Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

We dwalen enigszins af van het onderwerp.

Tegen beter weten in vanochtend nogmaals gezocht naar dé lijster maar helaas geen succes. Het stikt er van de zang- & grote lijsters. Gezien mijn agenda was dit mijn laatste zoektocht. 

dupont

Citaat van: rnbflavour op oktober 13, 2011, 08:31:20 AM
Tja 1x geen reactie kan ik me voorstellen, maar dit gaat de vierde x worden. Naja zal
nog een poging doen

Wat heb jij gedaan dat je op de zwarte lijst van de Dutch Birding staat FJ?
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

H.Valkema

Groeten,
Haije Valkema

snwja3

Nou Folkert Jan,
voordat je ons hier in een slecht daglicht zet, ik heb nog nooit (en nu nog niet)  een mail (voor zover ik kan zien) van je ontvangen!? Terwijl wij meestal binnen een dag antwoorden.
Naar welk mail-adres stuur jij je vragen?
Stuur je vragen naar dutchbirdalerts@dutchbirding.nl en je krijgt beslist antwoord.
Wietze Janse

JohanvantBosch

Citaat van: snwja3 op oktober 13, 2011, 10:41:38 AM
Nou Folkert Jan,
voordat je ons hier in een slecht daglicht zet, ik heb nog nooit (en nu nog niet)  een mail (voor zover ik kan zien) van je ontvangen!? Terwijl wij meestal binnen een dag antwoorden.
Naar welk mail-adres stuur jij je vragen?
Stuur je vragen naar dutchbirdalerts@dutchbirding.nl en je krijgt beslist antwoord.

Ik begreep dat het om lidmaatschap van de DBA ging, niet om de alerts. Ik neem aan dat FJ dan naar de ledenadministrateur heeft ge-emaild?

snwja3

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 13, 2011, 10:51:04 AM
Citaat van: snwja3 op oktober 13, 2011, 10:41:38 AM
Nou Folkert Jan,
voordat je ons hier in een slecht daglicht zet, ik heb nog nooit (en nu nog niet)  een mail (voor zover ik kan zien) van je ontvangen!? Terwijl wij meestal binnen een dag antwoorden.
Naar welk mail-adres stuur jij je vragen?
Stuur je vragen naar dutchbirdalerts@dutchbirding.nl en je krijgt beslist antwoord.

Ik begreep dat het om lidmaatschap van de DBA ging, niet om de alerts. Ik neem aan dat FJ dan naar de ledenadministrateur heeft ge-emaild?

In dat geval een mailtje naar birding@dutchbirding.nl , komt het ook goed. Daar zit meer admin (ofwel tijd) achter, maar antwoord krijg je.
Wietze Janse

Folkert Jan

Citaat van: dupont op oktober 13, 2011, 09:49:23 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 13, 2011, 08:31:20 AM
Tja 1x geen reactie kan ik me voorstellen, maar dit gaat de vierde x worden. Naja zal
nog een poging doen

Wat heb jij gedaan dat je op de zwarte lijst van de Dutch Birding staat FJ?

Stringen  ;D

@ Wietze, het is niet mijn bedoeling jullie in een zwart daglicht te zetten en neem ook aan dat dat op basis van een dergelijk bericht niet zal gebeuren. Ik gebruik het emailadres welke staat op de site dutchbirding.nl onder de knop lid worden. Mogelijk stond daar eerst het door jou genoemde adres, nu staat er echter circulation@dutchbirding.nl en daar heb ik mijn mail vanmorgen ook naar toe gestuurd.

@ notenkraker, de beschrijving van geluid doet mij wel erg denken richting de pitfall spreeuw, maar aangezien dit zo dicht bij mijn huis is zal ik er straks een zoektocht aan wagen. Bij negatieve zoektocht zal ik een 0 waarneming invoeren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

DuDe

Is het lid worden van DBA een "zeldzaamheid in Nederland" ?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

H.Valkema

Citaat van: rnbflavour op oktober 13, 2011, 10:57:01 AM
@ notenkraker, de beschrijving van geluid doet mij wel erg denken richting de pitfall spreeuw, maar aangezien dit zo dicht bij mijn huis is zal ik er straks een zoektocht aan wagen. Bij negatieve zoektocht zal ik een 0 waarneming invoeren.

Ik ben erg benieuwd! Succes ;)
Groeten,
Haije Valkema

snwja3

Folkert Jan, stuur het even naar het door mij genoemde mailadres, pak ik het verder op en kijk wat et niet goed loopt.
Wietze Janse

Edwin Russer

Ik word helemaal tureluurs van al die e-mailadressen 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

Citaat van: snwja3 op oktober 13, 2011, 11:59:42 AM
Folkert Jan, stuur het even naar het door mij genoemde mailadres, pak ik het verder op en kijk wat et niet goed loopt.

Inmiddels heb ik weer een nieuw emailadres gekregen van meneer Oreel dus ik ga er vanuit dat het goed gaat komen.
Deze spam mag dus verwijderd worden!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ronald nuiver


Folkert Jan

Citaat van: ronald nuiver op oktober 13, 2011, 14:53:38 PM
bonte tapuit op Schier ?

Ga daar maar wel vanuit! balen dat het vanaf vaste land niet te halen is tenzij overnachten. Morgen maar een poging wagen met de eerste boot!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Jos Welbedacht

#13155
Lauwersmeer.com meldt een mogelijke Blauwe Rotslijster bij Breezanddijk (halverwege Afsluitdijk)!
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=35224 op Dutch Bird Alerts.

Ik kan het helaas zelf niet checken...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jvdlaan

Citaat van: Jos Welbedacht op oktober 13, 2011, 15:30:47 PM
Lauwersmeer.com meldt een mogelijke Blauwe Rotslijster bij Breezanddijk (halverwege Afsluitdijk)!
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=35224 op Dutch Bird Alerts.

Ik kan het helaas zelf niet checken...

Eng, 1 kalenderjaar man Siberische Lijster kan er op lijken....

dupont

GRAAG z.s.m. meer informatie. Wie o wie?!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Marcel van kammen

#13158
Nou,daar ben ik dan met de aanvullende info.

Vooropgesteld dat ik hem als onzeker heb doorgegeven,omdat de waarnemingstijd erg kort was.
Lijster,iets kleiner dan merel met een korte staart. Bovenzijde donkerbruin als vrouw merel,borst en gedeelte buik gelijkend aan juveniel Roodborst qua patroon en lichter bruin als bovenzijde(ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Dat betekent geen stippen op de voorzijde,maar meer halve cirkeltjes. Het zag er wat rommelig uit in elk geval
Strakke vlucht,kwam recht op me af vliegen om vervolgens naast me in de lage vegetatie te duiken. Hier 3 (!) kwartier staan wachten zonder de vogel ook nog maar 1 keer te hebben gezien. Ik hoorde hem wel door het onrkuid ritselen,maar het was te hoog om hem in beeld te krijgen. Totale waarnemingstijd max. 10 seconden.
Heb hem doorgegeven in de hoop dat iemand anders meer succes had, na een uurtje moest ik toch echt weg. 1e en enige waarneming was rond 2 uur. Geluid: 1 maal hoog,maar zacht "tsie" geluidje gehoord.

Dus.....hopelijk vindt iemand iets,want ik vond het een rete spannend beest, ook al omdat ie zo verdomd schuw was (skulky noemen ze dat toch).

JandJ

Citaat van: H.Valkema op oktober 13, 2011, 10:19:41 AM
Notenkraker, Tolbert
http://waarneming.nl/waarneming/view/61204763
Via Lauwersmeer.com extra info.
Hierbij wat echter info over de gisteren waargenomen Notenkraker: Ik heb de vogel slechts kort gezien maar langere tijd gehoord. Vogel was ongeveer ter grootte van een vlaamse gaai maar slanker, hoe dan ook veel groter dan een merel of spreeuw. Opvallend was een vrij lange zwarte, niet dikke snavel. Meest opvallend was de wit gespikkelde borst, alsof er sneeuwvlokken op zaten. Ik heb de vogel alleen zien zitten een paar meter hoog in een struik en alleen van voren. De vogel was naar mijn idee echt zwart en niet chocoladebruin zoals meestal afgebeeld. Exacte plaats is Bousemastraat 3 Tolbert.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Als eerste: bedankt voor het doorgeven van de waarneming ook al is deze nog zo onzeker.

Echter met de genoemde kenmerken kan ik eigenlijk weinig.
Je noemt iets kleiner dan merel. Heb je de lijster in directe vergelijking met merel gezien? En waarom was het geen vrouw merel?

Niet alleen zeldzame beesten zijn soms erg skulky.
Kun je iets zeggen over de ondervleugel en/of koppatroon? En heb je ook een roep gehoord?

Waarom denk je overigens aan blauwe rotslijster en niet aan een andere (zeldzame) lijster?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marcel van kammen

#13161
He Folkert,
ik heb hem niet in vergelijking met een merel gezien,echter viel het verschil in totale formaat in vlucht wel op. Totaal bedoel ik dan van kop tot staart. De staart was zowiezo veel korter dan die van een merel en naar mijn mening ook  korter dan die van kramsvogel,grote lijster en zanglijster. De tekening op de gehele voorzijde was meer schubbig (onderste gedeelte van buik heb ik niet kunnen zien,ongeveer tot aan waar je een navel zou verwachten als het een mens was geweest. Keel was ook lichter,maar zo snel niet kunnen zien of daar schubjes zaten). Dit heb ik bij de vele duizenden merelvrouwtje die ik heb gezien nog nooit waargenomen in geen enkel jaargetijde. Zowiezo was het verschil in donkere bovenzijde en lichtere onderzijde veel groter dan bij een vrouw merel.
Onderzijde vleugels was lichtbruinig,maar dat kan ook door het doorschijnende zonlicht komen. Kop leek even donker als de rest van de bovenzijde, maar ja....in 10 seconden kan ik niet elk willekeurig detail exact zien dus pin me daar niet op vast. Ik had het al druk genoeg met de andere kenmerkjes.

Ik denk aan vrouw Blauwe Rotslijster omdat ik geen van die zeldzame andere lijsters ooit heb gezien en ik hem behoorlijk vond lijken op de vrouwtjes Bl. rotslijster uit Spanje.
Ik zeg ook niet dat het er 100% eentje is, ik heb hem meer doorgegeven zodat iemand anders hem misschien wel terug kan vinden en er een definitieve naam aan kan geven.Als iemand er toch toevallig langskomt leek het mij wel zo aardig om diegene er op te wijzen.  Het zal mij verder worst wezen of het er 1 is of niet, ik heb hem toch al in Spanje :-)

p.s: ik heb eenmaal een hoog,zacht "tsie" geluidje gehoord, lijkt wel wat op het geluidje die je 's nachts wel eens bij doortrekkende lijsters hoort.

jvdlaan

Marcel, bedankt voor het doorgeven en het geven van een beschrijving! Ik hoop dat iemand hem terugvindt...(ik zit zelf in een kantoorkolos in A'dam zuidoost)...

Folkert Jan

Zoekactie notenkraker heeft niks opgeleverd. Echter ook geen spreeuw kunnen vinden in de buurt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Ik heb vernomen dat in ieder geval Roelf Mulder gaat of al aan het zoeken is naar die lijster. Overigens vind ik net nog een groep spreeuwen op de plek van de gemelde notenkraker....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marcel van kammen

Er stond op dat moment ook nog een oudere meneer met een verrekijker,maar die had alleen een ekster gezien helaas. Ik even blij dat die zwart/wit is :-p

laatvlieger

Citaat van: Marcel van kammen op oktober 13, 2011, 15:49:19 PM
Nou,daar ben ik dan met de aanvullende info.

Vooropgesteld dat ik hem als onzeker heb doorgegeven,omdat de waarnemingstijd erg kort was.
Lijster,iets kleiner dan merel met een korte staart. Bovenzijde donkerbruin als vrouw merel,borst en gedeelte buik gelijkend aan juveniel Roodborst qua patroon en lichter bruin als bovenzijde(ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Dat betekent geen stippen op de voorzijde,maar meer halve cirkeltjes. Het zag er wat rommelig uit in elk geval
Strakke vlucht,kwam recht op me af vliegen om vervolgens naast me in de lage vegetatie te duiken. Hier 3 (!) kwartier staan wachten zonder de vogel ook nog maar 1 keer te hebben gezien. Ik hoorde hem wel door het onrkuid ritselen,maar het was te hoog om hem in beeld te krijgen. Totale waarnemingstijd max. 10 seconden.
Heb hem doorgegeven in de hoop dat iemand anders meer succes had, na een uurtje moest ik toch echt weg. 1e en enige waarneming was rond 2 uur. Geluid: 1 maal hoog,maar zacht "tsie" geluidje gehoord.

Dus.....hopelijk vindt iemand iets,want ik vond het een rete spannend beest, ook al omdat ie zo verdomd schuw was (skulky noemen ze dat toch).
oei oei oei.... dat klinkt toch wel echt erg spannend! Sterker nog, ik vraag me af of dit niet meer klinkt als Siberische lijster dan als Blauwe Rotslijster...

Alhoewel... dan was je waarschijnlijk wel die ondervleugeltekening opgevallen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Vincent Hart

Er wordt door een man of 10 gezocht op de plek van de blauwe rotslijster-melding. Vogel is hier nog niet aangetroffen, zie (verder) http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=35224&page=1
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Tip van een vogelaar ter plaatse: niet doorrijden maar omdraaien. Heb ik dus gedaan.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HJDT

Citaat van: dupont op oktober 13, 2011, 17:02:38 PM
Tip van een vogelaar ter plaatse: niet doorrijden maar omdraaien. Heb ik dus gedaan.

Hoop voor je dat ze je niet genept hebben en dat ze nu naar een Siberische Lijster staan te kijken David. . . . Wat meer info over het hoe en waarom is denk ik wel welkom!!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.