Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

#13801
Ik zou het woordje "mogelijke" Giervalk er in zetten.., blijf moeite houden met die brede en rond uitlopende baardstreep, maar hij is wel fors
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Tja, Max, ik zie dezelfde koptekening als bij de vogel die eind oktober rond de grens verbleef. Bij die vogel had je geen twijfel  ???
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

#13803
@Vincent, je begrijpt me verkeerd, ik zie juist NIET dezelfde koptekening. De vogel van gisteren heeft in mijn optiek een veel bredere en niet puntige baardstreep op de foto waarbij hij in zit te zien is (in een mast?) dan de vogel van "Maagd" die een smalle en puntige baardstreep heeft, maar goed het is maar een plaatje, nogmaals ik heb dus geen twijfel over de vogel van "Maagd" maar vraag me af of de vogel van gisteren echt dezelfde is. Ik probeer de 2 plaatjes van de kop te uploaden om te laten zien wat ik bedoel.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Ok, dan begreep ik je inderdaad verkeerd. Maar als de foto's van gisteren met zo weinig detail niet bedriegen, en de vogel van gisteren dus een bredere, meer afgeronde baardstreep zou hebben dan de vogel van eind oktober, is dat toch juist beter voor giervalk dan zo'n smal puntig streepje?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Baardstreep is volgens mij redelijk variabel maar bij Giervalk volgens mij altijd redelijk smal en puntig, bij Slechtvalk opvallend, breed en met een rond eind, maar nogmaals een plaatje is te weinig om zeker te zijn.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

caliprobola

Als ik wat foto's op het net bekijk van giervalk, dan lijkt het me toch niet zo moeilijk om foto's van 1/2cy giervalk te vinden met een baardstreep die er zeker op afstand breed en diffuus uitziet, als ik daarenboven de foto van het exemplaar van gisteren extreem oplicht in PS verschijnt er een baardstreep die een stuk puntiger is maar blijkt vooral dat er te weinig pixels aanwezig zijn in de geposte foto om een deftige uitspraak over de exacte vorm van de baardstreep te zien...



Max Berlijn

hmmm goeie actie, ziet er nu heel wat beter uit. Is er nog iemand wezen zoeken vandaag?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

smoely

Ja. Tegen 5 uur heb ik wat pylonen afgekeken op zoek naar zijn slaapplaats, maar helaas zonder resultaat.

jonas D

Misschien een buitenlandse vogelkenner mailen? ( ben even zijn naam kwijt  :-\)
Groeten,
Jonas

Norman


Thijs Fijen

http://waarneming.nl/waarneming/view/61838406 .. Als het echt wilde Oehoes zijn (bewijs het maar :S) dan is het natuurlijk wel stoer!
Thijs Fijen

jonas D

Groeten,
Jonas

Danny katerbarg

Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 19:52:56 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61838406 .. Als het echt wilde Oehoes zijn (bewijs het maar :S) dan is het natuurlijk wel stoer!

Ik heb een groot vermoeden van niet.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

maartenwielstra

http://waarneming.nl/waarneming/view/61710750?_popup=1

(hoogstwaarschijnlijke) Siberische Tjiftjaf. Jammer dat hij niet als zodanig is doorgegeven.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: dannytheanimalman op november 20, 2011, 21:30:55 PM
Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 19:52:56 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61838406 .. Als het echt wilde Oehoes zijn (bewijs het maar :S) dan is het natuurlijk wel stoer!

Ik heb een groot vermoeden van niet.

Want? Waarom zouden zulke vogels niet wild kunnen zijn. Oehoe's halen hun voer ook in het stadspark van Maastricht. En daarbij lusten ze ook aas, ook al zeggen de boeken anders. Iets wat in de Beekse Bergen wel aanwezig is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

theomuusse

Omdat er ruim 40 ontsnapte oehoes rondvliegen in NL....

Theo

Vincent Hart

Maar vast niet allemaal met z'n tweeen. Ik denk dat er weinig zinnigs over te zeggen is, wie weet zijn het wilde beesten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Volgens mij zei ik in mijn originele post ook al 'bewijs het maar'..

En @Theo, misschien vliegen er ook wel ruim 40 wilde Oehoe's rond in Nederland!
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: maartenwielstra op november 20, 2011, 21:31:09 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61710750?_popup=1

(hoogstwaarschijnlijke) Siberische Tjiftjaf. Jammer dat hij niet als zodanig is doorgegeven.

Heb de waarnemer verzocht de soort te wijzigen in Siberische Tjiftjaf (?), misschien dat er nog iemand gaat zoeken al is het een week geleden.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 22:21:11 PM
Volgens mij zei ik in mijn originele post ook al 'bewijs het maar'..

En @Theo, misschien vliegen er ook wel ruim 40 wilde Oehoe's rond in Nederland!

En volgens mij reageerde ik niet op jou.
Ik doelde op de stelligheid van de 'dierenman'.

Theo

Thijs Fijen

Citaat van: theomuusse op november 21, 2011, 00:04:20 AM
Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 22:21:11 PM
Volgens mij zei ik in mijn originele post ook al 'bewijs het maar'..

En @Theo, misschien vliegen er ook wel ruim 40 wilde Oehoe's rond in Nederland!

En volgens mij reageerde ik niet op jou.
Ik doelde op de stelligheid van de 'dierenman'.

Theo
Cirkeltje rond, want ik reageerde op jouw stelligheid ;)
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: theomuusse op november 21, 2011, 00:04:20 AM
Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 22:21:11 PM
Volgens mij zei ik in mijn originele post ook al 'bewijs het maar'..

En @Theo, misschien vliegen er ook wel ruim 40 wilde Oehoe's rond in Nederland!

En volgens mij reageerde ik niet op jou.
Ik doelde op de stelligheid van de 'dierenman'.

Theo
Als je met 'dierenman' op mij doelt, dan maar voor de zekerheid er nog een reactie op.
Het ging mij er meer om dat er altijd nog een kans bestaat dat ze wild zijn. Dat ze het zijn zeg ik zeker niet.
Verder kan iedereen een losse opmerking zetten zoals Danny deed, maar erg zinnig is dat denk ik niet. Waarom je die mening hebt mag je er dan toch ook wel bijzetten lijkt me.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 21, 2011, 14:11:44 PM
Als je met 'dierenman' op mij doelt, dan maar voor de zekerheid er nog een reactie op.
Het ging mij er meer om dat er altijd nog een kans bestaat dat ze wild zijn. Dat ze het zijn zeg ik zeker niet.
Verder kan iedereen een losse opmerking zetten zoals Danny deed, maar erg zinnig is dat denk ik niet. Waarom je die mening hebt mag je er dan toch ook wel bijzetten lijkt me.

Ik neem aan dat 'dierenman' verwijst naar Dannytheanimalman.....

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: JohanvantBosch op november 21, 2011, 14:19:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 21, 2011, 14:11:44 PM
Als je met 'dierenman' op mij doelt, dan maar voor de zekerheid er nog een reactie op.
Het ging mij er meer om dat er altijd nog een kans bestaat dat ze wild zijn. Dat ze het zijn zeg ik zeker niet.
Verder kan iedereen een losse opmerking zetten zoals Danny deed, maar erg zinnig is dat denk ik niet. Waarom je die mening hebt mag je er dan toch ook wel bijzetten lijkt me.

Ik neem aan dat 'dierenman' verwijst naar Dannytheanimalman.....
Maar beide hebben dezelfde context. We horen het nog wel van Theo.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jeroenroelofsen

Gisteren en eergisteren door meerdere mensen (helaas NIET door mijzelf gezien) zwartkopibis in de weilanden naast het bospark in Benschop
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Danny katerbarg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 21, 2011, 14:11:44 PM
Citaat van: theomuusse op november 21, 2011, 00:04:20 AM
Citaat van: Thijs Fijen op november 20, 2011, 22:21:11 PM
Volgens mij zei ik in mijn originele post ook al 'bewijs het maar'..

En @Theo, misschien vliegen er ook wel ruim 40 wilde Oehoe's rond in Nederland!

En volgens mij reageerde ik niet op jou.
Ik doelde op de stelligheid van de 'dierenman'.

Theo
Als je met 'dierenman' op mij doelt, dan maar voor de zekerheid er nog een reactie op.
Het ging mij er meer om dat er altijd nog een kans bestaat dat ze wild zijn. Dat ze het zijn zeg ik zeker niet.
Verder kan iedereen een losse opmerking zetten zoals Danny deed, maar erg zinnig is dat denk ik niet. Waarom je die mening hebt mag je er dan toch ook wel bijzetten lijkt me.
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 21, 2011, 14:21:27 PM
Citaat van: JohanvantBosch op november 21, 2011, 14:19:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 21, 2011, 14:11:44 PM
Als je met 'dierenman' op mij doelt, dan maar voor de zekerheid er nog een reactie op.
Het ging mij er meer om dat er altijd nog een kans bestaat dat ze wild zijn. Dat ze het zijn zeg ik zeker niet.
Verder kan iedereen een losse opmerking zetten zoals Danny deed, maar erg zinnig is dat denk ik niet. Waarom je die mening hebt mag je er dan toch ook wel bijzetten lijkt me.

Ik neem aan dat 'dierenman' verwijst naar Dannytheanimalman.....
Maar beide hebben dezelfde context. We horen het nog wel van Theo.
Citaat van: jeroenroelofsen op november 21, 2011, 17:19:17 PM
Gisteren en eergisteren door meerdere mensen (helaas NIET door mijzelf gezien) zwartkopibis in de weilanden naast het bospark in Benschop

Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat dit twee wilde Oehoe's betreft. Maar ik schat de kans toch hoger in dat het ontsnapte exemplaren zijn. Ondermeer omdat de kans daar veel groter voor is. De plek in een wildpark is ook erg verdacht maar het kan natuurlijk altijd. Zeg nooit nooit. Maar nogmaals bewijs maar eens dat ze ontsnapt zijn of wild zijn.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Lonnie Bregman

Citaat van: Danny katerbarg op november 21, 2011, 17:25:03 PM
Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat dit twee wilde Oehoe's betreft. Maar ik schat de kans toch hoger in dat het ontsnapte exemplaren zijn. Ondermeer omdat de kans daar veel groter voor is. De plek in een wildpark is ook erg verdacht maar het kan natuurlijk altijd. Zeg nooit nooit. Maar nogmaals bewijs maar eens dat ze ontsnapt zijn of wild zijn.

Het feit dat ze in een wildpark zitten zegt natuurlijk helemaal niks als ze in het wildpark geen Oehoes houden...
Groeten, Lonnie Bregman

Justin Jansen

@Danny je geeft aan: Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat dit twee wilde Oehoe's betreft. Maar ik schat de kans toch hoger in dat het ontsnapte exemplaren zijn. Ondermeer omdat de kans daar veel groter voor is. De plek in een wildpark is ook erg verdacht maar het kan natuurlijk altijd. Zeg nooit nooit. Maar nogmaals bewijs maar eens dat ze ontsnapt zijn of wild zijn.

Nou geef maar aan hoeveel er ontsnapt zijn de afgelopen jaren en hoeveel er wild zitten in Nederland, hun (dus zowel wild als ontsnapt) reproductie en waarom jij dan nog denk dat er een groter kans is dat ze ontsnapt zijn....
M.v.g., Justin Jansen


Danny katerbarg

Citaat van: lonnie20 op november 21, 2011, 17:27:32 PM
Citaat van: Danny katerbarg op november 21, 2011, 17:25:03 PM
Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat dit twee wilde Oehoe's betreft. Maar ik schat de kans toch hoger in dat het ontsnapte exemplaren zijn. Ondermeer omdat de kans daar veel groter voor is. De plek in een wildpark is ook erg verdacht maar het kan natuurlijk altijd. Zeg nooit nooit. Maar nogmaals bewijs maar eens dat ze ontsnapt zijn of wild zijn.

Het feit dat ze in een wildpark zitten zegt natuurlijk helemaal niks als ze in het wildpark geen Oehoes houden...

Daar heb je gelijk in. Maar verdacht is het zeker.

Citaat van: Justin Jansen op november 21, 2011, 17:30:51 PM
@Danny je geeft aan:

Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is dat dit twee wilde Oehoe's betreft. Maar ik schat de kans toch hoger in dat het ontsnapte exemplaren zijn. Ondermeer omdat de kans daar veel groter voor is. De plek in een wildpark is ook erg verdacht maar het kan natuurlijk altijd. Zeg nooit nooit. Maar nogmaals bewijs maar eens dat ze ontsnapt zijn of wild zijn.


Nou geef maar aan hoeveel er ontsnapt zijn de afgelopen jaren en hoeveel er wild zitten in Nederland, hun (dus zowel wild als ontsnapt) reproductie en waarom jij dan nog denk dat er een groter kans is dat ze ontsnapt zijn....

Ik heb regelmatig gelezen dat er in Nederland naar schatting rond de 40 Oehoe's moeten leven. Maar of dit waar is weet ik niet. De wilde populatie zal als deze gegevens echt waar zijn een stuk lager zijn. Maar nogmaals ik weet de gegevens niet. Ik weet dat er enkele paren in Limburg en Gelderland verblijven maar niet hoeveel. Wie kan mij de echte cijfers vertellen? misschien heb ik hier wel te snel over beoordeeld en niet genoeg over uitgezocht.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50