Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Citaat van: Edwin Russer op mei 02, 2010, 18:16:59 PM
Citaat van: Justin Jansen op mei 02, 2010, 12:49:44 PM
Aziatische Goudplevier in de Bantpolder door Rommert Cazemier zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=20725

Plaatjes op www.lauwersmeer.com
En ere wie ere toekomt: ontdekt door Andries Zijlstra! Zes dagen te vroeg gepiekt...

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Rickschonewille op mei 02, 2010, 15:40:33 PM
Citaat van: peterlindenburg op mei 02, 2010, 15:17:39 PM
het lijkt wel of alle morinellen zo'n beetje tegelijk zijn verdwenen!
Ook nog een Iberische Tjif in Den Helder http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=20733

Zie hier
http://waarneming.nl/soort/view/1451?from=2010-05-02&to=2010-05-02

Twee dagen geleden nog in de AWD.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Steven Wytema

#7173
is deze http://waarneming.nl/waarneming/view/47734137 Vale Gierzwaluw hier al langsgekomen?
Ik vind de foto's best interessant eigenlijk, al zijn ze niet heel scherp.
De locatie is ook niet de meest logische,, maar toch lijkt mij dat de brede vleugelbasis, korte staart, contrast in bovendelen, brede nek en witte keelvlek behoorlijk richting Vale Gierzwaluw wijzen.

edit: enigszins genuanceerd in verband met onscherpte van foto's.
Steven Wytema


JohanvantBosch

Citaat van: snwja3 op mei 02, 2010, 15:00:09 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2010, 13:28:56 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 30, 2010, 22:46:43 PM
Tja... En dan heb je bijna de hele dag op het Eiland gezeten.... Ben je bijna thuis hoor je dit...
Je bent niet de enige... en ik ben nog de volgende dag terug gegaan en het hele eiland afgezocht... :'(
Overigens kan het nog erger. Je kunt ook op het eiland wonen, in de kroeg zitten op niet zo'n hele grote afstand en telefoonproblemen hebben, waardoor mensen je niet bereiken en je dus de soort mist (Arend Wassink)

En toch vind ik het een vreemd verhaal.
Als je zoiets vertelt aan vogelaars, gaat dat verhaal als een lopend vuurtje over het eiland, NIEMAND op het eiland wist iets totdat het op w.nl kwam.
Ook het verhaal dat de andere vogelaars melden dat ze die ochtend al gezien waren!? Weer weet niemand van dat verhaal af, met wie heeft hij gesproken? Er liepen alleen maar vogelaars (en ik heb er veel gesproken) die niets gezien hadden en graag deze info gehad hadden!
En dan een perfecte beschrijving toevoegen van een vogel die je nog geen minuut gezien hebt en op 50 meter voorbij ziet komen, waarom kan dat niet gelijk? Je weet wat je gezien hebt of ......?
Combinatie van bovenstaande doet de waarneming mi.i niet goed, blijft een zeer raar verhaal!
Ik vind de melding dat er 's ochtends nog twee bij de mokbaai zouden zijn gezien nog veel vreemder.... ???

HansP

Even een vraag vanuit de achterhoede van de M-waaier (net voor de bezemwagen uit): is de Brilzee-eend ook 's avonds nog te doen? De meeste meldingen zijn van 's ochtends en ik kan zo snel geen avond-melding vinden. Door agendaperikelen helaas niet eerder tijd dan maandagavond.....
Groet,
Hans Pohlmann

Certhia

Citaat van: snwja3 op mei 02, 2010, 15:00:09 PM
En dan ACHTERAF een perfecte beschrijving toevoegen van een vogel die je nog geen minuut gezien hebt en op 50 meter voorbij ziet komen, waarom kan dat niet gelijk? Je weet wat je gezien hebt of ......?
Combinatie van bovenstaande doet de waarneming mi.i niet goed, blijft een zeer raar verhaal!


Nou, erg moeilijk lijkt me dat nou niet op vijftig meter met een minuut kijktijd en kokmeeuwen erbij voor direct vergelijk. Heb ze vorige week nog in Marokko gezien en het is echt toch wel appeltje eitje met die jongens dus zo heel raar vind ik deze toelichting niet.


Groetjes


Marc

frankneijts

Citaat van: scwytema op mei 02, 2010, 21:08:52 PM
is deze http://waarneming.nl/waarneming/view/47734137 Vale Gierzwaluw hier al langsgekomen?
Ik vind de foto's best interessant eigenlijk, al zijn ze niet heel scherp.
De locatie is ook niet de meest logische,, maar toch lijkt mij dat de brede vleugelbasis, korte staart, contrast in bovendelen, brede nek en witte keelvlek behoorlijk richting Vale Gierzwaluw wijzen.

edit: enigszins genuanceerd in verband met onscherpte van foto's.

Lijkt me een geheel normale Gierzwaluw Steven, let ook op de lichtval: bij zulk licht (foto van de vogel 'en face') zouden de kenmerkende lichte delen (bijv. die in de vleugel) onmiddellijk in het oog moeten springen; bovendien is de lichte keelvlek toch echt (veel) te klein.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jorrit Vlot

Citaat van: HansP op mei 02, 2010, 21:31:31 PM
Even een vraag vanuit de achterhoede van de M-waaier (net voor de bezemwagen uit): is de Brilzee-eend ook 's avonds nog te doen? De meeste meldingen zijn van 's ochtends en ik kan zo snel geen avond-melding vinden. Door agendaperikelen helaas niet eerder tijd dan maandagavond.....


Ik zou het risico niet nemen Hans... De afgelopen dagen vliegt ie's middags steeds de Waddenzee op en wordt dan pas de volgende ochtend weer slapend op het Horsmeertje gezien. Vrijdag en zaterdag zijn er nog wel een aantal mensen geweest die hem hierdoor gedipt hebben!

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2010, 21:11:24 PM
Citaat van: snwja3 op mei 02, 2010, 15:00:09 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2010, 13:28:56 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 30, 2010, 22:46:43 PM
Tja... En dan heb je bijna de hele dag op het Eiland gezeten.... Ben je bijna thuis hoor je dit...
Je bent niet de enige... en ik ben nog de volgende dag terug gegaan en het hele eiland afgezocht... :'(
Overigens kan het nog erger. Je kunt ook op het eiland wonen, in de kroeg zitten op niet zo'n hele grote afstand en telefoonproblemen hebben, waardoor mensen je niet bereiken en je dus de soort mist (Arend Wassink)

En toch vind ik het een vreemd verhaal.
Als je zoiets vertelt aan vogelaars, gaat dat verhaal als een lopend vuurtje over het eiland, NIEMAND op het eiland wist iets totdat het op w.nl kwam.
Ook het verhaal dat de andere vogelaars melden dat ze die ochtend al gezien waren!? Weer weet niemand van dat verhaal af, met wie heeft hij gesproken? Er liepen alleen maar vogelaars (en ik heb er veel gesproken) die niets gezien hadden en graag deze info gehad hadden!
En dan een perfecte beschrijving toevoegen van een vogel die je nog geen minuut gezien hebt en op 50 meter voorbij ziet komen, waarom kan dat niet gelijk? Je weet wat je gezien hebt of ......?
Combinatie an bovenstaande doet de waarneming mi.i niet goed, blijft een zeer raar verhaal!
Ik vind de melding dat er 's ochtends nog twee bij de mokbaai zouden zijn gezien nog veel vreemder.... ???

Nog veel vreemder vind ik dat er een dag eerder een heleboel waarnemingen zijn ingevoerd die helemáál geen beschrijving hebben.

http://waarneming.nl/soort/view/19286?from=2009-05-02&to=2010-05-02

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Guus Peterse

De vraag is natuurlijk, en die geldt voor heel veel gevallen, wat je als waarneming.nl / als admins wilt controleren: alleen het voorkomen van een vogel op een bepaald moment op een bepaalde plek? Of de vraag of een bepaalde waarnemer ook werkelijk die vogel gezien heeft. Het eerste is, gezien de foto's die verschenen zijn, in dit geval geen probleem. Dus alleen als de website als een soort scheidrechter wil optreden die in de gaten houdt of iedereen wel werkelijk heeft waargenomen wat hij/zij heeft ingevoerd, is het een probleem dat er waarnemingen zonder beschrijvingen zijn verschenen. Een probleem overigens dat bij talloze zeldzaamheden optreedt. Ik ga daar natuurlijk niet over, maar alleen daarom al kan ik me voorstellen dat men de controle van mensen achterwege laat en zich beperkt tot de controle van de waargenomen soorten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Wat Waarneming.nl precies zou moeten moet controleren is een verhaal apart maar in ieder geval werd de waarnemer door een admin (VC) gemaand om een beschrijving te leveren en werd hem gevraagd waarom hij de waarneming zo laat heeft doorgegeven. Het eerste leek me op zijn zachts gezegd wat ongeduldig en het tweede lijkt me zeker geen zaak voor Waarneming.nl. Vervolgens werd door iemand anders de waarneming in twijfel getrokken, o.a. eveneens omdat de beschrijving kennelijk niet snel genoeg was ingevoerd. Vooral die laatste reactie stuitte mij tegen de borst.

De waarnemer werd dus van verschillende kanten 'aangevallen' omdat zijn beschrijving laat was. Dat vind ik een groot contrast met het ontbreken van reacties op waarnemingen van dezelfde soort een dag eerder waar helemaal geen beschrijvingen en ook geen foto's bijzitten. Dat was wat ik hierboven bedoelde.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Heel eenvoudig, Herman. Om de waarneming (meer bepaald: de aanwezigheid van 1 of meer dunbekmeeuwen op Texel gisteren) te kunnen beoordelen, was er meer info nodig. Die heb ik gevraagd. Ik heb daar geen tijdslimiet bij genoemd. Van eergisteren wisten we al dat ze er zaten. Met zoveel vogelaars op het eiland - die elkaar de hele dag de oren van het hoofd praatten/belden - leek/lijkt het moeilijk voorstelbaar dat zulk nieuws niet veel eerder via de tamtam anderen bereikte. Kwalificaties als 'gemaand' en 'aangevallen' laat ik graag voor jouw rekening.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


HPM

Citaat van: vincenthart op mei 03, 2010, 00:49:50 AM
Heel eenvoudig, Herman. Om de waarneming (meer bepaald: de aanwezigheid van 1 of meer dunbekmeeuwen op Texel gisteren) te kunnen beoordelen, was er meer info nodig. Die heb ik gevraagd. Ik heb daar geen tijdslimiet bij genoemd. Van eergisteren wisten we al dat ze er zaten. Met zoveel vogelaars op het eiland - die elkaar de hele dag de oren van het hoofd praatten/belden - leek/lijkt het moeilijk voorstelbaar dat zulk nieuws niet veel eerder via de tamtam anderen bereikte. Kwalificaties als 'gemaand' en 'aangevallen' laat ik graag voor jouw rekening.

Het is inderdaad eenvoudig, Vincent. Of en wanneer iemand een waarneming
aan de grote klok hangt wordt uitsluitend bepaald door de waarnemer zelf.
Daar heeft Waarneming.nl helemaal niets mee te maken, ook al staan er
duizend twitchers in de Mokbaai op de uitkijk.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Sander Tambach

Iemand een idee of er vandaag al naar de roodstuitzwaluw van de Kraaijenbergse Plassen is gezocht?
Groet,
Sander

peterlindenburg

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moeite heb met de verdachtmakingen ten aanzien van de waarnemer van de Dunbekmeeuw achter de boot van Texel. Ik vind het zelfs neigend naar onbehoorlijk om zijn beschrijving en plein public in twijfel te trekken. Dunbekmeeuwen zijn zo moeilijk niet. Ik zou niet weten waarom het niet gewoon helemaal klopt dat er op een zeker moment een Dunbekmeeuw langs de boot zeilt. Ze hebben waarschijnlijk op Texel de nacht doorgebracht en zijn daarna gaan cruisen op zee. Martin heeft gewoon geluk gehad! Ik zou zeggen gefeliciteerd!

Justin Jansen

Citaat van: Sander Tambach op mei 03, 2010, 09:52:09 AM
Iemand een idee of er vandaag al naar de roodstuitzwaluw van de Kraaijenbergse Plassen is gezocht?
Ja, net een tijdelijke invoer gedaan. Meerdere mensen hebben de vogel gezien vanmorgen.
M.v.g., Justin Jansen


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: peterlindenburg op mei 03, 2010, 11:47:43 AM
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moeite heb met de verdachtmakingen ten aanzien van de waarnemer van de Dunbekmeeuw achter de boot van Texel. Ik vind het zelfs neigend naar onbehoorlijk om zijn beschrijving en plein public in twijfel te trekken. Dunbekmeeuwen zijn zo moeilijk niet. Ik zou niet weten waarom het niet gewoon helemaal klopt dat er op een zeker moment een Dunbekmeeuw langs de boot zeilt. Ze hebben waarschijnlijk op Texel de nacht doorgebracht en zijn daarna gaan cruisen op zee. Martin heeft gewoon geluk gehad! Ik zou zeggen gefeliciteerd!
De waarneming kan goed kloppen, daar wil ik hem best op geloven. Alleen hij zegt dat hij anderen heeft ingelicht en hem is verteld dat er in de ochtend nog 2 vogels in de Mok-baai zaten. Niemand heeft dit nog kunnen bevestigen opmerkelijk genoeg!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 03, 2010, 12:24:08 PM
Citaat van: peterlindenburg op mei 03, 2010, 11:47:43 AM
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje moeite heb met de verdachtmakingen ten aanzien van de waarnemer van de Dunbekmeeuw achter de boot van Texel. Ik vind het zelfs neigend naar onbehoorlijk om zijn beschrijving en plein public in twijfel te trekken. Dunbekmeeuwen zijn zo moeilijk niet. Ik zou niet weten waarom het niet gewoon helemaal klopt dat er op een zeker moment een Dunbekmeeuw langs de boot zeilt. Ze hebben waarschijnlijk op Texel de nacht doorgebracht en zijn daarna gaan cruisen op zee. Martin heeft gewoon geluk gehad! Ik zou zeggen gefeliciteerd!
De waarneming kan goed kloppen, daar wil ik hem best op geloven. Alleen hij zegt dat hij anderen heeft ingelicht en hem is verteld dat er in de ochtend nog 2 vogels in de Mok-baai zaten. Niemand heeft dit nog kunnen bevestigen opmerkelijk genoeg!

Maar dat heeft niets met de waarneming te maken. Die moet worden beoordeeld op de bijgeleverde beschrijving.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

De waarneming zal, zoals bij alle indiensoorten het geval, worden beoordeeld op aanvaarden/afwijzen door de CDNA.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: vincenthart op mei 03, 2010, 13:07:41 PM
De waarneming zal, zoals bij alle indiensoorten het geval, worden beoordeeld op aanvaarden/afwijzen door de CDNA.

moet deze waarnemer als enige van de dag nu opnieuw de waarneming indienen zodat hij ook voor die dag beoordeeld wordt of hoeft alleen de ontdekker van een soort hem in te dienen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Ontdekker van de soort alleen in principe, het CDNA zal kijken of de waarneming van de einddatum ook betrouwbaar is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 03, 2010, 15:08:17 PM
Ontdekker van de soort alleen in principe, het CDNA zal kijken of de waarneming van de einddatum ook betrouwbaar is.

hoe gaan ze beoordelen of de andere waarneming ook betrouwbaar is dan?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joostverhoeven

Is de roodstuitzwaluw nog ter plaatse weet iemand dat?!
Groeten,

Joost Verhoeven

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

joostverhoeven

haha ja snap ik, maar zie maar 1 melding van vannochtend van dezelfde waarnemer op waarneming en db!
Maar dalijk nog even proberen dan!
Groeten,

Joost Verhoeven

Justin Jansen

Citaat van: joostverhoeven op mei 03, 2010, 16:57:22 PM
haha ja snap ik, maar zie maar 1 melding van vannochtend van dezelfde waarnemer op waarneming en db!
Maar dalijk nog even proberen dan!
Niet te vinden nog om 17:00 uur, maar twee waarnemers vandaag om 10:02 uur hierna niet meer!

Over Dunbekmeeuw, lijkt me dat dit geval apart ingediend te worden, gezien dat het 1 vogel betreft en op een andere plaats.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op mei 03, 2010, 17:13:14 PM
Over Dunbekmeeuw, lijkt me dat dit geval apart ingediend te worden, gezien dat het 1 vogel betreft en op een andere plaats.

Wat heet andere plaats? Die ene waarneming ligt maar 700 meter verder van de dichtsbijzijnde waarneming dan de uiterste waarnemingen in de Mokbaai van elkaar liggen. Een kwestie van
gebiedsbegrenzing dus. Hij vloog ook naar het oosten, dus het is heel goed mogelijk dat hij
uit de Mok kwam.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Rob Halff

#7199
De Roodstuitzwaluw zat er ook rond 15.00 uur nog, aldus waarnemer Hans Janssen. Dat de vogel rond 17.00 uur niet gevonden is zo goed kunnen komen vanwege de 100-den zwaluwen die in het gebied aanwezig zijn. Soms lastig zoek dus! Hoop dat hij blijft hangen tot woensdag, want dan waag ik er ook nog even een ritje aan....