Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

jillisroos

[quote autho :wub: :wub:r=wouteren3 link=topic=32490.msg1072271#msg1072271 date=1318970877]
de blauwstaart is nog gezien in de struik tijdens de schremering. waarschijnlijk is de vogel daar gaan slapen. Er staan morgen ochtend bij het eerste licht weer mensen van de jnm.
dit is trouwens pas de 4e veldwaarneming en 2 daarvan zijn ondekt tijdens jnm kampen op schier!
[/quote]voor het laatst om 18.15 gezien door helen!

Vincent Hart

Als jullie nou es gaan pitten, zien jullie morgen misschien nog wat (meer)  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

temmie

Citaat van: Max Berlijn op oktober 18, 2011, 22:27:57 PM
Is die watertaxitwitch naar de Blauwstaart nog gelukt?


50 euro p/p met 2 was net iets teveel van het goede :rolleye:  't zou wel een lifer zijn voor mij (Belgische vogel in 2009 gemist wegens op reis), maar ik haal die nog wel een keer 'gratis' in.  :)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Rob Gordijn

Hoewel de Blauwstaart gisteren af en langer zoek was heeft de vogel zich in een half uur tijd nu al 4x goed laten zien.

Certhia

Citaat van: temmie op oktober 18, 2011, 23:12:09 PM
Citaat van: Max Berlijn op oktober 18, 2011, 22:27:57 PM
Is die watertaxitwitch naar de Blauwstaart nog gelukt?


50 euro p/p met 2 was net iets teveel van het goede :rolleye:  't zou wel een lifer zijn voor mij (Belgische vogel in 2009 gemist wegens op reis), maar ik haal die nog wel een keer 'gratis' in.  :)


Met de statistieken van de laatste jaren lijkt me dat een uitermate goede zet. :)

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Sander Haak

Vorig jaar op deze datum zaten we al op 120 waarnemingen. Dat wordt waarschijnlijk iets harder zoeken deze winter.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rikstar

??? ben ik het niet mee eens. Vorig jaar was uitzonderlijk vroeg. Er zou zo opeens een invasie kunnen ontstaan in november/december of zelf januari. of natuurlijk geen invasie maar dat zullen we komende winter wel zien.

Citaat van: Sander Haak op oktober 19, 2011, 11:08:09 AM
Vorig jaar op deze datum zaten we al op 120 waarnemingen. Dat wordt waarschijnlijk iets harder zoeken deze winter.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Sander Haak

Je hebt gelijk, beetje snel gereageerd. Winter 05/06 kwam pas in januari goed los.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rob Halff

De Blauwstaart die afgelopen zaterdag is gevangen op VRS Castricum is vanmorgen weer teruggevangen!

stefanhageman

Kokardezaagbek voor wat het waard is. Volgens de waarnemer geen ringen gezien maar het kan tegenwoordig net zo goed een in Nederland geboren geval zijn.
Stefan Hageman


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: stefanhageman op oktober 19, 2011, 13:01:15 PM
Kokardezaagbek voor wat het waard is. Volgens de waarnemer geen ringen gezien maar het kan tegenwoordig net zo goed een in Nederland geboren geval zijn.
Ik denk dat ik met 90% zekerheid kan zeggen dat dit een escape is. op hemelsbreed 300 meter afstand zit een fokker van eenden en vogels en andere dieren en daar ontsnappen wel vaker vogels. Door deze fokker, die eerst in Apeldoorn zelf zat zit er nu een populatie Monniksparkieten in een stadspark en zien we zo af en toe een tamme Eider of iets dergelijks op het Apeldoorns Kanaal of een of andere vijver.

Ik heb deze fokker wel eens eerder benaderd om navraag te doen en toen vertelde hij me dat hij zijn vogels vaak niet kan vangen, zeker niet als er jongen geboren zijn en daardoor kan hij ze niet ringen of kortwieken :-\ En omdat ze in een groot open gebiedje zitten kunnen ze makkelijk wegvliegen, zijn ze dus ongeringd en zijn ze dus ook niet handtam, maar wel degelijk escapes uiteraard ;)
Theo van Veenendaal

Marwin

Hallo allemaal,

Er is een onzekere homeyers klapekster gemeld in de gemeente Dalfsen door Erwin Goutbeek.
Voor de mensen die veel meer verstand hebben van deze ondersoort moeten ff via de link kijken, staan foto's bij.
http://waarneming.nl/waarneming/view/61314898

Gr Marwin Baljé

gerdwichers8

Ziet er niet slecht uit, zo te zien bij de gesloten vleugel is dat een niet mis te verstane tweede spiegel. De vlucht foto van de vogel vind ik een bonus, al is de hoeveelheid wit waarschijnlijk niet geheel representatief voor de werkelijkheid. Ik persoonlijk zit al twee weken te kijken op een vogel die een dubbele spiegel heeft, minder breed wit, maar die meer wit laat zien in de vlucht. Je zou in werkelijkheid meer wit mogen verwachten als op deze vleugel  te zien is. Het staartpatroon ziet er vooralsnog goed uit, maar of pen 5 ook werkelijk  geheel wit is, is niet te zien; basis van p6 lijkt ook wit. 1ew vogel waar ik zeker wel twee weken naar wil kijken..misschien even op de fiets?

gerdwichers8

schouders moeten denk ik witter zijn

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Ja ja, die van ons wel maar deze, ach..je kunt niet alles hebben met deze dingen

ed_veling

#13308
De Bastaardarend Tönn is zaterdag 15 oktober 2011 over ons land getrokken, binnenkomend over de Hamert en verder over Eindhoven door, richting Leuven (België).
Zie: http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=en
en
http://waarnemingen.be/waarneming/view/61248825
en de discussie:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18073.6030

Ed Veling

Rickschonewille

De gevangen Blauwstaart bij Castricum is teruggevonden in de bosjes vlakbij het Hoefijzermeer!! http://waarneming.nl/waarneming/view/61326111

Steven Wytema

Nu met het ene oog op het forum, het andere continu een Blauwstaart in beeld  ;D
Steven Wytema


garryb

Dan beleef je er toch 50% te weinig aan ... (die BlaSta bedoel ik dan he!)  ;)

Steven Wytema

Nou daar was genoeg tijd voor Garry.. met 4 man uitgebreide show gehad!
handheld telefoon-tegen-scoop-videootje staat op http://www.youtube.com/watch?v=6AFKbP-dh_o
De vogel was eigenlijk grootste deel van de tijd aan het fourageren rondom het onverharde pad dat richting de kijkhut gaat.
Voor de mensen die morgen gaan: hou dat pad dus vrij! Anders hangt ie vroeg of laat alwéér in het netje :)
Steven Wytema


Guus Peterse

Even tussendoor: zou de geelpootruiter ons nu dan toch eindelijk verlaten hebben, of kijkt echt niemand meer naar 'm om? Laatste melding 21 september.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

esangster

De Blauwstaart fantastisch gezien vanmiddag. Tot 17u40, daarna alleen regen... Toen ik aankwam om 17u15 waren er maar 5 man, bizar weinig vonden we. Gebruiksaanwijzing hierboven (hou het pad vrij) werkte perfect, hij kwam telkens terug, met intervallen van ca 5 minuten. Zeer opvallend gedrag, duikend op grond en dan terug de bosjes in, geen skulker dus!

Rob Halff

#13315
Citaat van: esangster op oktober 20, 2011, 22:23:38 PM
De Blauwstaart fantastisch gezien vanmiddag. Tot 17u40, daarna alleen regen... Toen ik aankwam om 17u15 waren er maar 5 man, bizar weinig vonden we. Gebruiksaanwijzing hierboven (hou het pad vrij) werkte perfect, hij kwam telkens terug, met intervallen van ca 5 minuten. Zeer opvallend gedrag, duikend op grond en dan terug de bosjes in, geen skulker dus!

Dat er bizar weinig mensen waren verbaasd me niks na het langdurig verblijf van de Awd vogel in 2007, een twitchbaar geval op Schier in okt-nov 2008 én vorig jaar wederom een twitchbaar geval op Schier. Deze vogel zat er zelfs een maand! Deze vogel kwam vrij laat door op een doordeweekse werkdag dus vermoed dat er morgenochtend wel meer mensen zullen staan. Blijft een fraai beest natuurlijk. Overigens is de vogel vanmorgen (inmiddels voor de derde keer) opnieuw gevangen!

Nella

Welk nut heeft het dat de vogel steeds gevangen wordt? Of begrijp ik dat "gevangen" verkeerd?
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Blauwstaart.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Maarten Hotting

Citaat van: Nella op oktober 20, 2011, 22:59:16 PM
Welk nut heeft het dat de vogel steeds gevangen wordt? Of begrijp ik dat "gevangen" verkeerd?
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Blauwstaart.
De vogel wordt niet expres gevangen maar vliegt steeds weer de netten in.
Maar het kan wel een goed beeld geven over de conditie van de vogel.
Zo heeft er op Vlieland dit jaar een Sperwergrasmus gezeten die meerdere keren is gevangen.
Bij elke vangst wordt de vetscore gecontroleerd en zo is goed te volgen wanneer de vogel helemaal is opgevet.
Groet,
Maarten

HPM

Citaat van: Nella op oktober 20, 2011, 22:59:16 PM
Welk nut heeft het dat de vogel steeds gevangen wordt? Of begrijp ik dat "gevangen" verkeerd?
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Blauwstaart.

Ringen heeft geen zin als zon'beest niet wordt teruggevangen.  :)
Meestal houdt een terugvangs een verplaastsing in, maar vaak blijken vogels zich niet zo snel te verplaatsen. Vandaar dat twitchers soms dagen of weken naar zo'n beest kunnen gaan kijken.
Ik heb een Koolmees geloof ik wel eens 30 keer teruggevangen, soms meerdere keren per dag. Elke keer levert weer informatie op.

Herman van der Meer

ArjanH

Citaat van: Nella op oktober 20, 2011, 22:59:16 PM
Welk nut heeft het dat de vogel steeds gevangen wordt? Of begrijp ik dat "gevangen" verkeerd?
Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Blauwstaart.


Er worden vrijwel dagelijks netten gespannen om zangvogels te vangen, te ringen en vervolgens weer vrij te laten. Het komt meer dan eens voor dat vogels die al geringd en gemeten zijn opnieuw in een net terecht komen. Er is geen sprake van kwade opzet. Een Blauwstaart valt natuurlijk wel extra op omdat het zo'n zeldzame verschijning is.