Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Tja, op details van de ondervleugel, maar die buitenvlaggen liggen natuurlijk wel op de bovenvleugel.

ruud_altenburg

Ik zie op dezelfde foto's toch vooral een schaduweffect.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

August

Citaat van: Oenanthe op januari 20, 2012, 23:01:49 PM
Ik heb geen oordeel over de deskundigheid van de waarnemer, maar dwergooruilen overwinteren in tropisch Afrika. Een roepend exemplaar in januari in Nederland is dus wel heel opmerkelijk.
De waarnemer heeft geluidsopname
http://waarneming.nl/waarneming/view/62733299
Ben benieuwd
August van Rijn

maartenwielstra

Citaat van: ruud_altenburg op januari 21, 2012, 12:25:16 PM
Ik zie op dezelfde foto's toch vooral een schaduweffect.

ik wilde het net zeggen Ruud, het 'donkere' komt niet overeen met de buitenvlag, maar steeds wel met de ligging van de erachter liggende pen. Zie ook p10 (buitenste) met lichte buitenvlag.

Johan Buckens

Dat de buitenvlaggen donkerder zijn dan de binnenvlaggen is normaal voor 1ste winter en 2de winter Kleine burgemeester.
Zie foto in bijlage, 2de winter Kleine burg te Oostende, dec 2008.

Bij 2de winter Kumlien's zie ik op foto's volgend patroon op de buitenste handpennen: donkere buitenvlag, donkere top van buiten- en binnenvlag, lichtere binnenvlag. Hierdoor zie je een soort haakvorm op de buitenste handpennen. Buitenste handpennen zijn meestal ook duidelijk donkerder dan de binnenste.
Daarvoor heb je inderdaad wel een foto nodig van de bovenvleugel..


ruud_altenburg

Ook op Johans foto is goed te zien dat de donkere gedeelten precies daar liggen waar twee handpennen 'overlappen'.

Chris Gibbins schreef me dat veel 2w Kumliens ook een 'ghost mirror' op p10 laten zien.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

dupont

Toch nog even de melding van een Dwergooruil: waarom wordt deze door een admin niet op onzeker gezet of van de hoofdpagina afgehaald?!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Marcel van kammen

Misschien omdat de waarnemer het geen onzekere waarneming vindt?\
Zou raar zijn als ik een merel zie en ik weet zeker dat het een merel is, dat iemand anders(die er niet bij was)  er dan bij gaat zetten: onzeker.

Kan toch altijd nog als er aan de hand van de opnames twijfels ontstaan?


Herman Bouman

Wat is precies een ghost mirror? Hij zit er wel maar je ziet hem niet???

Citaat van: ruud_altenburg op januari 21, 2012, 13:13:15 PM
Ook op Johans foto is goed te zien dat de donkere gedeelten precies daar liggen waar twee handpennen 'overlappen'.

Chris Gibbins schreef me dat veel 2w Kumliens ook een 'ghost mirror' op p10 laten zien.

dupont

Maar een Merel is een standvogel... is bij Dwergooruil niet bepaald het geval... Ik acht de kans 0,0001% dat daar daar op dit moment van het jaar een Dwergooruil zit. Ik zou het professioneler vinden als zo'n melding van de hoofdpagina verdwijnt en de admins dit volledig achter de schermen afhandelen. Nu wek je de indruk te geloven dat dit een juiste waarneming kan zijn. Zoals gezegd, die kans is (praktisch) nihil.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Albert de Jong

#14440
De nieuwe foto's van Hans Brinks laten de handpennen goed zien. De buitenvlaggen van de buitenste handpennen zijn volgens mij niet zo veel donkerder dan die van de binnenste handpennen. Ook is er geen 'ghostmirror' te zien in p10. Een donkere glaucoides, vergelijkbaar met deze? [Edit:] Er lijkt niet echt een patroon in de buitenste handpennen aanwezig en op deze foto lijken p6-8 het donkerst.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rob Halff

Citaat van: Albert de Jong op januari 21, 2012, 14:55:28 PM
De nieuwe foto's van Hans Brinks laten de handpennen goed zien. De buitenvlaggen van de buitenste handpennen zijn volgens mij niet zo veel donkerder dan die van de binnenste handpennen. Ook is er geen 'ghostmirror' te zien in p10. Een donkere glaucoides, vergelijkbaar met deze? [Edit:] Er lijkt niet echt een patroon in de buitenste handpennen aanwezig en op deze foto lijken p6-8 het donkerst.

Volgens mij noemen ze dit beest op de Faroes en in de UK gewoon een Kumliens  ;D

Herman Bouman

Albert. Je houdt het op een donkere kleine bur?

Ik denk dat ik morgen toch maar even een kijkje ga nemen  ::)


Citaat van: Albert de Jong op januari 21, 2012, 14:55:28 PM
De nieuwe foto's van Hans Brinks laten de handpennen goed zien. De buitenvlaggen van de buitenste handpennen zijn volgens mij niet zo veel donkerder dan die van de binnenste handpennen. Ook is er geen 'ghostmirror' te zien in p10. Een donkere glaucoides, vergelijkbaar met deze? [Edit:] Er lijkt niet echt een patroon in de buitenste handpennen aanwezig en op deze foto lijken p6-8 het donkerst.

Albert de Jong

#14443
Citaat van: Herman Bouman op januari 21, 2012, 15:28:13 PM
Albert. Je houdt het op een donkere kleine bur?

Ik denk dat ik morgen toch maar even een kijkje ga nemen  ::)


Citaat van: Albert de Jong op januari 21, 2012, 14:55:28 PM
De nieuwe foto's van Hans Brinks laten de handpennen goed zien. De buitenvlaggen van de buitenste handpennen zijn volgens mij niet zo veel donkerder dan die van de binnenste handpennen. Ook is er geen 'ghostmirror' te zien in p10. Een donkere glaucoides, vergelijkbaar met deze? [Edit:] Er lijkt niet echt een patroon in de buitenste handpennen aanwezig en op deze foto lijken p6-8 het donkerst.

Ik vind de handpennen nog niet zo overtuigend en ga graag even aan de kant van kleine bur hangen om niet dat hele eind te moeten rijden. Ik ben erg benieuwd wat anderen ervan vinden. In de UK vinden ze zulke vogels ook niet makkelijk hoor.

Is de kleur van de handpendekveren gelijk aan die van de buitenvlaggen? Wat is het verschil qua 'handpenpatroon' met de Terschellingvogel?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jarinka

Opname van de Dwergooruil is inmiddels toegevoegd. Geen idee wat het wel is, maar een Dwergooruil is het in ieder geval niet.
Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: snwja3 op januari 21, 2012, 10:40:15 AM
@Theo,
Je noemt mijn reactie: kort door de bocht en gechargeerd
Waarom en waarop gebaseerd vraag ik mij af. Er staat niets verkeerds in, is in het algemeen gezegd en o.a. gebaseerd op jarenlange ervaring als admin DBAlerts.
Daarentegen kom jij net om de hoek kijken, heb je niet in de materie verdiept en weet je niet eens hoe wij (DB en w.nl admins, vaak in goede samenwerking) de waarnemingen afhandelen!
Neem van mijn aan dat de admins de zaken in het algemeen heel wat netter (naar de waarnemer toe) afhandelen dan de gemiddelde forum-gebruiker hier! Escalaties ontstaan algemeen hier op het forum (door ongenuanceerde uitlatingen van derden) terwijl de admins op de achtergrond gewoon hun werk blijven doen. Achtergrondwerk valt niet op, reacties zoals die van jou/anderen wel .....
Ofwel wiens reactie(s) is/zijn nu kort door de bocht en gechargeerd?

Om de zaak nog even te nuanceren, nog even iets meer uitleg voor de buitenwacht (hopelijk ook om beter toekomstig resultaat te krijgen!).
We worden tegenwoordig geconfronteerd dat de basis van 'vogelkijkers' steeds groter wordt, de kennis komt vaak pas in de loop der jaren. Maar toch vind men zichzelf al gauw een ervaren vogelaar, zeker als men zich vergelijkt met de medevogelaars, in het land der blinden is eenoog al gauw koning. En er wordt tegenwoordig hier links en rechts heel wat afgeclaimed!
Is allemaal niet erg, zolang je er maar van bewust bent en bereid bent van meer ervaren vogelaars zaken aan te nemen.
Als je derhalve een zeldzame soort claimt, zorg dat:
-    Zorg dat je ervan bewust bent wat je doorgeeft
-    Geef zoveel mogelijk 'nuttige' informatie, waar en hoe heb je de vogel gezien, welke kenmerken, gedrag, etc. etc. Laat onnodige zaken weg (ervaring in buitenland, precies de vogel als op deze foto, etc.)
Met bovenstaande info wordt elke claim serieus genomen! Echter zonder die informatie, moet je niet raar staan te kijken als je waarneming op de grote hoop wordt geveegd, wat > 99.99% van deze waarnemingen leidt tot helaas niets.

Verder wees blij dat de admins zo'n kritische houding hebben! Zouden ze dat niet hebben dan zouden jullie bijna dagelijks voor een claim in de auto moeten springen om dan zelf tot de conclusie te komen dat ...... (bijvoorbeeld afgelopen week jullie 3 claims al onthouden). Kan me van de afgelopen tijd geen gevallen herinneren die we hebben moeten missen vanwege onjuiste beslissingen van de admins.


O ja, en Vincent is the best!  ;)
Het enige wat ik gechargeerd en ongenuanceerd noemde was je beschrijving van vogelaars in het buitenland. Er zal vast een deel zo vogels kijken, maar om nou te zeggen dat kilo's "vogelaars" (dus volgens jou zijn het eigenlijk geen echte vogelaars) door het buitenland hossen, alle soorten aangewezen krijgen, die een paar seconden bekijken en naar geen enkel kenmerk kijken en savonds al niet meer weten wat ze gezien hebben vind ik inderdaad overdreven en ongenuanceerd ja, er zullen ook genoeg mensen op een andere manier vogels kijken in het buitenland en zolang je een waarnemer niet kent vind ik niet dat het zin heeft zulke oordelen erbij te halen.

Wat ik voor de rest zei heeft geenszins betrekking op "de admins", maar juist op de houding die soms op het forum naar voren komt. Ik vind dan wel een zwaktebod om te zeggen dat ik "net om de hoek kom kijken?" Hiermee onderstreep je misschien wel het ons kent ons gevoel dat ik beschreef. Ik zou me niet in de materie verdiept hebben? Ik weet niet precies wat je hier allemaal mee wilt zeggen en vind ook geen sterke argumenten, maar het heeft ook niks te maken met de discussie die er gevoerd werd.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je kritisch moet zijn, juist ook naar je eigen waarnemingen en inderdaad, bij zeldzamere waarnemingen, geef zoveel mogelijk info of vraag het eerst aan meer ervaren vogelaars. Daar ging het ook niet om, het ging om de toon die de muziek maakt.
Theo van Veenendaal

Timo Roeke

Nog even terugkomend op de dwergooruil die een steenuil blijkt te zijn. De waarnemer had veel ervaring met de soort in buitenland. Wordt er nu ook kritisch gekeken naar zijn waarnemingen op observado van dwergooruil  >:D .

Jan vH

Citaat van: Timo Roeke op januari 21, 2012, 18:25:37 PM
Nog even terugkomend op de dwergooruil die een steenuil blijkt te zijn. De waarnemer had veel ervaring met de soort in buitenland. Wordt er nu ook kritisch gekeken naar zijn waarnemingen op observado van dwergooruil  >:D .

http://observado.org/user/view/76937?q=&g=0&from=2012-01-14&to=2012-01-21&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&q=&from=1012-01-14&g=0&to=2012-01-21&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0
Jan van Harten
Validator Plantengallen

snwja3

@Theo,
kijk eens naar de uitkomst en ga eens (proefondervindelijk) vogelen in het buitenland (helaas kilo's 'vogelaars' die daar rondhossen, naast een kleine minderheid  ..... gewoon NL in het groot).
Was het maar ongenuanceerd/gechargeerd, maar bij ecotourisme moet verdiend worden ofwel geld en niet kennis is de maatstaf of je mee mag/kan.
Waarmee ik niet zeg dat die mensen daarvan niet moeten genieten, tegendeel, maar het feit blijft!

I rest my case!
Wietze Janse

Theovanv

Citaat van: snwja3 op januari 21, 2012, 18:47:49 PM
@Theo,
kijk eens naar de uitkomst en ga eens (proefondervindelijk) vogelen in het buitenland (helaas kilo's 'vogelaars' die daar rondhossen, naast een kleine minderheid  ..... gewoon NL in het groot).
Was het maar ongenuanceerd/gechargeerd, maar bij ecotourisme moet verdiend worden ofwel geld en niet kennis is de maatstaf of je mee mag/kan.
Waarmee ik niet zeg dat die mensen daarvan niet moeten genieten, tegendeel, maar het feit blijft!

I rest my case!
Als dat echt zo is is dat wel erg jammer inderdaad. Ik heb net met mijn vriendin besloten dat we gaan sparen voor een vogelreis naar Eilat, dus eens kijken hoe het er daar dan aan toegaat ;)
Theo van Veenendaal

snwja3

Beslist doen Theo, je geeft zelf invulling aan je eigen reis en kijk inderdaad eens rond ..... :angel:
Mijn verhaal was alleen gepresenteerd als 'feit' om van sommige claims de betrekkelijkheid te laten inzien, niet als waardeoordeel over hoe anderen (moeten) vogelen, een ieder mag genieten op zijn manier.
Wietze Janse

Vincent Hart

Citaat van: snwja3 op januari 21, 2012, 20:54:44 PM
Beslist doen Theo, je geeft zelf invulling aan je eigen reis en kijk inderdaad eens rond ..... :angel:
Mijn verhaal was alleen gepresenteerd als 'feit' om van sommige claims de betrekkelijkheid te laten inzien, niet als waardeoordeel over hoe anderen (moeten) vogelen, een ieder mag genieten op zijn manier.
Helaas vergallen admins dan wel weer het plezier van mensen die onwijs genieten van wilde claims zonder beschrijving/documentatie als zeker invoeren ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

#14453
Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:55:13 PM
Ik ben benieuwd of sommige wel eens gehoord het van het gezegde:

Het is de toon die de muziek bepaalt.

M.a.w. ik ben van mening dat je een waarnemer die naar beste eer en geweten een soort invoert best op een andere wijze kan vertellen dat de persoon zich zeer waarschijnlijk heeft vergist.

Nu word de waarnemer op een nare manier de grond in getrapt.

Beetje jammer, vooral dat ook de admins hier aan meewerken, die mijn inziens een voorbeeld functie hebben
Dergelijk hufterig gedrag past niet bij deze functie.

De hele dag buiten in het veld wezen spelen en de nieuwe reacties even door gelezen en ook wat oudere.
Conclusie; om 22:55 moet ik eigenlijk ook al lang in mijn remslaap zitten. Mijn reactie betreft de admins moet ik inslikken, ik lees het nu veel minder negatief.

Mijn excuus dan ook aan de admins.

Ik blijf wel bij mij mening dat het soms best wat minder mag als er een onwaarschijnlijke waarneming word in gevoerd.

Het is de toon die de muziek bepaalt en dat is op schrift moeilijker dan in een gesprek.

Folkert Jan

Ligt het aan mijn telefoon of kunnen jullie de foto's van de mogelijke amerikaanse zilver (dba) ook niet openen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Folkert Jan

Citaat van: jaapbird op januari 23, 2012, 08:23:32 AM
Ik kan de link gewoon openen (via PC)

http://www.flickr.com/photos/birdaddict/6742171291/in/photostream

Kan iemand de foto's ook ergens anders plaatsen? Via telefoon werkt niet en Flickr is hier geblokkeerd. Ben aardig benieuwd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Ik kan de link ook gewoon openen in mijn telefoon

jaapbird

men mag niet zomaar een foto van iemand anders ergens neerzetten. Zal Herman echt zelf moeten doen lijkt mij.

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012