Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Citaat van: MLANG op april 23, 2012, 15:52:45 PM
Hoi Bram,

Ik heb geen idee wat jij op de bovenvleugel  meent te zien  :rolleye:  maar komt bijgesloten foto in de buurt? Gr. M.
Not even close... Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben die patronen op de bovenvleugel zie?

aatschaftenaar

Citaat van: Martijn Bot op april 23, 2012, 14:35:02 PM
Ik krijg ook een onbehagelijk Kleine Pijl-gevoel (u kent het wel). Een paar blikken over de randmeren van enkele lokale vogelaars kon zo maar eens onsterfelijkheid opleveren (in figuurlijke zin), want het beest hangt vast nog ergens rond danwel ligt ergens voor Pampus (en dat kan ook zo maar letterlijk zijn).

Het eerste dat ik Bernd vroeg toen hij mij belde gisteravond: "was het geen kleine?". Bernd is natuurlijk een meester in het filmen/fotograferen van net niet herkenbare zeldzame zeevogels op onverwachte locaties (Bulwers/swinhoes mavla!). Ik zie er ook wel een kleine in eerlijk gezegd, vooral die rechtse still is toch wel heel spannend. En op de linkerstill is er toch op zijn minst de suggestie van een licht paneel op de arm...

JohanvantBosch

Citaat van: aatschaftenaar op april 23, 2012, 16:13:21 PM
Bernd is natuurlijk een meester in het filmen/fotograferen van net niet herkenbare zeldzame zeevogels op onverwachte locaties (Bulwers/swinhoes mavla!).

Ik zat eigenlijk te wachten op een dergelijke bijdrage....  O0

Rikstar

#15243
ik kwam deze net tegen op waarneming.nl  en moest meteen denken aan die mogelijke bastaardarend.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64810830

Citaat van: rnbflavour op april 21, 2012, 18:42:31 PM
Citaat van: Gert Ottens op april 21, 2012, 15:39:41 PM
Citaat van: jonas D op april 21, 2012, 13:30:33 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64548206 mogelijke (onzeker) bastaardarend in lauwersoog


Met een 'beschrijving' als dit zullen we er nooit achter komen wat het is/was...


Typisch geval van jammer maar helaas. Je weet dat je naar iets ongewoons staat te kijken maar je weet niet wat het is. Blijft een gave ervaring overigens
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

lennartv

Citaat van: Rikstar op april 23, 2012, 17:12:43 PM
ik kwam deze net tegen op waarneming.nl  en moest meteen denken aan die mogelijke bastaardarend.

Reden?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Jarinka

Citaat van: Rikstar op april 23, 2012, 17:12:43 PM
ik kwam deze net tegen op waarneming.nl  en moest meteen denken aan die mogelijke bastaardarend.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64810830
Helaas is de foto zo onderbelicht dat het lichter maken van de foto niet mogelijk is. Misschien dat ik met de originele foto meer kan.
Groeten, Jarinka Heijink

Bram Rijksen

Citaat van: Rikstar op april 23, 2012, 17:12:43 PM
ik kwam deze net tegen op waarneming.nl  en moest meteen denken aan die mogelijke bastaardarend.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64810830

Citaat van: rnbflavour op april 21, 2012, 18:42:31 PM
Citaat van: Gert Ottens op april 21, 2012, 15:39:41 PM
Citaat van: jonas D op april 21, 2012, 13:30:33 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64548206 mogelijke (onzeker) bastaardarend in lauwersoog


Met een 'beschrijving' als dit zullen we er nooit achter komen wat het is/was...


Typisch geval van jammer maar helaas. Je weet dat je naar iets ongewoons staat te kijken maar je weet niet wat het is. Blijft een gave ervaring overigens
De beschrijving doet mij anders aan van alles en nog wat denken, maar juist níet aan Zeearend..

Edwin Russer

Citaat van: JohanvantBosch op april 23, 2012, 16:56:20 PM
Citaat van: aatschaftenaar op april 23, 2012, 16:13:21 PM
Bernd is natuurlijk een meester in het filmen/fotograferen van net niet herkenbare zeldzame zeevogels op onverwachte locaties (Bulwers/swinhoes mavla!).

Ik zat eigenlijk te wachten op een dergelijke bijdrage....  O0


Mee eens, als dat beest niet snel wordt teruggevonden, zal deze dus wel eeuwig in de categorie niet te determineren worden gerangschikt....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JohanvantBosch

Citaat van: Jarinka op april 23, 2012, 17:24:11 PM
Citaat van: Rikstar op april 23, 2012, 17:12:43 PM
ik kwam deze net tegen op waarneming.nl  en moest meteen denken aan die mogelijke bastaardarend.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64810830
Helaas is de foto zo onderbelicht dat het lichter maken van de foto niet mogelijk is. Misschien dat ik met de originele foto meer kan.

Nergens voor nodig toch... op de foto staat toch gewoon een adulte zeearend?

Rikstar

adulte zeearend? dan keek ik niet goed. dacht dat het om een 2de kj zeearend ging. op deze monitor zie ik een volledige donkere zeearend.
nogmaals, ik ging uit op die foto's van een geheel donkere zeearend. normaal worden hier alleen deze periode 2 adulte zeearenden gezien vandaar dat ik meteen moest denken aan de mogelijke bastaardarend. Maar zoals Bram al zei, meerdere kenmerken van de waarneming van de mogelijke Bastaardarend passen niet in het straatje van betreffende foto.

Citaat van: JohanvantBosch op april 23, 2012, 17:49:29 PM
Citaat van: Jarinka op april 23, 2012, 17:24:11 PM
Citaat van: Rikstar op april 23, 2012, 17:12:43 PM
ik kwam deze net tegen op waarneming.nl  en moest meteen denken aan die mogelijke bastaardarend.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64810830
Helaas is de foto zo onderbelicht dat het lichter maken van de foto niet mogelijk is. Misschien dat ik met de originele foto meer kan.

Nergens voor nodig toch... op de foto staat toch gewoon een adulte zeearend?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

aatschaftenaar


Mee eens, als dat beest niet snel wordt teruggevonden, zal deze dus wel eeuwig in de categorie niet te determineren worden gerangschikt....


Of er moeten nog betere stills uit het originele materiaal gehaald kunnen worden. Lijkt me de moeite waard!

groet,

Aat

Folkert Jan

Bovendien mistte "mijn" arend 2 vleugelpennen en deze zeearend heeft alles compleet.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op april 23, 2012, 18:25:09 PM
Bovendien mistte "mijn" arend 2 vleugelpennen en deze zeearend heeft alles compleet.

Vleugelpennen? Wat zijn dat?  ;D

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op april 23, 2012, 18:27:44 PM
Citaat van: rnbflavour op april 23, 2012, 18:25:09 PM
Bovendien mistte "mijn" arend 2 vleugelpennen en deze zeearend heeft alles compleet.

Vleugelpennen? Wat zijn dat?  ;D

Handpen/armpen spec? :p
Misste 2 pennen op de plek waar handpennen en armpennen samenkomen.
In vlucht lastig te zien of het nu de armpennen of ook een handpen was die ontbraken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Misschien heb je wel gewoon een Buizerd gezien, wie zal het zeggen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl



henkjanvdkolk

Citaat van: Bram Rijksen op april 23, 2012, 15:55:48 PM
Citaat van: MLANG op april 23, 2012, 15:52:45 PM
Hoi Bram,

Ik heb geen idee wat jij op de bovenvleugel  meent te zien  :rolleye:  maar komt bijgesloten foto in de buurt? Gr. M.
Not even close... Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben die patronen op de bovenvleugel zie?

Ik zie het op de linker ook wel, maar op de middelste weer helemaal niet. De vraag is natuurlijk of je dit soort dingen wel kan beoordelen met dit soort stills.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bernd

Ik heb een paar videograbs bij de waarneming geplaatst; ik moet bekennen dat ik (helaas) geen aanwijzingen zie voor kleine pijl. De kopkap lijkt toch echt donker, vleugel proportioneel lang, puntig en soms wat gehoekt, donkere achterrand op ondervleugel wordt breder richting vleugelpunt. Voor de iets donkerder schouder (haast aanzet borstband, in veld ook gezien) lijkt op sommige grabs zelfs de witte krul achter het oog te zien. Alles nog even los van de vlucht, die niet raar is voor noordse boven rustig water (cf. yelkouan's in Turkije/Griekenland).
Ik heb natuurlijk een naam hoog te houden voor het vastleggen van mysterieuze stormvogels  :blink: maar deze hoeft toch niet ongedetermineerd de boeken in, wat mij betreft. Hoe dan ook, er is een stijgende lijn vast te stellen in de documentatie  ;D
Bernd

Folkert Jan

Citaat van: henkjanvdkolk op april 23, 2012, 20:54:39 PM
Citaat van: Bram Rijksen op april 23, 2012, 15:55:48 PM
Citaat van: MLANG op april 23, 2012, 15:52:45 PM
Hoi Bram,

Ik heb geen idee wat jij op de bovenvleugel  meent te zien  :rolleye:  maar komt bijgesloten foto in de buurt? Gr. M.
Not even close... Ik mag toch hopen dat ik niet de enige ben die patronen op de bovenvleugel zie?

Ik zie het op de linker ook wel, maar op de middelste weer helemaal niet. De vraag is natuurlijk of je dit soort dingen wel kan beoordelen met dit soort stills.


Zolang we het maar blijven proberen! Levert goede kennis op onder geïnteresseerden (iig mijzelf  O0 )
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

Citaat van: Bernd op april 23, 2012, 21:53:14 PM
Ik heb een paar videograbs bij de waarneming geplaatst; ik moet bekennen dat ik (helaas) geen aanwijzingen zie voor kleine pijl. De kopkap lijkt toch echt donker, vleugel proportioneel lang, puntig en soms wat gehoekt, donkere achterrand op ondervleugel wordt breder richting vleugelpunt. Voor de iets donkerder schouder (haast aanzet borstband, in veld ook gezien) lijkt op sommige grabs zelfs de witte krul achter het oog te zien. Alles nog even los van de vlucht, die niet raar is voor noordse boven rustig water (cf. yelkouan's in Turkije/Griekenland).
Ik heb natuurlijk een naam hoog te houden voor het vastleggen van mysterieuze stormvogels  :) maar deze hoeft toch niet ongedetermineerd de boeken in, wat mij betreft. Hoe dan ook, er is een stijgende lijn vast te stellen in de documentatie  ;D
Bernd


Prima noords pijl Bernd.
Je zult wel raar hebben staan kijken of niet?


Groetjes

Bram Rijksen

Citaat van: Bernd op april 23, 2012, 21:53:14 PM
Ik heb een paar videograbs bij de waarneming geplaatst; ik moet bekennen dat ik (helaas) geen aanwijzingen zie voor kleine pijl. De kopkap lijkt toch echt donker, vleugel proportioneel lang, puntig en soms wat gehoekt, donkere achterrand op ondervleugel wordt breder richting vleugelpunt. Voor de iets donkerder schouder (haast aanzet borstband, in veld ook gezien) lijkt op sommige grabs zelfs de witte krul achter het oog te zien. Alles nog even los van de vlucht, die niet raar is voor noordse boven rustig water (cf. yelkouan's in Turkije/Griekenland).
Ik heb natuurlijk een naam hoog te houden voor het vastleggen van mysterieuze stormvogels  :) maar deze hoeft toch niet ongedetermineerd de boeken in, wat mij betreft. Hoe dan ook, er is een stijgende lijn vast te stellen in de documentatie  ;D
Bernd
Tja.. als je de toegevoegde grabs bekijkt lijkt er weinig aanleiding om uberhaupt aan Kleine te denken. Toch zou ik het wel leuk vinden als er ook nog wat stills geplaatst worden waarop de bovenvleugel goed te zien is. Vanaf 0.15 tot 0.20 lijkt het beste 'materiaal' te vinden.

oceanodroma

Mogelijke kuikoekoek gemeld. Door de ongebandeerde lichte borst lijkt me dit geen gewone koekoek... Maar hij ziet er wel vreemd uit voor kuif (of ligt dat aan de foto?)
http://waarneming.nl/waarneming/view/65373593
Dimitri Mulder
oceanodroma

Rob Halff

Citaat van: oceanodroma op april 24, 2012, 17:38:15 PM
Mogelijke kuikoekoek gemeld. Door de ongebandeerde lichte borst lijkt me dit geen gewone koekoek... Maar hij ziet er wel vreemd uit voor kuif (of ligt dat aan de foto?)
http://waarneming.nl/waarneming/view/65373593

Lijkt mij geen Kuifkoekoek

Rikstar

#15265
mij WEL  O0    edit: bij nader inzien inderdaad apart beestje maar dit lijkt mij eerlijk gezegt geen gewone koekoek.
gewoon gaan zou ik zeggen....

Citaat van: Rob Halff op april 24, 2012, 17:39:15 PM
Citaat van: oceanodroma op april 24, 2012, 17:38:15 PM
Mogelijke kuikoekoek gemeld. Door de ongebandeerde lichte borst lijkt me dit geen gewone koekoek... Maar hij ziet er wel vreemd uit voor kuif (of ligt dat aan de foto?)
http://waarneming.nl/waarneming/view/65373593

Lijkt mij geen Kuifkoekoek
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Sander Bot

GEEN kuifkoek
osdv oranje, staart kort, zonder wit, geen witte stippen op bd etc.

oceanodroma

Mee eens dat de vogel niet klopt voor kuifkoekoek maar hij klopt ook niet voor gewone...
Dimitri Mulder
oceanodroma

Edwin Russer

#15268
Doet mij denken aan een Mangrove-koekoek.

EDIT: Tekening zalmkleurig op de onderdelen en meer oranjekleurig op de onderstaartdekveren, donkere bovendelen, zie iets van witte vlekken aan de onderzijde van de staart, tevens donkergrijze koptekening.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Tukkerbird

Citaat van: oceanodroma op april 24, 2012, 17:48:31 PM
Mee eens dat de vogel niet klopt voor kuifkoekoek maar hij klopt ook niet voor gewone...

Voor gewone vind ik hem helemaal niet kloppen, Kuifkoekoek heeft die wel iets van weg.
Is dat roetbruine niet gewoon de handpennen? Jammer dat de foto wat vaag is.