Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Kloteweer nu, dus ik zing het nog even een uurtje thuis uit en dan waag ik het erop.

Maar we gaan offtopic...sorry!

Vincent Hart

Citaat van: lennartv op juli 23, 2011, 12:04:45 PM
Weet iemand hier iets van? Als dit klopt dan zit er eentje op m'n local patch!
Nee, is de vogel van Colijnsplaat (zie inmiddels commentaren bij waarneming).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Citaat van: Marcel van kammen op juli 23, 2011, 12:06:07 PM
Kloteweer nu, dus ik zing het nog even een uurtje thuis uit en dan waag ik het erop.

Maar we gaan offtopic...sorry!

Volgens mij wordt het er alleen maar slechter op...Zie: http://www.buienradar.nl/
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

willemxd

Hier begint het ook bijna te regenen het word heel donker :-\

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

caliprobola

Citaat van: Rob Halff op juli 23, 2011, 00:19:56 AM
Citaat van: pwolf op juli 23, 2011, 00:01:59 AM
Roodkeelstrandloper Wijde Ee, toch maar weer opletten bij de Keech morgen.

Gaaf! Lijkt zelfs wel een andere vogel dan die van Texel!? Meer rood en lijkt geen witte keel te hebben als de vogel van Texel!?
Met zo'n sterke witte vleugelstreep vraag ik me toch af of de waarnemer zich in de opwinding toch niet heeft laten vangen bij het vaststellen van het al dan niet aanwezig van een achterteen. Maar ik heb uiteraard geen ervaring met roodkeelstrandloper en wil mensen met meer steltloperervaring hier zeker niet voor het hoofd stoten met mijn mening...

Jaap Denee

#12126
Citaat van: caliprobola op juli 23, 2011, 16:16:21 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 23, 2011, 00:19:56 AM
Citaat van: pwolf op juli 23, 2011, 00:01:59 AM
Roodkeelstrandloper Wijde Ee, toch maar weer opletten bij de Keech morgen.

Gaaf! Lijkt zelfs wel een andere vogel dan die van Texel!? Meer rood en lijkt geen witte keel te hebben als de vogel van Texel!?
Met zo'n sterke witte vleugelstreep vraag ik me toch af of de waarnemer zich in de opwinding toch niet heeft laten vangen bij het vaststellen van het al dan niet aanwezig van een achterteen. Maar ik heb uiteraard geen ervaring met roodkeelstrandloper en wil mensen met meer steltloperervaring hier zeker niet voor het hoofd stoten met mijn mening...


Tsja. Zeker als het formaat groter lijkt dan dat van de aanwezige Kleine plevieren, zijn ze 'moeilijk' te onderscheiden van bijvoorbeeld zoiets: http://www.pbase.com/jaapdenee/sanderling__drieteenstrandloper , maar volgens mij kunnen we toch wel concluderen dat hier iets van een vierde teen hangt: http://waarneming.nl/foto/view/2400568 ... Die 'witte vleugelstreep' zien we op de ondervleugel en is dus vooral het resultaat van schaduweffecten en doorschijnend licht. Lijkt me niet dat we daar een heel harde conclusie aan kunnen verbinden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

arnoud.vandenberg

Uit zo'n zwarte vleugelboeg mag je ook een conclusie trekken: een achttenige Drieteenstrandloper!


Arnold Meijer

Ik had bij en drieteentje langere vleugels verwacht, maar ik kan het mishebben. De jizz klopt iig niet met die van Texel.
Zie http://www.bluerobin.nl
- drukwerk
- vogelshirts
- autostickers

Jaap Denee


Er zijn vast mensen die iets over dat woordje 'jizz' gaan zeggen, Arnold, maar mijn eerste indruk bij het zien van de foto's van deze vogel was ook anders dan afgelopen week op Texel...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Albert de Jong

#12130
Vannacht ben ik uit twijfel nog uit mijn bed gestapt en heb de pc opgestart om de plaatjes groot te kunnen bekijken. De donkere vleugelboeg en het formaat t.o.v. het pleviertje vond ik op mijn telefoon niet zo ok. Ik zag op de pc nauwelijks hpp, nu zie ik dat wel op de derde foto van boven. De verhouding kop/lichaam klopt ook niet.
Arnoud en Pieter zijn wel uitgeslapen!  :-X
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bas vd Burg

Hey Albert, was jij ook al zo'n nachtbraker?? Ik mailde iemand vanochtend om 0100u dat ik de beschrijving van de grootte wel een beetje apart vond (hoewel er wel overlap is tussen Kleine Plevier en Roodkeelstrandloper) en dat ik die vierde teen niet zo snel zag op de foto's maar dat ik de rest wel er goed uit vond zien (...)
Maar katwijkers zien wel vaker iets anders in een Drieteenstrandlopers (iets met een Bairds heel lang geleden :-X :-X )

Gelukkig hebben Pieter en Arnoud nog haha
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

RikWinters

Citaat van: Jaap Denee op juli 23, 2011, 17:33:00 PM
Citaat van: caliprobola op juli 23, 2011, 16:16:21 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 23, 2011, 00:19:56 AM
Citaat van: pwolf op juli 23, 2011, 00:01:59 AM
Roodkeelstrandloper Wijde Ee, toch maar weer opletten bij de Keech morgen.

Gaaf! Lijkt zelfs wel een andere vogel dan die van Texel!? Meer rood en lijkt geen witte keel te hebben als de vogel van Texel!?
Met zo'n sterke witte vleugelstreep vraag ik me toch af of de waarnemer zich in de opwinding toch niet heeft laten vangen bij het vaststellen van het al dan niet aanwezig van een achterteen. Maar ik heb uiteraard geen ervaring met roodkeelstrandloper en wil mensen met meer steltloperervaring hier zeker niet voor het hoofd stoten met mijn mening...


Tsja. Zeker als het formaat groter lijkt dan dat van de aanwezige Kleine plevieren, zijn ze 'moeilijk' te onderscheiden van bijvoorbeeld zoiets: http://www.pbase.com/jaapdenee/sanderling__drieteenstrandloper , maar volgens mij kunnen we toch wel concluderen dat hier iets van een vierde teen hangt: http://waarneming.nl/foto/view/2400568 ... Die 'witte vleugelstreep' zien we op de ondervleugel en is dus vooral het resultaat van schaduweffecten en doorschijnend licht. Lijkt me niet dat we daar een heel harde conclusie aan kunnen verbinden.

Die achterteen lijkt me achtergrond. Vanmorgen in de Ezumkeeg (in de wegvliegrichting van de vogel vrij dichtbij) vond ik vanmorgen een vogel die er sprekend op leek, maar dat was toch echt een heel erg overtuigende drieteen...

Jaap Denee

#12133
Citaat van: RikWinters op juli 23, 2011, 19:44:38 PM
Citaat van: Jaap Denee op juli 23, 2011, 17:33:00 PM
Citaat van: caliprobola op juli 23, 2011, 16:16:21 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 23, 2011, 00:19:56 AM
Citaat van: pwolf op juli 23, 2011, 00:01:59 AM
Roodkeelstrandloper Wijde Ee, toch maar weer opletten bij de Keech morgen.

Gaaf! Lijkt zelfs wel een andere vogel dan die van Texel!? Meer rood en lijkt geen witte keel te hebben als de vogel van Texel!?
Met zo'n sterke witte vleugelstreep vraag ik me toch af of de waarnemer zich in de opwinding toch niet heeft laten vangen bij het vaststellen van het al dan niet aanwezig van een achterteen. Maar ik heb uiteraard geen ervaring met roodkeelstrandloper en wil mensen met meer steltloperervaring hier zeker niet voor het hoofd stoten met mijn mening...


Tsja. Zeker als het formaat groter lijkt dan dat van de aanwezige Kleine plevieren, zijn ze 'moeilijk' te onderscheiden van bijvoorbeeld zoiets: http://www.pbase.com/jaapdenee/sanderling__drieteenstrandloper , maar volgens mij kunnen we toch wel concluderen dat hier iets van een vierde teen hangt: http://waarneming.nl/foto/view/2400568 ... Die 'witte vleugelstreep' zien we op de ondervleugel en is dus vooral het resultaat van schaduweffecten en doorschijnend licht. Lijkt me niet dat we daar een heel harde conclusie aan kunnen verbinden.

Die achterteen lijkt me achtergrond. Vanmorgen in de Ezumkeeg (in de wegvliegrichting van de vogel vrij dichtbij) vond ik vanmorgen een vogel die er sprekend op leek, maar dat was toch echt een heel erg overtuigende drieteen...


Die achterteen heb ik er echt bij moeten zoeken en ik geloof dus zo dat het achtergrond is. Mij hoef je verder niet van Drieteen te overtuigen; die 'teen' was het enige dat me enigszins tegen hield.


Edit: ik zie nu overigens pas dat de vogel op de onderste foto wel degelijk de bovendelen laat zien; ik was even in de veronderstelling dat hij hier van de kijker afvloog en zijn onderdelen liet zien. Vandaar mijn opmerking over schaduweffect en doorschijnend licht... onterecht dus.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op juli 23, 2011, 19:50:11 PM

Die achterteen heb ik er echt bij moeten zoeken en ik geloof dus zo dat het achtergrond is. Mij hoef je verder niet van Drieteen te overtuigen; die 'teen' was het enige dat me enigszins tegen hield.
[...]


Hier is je achtergrond:
Herman van der Meer

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

huizengaj

Gezien reacties op waarneming.nl en forum pleit ik nog steeds voor roodkeel. Vierde teen was iets te enthousiast en ik heb ook vast kunnen stellen dat het achtergrond is. Foto´s zijn wel sterk ingezoomd en daardoor korrelig. Ik vraag me af of je het vierde teentje sowieso goed is waar te nemen vanaf deze afstand. Keelvlek is ongestreept en de vogel heeft een witte V op mantel. Hebben drietenen dat ook ?De verwijzing naar lastige drietenen ook bekeken, maar daar heel ander schouderveerpatronen(oa veel lichtgrijze veertjes) en ook andere achterhals patroon. Heb ik het nog niet eens over zijborst en keelvlek. De tsiet-roep heb ik niet eerder gehoord, terwijl die van drieteen zo kenmerkend is. Rik heeft de vogel in de Keeg gezien ? Je hebt toch wel foto's gemaakt !
Arnoud heeft veel gevoel voor humor ! Roodkelen hebben ook een zwarte vleugelbocht, ook al is die vaak bedekt !
Ik zet nog wat foto's op waarneming.nl en ga de waarneming wel indienen, daarvoor is die te mooi !

De waarnemer.

jelmerpoelstra

Tja Jeffrey, helaas is dit toch echt zonder twijfel een Drieteen. Het is eigenlijk allemaal al gezegd: alleen al het formaat in vergelijking met de Kleine Plevier spreekt boekdelen, en daarnaast zijn o.a. postuur, zwarte vleugelboeg, te lange snavel en te brede vleugelstreep ook verkeerd. Opmerkelijk precieze mimicry van de keeltekening van roodkeel die iedereen even op het verkeerde been zette, maar daar blijft het ook echt wel bij.

huizengaj

  :'(jaja, ik ben vooral op zoek naar medestanders hoor !

Rikstar

3-teen in midden-Friesland lijkt mij ook een puike waarneming hoor  :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rommert

Hallo,

Eddy Zoëy mailde mij net dat er een Oehoe op een dak zit langs de straat Middelhof in Heiloo.
Een foto staat op zijn Twitter, eddyzoey1

Groet Rommert.

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

willemxd


Maarten Hotting

Citaat van: firecrest op juli 20, 2011, 19:38:54 PM
Citaat van: Oenanthe op juli 20, 2011, 19:36:19 PM
Citaat van: Steven Wytema op juli 20, 2011, 17:47:05 PM
Nog veel opmerkelijker: een TERUGvangst!!
Ik ben benieuwd... de vogel van vorig jaar?
http://waarneming.nl/waarneming/view/49938866

Dat is niet waarschijnlijk want dan had dat er wel bijgestaan. We moeten maar even de foto's afwachten.
De computer op het ringstation werkte vandaag niet, dus alles staat op een briefje... Ringnummer kon dus nog niet gecontroleerd worden, maar het zou gaan om een vrij nieuwe Nederlandse ring... Ik wacht ook nog op de foto's en beschrijving...
Is er wat meer bekend over die gevangen Struikrietzanger?
Ik zie de melding niet meer staan op trektellen.nl!
Groet,
Maarten

Jarinka

Citaat van: Maarten Hotting op juli 27, 2011, 15:33:00 PMIs er wat meer bekend over die gevangen Struikrietzanger?
Ik zie de melding niet meer staan op trektellen.nl!
In de topic 'Wat ga je morgen doen?':

Citaat van: firecrest op juli 21, 2011, 22:10:21 PMInmiddels foto's gezien. Hou het voorlopig maar op een Kleine Karekiet.
Discussie zal nog wel komen, maar p4 is niet versmald...
Ik heb hem gevraagd of ik de foto's onder zijn naam op waarneming.nl mag zetten, dus wie weet volgen de foto's nog...
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: Jarinka op juli 27, 2011, 15:39:05 PM
Citaat van: Maarten Hotting op juli 27, 2011, 15:33:00 PMIs er wat meer bekend over die gevangen Struikrietzanger?
Ik zie de melding niet meer staan op trektellen.nl!
In de topic 'Wat ga je morgen doen?':

Citaat van: firecrest op juli 21, 2011, 22:10:21 PMInmiddels foto's gezien. Hou het voorlopig maar op een Kleine Karekiet.
Discussie zal nog wel komen, maar p4 is niet versmald...
Ik heb hem gevraagd of ik de foto's onder zijn naam op waarneming.nl mag zetten, dus wie weet volgen de foto's nog...
Nog ff een toevoeging:
Vogel is een zekere Kleine Karekiet. De vogel had een vrij kleine vleugel (63mm) maar dat past binnen de maten van Kleine Karekiet. Andere maten en kenmerken sloten Struikrietzanger uit.
De vogel was in de AW-Duinen gevangen en ook daar geringd als Kleine Karekiet.

jonas D

Dougalls Stern op Schiermonnikoog.
Groeten,
Jonas

Certhia

Citaat van: jonas D op juli 28, 2011, 12:55:38 PM
Dougalls Stern op Schiermonnikoog.
Das wel een hele karige beschrijving.

Vincent Hart

Citaat van: Certhia op juli 28, 2011, 13:02:48 PM
Citaat van: jonas D op juli 28, 2011, 12:55:38 PM
Dougalls Stern op Schiermonnikoog.
Das wel een hele karige beschrijving.
Om beschrijving gevraagd.
Voor Jonas: Graag in dit topic alleen waarnemingen melden waarbij het op z'n minst aannemelijk is dat het de aangegeven soort betreft. Een stern met een donkere snavel kan nog van alles zijn ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers