op Willems schermpje was toch vaag wat bandering te zien op de flanken. De poten waren ook rood. Leek bij volledig inzoomen ook een lichte iris te hebben. Volgende keer beter!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

marijn

Ah, het wordt met de nieuwe plaatjes al vrij duidelijk een Koekoek of Boskoekoek. Er is een hint van buik/flankstreping en een afgetekende grijzere bovenborst te zien. NB: de borst is overbelicht.
Alleen de onderstaartdekveren blijven erg gelig/buff, wat idd naar Bos zou wijzen... Idem de schijnbaar vrij donkergrijze bovendelen, contrasterend met lichte kop. Maar zou die soort niet juist zwaardere buikstreping moeten hebben? Dat zou dan toch zeker te zien moeten zijn op de foto's.
NB foto-effect: waarschijnlijk zijn de foto's contrastrijker en verzadigder van kleur dan de werkelijkheid.
Overigens zegt de Adv. Bird ID Guide dat mogelijk alle kenmerken overlappen.
Marijn Prins

laatvlieger

Citaat van: ruud_altenburg op april 24, 2012, 21:05:57 PM
Met een aantal mensen gezocht maar alleen maar normale Koekoeken gezien. Het is inderdaad geen Kuifkoekoek, op Willems schermpje was toch vaag wat bandering te zien op de flanken. De poten waren ook rood. Leek bij volledig inzoomen ook een lichte iris te hebben. Volgende keer beter!
Volgende keer beter? Ik zou toch zeker morgen nog even gaan kijken als ik daar in de buurt woonde. Ik zou Boskoekoek nog steeds als serieuze optie meenemen! Misschien dat ze deze vogel nog op de ringbaan in Castricum kunnen vangen... Hoe dan ook een interessante vogel. (Die Australiër lijkt er idd ook best wel wat op! Hoewel ik me afvraag of die uberhaupt wel in gevangenschap worden gehouden? Denk het niet, dus lijkt me erg onwaarschijnlijk dat die het is). 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Citaat van: marijn op april 24, 2012, 21:13:07 PM
Overigens zegt de Adv. Bird ID Guide dat mogelijk alle kenmerken overlappen.
Inderdaad erg lastig...

Hoe zit dat met "zang"? Is die onderscheidend genoeg?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Halff

Na gisteren ook al redelijk goede roofvogeltrek langs de Eemshaven en Noordkaap vandaag weer een topdag op beide telposten met o.a. langs de Eemshaven 2 Steppekieken!

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=146

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=896

Bas vd Burg

Citaat van: Rob Halff op april 24, 2012, 21:49:25 PM
Na gisteren ook al redelijk goede roofvogeltrek langs de Eemshaven en Noordkaap vandaag weer een topdag op beide telposten met o.a. langs de Eemshaven 2 Steppekieken!
Ik hoop alleen dat de mensen ook rekening gaan houden met hybride vogels. Zeker nu dat soort beesten wat vaker in Europa gaan opduiken (onlangs natuurlijk 1 in België). Ik vraag me dan ook af of vogelaars de kenmerken van hybriden goed in hun hoofd hebben zitten........ (ik in ieder geval niet)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

frankw


peterlindenburg


volgende tweet van Nico: hij is weggevlogen, gelukkig heb ik foto's...

Citaat van: frankw op april 25, 2012, 11:38:37 AM
Nico de Haan meldt een Reuzenzwartkopmeeuw in de Blauwe Kamer..
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=42100&page=1

JohanvantBosch

Je kunt toch ook foto's tweeten? Doen, zou ik zeggen.... ;-)

peterlindenburg

Nico twittert me dat hij de vogel niet meer heeft gezien nadat hij uit de vogelhut terug kwam met de excursie die hij aan het leiden was. Dat is zijn antwoord op mijn vraag of hij de vogel heeft zien wegvliegen (en zo ja waarheen, hoog of niet). Dit was dus niet het geval.


Ik denk dus dat hij de vogel heeft gezien, de vogelhut in is gegaan, de vogelhut uit kwam, en de vogel niet meer zag. Kan dus makkelijk nog in de buurt zitten!

Jaap Denee

Citaat van: peterlindenburg op april 25, 2012, 12:04:39 PM
Nico twittert me dat hij de vogel niet meer heeft gezien nadat hij uit de vogelhut terug kwam met de excursie die hij aan het leiden was. Dat is zijn antwoord op mijn vraag of hij de vogel heeft zien wegvliegen (en zo ja waarheen, hoog of niet). Dit was dus niet het geval.


Ik denk dus dat hij de vogel heeft gezien, de vogelhut in is gegaan, de vogelhut uit kwam, en de vogel niet meer zag. Kan dus makkelijk nog in de buurt zitten!

Vraag hem een foto te maken van de display van zijn camera en die ook te twitteren. Tot vanavond in spanning zitten is leuk, maar rustig door kunnen werken heeft ook wel wat.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Peter ter Heide heeft de foto's gezien op het display, vogel zou een geheel lichte kop gehad hebben ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Via Whatsapp: """net peter ter heijde gesproken, hij zag net nico's foto's: de vogel zwom, dus geen pootkleur, maar wel zwart in vleugelpunten, grijze mantel, groot beest, gele snavelbasis, maar meest opvallende GEEN zwart in kop...."""
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

garryb

Waarom piept hij hem dan niet af?