Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

#12990
Citaat van: UtrechtsVogelNet op oktober 02, 2011, 20:40:00 PM
Citaat van: j.steenbergen op oktober 02, 2011, 19:16:23 PM
Weet iemand hoe je het best bij de plek van de Daurische Klauwier moet komen? Via strand en duinen of via een wandelpad door De Nederlanden? Op de kaart kan ik er zo geen wijs uit worden.
.....De vogel is aktief jagend (en dus niet ril zoals sommigen meldden....

Toen wij er waren was de vogel noch ril, noch actief jagend. Wel waren er hele verschillende collectieve groepen vogelaars en fotografen die vogel steeds voor zich uit drukten.
Ook werd er door verschillende groepjes dwars door de begroeing tegen het duin, het duin op gerausd. Ook stonden er mensen boven op het duin en probeerden ze de vogel in te sluiten.

Erg storend en als je er iets van zei werd je een beetje glazig aangekeken. Jammer, de vogel was prima met de kijker te bekijken en uitmuntend met de scope op een afstand van 30-40 meter afstand.

Ik begrijp niet dat als een vogel naar een struik 5 meter verderop vliegt, de horde meent minimaal 10 meter dichterbij te gaan.

Overigens gedroeg iedereen zich bij de Sperwergrasmus in de Eierlandse Duinen voorbeeldig. Er werd rustig gewacht en op een beschaafd volume gesproken.
Opvallend contrast aangezien de Klauwier zich buitengewoon makkelijk liet zien en de Sperwergrasmus maar moeizaam.


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

falco

Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

BramtK

Citaat van: Norman op oktober 03, 2011, 10:01:26 AM
Wel waren er hele verschillende collectieve groepen vogelaars en fotografen die vogel steeds voor zich uit drukten.
Ook werd er door verschillende groepjes dwars door de begroeing tegen het duin, het duim op gerausd. Ook stonden er mensen boven op het duin en probeerden ze vogel in te sluiten.

Mee eens. De vogel was alleen ril als er hoofden in mijn telescoopbeeld verschenen. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

luc.hoogenstein

Spannend beest, maar bij opmerkingen als "Lijkt iets groter en in vlucht een bredere staart dan Sprinkhaanzanger" gaan bij mij de alarmbellen af: hoe kun je bijvoorbeeld bij zo'n skulker in de vlucht zien dat de staart breder was dan die van een normale Sprinkhaan? Lijkt me een beetje een subjectieve beschrijving in de richting van de gewenste soort... 8)  (maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!).

Luc

garryb

Balen hoor, deze mogelijke ontblokking van mijn SibSnor ...  ;)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Certhia

Citaat van: garryb op oktober 03, 2011, 11:02:12 AM
Balen hoor, deze mogelijke ontblokking van mijn SibSnor ...  ;)


Is helemaal goed gekomen ;)

Corstiaan Beeke

Citaat van: luc.hoogenstein op oktober 03, 2011, 10:56:02 AM
Spannend beest, maar bij opmerkingen als "Lijkt iets groter en in vlucht een bredere staart dan Sprinkhaanzanger" gaan bij mij de alarmbellen af: hoe kun je bijvoorbeeld bij zo'n skulker in de vlucht zien dat de staart breder was dan die van een normale Sprinkhaan? Lijkt me een beetje een subjectieve beschrijving in de richting van de gewenste soort... 8)  (maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!).

Luc

Welja... vanachter de computer iemands integriteit in twijfel trekken... waarom ook niet? Je kunt natuurlijk ook gewoon blij zijn dat Rob denkt misschien iets heel zeldzaams gevonden te hebben en dat meteen meldt. Hij houdt volgens mij in zijn melding zelf al een flinke slag om de arm. En neem even van mij aan: Rob heeft ruim 30 jaar ervaring, is een uitstekende vogelaar die bovendien al heel wat dwaalgasten heeft ontdekt, hij meldt iets niet zomaar en verzint er zeker geen kenmerken bij...

frankneijts

Citaat van: Corstiaan op oktober 03, 2011, 12:59:13 PM
Citaat van: luc.hoogenstein op oktober 03, 2011, 10:56:02 AM
Spannend beest, maar bij opmerkingen als "Lijkt iets groter en in vlucht een bredere staart dan Sprinkhaanzanger" gaan bij mij de alarmbellen af: hoe kun je bijvoorbeeld bij zo'n skulker in de vlucht zien dat de staart breder was dan die van een normale Sprinkhaan? Lijkt me een beetje een subjectieve beschrijving in de richting van de gewenste soort... 8)  (maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!).

Luc

Welja... vanachter de computer iemands integriteit in twijfel trekken... waarom ook niet? Je kunt natuurlijk ook gewoon blij zijn dat Rob denkt misschien iets heel zeldzaams gevonden te hebben en dat meteen meldt. Hij houdt volgens mij in zijn melding zelf al een flinke slag om de arm. En neem even van mij aan: Rob heeft ruim 30 jaar ervaring, is een uitstekende vogelaar die bovendien al heel wat dwaalgasten heeft ontdekt, hij meldt iets niet zomaar en verzint er zeker geen kenmerken bij...

Als het gaat om de kwalificaties van Rob heb je natuurlijk helemaal gelijk Corstiaan (hij is niet voor niks vogel-admin hier... 8) ) maar ik geloof niet dat Luc zijn integriteit in twijfel trekt. Hooguit plaatst hij een kritische kanttekening bij het 'ogenschijnlijke gemak' (let op de aanhalingstekens s.v.p.) waarmee een waarnemer zaken meent te zien aan een vogel die meer subjectief dan objectief tot stand lijken te zijn gekomen. De praktijk wijst uit dat zoiets vaker voorkomt, zelfs wel eens bij hele goede, ervaren vogelaars en er is ook een al heel lang bestaande term voor: 'wishfull thinking' ........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

UtrechtsVogelNet

Daurische Klauwier is zojuist weer gezien (en heb Jeroen al geinformeerd).

Phil

theomuusse

Niemand iets te zeggen over de struikriet van Vlie?
De foto is niet best, maar er lijken toch wat zaakjes onduidelijk.
De osdv lijken warm, de tertials tonen opvallende witte toppen, de poten lijken erg licht.
De lengte van de osdv is niet goed te beoordelen...
De buitenste staartpen lijkt licht op de buitenvlag.
Is er meer info over wat er aan gezien is, of gehoord?

Theo

jvdlaan

We hebben een heleboel foto's, maar we zitten nog in een huisje (D'Instuif) zonder internet. Pas woensdag zullen er meer volgen.

wumizusume

Hoe lang mag de handpenprojectie van een Struikrietzanger wel niet zijn?
http://waarneming.nl/waarneming/view/60282723
Let wel: de rest ziet er goed uit (al vind ik de versmalling op P4 wel erg dicht bij de top liggen, maar ik heb dan ook geen ervaring met de soort in de hand).
Zelfs in de hand blijft deze soort lastig!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op oktober 03, 2011, 13:29:35 PM
Citaat van: Corstiaan op oktober 03, 2011, 12:59:13 PM
Citaat van: luc.hoogenstein op oktober 03, 2011, 10:56:02 AM
Spannend beest, maar bij opmerkingen als "Lijkt iets groter en in vlucht een bredere staart dan Sprinkhaanzanger" gaan bij mij de alarmbellen af: hoe kun je bijvoorbeeld bij zo'n skulker in de vlucht zien dat de staart breder was dan die van een normale Sprinkhaan? Lijkt me een beetje een subjectieve beschrijving in de richting van de gewenste soort... 8)  (maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel!).

Luc

Welja... vanachter de computer iemands integriteit in twijfel trekken... waarom ook niet? Je kunt natuurlijk ook gewoon blij zijn dat Rob denkt misschien iets heel zeldzaams gevonden te hebben en dat meteen meldt. Hij houdt volgens mij in zijn melding zelf al een flinke slag om de arm. En neem even van mij aan: Rob heeft ruim 30 jaar ervaring, is een uitstekende vogelaar die bovendien al heel wat dwaalgasten heeft ontdekt, hij meldt iets niet zomaar en verzint er zeker geen kenmerken bij...

Als het gaat om de kwalificaties van Rob heb je natuurlijk helemaal gelijk Corstiaan (hij is niet voor niks vogel-admin hier... 8) ) maar ik geloof niet dat Luc zijn integriteit in twijfel trekt. Hooguit plaatst hij een kritische kanttekening bij het 'ogenschijnlijke gemak' (let op de aanhalingstekens s.v.p.) waarmee een waarnemer zaken meent te zien aan een vogel die meer subjectief dan objectief tot stand lijken te zijn gekomen. De praktijk wijst uit dat zoiets vaker voorkomt, zelfs wel eens bij hele goede, ervaren vogelaars en er is ook een al heel lang bestaande term voor: 'wishfull thinking' ........


Blijft natuurlijk de polarisatie overduidelijk ontstaan tussen de alarmbellen van Luc en de vermeende gasbelletjes die uit de zuigende prut van de sloot waar Rob langs liep, omhoog borrelden. (enige alegorische verwoording van de benaming die Frank er aan geeft: Wishful thinking)
Maar dat kan toch ook andersom zo zijn? Waarvandaan zijn de bellen dan van Luc afkomstig? zijn die dan zonder enige kritische noot zuiver te noemen? Niets afdoend aan zijn integriteit hoor


Enige waarschuwing om niet het onzekere voor het zekere te nemen, blijft net zo goed op zijn plaats.
..dus bij dezen.

gerdwichers8


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Gerd, ik vind je bijdragen heerlijk om te lezen, maar (want?) ik begrijp er echt helemaal niets van ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Harm058

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2011, 20:07:38 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 19:34:49 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/60992423

Ik ben benieuwd!
In welke zin? Is en blijft een hybride...

Ja zag later dat het een om een Hybride betrof.... :)  maar toch is het leuk en mooi beesie
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


JohanvantBosch

Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 20:12:58 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2011, 20:07:38 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 19:34:49 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/60992423

Ik ben benieuwd!
In welke zin? Is en blijft een hybride...

Ja zag later dat het een om een Hybride betrof.... :)  maar toch is het leuk en mooi beesie

Ik denk dat dit een van de weinige hybrides is, waarbij je misschien nog wel wat aanloop van twitchers kan verwachten....  O0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 04, 2011, 20:16:49 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 20:12:58 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2011, 20:07:38 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 19:34:49 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/60992423

Ik ben benieuwd!
In welke zin? Is en blijft een hybride...

Ja zag later dat het een om een Hybride betrof.... :)  maar toch is het leuk en mooi beesie

Ik denk dat dit een van de weinige hybrides is, waarbij je misschien nog wel wat aanloop van twitchers kan verwachten....  O0
Succes, voor degene die zoeken. Vogel zelf is niet op voer geweest, enkele Pimpels uit de groep wel. Trekken rond door heel het dorp. Beste kans is denk in het blok: Vlasstraat, Dorpstraat, Sint-Anthoniusstraat. In dat blok wel eens geringd vogels gezien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2011, 20:07:38 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 19:34:49 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/60992423

Ik ben benieuwd!
In welke zin? Is en blijft een hybride...

Dat zit nog: uit de summiere beschrijving is niet op te maken of het inderdaad een hybride Pimpel X Azuurmees betrof (een Pleske's Mees dus). De mogelijkheid van een kleurafwijkende gewone Pimpel moet natuurlijk serieus in overweging worden genomen, hij staat dan ook terecht op "onzeker".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

H.Valkema

een Pleskesmees is dat een Belgen grap ofzo?  ??? > Alé he, das toch wel een plezant beeske he, laten we het gewoon een pleskes meeske noemen he! Ik snap het niet meer  :rolleye:
Groeten,
Haije Valkema

ArjenDrost †

Citaat van: H.Valkema op oktober 04, 2011, 21:50:16 PM
een Pleskesmees is dat een Belgen grap ofzo?  ??? > Alé he, das toch wel een plezant beeske he, laten we het gewoon een pleskes meeske noemen he! Ik snap het niet meer  :rolleye:


Nee, een Pleskes Mees is een hybride tussen Pimpel- en Azuurmees (zoals je ook uit de wetenschappelijke namen bij de waarneming had kunnen halen....).

frankneijts

Citaat van: frankneijts op oktober 04, 2011, 21:49:12 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 04, 2011, 20:07:38 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 04, 2011, 19:34:49 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/60992423

Ik ben benieuwd!
In welke zin? Is en blijft een hybride...

Dat zit nog: uit de summiere beschrijving is niet op te maken of het inderdaad een hybride Pimpel X Azuurmees betrof (een Pleske's Mees dus). De mogelijkheid van een kleurafwijkende gewone Pimpel moet natuurlijk serieus in overweging worden genomen, hij staat dan ook terecht op "onzeker".

Heel even googlen op "aberrant blue tits" levert al meteen een hit op:
Een artikel in British Birds 94, no. 8 2001 (en stomtoevallig is vandaag elders op dit forum is net aangegeven hoe je dit en alle andere BB-artikelen van de laatste 100 jaar, kunt downloaden....) genaamd "Aberrant Blue Tit resembling Azure Tit hybrid"..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Dit zou ook nog wel interessant kunnen zijn, ook een soort waar je rekening mee moet houden: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=211196
Citaat van: frankneijts op oktober 04, 2011, 22:36:45 PM
Heel even googlen op "aberrant blue tits"
Op zo'n zoekterm zou ik niet al te lang doorgooglen inderdaad ...  ;)


Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op oktober 04, 2011, 23:04:35 PM
Dit zou ook nog wel interessant kunnen zijn, ook een soort waar je rekening mee moet houden: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=211196
Citaat van: frankneijts op oktober 04, 2011, 22:36:45 PM
Heel even googlen op "aberrant blue tits"
Op zo'n zoekterm zou ik niet al te lang doorgooglen inderdaad ...  ;)

Foto's van bleke Pimpels:
http://www.wildlifeextra.com/do/ecco.py/view_item?listid=1&listcatid=1&listitemid=5981&live=0
http://www.wildaboutbritain.co.uk/forums/british-birds/70770-bizarre-blue-tit-almost-albino.html
Hoewel ik dat artikel in BB niet zo gauw kan vinden (iemand anders wel?) lijkt er toch wel méér op het gebied van afwijkende (bleke) Pimpels te vinden dan alleen Pleske's Mees....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'