Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Citaat van: tukkerbird op november 09, 2009, 17:50:34 PM
Toen we gisteren de vogel rond 10.30 uur ondekte zwom hij op een afstand van ongeveer 400 meter,de vogel dook geregeld onder.
Wat ik kon zien op die afstand was dat op de vleugels geen donkere vlekken zaten.
Nog wel geprobeerd op die afstand een foto te maken maar op deze slechte foto na was dat niet te doen.
Die foto is inderdaad zo slecht nog niet.
Als jullie ook geen donkere vlekken hebben kunnen waarnemen, lijkt me de kans redelijk dat het een adult winterkleed is. Hoe je dan de waarneming van vandaag moet inschatten...?

ff iets anders wat hier ook best een vermelding waard is:
http://waarneming.nl/waarneming/view/45279054
De tweede november-waarneming ooit van Roodmus, een adult ook nog..(!)
Steven Wytema


Vincent Hart

Hoort die roodmus zonder beschrijving vooralsnog niet in het topic Foutieve Determinaties thuis?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

caliprobola

Citaat van: vincenthart op november 09, 2009, 20:33:59 PM
Hoort die roodmus zonder beschrijving vooralsnog niet in het topic Foutieve Determinaties thuis?

Misschien hoort deze waarneming van een grijze wouw daar ook in thuis. Over grijze wouwen van 1m20 groot heb ik immers nog nooit gehoord of gelezen...

Gerard Troost

Citaat van: caliprobola op november 10, 2009, 00:34:18 AM
Citaat van: vincenthart op november 09, 2009, 20:33:59 PM
Hoort die roodmus zonder beschrijving vooralsnog niet in het topic Foutieve Determinaties thuis?

Misschien hoort deze waarneming van een grijze wouw daar ook in thuis. Over grijze wouwen van 1m20 groot heb ik immers nog nooit gehoord of gelezen...
Ben wel benieuwd wat die waarnemer dan wel heeft gezien, een Kraanvogel of zo  ;)!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen


Rikstar

Citaat van: gtroost op november 10, 2009, 00:59:00 AM
Citaat van: caliprobola op november 10, 2009, 00:34:18 AM
Citaat van: vincenthart op november 09, 2009, 20:33:59 PM
Hoort die roodmus zonder beschrijving vooralsnog niet in het topic Foutieve Determinaties thuis?

Misschien hoort deze waarneming van een grijze wouw daar ook in thuis. Over grijze wouwen van 1m20 groot heb ik immers nog nooit gehoord of gelezen...


Ben wel benieuwd wat die waarnemer dan wel heeft gezien, een Kraanvogel of zo  ;)!

Effe raden welke soorten het zou kunnen zijn: mocht de grote en beschrijving echt kloppen hou ik het bij deze 2 soorten:P  (allebei escapes trouwens:P)
http://www.lekkerbly.com/images/Natparks/Kgalagadi9.jpg       en
http://www.yvonnevandermey.nl/images/Raptors-Roofvogels-copyright-YvdMey.tn.jpg.jpg

ofwel, je kunt gewoon geen kant op met deze waarneming :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Corstiaan Beeke

Citaat van: scwytema op november 09, 2009, 20:21:31 PMAls jullie ook geen donkere vlekken hebben kunnen waarnemen, lijkt me de kans redelijk dat het een adult winterkleed is. Hoe je dan de waarneming van vandaag moet inschatten...?

Ja, die waarneming is dus van mij, en je kunt hem inschatten zoals je zelf wilt. Ik heb zo uitgebreid mogelijk beschreven wat ik gezien heb, en dat kan weinig anders zijn dan Zwarte Zeekoet. Ik zie het probleem niet zo...

Groet,

Corstiaan Beeke

Rene Janssen

Citaat van: Corstiaan op november 10, 2009, 18:01:49 PM
Citaat van: scwytema op november 09, 2009, 20:21:31 PMAls jullie ook geen donkere vlekken hebben kunnen waarnemen, lijkt me de kans redelijk dat het een adult winterkleed is. Hoe je dan de waarneming van vandaag moet inschatten...?

Ja, die waarneming is dus van mij, en je kunt hem inschatten zoals je zelf wilt. Ik heb zo uitgebreid mogelijk beschreven wat ik gezien heb, en dat kan weinig anders zijn dan Zwarte Zeekoet. Ik zie het probleem niet zo...
Meer of het een adult dier of eerste winter is; denk ik!


René
René Janssen

Tukkerbird

Citaat van: Rene Janssen op november 10, 2009, 19:43:26 PM
Citaat van: Corstiaan op november 10, 2009, 18:01:49 PM
Citaat van: scwytema op november 09, 2009, 20:21:31 PMAls jullie ook geen donkere vlekken hebben kunnen waarnemen, lijkt me de kans redelijk dat het een adult winterkleed is. Hoe je dan de waarneming van vandaag moet inschatten...?

Ja, die waarneming is dus van mij, en je kunt hem inschatten zoals je zelf wilt. Ik heb zo uitgebreid mogelijk beschreven wat ik gezien heb, en dat kan weinig anders zijn dan Zwarte Zeekoet. Ik zie het probleem niet zo...
Meer of het een adult dier of eerste winter is; denk ik!


René

Het was een adult winter.


Rene Janssen

René Janssen

Guus Peterse

Zal er morgen eens langs gaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Steven Wytema

Citaat van: Rene Janssen op november 10, 2009, 19:43:26 PM
Citaat van: Corstiaan op november 10, 2009, 18:01:49 PM
Citaat van: scwytema op november 09, 2009, 20:21:31 PMAls jullie ook geen donkere vlekken hebben kunnen waarnemen, lijkt me de kans redelijk dat het een adult winterkleed is. Hoe je dan de waarneming van vandaag moet inschatten...?

Ja, die waarneming is dus van mij, en je kunt hem inschatten zoals je zelf wilt. Ik heb zo uitgebreid mogelijk beschreven wat ik gezien heb, en dat kan weinig anders zijn dan Zwarte Zeekoet. Ik zie het probleem niet zo...
Meer of het een adult dier of eerste winter is; denk ik!


René
Inderdaad! Aan de determinatie van Corstiaan twijfel ik niet.
Steven Wytema


Herman Bouman

Citaat van: gtroost op november 10, 2009, 00:59:00 AM
Citaat van: caliprobola op november 10, 2009, 00:34:18 AM
Citaat van: vincenthart op november 09, 2009, 20:33:59 PM
Hoort die roodmus zonder beschrijving vooralsnog niet in het topic Foutieve Determinaties thuis?

Misschien hoort deze waarneming van een grijze wouw daar ook in thuis. Over grijze wouwen van 1m20 groot heb ik immers nog nooit gehoord of gelezen...
Ben wel benieuwd wat die waarnemer dan wel heeft gezien, een Kraanvogel of zo  ;)!

http://waarneming.nl/waarneming/view/45294992
zie de naam van de waarnemer....

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

frankmeer

#5777
Citaat van: Rene Janssen op november 11, 2009, 00:36:25 AM
Citaat van: JohanvantBosch op november 10, 2009, 23:28:28 PM
Bijgaande mogelijke roze spreeuw klinkt niet slecht:

http://waarneming.nl/waarneming/view/45291483

Goede blokker voor je Utrecht-lijst...  O0

Net ook drie kwartier samen met een andere vogelaar tevergeefs gezocht naar de (mogelijke) Roze Spreeuw op de Uithof, Utrecht. Wel een groep van ca. 50 nogal vliegerige gewone Spreeuwen rondom het bij de waarneming aangegeven veldje, maar hier niks geks tussen kunnen vinden.
Frank van der Meer

Marten Hornsveld

Citaat van: frankmeer op november 11, 2009, 14:18:51 PM
Citaat van: Rene Janssen op november 11, 2009, 00:36:25 AM
Citaat van: JohanvantBosch op november 10, 2009, 23:28:28 PM
Bijgaande mogelijke roze spreeuw klinkt niet slecht:

http://waarneming.nl/waarneming/view/45291483

Goede blokker voor je Utrecht-lijst...  O0

Net ook drie kwartier samen met een andere vogelaar tevergeefs gezocht naar de (mogelijke) Roze Spreeuw op de Uithof, Utrecht. Wel een groep van ca. 50 nogal vliegerige gewone Spreeuwen, maar hier niks geks tussen kunnen vinden.

Onder het motto van studie ontwijkend gedrag ook even gezocht maar de groep lijkt idd alleen uit gewone spreeuwen te bestaan. Maargoed ik zal mijn ogen openhouden zullen we maar zeggen!


Bram Rijksen

Nou, spannend; met zo'n beschrijving komt een roodpootvalk niet eens door..

Marten Hornsveld

Spannend is ook meer met het sarcasme lettertype dan werkelijke spanning, hoewel je weet maar nooit natuurlijk  ;)

Steven Wytema

Citaat van: Bram Rijksen op november 11, 2009, 16:47:50 PM
Nou, spannend; met zo'n beschrijving komt een roodpootvalk niet eens door..
Ik dacht precies hetzelfde...
"Bruine mantel, baardstreep en lichte staart met donkere bandering" pas met een beetje inbeelding toch ook op onvolw./vr. Torenvalk?
Steven Wytema


Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

nick

'Roodpoot/Amoer/Smelleken': Ben vlak voor donker nog een kwartiertje wezen zoeken, maar kon niet meer dan één behoorlijk lichte en enigzins 'afwijkende' Torenvalk vinden, ca. 150m ten zuiden van de pijl. Zegt natuurlijk niets..... morgenochtend vroeg mag iemand anders het proberen. Groet, Nick van der Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

garryb

#5785
Met alle respect voor degene die de 'Amoervalk' doorgaf via de DB alerts, maar het hypothetiseren van zo'n zware soort op basis van de ingevoerde informatie staat wat mij betreft gelijk aan een partijtje onnodig paniek zaaien. Ik had op dat moment de waarnemer overigens al om commentaar gevraagd. Eerst maar eens afwachten wat dat oplevert.

ed van b

Garry, ben het met je eens.
En gezien beschrijving en tijdstip, vindt ik Smelleken nog niet eens zo gek..

garryb

#5787
Tja, er staat 'kleiner dan'. Dus dan denk ik eerst aan een Smelleken en dan aan een Torenvalk. Inmiddels weer een piepje gekregen. Strikt genomen zou je ook de rest van het jaar iedere zonder nadere informatie ingevoerde Roodpootvalk als 'mogelijke Amoervalk' kunnen gaan piepen. De redenering: Roodpootvalk->laat in het jaar->Amoervalk zie ik niet. Die in Zweden en Hongarije zaten er in juli, die in Engeland in september-begin oktober.

frankneijts

Ik denk dat er sowieso wat te snel voor Roodpootvalk wordt gekozen, zeker ná september en vóór mei en dat de optie Smelleken te snel wordt verworpen of helemaal niet in de overweging wordt betrokken als er sprake is van een klein "valkje" die géén Toren- of Boomvalk is (of lijkt te zijn..). Heb hier al 's eerder betoogd dat Smelleken een 'ondergewaardeerde' soort is waarover bij veel waarnemers hardnekkige misverstanden bestaan over uiterlijk en gedrag. Dat die soort bijv. géén "korte staart" heeft en heel prima op aanzienlijke hoogte libellen kan vangen op een manier waar zich geen Roodpootvalk voor zou schamen, schijnt toch maar relatief slecht bekend te zijn........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

Een 'boompieper' vandaag bij Strand Horst, Nuldernauw door Martin Jansen, aangegeven als 'ter plaatse'. Siberische Boompieper niet uitgesloten. Zoekactie waard?

http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/45302811
Met vriendelijke groet,

Remco Wester