Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Theovanv op april 22, 2012, 20:35:34 PM
Wat is precies de reden dat deze waarneming vervaagd is eigenlijk?

De waarnemer:
"De plek waar ik 'm heb gezien is kwetsbaar en als ik zie hoeveel invoeringen van de vogel bij Oudeland van Strijen
er zijn is het niet verstandig om deze locatie vrij te geven"
Herman van der Meer

Theovanv

Ok, daar valt wat voor te zeggen, maar het gebiedje is dus vrij klein dus er zullen toch wel zoekacties gaan plaatsvinden denk ik.
Theo van Veenendaal

August

#15212
Citaat van: Theovanv op april 22, 2012, 20:50:20 PM
Ok, daar valt wat voor te zeggen, maar het gebiedje is dus vrij klein dus er zullen toch wel zoekacties gaan plaatsvinden denk ik.
Op het continaal plat? ;D
http://waarneming.nl/waarneming/view/64586191
Ps. Theo zevenhuizen is niet de juiste lokatie had de waarnemer zo maar ingevuld nu heeft hij het continaal plat gekozen als lokatie
August van Rijn

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Theovanv op april 22, 2012, 20:50:20 PM
Ok, daar valt wat voor te zeggen, maar het gebiedje is dus vrij klein dus er zullen toch wel zoekacties gaan plaatsvinden denk ik.
Plaats waar de waarneming is ingevoerd is niet de plaats waar de vogel is waargenomen! Zie daarvoor het andere topic.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Wtf? Als de waarneming al op een willekeurige plek stond waarom dan nog een keer veranderen? De oude locatie staat toch al op DBA
beetje water na de wijn.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op april 22, 2012, 21:20:42 PM
Wtf? Als de waarneming al op een willekeurige plek stond waarom dan nog een keer veranderen? De oude locatie staat toch al op DBA
beetje water na de wijn.
Ted komt volgens mij zelden het Westland uit en Zevenhuizen is geen Westland. Dus daar zit de vogel ook niet. De vogel zit ergens in het Westland maar waar? Dat weet alleen Ted ;D
August van Rijn

wumizusume

Citaat van: Luuk Punt op april 22, 2012, 20:17:19 PM
Citaat van: GertJ op april 22, 2012, 20:14:35 PM
Niet super zeldzaam in Nederland, maar wel in de Randmeren: Noordse Pijl,
http://waarneming.nl/waarneming/view/64581980
http://youtu.be/usZpw53P9lg

Bizar!

In april zeldzaam op alle zeetrektelposten in Nederland. Tot op heden pas elf waarnemingen: http://trektellen.nl/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-1&soort=14&geslacht=&leeftijd=&kleed=&jaar=&mnd=4

Niet super zeldzaam inderdaad, een Noordse, maar is het dat wel? Is Kleine Pijl uitgesloten? Het filmpje is weliswaar moeilijk goed te beoordelen, maar ik vind hem er qua jizz wel wat van weghebben.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Wouter van der Ham

Citaat van: August op april 22, 2012, 21:31:11 PM
Citaat van: rnbflavour op april 22, 2012, 21:20:42 PM
Wtf? Als de waarneming al op een willekeurige plek stond waarom dan nog een keer veranderen? De oude locatie staat toch al op DBA
beetje water na de wijn.
Ted komt volgens mij zelden het Westland uit en Zevenhuizen is geen Westland. Dus daar zit de vogel ook niet. De vogel zit ergens in het Westland maar waar? Dat weet alleen Ted ;D
Ik denk trouwens wel dat ik weet waar het is. Het komt ook redelijk overeen met de foto's en dat het een kwetsbaar gebied is..
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Yeronimo

Citaat van: Rob Halff op april 22, 2012, 13:18:47 PM
Rommert meld (eigen waarneming) een overvliegende Terekruiter op de plek van de Iberische Tjiftjaf in Drachten! Vogel vloog richting Nijbeets. Via www.lauwersmeer.com

Beschrijving staat nu bij lauwersmeer.com:

CiteerIk stond, samen met mijn vriendin Anke, bij de Iberische Tjiftjaf toen ik een vreemd geluid hoorde. Een fluitend tuu, herinnerend aan de roep van een Zwarte specht, maar dan tweetonig. Ik zag de vogel nog niet maar nadat de vogel nogmaals riep kwam er een steltloper achter de bomen vandaan. Lichte steltloper, met een donkerdere kop en een enig sinds opgewipte snavel. Een Groenpootruiter? dacht ik even, maar de poten staken niet voorbij de staart. Intussen vloog de vogel al roepend door en zag ik de vogel van achteren. Het ontbreken van een witte wig op de rug deed Groenpootruiter helemaal afvallen. De rug en staart waren geheel grijs. Opvallend was de witte vleugelachterrand zoals bij een Tureluur. De vogel verdween weer achter de bomen, mij verbijsterd achterlatend... Het is wel een heel aparte waarneming, maar ik kan er niks anders van maken dan een Terekruiter. Een keer eerder heb ik samen met David Hoekstra een overvliegende Terekruiter op roep ontdekt bij de Bantpolder, maar deze hebben we later nog aan de grond gezien. De roep van vandaag deed me daar ook sterk aan denken. Een zoekactie bij zandgat Nijbeets en omringende plasjes heeft helaas niks meer opgeleverd.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

pwolf

Citaat van: wumizusume op april 22, 2012, 21:36:59 PM
Niet super zeldzaam inderdaad, een Noordse, maar is het dat wel? Is Kleine Pijl uitgesloten? Het filmpje is weliswaar moeilijk goed te beoordelen, maar ik vind hem er qua jizz wel wat van weghebben.

Doet echt meer aan Kleine dan aan Noordse denken, zeker met die breed gehouden staart! Wie kan er zo goed video bewerken?

pim
Pim Wolf, Vlissingen

garryb

Als je 'm stilzet ergens op 0:18 zie je ook een wel heel witte zijkop die ook kort en wat opgericht lijkt ...

MLANG

#15221
Citaat van: Luuk Punt op april 22, 2012, 20:17:19 PM
In april zeldzaam op alle zeetrektelposten in Nederland. Tot op heden pas elf waarnemingen: http://trektellen.nl/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-1&soort=14&geslacht=&leeftijd=&kleed=&jaar=&mnd=4

Plus de volgende waarnemingen:

02 apr 73 Schev  1 expl
03 apr 73 Schev 1 expl
03 apr 75 Schier 1 expl
27 apr 02 Schev 1 expl (van mijzelf)
28 apr 85 Bloem 3 expl

maar blijft een zeldzaamheid in april. En met witte zijkopjes moet je erg oppassen; licht kan erg gekke dingen
doen met de kop van een Noordse Pijl. En wat bedoeld Pim met "breed gehouden staart"?  Bedoel je "gespreid"?
Dat laatste komt bij Noordse namelijk ook voor. 


                                                                                                                             Gr. M.

garryb

#15222
Michel,
Kun jij Kleine Pijl met zekerheid uitsluiten en waarom? Of: waarom is het volgens jou zeker een Noordse?

Ben Gaxiola

Ik neem aan dat iemand het al aan Bernd heeft gevraagd?  8)
Ben Gaxiola

MLANG

Hoi Garry,

Uiteraard kan ik Kleine Pijl niet uitsluiten en ik ben er geenzins 100% van overtuigd dat het een Noordse is. Gr. M.

BramtK

Zou die wat typische manier van vliegen niet ook kunnen worden veroorzaakt door het rustige wateroppervlak? Ik kan de video misschien wel wat bewerken, ben vast niet de enige, maar dan moet wel het originele bestand beschikbaar zijn. Wat een bizarre waarneming zeg.
Groeten,

Bram ter Keurs

Bram Rijksen

Citaat van: garryb op april 23, 2012, 00:22:17 AM
Als je 'm stilzet ergens op 0:18 zie je ook een wel heel witte zijkop die ook kort en wat opgericht lijkt ...
En vanaf 0.15 moet je voor de grap eens naar de kleurverdeling op de bovenvleugel kijken..

Gideon Vreeman

Gideon Vreeman

Ben Gaxiola

Citaat van: Bram Rijksen op april 23, 2012, 10:46:01 AM
Citaat van: garryb op april 23, 2012, 00:22:17 AM
Als je 'm stilzet ergens op 0:18 zie je ook een wel heel witte zijkop die ook kort en wat opgericht lijkt ...
En vanaf 0.15 moet je voor de grap eens naar de kleurverdeling op de bovenvleugel kijken..


Bernd heeft gereageerd. Zie zijn waarneming.
Ben Gaxiola

arnotenhoeve

3 screendumpjes op een rij

Bram Rijksen

Nou.. mochten er vandaag mensen niks te doen hebben..

garryb

Ik vind de houding, postuur en kleur, voor zover zichtbaar, nog steeds beter op Kleine Pijl passen dan op Noordse. Hopelijk zijn er meer mensen met een mening (en meer ervaring) die iets durven te zeggen?

MLANG

Garry,

Ik vind op de eerste still de vleugels vrij breed ten opzichte van de lengte van het lichaam achter de vleugelimplant maar op het filmpje
lijkt dit soms ook niet het geval. Maar wat bedoel je met "kleur"? Vind je de vogel te donker voor Noordse of zie je net als Bram
kleurverschillen op de bovenvleugel die beter op Kleine zouden passen? Gr. M. 

garryb

#15233
Ik vind de vogel erg gedrongen, met een korte kop, en niet zo sigaarvormig en inderdaad breed-, maar vooral ook kortvleugelig en breedstaartig. Ik weet dat Noordse hun kop ook kunnen oprichten maar dat is wel meer typisch voor Kleine Pijl. Over de kleur van de bovenvleugel durf ik niks te zeggen; eventuele lichte tekening kan goed op artefacten berusten. Een ruiende Noordse kan bovendien ook lichte randjes hebben op de bovenarm en anderzijds kan een Kleine Pijl daar door sleet donker lijken dus ik zou dat al met al niet zo zwaar wegen. Belangrijker vind ik dat de vogel herhaaldelijk een witte zijkop/zijhals lijkt te hebben, daar waar ik bij een Noordse toch echt donkere tekening verwacht. Dat, gecombineerd met postuur en vliegwijze, maakt dat ik gewoon niet overtuigd ben dat het een Noordse is. Tegelijkertijd vind ik het vreemd dat de meeste lezertjes daar blijkbaar wel van overtuigd lijken.

Martijn Bot

Ik krijg ook een onbehagelijk Kleine Pijl-gevoel (u kent het wel). Een paar blikken over de randmeren van enkele lokale vogelaars kon zo maar eens onsterfelijkheid opleveren (in figuurlijke zin), want het beest hangt vast nog ergens rond danwel ligt ergens voor Pampus (en dat kan ook zo maar letterlijk zijn).

oceanodroma

Ik zit in de buurt en ga er zo wel even langs... Er werd echter melding gemaakt dat hij naar west doorvloog. Wellicht inderdaad ook iemand in de buurt van Almere/ Amsterdam checken? Vindt de wit-verdeling op de kop er ook erg spannend uitzien ook al zijn de stills natuurlijk niet echt heel best...
Dimitri Mulder
oceanodroma

MLANG

Bijgesloten een voorbeeld van wat licht kan doen met de wit-zwart verhouding op de kop van een Noordse Pijl. Dit slechts
ter lering en vermaak. Over de vogel van Bernd durf ik geen uitspraak te doen. Gr. M.

garryb

Kijk, daar hebben we wat aan Michel! Hierbij nog wat voorbeeldjes van Noordse (tijdens dagje CGN in 2008). Blijft nog steeds veel meer 'sigaar' dan dat Veluwemeer-beest ...


Bram Rijksen

#15238
Ben ook erg benieuwd of er foto's getoond kunnen worden van Noordse pijlen waarbij het licht zoveel invloed heeft dat de bovenvleugels net zo'n kleurcontrast- en patroon laten zien als bij de Veluwemeer-vogel. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet.
Uiteraard heeft licht invloed, maar bij deze vogel is onder verschillende houdingen en hoeken meerdere malen een eenduidige, contrasterende lichte tekening op de verder donkere bovenvleugel zichtbaar. Het feit dat de lichte partijen onveranderd op dezelfde plekken op de vleugel zijn te zien, maakt het m.i. toch wat onwaarschijnlijker dat dit een effect is dat door lichtinvloeden veroorzaakt wordt. 
Op de derde screendump van Arno lijkt de donkere zijhals een scheiding te vormen tussen de witte flank en de zijkant van de kop.
Laat ik er overigens wel even aan toevoegen: mijn veldervaring met Noordse Pijl is beperkt tot een paar keer per jaar op het juiste moment op WK zitten. Mijn ervaring met Kleine pijl is nul. Alles wat ik roep is dus puur gebaseerd op het filmpje en foto's op internet. Dat zal overigens voor de meesten van de hier aanwezigen gelden, denk ik zo..

MLANG

Hoi Bram,

Ik heb geen idee wat jij op de bovenvleugel  meent te zien  :rolleye:  maar komt bijgesloten foto in de buurt? Gr. M.