Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Ja ik ben ook wel benieuwd hoe je mannetjes en vrouwtjes uit elkaar houdt
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

De vogel van Rottumerplaat is een mannetje vanwege de kleur van de iris: bij jonge kieken hebben mannetjes al snel (nog in het nest) een blekere, gelere iris dan vrouwtjes die tot op latere leeftijd een donkerder, bruinere iris hebben. Dus een vogel in zijn 2e kj (te zien aan het verenkleed) met duidelijk gele iris is een mannetje.
Uiteraard verschillen mannetjes en wijfjes (ook niet-adulte) ook qua bouw: mannetjes kleiner en lichter gebouwd (slanker) maar dat is op een foto moeilijk met zekerheid te zien, is meer een kwestie van indrukken dus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Halff

#7112
Bedankt Frank voor je heldere uitleg. M.b.t. de vogel van Kamperhoek die sommige als vrouwtje invoeren weet ik nog steeds niet op basis waarvan ze het een vrouwtje vinden. De iris is echter niet te zien, en ikzelf vind de vogel nogal slank overkomen. Zeker op de eerste foto van achteren genomen. Mogelijk toch wel een 2e kj man? En misschien zelfs wel dezelfde vogel als Rottumerplaat?

RWester

Met zeven Witwangsterns (én 285! Dwergmeeuwen) op de Stevolplas in Limburg en 16 witwangen op Kraaijenbergse Plas 5 (bij Cuijk, NBr) lijkt er weer wat aan de hand te zijn. Ook Noordse sterns on the move. Voor de buien uitgedreven, net als vorig jaar?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

Citaat van: RWester op april 29, 2010, 21:43:19 PM
Met zeven Witwangsterns (én 285! Dwergmeeuwen) op de Stevolplas in Limburg en 16 witwangen op Kraaijenbergse Plas 5 (bij Cuijk, NBr) lijkt er weer wat aan de hand te zijn. Ook Noordse sterns on the move. Voor de buien uitgedreven, net als vorig jaar?

M.b.t. Noordse Stern is in de Kempen een 'influx-achtig' optreden, gekoppeld aan bepaalde weersomstandigheden, een reeds jaren bekend feit. Dus niet alleen vorig jaar.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Niet heel makkelijk twitchbaar maar je moet maar een adult zk geelsnavelduiker tegenkomen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: vincenthart op april 29, 2010, 22:48:09 PM
Niet heel makkelijk twitchbaar maar je moet maar een adult zk geelsnavelduiker tegenkomen ...
Ook een leuk aantal Pap-duikers en een Stormvogeltje.... Tis alleen wat ver om te zien vanuit Texel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gerard Troost

Citaat van: guusp op april 29, 2010, 22:59:04 PM
Is dat nog wel Nederland?
Ik gok dat Hans daar niet zou varen als het geen Nederland zou zijn, maar oordeel zelf op die plaatje van de territoriale wateren in de Noordzee: http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/suzanne/klnordze.gif
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

pff weer aan de andere kant des lands  :rolleye:
iemand vanuit groningen/drenthe die gaat?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

theomuusse

Vogels nu dankzij het jaar van de bruine kiek al ruim 20 minuten uit beeld.
Mogelijk richting oost door op weg naar de Hardenhoek!
Wel heel veel meeuwen daar tp...

Theo

dupont

Altijd gedacht dat de Zeeuwen koningshuisgezind waren en in de rij zouden staan in Middelburg voor de koninklijke familie...  :D
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

kijk dat komt al dichterbij.
staan er nog mensen? ben benieuwd of ze blijven slapen? dan neem ik morgen de eerste boot  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Wow.... Hopelijk blijven ze 3 dagen hangen, dan kan ik ze bij midweekje Texel ook nog zien..

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

ze zijn alweer weg...benieuwd waar ze opduiken  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Die zitten vast morgen in Denemarken  :-\

RWester

Nee, die zitten morgen gewoon in de Mok :duim:  (Maar ik denk eigenlijk ook iets anders)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jeroen Nagtegaal

Tja... En dan heb je bijna de hele dag op het Eiland gezeten.... Ben je bijna thuis hoor je dit...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Ik sluit me volledig aan bij Remco ...

Voor Jeroen:
* Vorig jaar 3 kwartier te vroeg weg van de plek van de brilzee-eend en 20 minuten te vroeg weg van de plek van de  kasp. Vorige week zondag 20 minuten na de laatste waarneming die dag van brillie op het eiland aangekomen op de enige dag afgelopen week dat ie na 10.30u niet gezien werd. Dus morgen de eerste boot  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Bij nader inzien... In zet me geld eigenlijk tog in op de Slufter.

RWester

Tuurlijk, ik zet ook m'n geld in op...de Dunbekken achter de boot :duim:

Maar heerlijk, het is weer voorjaar: je wordt weer het hele land doorgestuurd aan leuke soorten!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Alex Bos

Ik ben vanmiddag, samen met Steven Wytema, aangekomen vanuit Lesbos. Vanaf het vliegveld gelijk de Brilzee-eend gedaan en daarna de Kleine Topper.


Hadden we onze ogen toch maar wat beter open gehad  in de Mok-baai (met tegenlicht, lekker zoeken  ??? ) dan had ik straks niet terug naar Texel gehoeven.
Groeten Alex Bos

hiskodevries

ik denk dat ze weg zijn. alleen de bril is gemeld
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Misschien toch de Britten even waarschuwen, ;-)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

als je de baan die ze vliegen bekijkt lijkt het me beter om de Denen even te waarschuwen
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op mei 01, 2010, 11:19:54 AM
als je de baan die ze vliegen bekijkt lijkt het me beter om de Denen even te waarschuwen

ze waren toch naar west gevlogen ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Maar als dit idd de beesten uit Zeeland zijn, lijkt het er meer op dat ze de kust volgen. Kortom, Lauwersmeer, Eemshaven, waddeneilanden... Denemarken