Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

GertJ

Citaat van: Steven Wytema op juli 11, 2011, 11:50:33 AM
Hoe zit het trouwens met die Scharrelaars? Ik heb er zelf maar 1 gezien, net zoals geloof ik 99% van de waarnemers, maar er is al een paar keer melding van 2.
Die waarnemingen klinken wat mij betreft wel 'redelijk' (maar nog iet waterdicht).
Ik heb net even globaal de foto's bekeken, en in ieder geval bij 1 (niet schuw) exemplaar zijn de binnenste handpennen van de linkervleugel iets beschadigd. Heb nog geen foto's kunnen ontdekken waar duidelijk een andere op staat....
Steven, dit lijkt me toch wel een aardig verhaal: http://waarneming.nl/waarneming/view/55601011
Groet Gert Jager

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Citaat van: GertJ op juli 11, 2011, 12:46:34 PM
Citaat van: Steven Wytema op juli 11, 2011, 11:50:33 AM
Hoe zit het trouwens met die Scharrelaars? Ik heb er zelf maar 1 gezien, net zoals geloof ik 99% van de waarnemers, maar er is al een paar keer melding van 2.
Die waarnemingen klinken wat mij betreft wel 'redelijk' (maar nog iet waterdicht).
Ik heb net even globaal de foto's bekeken, en in ieder geval bij 1 (niet schuw) exemplaar zijn de binnenste handpennen van de linkervleugel iets beschadigd. Heb nog geen foto's kunnen ontdekken waar duidelijk een andere op staat....
Steven, dit lijkt me toch wel een aardig verhaal: http://waarneming.nl/waarneming/view/55601011

Dit verhaal sluit mijns inziens nog steeds niet uit dat het om maar 1 vogel gaat. De Scharrelaar vloog gisteravond ook een flink eind om op een heel andere plek te gaan zitten. Twee waarnemingen van een Scharrelaar op twee verschillende plekken op twee verschillende tijdstippen maakt nog geen twee individuen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Guus Peterse

Citaat van: j.steenbergen op juli 11, 2011, 12:43:09 PM
Nee hoor, inmiddels heb je gelijk :D
Ik zie helaas nog steeds alleen de melding van Enno Ebels dat de vogel nog niet is teruggevonden. Ik vrees dat-ie weg is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citaat van: frankmeer op juli 10, 2011, 22:42:05 PM
@Herman: we hebben de Scharrelaar wel horen roepen, maar voor zover mij bekend nog niet door iemand opgenomen.
@Frank: zie voor de Scharrelaar ook http://waarneming.nl/waarneming/view/55599690

Nog ff over de strandloper: welke kenmerken waren nou eigenlijk doorslaggevend om er uiteindelijk toch een Temmincks ipv Kleinste van te maken, zeker gelet op de naar verluid erg grote afstand?

Beschrijving van de Temminck's Strandloper.

http://pets.groups.yahoo.com/group/DVN/message/16788
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

j.steenbergen

Ben ik nou gek? Ik zie bij de alert van 11.42 waarop de Kuifkoekoek nog niet is teruggevonden een aanvullend bericht van 12.21 van Martijn Bot dat de vogel weer op het bekende hek zit. Toch?
Jeroen Steenbergen

GertJ

Citaat van: Jaap Denee op juli 11, 2011, 12:55:34 PM
Citaat van: GertJ op juli 11, 2011, 12:46:34 PM
Citaat van: Steven Wytema op juli 11, 2011, 11:50:33 AM
Hoe zit het trouwens met die Scharrelaars? Ik heb er zelf maar 1 gezien, net zoals geloof ik 99% van de waarnemers, maar er is al een paar keer melding van 2.
Die waarnemingen klinken wat mij betreft wel 'redelijk' (maar nog iet waterdicht).
Ik heb net even globaal de foto's bekeken, en in ieder geval bij 1 (niet schuw) exemplaar zijn de binnenste handpennen van de linkervleugel iets beschadigd. Heb nog geen foto's kunnen ontdekken waar duidelijk een andere op staat....
Steven, dit lijkt me toch wel een aardig verhaal: http://waarneming.nl/waarneming/view/55601011

Dit verhaal sluit mijns inziens nog steeds niet uit dat het om maar 1 vogel gaat. De Scharrelaar vloog gisteravond ook een flink eind om op een heel andere plek te gaan zitten. Twee waarnemingen van een Scharrelaar op twee verschillende plekken op twee verschillende tijdstippen maakt nog geen twee individuen.
Bij mijn weten is de vogel 's avonds niet achteraan bij de jachthaven gezien, in elk geval niet na 20.00/20:30 toe ik er was. Misschien kan Inge/Chris dan nog aanvullend aangeven hoe laat  dat "'s avonds" was, wat de exacte plek was, of-tie daar dan langdurig daar zat, vanaf waar gezien en meer van zulk soort vragen. Zowel de melders op vrijdag als de eerste melders op zondag kunnen die tweede vogel toch niet verzonnen hebben?
Groet Gert Jager

GertJ

Citaat van: j.steenbergen op juli 11, 2011, 13:18:24 PM
Ben ik nou gek? Ik zie bij de alert van 11.42 waarop de Kuifkoekoek nog niet is teruggevonden een aanvullend bericht van 12.21 van Martijn Bot dat de vogel weer op het bekende hek zit. Toch?
Zou niet durven zeggen dat je gek bent, maar de melding van Martijn Bot is in elk geval van gisteren.
Groet Gert Jager

Guus Peterse

Citaat van: j.steenbergen op juli 11, 2011, 13:18:24 PMIk zie bij de alert van 11.42 waarop de Kuifkoekoek nog niet is teruggevonden een aanvullend bericht van 12.21 van Martijn Bot dat de vogel weer op het bekende hek zit. Toch?
Die is van 10 juli. Ik vind het ook wel een beetje verwarrend hoe zo''n bericht doorkomt. Het eerste wat je leest is toch 'wordt nu gezien'. Ik was al bijna naar de trein gerend.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

Nou ja, 'de baas' voorkomt wel dat ik naar de trein zou rennen, maar als je een bericht van 10 uur zoveel leest, met een aanvulling van 11 uur nog wat trek je toch wel snel de conclusie dat het om een nader bericht gaat. Niet dus, verwarrend.
Jeroen Steenbergen

Edwin Russer

Citaat van: j.steenbergen op juli 11, 2011, 13:25:56 PM
Nou ja, 'de baas' voorkomt wel dat ik naar de trein zou rennen, maar als je een bericht van 10 uur zoveel leest, met een aanvulling van 11 uur nog wat trek je toch wel snel de conclusie dat het om een nader bericht gaat. Niet dus, verwarrend.

Rustig aan Jeroen, niet zo stressen, gewoon het berichtje goed lezen en niets aan de hand 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

#11921
Citaat van: guusp op juli 11, 2011, 13:21:51 PM
Citaat van: j.steenbergen op juli 11, 2011, 13:18:24 PMIk zie bij de alert van 11.42 waarop de Kuifkoekoek nog niet is teruggevonden een aanvullend bericht van 12.21 van Martijn Bot dat de vogel weer op het bekende hek zit. Toch?
Die is van 10 juli. Ik vind het ook wel een beetje verwarrend hoe zo''n bericht doorkomt. Het eerste wat je leest is toch 'wordt nu gezien'. Ik was al bijna naar de trein gerend.

Komt doordat de waarnemers dan 'oneigenlijk' gebruik maken van de optie 'Extra informatie verzenden'.
Daarvan mag je officieel alleen gebruik maken als de waarneming van dezelfde dag is, anders krijg je (zeker voor buitenstaanders, voor diegene die de mail ontvangen niet) dit soort verwarring. Spreek de mensen er regelmatig op aan, dat ze voor een opvolgende datum even de moeite moeten nemen een geheel nieuw bericht te versturen.
Verder eens kijken of we het zo kunnen programeren dat van berichten met een ouder datum deze opte komt te vervallen.

Verder staat bij elk bericht ook de datum, dus je had kunnen zien dat die van Martijn van de 10e was, niet de 11e. Code 'wordt nu gezien' is wel onhandig.

ps. nu gewijzigd op de website.
Wietze Janse

Stijn E.

Ik ben nu op de plek van de Scharrelaar. We stonden er net even met 5 man, waaronder een echtpaar dat nu naar het gemaal is om daar nog te zoeken. Zij vrezen echter dat de vogel gisteren is opgejaagd. M.i. klopt dat echter niet met het verhaal dat de vogel is gaan slapen. In elk geval is er geen Scharrelaar te bekennen :( Wij gaan nu maar naar de AzGoPl...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Folkert Jan

Citaat van: Edwin Russer op juli 11, 2011, 13:05:44 PM
Citaat van: frankmeer op juli 10, 2011, 22:42:05 PM
@Herman: we hebben de Scharrelaar wel horen roepen, maar voor zover mij bekend nog niet door iemand opgenomen.
@Frank: zie voor de Scharrelaar ook http://waarneming.nl/waarneming/view/55599690

Nog ff over de strandloper: welke kenmerken waren nou eigenlijk doorslaggevend om er uiteindelijk toch een Temmincks ipv Kleinste van te maken, zeker gelet op de naar verluid erg grote afstand?

Beschrijving van de Temminck's Strandloper.



http://pets.groups.yahoo.com/group/DVN/message/16788

Wat ik daar niet terugvind is de beschrijving van de grijzige staartzijden welke Pim wel in zijn beschrijving gaf nu niet genoemd wordt.
Dit sluit temminck toch al direct uit? Of zijn er toch wel ergens temmincks die wel iets van donkere tekening hebben op de staartzijden? (dit zou ik graag weten zodat ik zelf niet ooit op mijn bek ga op dit kenmerk).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 11, 2011, 13:31:38 PM
Ik ben nu op de plek van de Scharrelaar. We stonden er net even met 5 man, waaronder een echtpaar dat nu naar het gemaal is om daar nog te zoeken. Zij vrezen echter dat de vogel gisteren is opgejaagd. M.i. klopt dat echter niet met het verhaal dat de vogel is gaan slapen. In elk geval is er geen Scharrelaar te bekennen :( Wij gaan nu maar naar de AzGoPl...

Toen ik aankwam raakte ik nog in gesprek met een medewaarnemer of de vogel foeragerend was waargenomen. met de info die ik nu heb was dit inderdaad waargenomen totdat er veel mensen bij kwamen. Toen werd de vogel (ondanks niet schuw) wel alerter en hield op met foerageren. Later hebben we toch weer gezien dat hij een insect had gevangen en deze met zijn snavel doodsloeg tegen een hekwerk.

Leek mij dus inderdaad zeker niet verjaagd, maar ik ben niet tot het laatste moment gebleven
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Gordijn

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 11, 2011, 13:31:38 PM
Ik ben nu op de plek van de Scharrelaar. We stonden er net even met 5 man, waaronder een echtpaar dat nu naar het gemaal is om daar nog te zoeken. Zij vrezen echter dat de vogel gisteren is opgejaagd. M.i. klopt dat echter niet met het verhaal dat de vogel is gaan slapen. In elk geval is er geen Scharrelaar te bekennen :( Wij gaan nu maar naar de AzGoPl...


Dan moet iemand in het donker naar de plek zijn gereden en hem uit de boom hebben geschud. Toen wij om tegen half elf vertrokken was er niemand meer aanwezig, zat hij al een 20 min stil in de boom en was het inmiddels goed aan het schemeren. Ik spreek geen Scharrelaars, dus ik kon niet aan hem vragen of hij al sliep of stiekem wachtte op ons vertrek om in het donker nog een ander plekje op te zoeken.  8)

Steven Wytema

Citaat van: rnbflavour op juli 11, 2011, 13:32:07 PM
Wat ik daar niet terugvind is de beschrijving van de grijzige staartzijden welke Pim wel in zijn beschrijving gaf nu niet genoemd wordt.
Dit sluit temminck toch al direct uit? Of zijn er toch wel ergens temmincks die wel iets van donkere tekening hebben op de staartzijden? (dit zou ik graag weten zodat ik zelf niet ooit op mijn bek ga op dit kenmerk).
Nou het zijn egaal lichtgrijze staartzijden Folkert-Jan, kijk bijv even op dit plaatje.
Bijzonder moeilijk te zien dus denk ik, zeker op die afstand en op dat tijdstip (laat, slecht licht).


Wat bijvoorbeeld betere doorslaggevende kenmerken zijn, zijn de oranje(gele) poten (ipv geelgroen) en de borststreepjes welke goed te zien zijn op deze foto.
Daarnaast is het volgens mij een niet echt algemeen kleed, aangezien Kleinsten volgens mij snel ruien, maar ook redelijk regelmatig (verschillende veerpartijen na elkaar).
Maar ik kan me goed voorstellen dat ie ivm de oversteek de rui even heeft onderbroken oid.
Steven Wytema


Herman Bouman

........valt me dan weer tegen van je Rob

HJDT

Citaat van: Herman Bouman op juli 11, 2011, 11:12:51 AM
Iemand een idee hoeveel man/vrouw aan het zoeken is?

Ik was er vanaf vanochtend kwart voor zes en toen waren we met zijn vieren. Tot kwart over acht (toen ging ik weg) groeide de groep zoekenden tot een stuk of 20. Wat er daarna nog gebeurd is weet ik niet. Helaas werkte de Goudplevier ook niet mee. Nu ik de foto's van gisteren nog eens bekijk ben ik toch redelijk overtuigd dat we de vogel gezien hebben vandaag maar dat we die door de luchttrilling niet af hebben kunnen maken. Er werd ook nog een Graszanger gemeld aan de zuidkant van de slikken maar (het wordt voorspelbaar) ook die liet zich niet meer zien of horen. . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankw

Jammer dar die graszanger niet meer is gevonden. Ik had m.doorgegeven via de site maar deze is niet door gekomen op eeen of andere manier..

RWester

Ik ga met je mee Michel: vanochtend rond vanaf rond kwart voor zeven gaan posten bij de Scharrelaar-slaapboom. Ben daarna met twee mensen daar een flink stuk langs de dijk gelopen, zonder resultaat. Daarna druppelden er nog wat mensen en hebben we gewacht en de omgeving afgespeurd. Uiteindelijk mensen weer verspreid.

Bij de Aziaat van Flakkee op de vindplek van vanmorgen oa met Michel nu geen direct overtuigend resultaat, daarom ben ik met de reisgenoten een stuk verder naar het ZO over de dijk gegaan, om een groep plevieren verderop op het slik te bekijken. Hier ineens 'vlak' voor onze voeten een Graszanger die ca tien keer luid zippend zich niet liet zien. Of tie nou ter plaatse was, of laag langsvloog (zo klonk het niet), daarna niets weer gehoord. Daarna de Aziaat van Michel ook gezien, en uiteindelijk in een vrij redelijk trillingsvrij moment leek het zwart op de onderbuik door te lopen. Ook in andere kenmerken week de (zomerkleed)vogel af van de omliggende GoPl, maar door afstand, rusthouding en trilling niets mee kunnen doen helaas.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


HPM

Hierbij een kaartje met de waarnemingen van de Scharrelaar.
Als ik een zoekende was zou ik ook naar de oostkant van het Spui gaan want dat beest zit natuurlijk zo aan de overkant.
Herman van der Meer

Folkert Jan

#11932
Citaat van: Steven Wytema op juli 11, 2011, 14:02:54 PM
Citaat van: rnbflavour op juli 11, 2011, 13:32:07 PM
Wat ik daar niet terugvind is de beschrijving van de grijzige staartzijden welke Pim wel in zijn beschrijving gaf nu niet genoemd wordt.
Dit sluit temminck toch al direct uit? Of zijn er toch wel ergens temmincks die wel iets van donkere tekening hebben op de staartzijden? (dit zou ik graag weten zodat ik zelf niet ooit op mijn bek ga op dit kenmerk).
Nou het zijn egaal lichtgrijze staartzijden Folkert-Jan, kijk bijv even op dit plaatje.
Bijzonder moeilijk te zien dus denk ik, zeker op die afstand en op dat tijdstip (laat, slecht licht).


Wat bijvoorbeeld betere doorslaggevende kenmerken zijn, zijn de oranje(gele) poten (ipv geelgroen) en de borststreepjes welke goed te zien zijn op deze foto.
Daarnaast is het volgens mij een niet echt algemeen kleed, aangezien Kleinsten volgens mij snel ruien, maar ook redelijk regelmatig (verschillende veerpartijen na elkaar).
Maar ik kan me goed voorstellen dat ie ivm de oversteek de rui even heeft onderbroken oid.

Is dit nu een temminck's of een kleinste?
Ook valt het me altijd weer vies tegen dat ik zelfs met de beste leica niet altijd goed de pootkleur van een temminck kan inschatten tenzij de vogel goed dichtbij zit. (Gevalletje schaduw denk ik)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

kleinste, zie (het einde van de) URL.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Citaat van: RWester op juli 11, 2011, 14:25:53 PM
Ik ga met je mee Michel: vanochtend rond vanaf rond kwart voor zeven gaan posten bij de Scharrelaar-slaapboom. Ben daarna met twee mensen daar een flink stuk langs de dijk gelopen, zonder resultaat. Daarna druppelden er nog wat mensen en hebben we gewacht en de omgeving afgespeurd. Uiteindelijk mensen weer verspreid.

Bij de Aziaat van Flakkee op de vindplek van vanmorgen oa met Michel nu geen direct overtuigend resultaat, daarom ben ik met de reisgenoten een stuk verder naar het ZO over de dijk gegaan, om een groep plevieren verderop op het slik te bekijken. Hier ineens 'vlak' voor onze voeten een Graszanger die ca tien keer luid zippend zich niet liet zien. Of tie nou ter plaatse was, of laag langsvloog (zo klonk het niet), daarna niets weer gehoord. Daarna de Aziaat van Michel ook gezien, en uiteindelijk in een vrij redelijk trillingsvrij moment leek het zwart op de onderbuik door te lopen. Ook in andere kenmerken week de (zomerkleed)vogel af van de omliggende GoPl, maar door afstand, rusthouding en trilling niets mee kunnen doen helaas.

Krijg net een SMS van Hans Westerlaken en hij ziet nu de vogel (Aziaat dus) vanuit het gebied zelf (hij is mee met iemand die het gebied in mag). Het blijkt inderdaad om de vogel te gaan die wij ook gezien hebben. . . Jammer maar helaas!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op juli 11, 2011, 14:42:16 PM
kleinste, zie (het einde van de) URL.

Dank.
Wel duidelijk contrast met de buitenste stuitveren (is dat een correcte benaming?)
Maar het klopt dus dat dit contrast bij temminck's afwezig is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

En voor de Scharrelaar is ook nog hoop, er waren gister mensen die de vogel op 3 meter afstand nog niet eens zagen: https://picasaweb.google.com/wietze.janse/110710#5627817242620519442
Wietze Janse

Edwin Russer

Citaat van: snwja3 op juli 11, 2011, 14:54:25 PM
En voor de Scharrelaar is ook nog hoop, er waren gister mensen die de vogel op 3 meter afstand nog niet eens zagen: https://picasaweb.google.com/wietze.janse/110710#5627817242620519442

En dan in ieder geval geen zonnebril opzetten 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Citaat van: Steven Wytema op juli 11, 2011, 14:02:54 PM
Citaat van: rnbflavour op juli 11, 2011, 13:32:07 PM
Wat ik daar niet terugvind is de beschrijving van de grijzige staartzijden welke Pim wel in zijn beschrijving gaf nu niet genoemd wordt.
Dit sluit temminck toch al direct uit? Of zijn er toch wel ergens temmincks die wel iets van donkere tekening hebben op de staartzijden? (dit zou ik graag weten zodat ik zelf niet ooit op mijn bek ga op dit kenmerk).
Nou het zijn egaal lichtgrijze staartzijden Folkert-Jan, kijk bijv even op dit plaatje.
Bijzonder moeilijk te zien dus denk ik, zeker op die afstand en op dat tijdstip (laat, slecht licht).


Wat bijvoorbeeld betere doorslaggevende kenmerken zijn, zijn de oranje(gele) poten (ipv geelgroen) en de borststreepjes welke goed te zien zijn op deze foto.
Daarnaast is het volgens mij een niet echt algemeen kleed, aangezien Kleinsten volgens mij snel ruien, maar ook redelijk regelmatig (verschillende veerpartijen na elkaar).
Maar ik kan me goed voorstellen dat ie ivm de oversteek de rui even heeft onderbroken oid.

Ik denk eerder dat de vogel een vorig jaar die oversteek heeft gemaakt en nu een noord-zuid koers aan het volgen is.

Edwin Russer

Citaat van: rnbflavour op juli 11, 2011, 14:52:08 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 11, 2011, 14:42:16 PM
kleinste, zie (het einde van de) URL.

Dank.
Wel duidelijk contrast met de buitenste stuitveren (is dat een correcte benaming?)
Maar het klopt dus dat dit contrast bij temminck's afwezig is?

Het gaat dus om de kleur van de staartzijden, zie bijgevoegde foto van Temminck's, en niet om de kleur van de stuitveren.

Temminck's Stint Norway Lapinsirri Calidris temminckii. 2004:07:01 10:12:26

http://www.birdphoto.fi/lajikuvat/kuvahtml/9caltem194.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2