Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan op den Dries

Zit toch wel een paar km tussen hemelsbreed. Maar wel erg leuk te combineren helemaal als beide zeldzaamheden echt aanwezig blijken te zijn.
Johan op den Dries
Sneek

Harm058

Ach die paar kilometers Johan? ;) Ik ga morgenmiddag maar even checken
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Folkert Jan

Deze vogel doet mij nou niet echt denken aan een giervalk in vergelijking met de kraaien


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

KorHaan

Citaat van: Cornelis Fokker op maart 29, 2012, 20:27:13 PM
Citaat van: KorHaan op maart 29, 2012, 19:44:48 PM
Bizar...

Amerikaanse Wintertaling in de Ezumakeeg, en vandaag is die van mij  (6 maart ontdekt) van de Bovenmeent bij het Naardermeer nog niet gemeld...

Zijn het er twee, of is het één en dezelfde?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Vogel is vandaag ook gemeld http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=41215&page=1


Yep,

Good old Kees Rozier heeft hem doorgegeven op de waarnemingenpagina van het Gooi en omstreken, zag ik net.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

Citaat van: rnbflavour op maart 29, 2012, 22:42:27 PM
Deze vogel doet mij nou niet echt denken aan een giervalk in vergelijking met de kraaien



Vergelijken op basis van foto's is tricky. Zeker met matige foto's al deze. Volgens mij zit de desbetreffende vogel zelfs verder naar achteren dan de kraaien. Maar zoals ik net als zei... tricky.

Erwin Reinstra

Dat denk ik niet (dat 'ie verderweg zit dan de kraaien). De staart zit voor hetzelfde hek waar ook de kraaien op zitten.
De grootte blijft echter desalniettemin lastig in te schatten. De vogel komt op mij op de foto wel vrij slank over. Doet mij eigenlijk nog het meest denk aan (juveniele) havik, buizerd kan ook nog.
Maar het blijft m.i. een gevalletje van "graag betere foto's en/ of beschrijving, zo niet jammer maar helaas...". Dit trouwens ook als er vervolgwaarnemingen komen die wel een giervalk opleveren. Dat kan immers ook toeval zijn (wel erg toevallig, maar toch). Op basis van deze foto valt er simpelweg geen fatsoenlijke giervalk van te maken (ook geen onfatsoenlijke).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


BramtK

Citaat van: rnbflavour op maart 29, 2012, 22:42:27 PM
Deze vogel doet mij nou niet echt denken aan een giervalk in vergelijking met de kraaien

Waarom niet?
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op maart 30, 2012, 12:15:28 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 29, 2012, 22:42:27 PM
Deze vogel doet mij nou niet echt denken aan een giervalk in vergelijking met de kraaien

Waarom niet?

Veel te klein/slank.
Wil niet zeggen dat het er niet 1 kan zijn, maar doet me er niet aan denken.
Hoopte eigenlijk door mijn post wat reacties van ervaringsdeskundigen  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

georgetanis

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

MarcelHaas

Citaat van: lennartv op maart 29, 2012, 20:44:32 PM
Citaat van: Rickschonewille op maart 29, 2012, 19:15:49 PM
Ringsnavelmeeuw Groote Keeten, foto volgt aldus de waarnemer http://waarneming.nl/waarneming/view/64041707

Dan hoop ik dat de foto wat eerder komt dan een paar dagen later, want dat stond wel bij de waarneming van de amerikaanse wintertaling. Misschien kunnen een paar locals een kijkje nemen?

Eerder vandaag als onzeker ingevoerd ("kon volgens 2 vogelaars ook nog een Stormmeeuw zijn") en nu is de waarneming helemaal verdwenen... Die 500 meter vandaag helemaal voor niets gelopen!  ;D

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

andre

Wat was de kleur van de poten eigenlijk van een 2e kj Giervalk? of doet het licht hier een duit in het zakje?

André
Andre Boven

Vincent Hart

Citaat van: andre op maart 30, 2012, 17:43:18 PM
Wat was de kleur van de poten eigenlijk van een 2e kj Giervalk? of doet het licht hier een duit in het zakje?

André
Ik zou o.b.v. Haijes foto in elk geval niet zeggen dat de Friese vogel de 'verkeerde pootkleur' heeft. Zie bijv. http://waarneming.nl/fotonew/3/3027583.jpg voor de poten van de vogel van Zeeuws-Vlaanderen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

andre

Het komt wat geel over op deze foto, maar dat kan aan mij liggen.
Bandering in de staart? 

André
Andre Boven

Jos Welbedacht

Vanmiddag in ieder geval gezocht naar de mogelijke Giervalk, maar alleen Slechtvalken gevonden. Ik moet zeggen dat ik de vogel op de foto van Haije niet overtuigend vind, met name omdat hij te klein lijkt. Het beest doet mij sterk aan een Buizerd denken, afgezien van de uitstekende voorvleugelboeg. De foto is echter te matig om een Giervalk uit te sluiten.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

HPM

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 30, 2012, 18:45:05 PM
Vanmiddag in ieder geval gezocht naar de mogelijke Giervalk, maar alleen Slechtvalken gevonden. Ik moet zeggen dat ik de vogel op de foto van Haije niet overtuigend vind, met name omdat hij te klein lijkt. Het beest doet mij sterk aan een Buizerd denken, afgezien van de uitstekende voorvleugelboeg. De foto is echter te matig om een Giervalk uit te sluiten.

Het lijkt me dan logischer om te zeggen dat de foto te slecht is om een Buizerd uit te sluiten.
Herman van der Meer

H.Valkema

ik wil nog wel even reageren, deze foto is gemaakt door een telescoop met een telefoon. De kenmerken die ik (en ook de boswachter, simon de winter) hebben gezien zijn de volgende: Een zware op het oog groter dan een gewone slechtvalk. Dat grootte verschil was niet meteen overduidelijk, het had ook een zeer grote vrouw slechtvalk kunnen zijn. Daarnaast was de vogel warm gestreept, op de kop een duidelijke valk tekening,  mijn indruk was een zeer lichte kop, bijna egaal beige/wit... zeker geen havik. De vogel joeg ook als een valk, van boven en dan met duikvluchten naar benden op Grutto's en Smienten  (een dag later joeg de valk op aalscholvers, kolganzen, grauwe ganzen en smienten).

De vraag of het niet een havik of buizerd is kan ik echt op basis van objectieve kenmerken uitsluiten. Immers ik had zelf het idee dat ik naar een juveniele slechtvalk aan het kijken was, hoezo juveniel rond dit tijdstip (heel stom ik weet het!!). Pas toen Simon mij belde gingen bij mij de alarmbellen rinkelen (dat was een dag later dus). De vogel was trouwens dat uur dat wij er waren zeer plaatstrouw maar dat zegt uiteraard niks..
Ik hoop dat de valk nog terug gevonden word, iets spannends (en zeker ongeringd, daar konden we de vogel prima voor bekijken, zat namelijk vlakbij op een paal) is het zeker!
Groeten,
Haije Valkema

Folkert Jan

Ik ben vanavond ook nog 1,5 uur wezen zoeken.
Op basis van foto en beschrijving gedrag lijkt het mij zeker een grote valk spec.
Helaas geen valk te vinden.
Overigens lijkt mij grootte inschatting zonder ervaring met de soorten of directe vergelijking niet mogelijk.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: H.Valkema op maart 30, 2012, 20:00:46 PM
Immers ik had zelf het idee dat ik naar een juveniele slechtvalk aan het kijken was, hoezo juveniel rond dit tijdstip (heel stom ik weet het!!).

Helemaal niet stom: in deze tijd zien veel jonge Slechtvalken (2e kj) er nog juveniel uit qua verenkleed, behalve dat ze meestal aanzienlijk valer zijn dan jonge vogels in hun 1e kj door slijtage.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 21:06:15 PM
Overigens lijkt mij grootte inschatting zonder ervaring met de soorten of directe vergelijking niet mogelijk.
Maar op die foto is directe vegelijking nou juist wel mogelijk: er zitten een paar kraaien vlak achter de vogel. En ik moet zeggen, die lijken inderdaad groter, vind ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op maart 30, 2012, 21:39:46 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 21:06:15 PM
Overigens lijkt mij grootte inschatting zonder ervaring met de soorten of directe vergelijking niet mogelijk.
Maar op die foto is directe vegelijking nou juist wel mogelijk: er zitten een paar kraaien vlak achter de vogel. En ik moet zeggen, die lijken inderdaad groter, vind ik.

Zie bijlage. Niet gecorrigeerd voor perspectief.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:04:37 PM
Citaat van: guusp op maart 30, 2012, 21:39:46 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 21:06:15 PM
Overigens lijkt mij grootte inschatting zonder ervaring met de soorten of directe vergelijking niet mogelijk.
Maar op die foto is directe vegelijking nou juist wel mogelijk: er zitten een paar kraaien vlak achter de vogel. En ik moet zeggen, die lijken inderdaad groter, vind ik.

Zie bijlage. Niet gecorrigeerd voor perspectief.




Hier zit ik nu juist mee.
Ik kan me geen grote valk spec bedenken die kleiner zou zijn als zwarte kraai.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 22:29:17 PM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:04:37 PM
Citaat van: guusp op maart 30, 2012, 21:39:46 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 21:06:15 PM
Overigens lijkt mij grootte inschatting zonder ervaring met de soorten of directe vergelijking niet mogelijk.
Maar op die foto is directe vegelijking nou juist wel mogelijk: er zitten een paar kraaien vlak achter de vogel. En ik moet zeggen, die lijken inderdaad groter, vind ik.

Zie bijlage. Niet gecorrigeerd voor perspectief.

Hier zit ik nu juist mee.
Ik kan me geen grote valk spec bedenken die kleiner zou zijn als zwarte kraai.

Dan kunnen het dus geen Zwarte Kraaien zijn.  ;)
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:44:32 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 22:29:17 PM
Citaat van: HPM op maart 30, 2012, 22:04:37 PM
Citaat van: guusp op maart 30, 2012, 21:39:46 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 30, 2012, 21:06:15 PM
Overigens lijkt mij grootte inschatting zonder ervaring met de soorten of directe vergelijking niet mogelijk.
Maar op die foto is directe vegelijking nou juist wel mogelijk: er zitten een paar kraaien vlak achter de vogel. En ik moet zeggen, die lijken inderdaad groter, vind ik.

Zie bijlage. Niet gecorrigeerd voor perspectief.

Hier zit ik nu juist mee.
Ik kan me geen grote valk spec bedenken die kleiner zou zijn als zwarte kraai.

Dan kunnen het dus geen Zwarte Kraaien zijn.  ;)


RAVEN!!!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

#14935
Citeerik wil nog wel even reageren, deze foto is gemaakt door een telescoop met een telefoon. De kenmerken die ik (en ook de boswachter, simon de winter) hebben gezien zijn de volgende: Een zware op het oog groter dan een gewone slechtvalk. Dat grootte verschil was niet meteen overduidelijk, het had ook een zeer grote vrouw slechtvalk kunnen zijn. Daarnaast was de vogel warm gestreept, op de kop een duidelijke valk tekening,  mijn indruk was een zeer lichte kop, bijna egaal beige/wit... zeker geen havik. De vogel joeg ook als een valk, van boven en dan met duikvluchten naar benden op Grutto's en Smienten  (een dag later joeg de valk op aalscholvers, kolganzen, grauwe ganzen en smienten).

De vraag of het niet een havik of buizerd is kan ik echt op basis van objectieve kenmerken uitsluiten. Immers ik had zelf het idee dat ik naar een juveniele slechtvalk aan het kijken was, hoezo juveniel rond dit tijdstip (heel stom ik weet het!!). Pas toen Simon mij belde gingen bij mij de alarmbellen rinkelen (dat was een dag later dus). De vogel was trouwens dat uur dat wij er waren zeer plaatstrouw maar dat zegt uiteraard niks..
Ik hoop dat de valk nog terug gevonden word, iets spannends (en zeker ongeringd, daar konden we de vogel prima voor bekijken, zat namelijk vlakbij op een paal) is het zeker!

Je beschrijving klinkt goed voor een grote valk. Een lichte, bijna egaal beige/witte kop doet misschien ook denken aan een Sakervalk. Harm Dijkstra had gisteren trouwens wel een wat bruinere Slechtvalk in die omgeving, misschien een exemplaar dat voor verwarring heeft gezorgd?
Misschien dat ik vandaag nog even ga kijken!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

De valk lijkt mij groter dan de kraaien. En volgens mijn boekje schelen de uitersten niet bijzonder veel.  Dat het geen Havik of Buizerd is, dat lijkt me wel duidelijk op basis van deze foto.Ben het dus eens met Folkert-Jan, een grote valk.
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

Allen, De Noorde Boszanger van Texel (sept 2009) gaat de derde ronde in (geval 9585). De beschikbare foto's lijken veel op een Grauwe Fitis. Door twee personen is het geluid (en zelfs iets van zang) ingevoerd te zijn gehoord. Er is nooit een goede beschrijving ingediend. Mogelijk dat dit nog helpt anders lijkt hij als ongedetermineerd de boeken in te gaan (ondanks de invoeringen van geluid zonder opname)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rickschonewille

Ik heb de vogel destijds gehoord ( Noordse Boszanger ). Helaas kan ik me echt niet meer voor de geest halen hoe het klonk. Wel waren er op dat moment zo'n 10 andere waarnemers voor zover ik weet, wellicht dat zij nog wat herinneren? Wel heb ik getapet ( Sorry voor de tegenstanders van tapen :) ) en daarop leek de vogel snel daarna te reageren(?). Nou weet ik dat dat geen determinatiekenmerk is, maar ik dacht ik meld het even.

August

Citaat van: Max Berlijn op maart 31, 2012, 14:32:27 PM
Allen, De Noorde Boszanger van Texel (sept 2009) gaat de derde ronde in (geval 9585). De beschikbare foto's lijken veel op een Grauwe Fitis. Door twee personen is het geluid (en zelfs iets van zang) ingevoerd te zijn gehoord. Er is nooit een goede beschrijving ingediend. Mogelijk dat dit nog helpt anders lijkt hij als ongedetermineerd de boeken in te gaan (ondanks de invoeringen van geluid zonder opname)
Misschien dat een admin bij elke waarnemer die deze heeft ingevoerd dit verzoek kan plaatsen? Geloof dat Pim Wolf en Theo M. Dit geluid destijds hadden gehoord.
August van Rijn