Wat is een goed boek...

Gestart door petermeer, augustus 07, 2007, 17:18:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

Wat is volgens jullie (kenners) een goed boek om als beginner de planten te kunnen determineren? Ik begrijp als je de posts lees dat de Heukels' een soort bijbel is, maar waarschijnlijk erg duur.

Op dit moment gebruik ik de "Flora van de lage landen" en een ANWB veldgids.
Vaak kom ik er met deze twee niet (goed) uit.

Ik zoek dus een goed boek voor een schappelijke prijs. Wie help mij?

Alvast bedankt.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeanine

#1
Hallo Peter,

Deze vraag heb ik een tijdje geleden ook hier op het forum gesteld. Ik kreeg toen het volgende antwoord zie dit topic:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=24981&hl=


Ook tussen nieuwe boeken zitten prijsverschillen ben ik achter gekomen.
m.vr.gr
Jeanine

Cees Veenema

Hallo Peter,

Je kunt deze in ieder geval toch ook wel in overweging nemen.

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=30141
Groet,

Cees

petermeer

Jeanine en Cees, bedankt voor jullie reactie.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hinko

Om systematisch planten op naam te brengen (te determineren) is er eigenlijk maar 1 optie: de Heukels
Deze kost misschien 50 euro maar dan heb je ook wat.

Andere bloemengidsjes (plaatjes flora's) zijn vooral in het begin leuk en gemakkelijk om ernaast te gebruiken. Met deze gidsjes kom je een heel eind, maar niet 'all the way'. Daarnaast zijn ze vaak niet volledig, niet alle voorkomende soorten staan erin.

Om een voorbeeld te geven: met een plaatjes Flora ben je goed in staat om het door jou gevonden bloemetje als Ereprijs te herkennen. Maar of het om een Grote ereprijs of om een Akkerereprijs gaat ... daarvoor heb je de Heukels erbij nodig.
mvgr, Hinko

Niko Buiten

Ik ben het helemaal met Hinko eens en wil wat aanvullen.

Om te beginnen adviseer ik alleen boeken uit de bibliotheek lenen, want dat scheelt je geld.

Toen ik begon schafte ik plaatsjesboeken aan, maar daar heb ik nu spijt van omdat ik er niets meer meedoen.

Heukels' Flora en de vijfdelige Ecologische Flora van Eddy Weeda (te lees of te leen in de bibliotheek) zijn nu de standaardwerken die ik raadpleeg. Daarnaast gebruik ik nog het boek Stadsplanten van Ton Denters en buitenlandse determinatiewerken.

Van plaatjesboeken naar determinatiewerken lijkt een grote stap, maar wanneer de plantenhobby je bezig blijft houden is het een ontwikkeling die je in één tot twee jaar doormaakt.

Een voorbeeld van iemand op het plantenforum die zo'n ontwikkeling doormaakt is Sofie. Eerst wilde ze niets met Heukels' Flora (te moeilijk), nu werkt ze ermee, maakt deel uit van een KNNV-plantenwerkgroep en begint plantenexcursies te leiden.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

#6
CiteerEen voorbeeld van iemand op het plantenforum die zo'n ontwikkeling doormaakt is Sofie. Eerst wilde ze niets met Heukels' Flora (te moeilijk), nu werkt ze ermee, maakt deel uit van een KNNV-plantenwerkgroep en begint plantenexcursies te leiden.
Dank je Niko,

Even aanvullend mijn ervaring:
Ik begon 2 jaar geleden als nitwit op dit gebied.
Ik stoorde me eraan dat iedereen, in mijn omgeving, sprak over dat mooie blauwe bloempje...ik wilde weten wat het was.

Ik nam een boodschappentas vol boeken mee uit de bieb. Gelukkig had de bieb in Middelburg een groot assortiment op dit gebied.
Plaatjesboeken gesorteerd op kleur.
Zo bewaarde ik mijn foto's op de computer ook. Mapjes blauw, rood enz. :D
Sinds kort ging ik ze op families sorteren en,  nooit verwacht, Heukels hanteren.

Ik durf zelfs binnen de plantenwerkgroep van de KNNV Heukels te hanteren. Ik wil niet alleen weten dat het een Duizendguldenkruid is maar ook welke.

Mijn ervaring is, als je enige kennis van planten/plantenfamilies hebt, dat Heukels wel te gebruiken is. Sterker nog je leert dan pas echt determineren.
De plaatjesboeken gebruik ik trouwens ook niet meer. Wel de vijfdelige Ecologische Flora van Eddy Weeda, ook uit de bieb.

Uiteindelijk wil ik deze en Heukels wel kopen.

Zoals ik in den beginne met een kratje boeken de natuur in ging; is het nu met 3 boeken te weten: Heukels, Paardenbloemen in beeld en verwanten van de KNNV en een bomen/struikenboek 123 natuurgids van Ulrich Hecker.

Daarnaast heb ik erg veel aan Waarneming.nl.

Nog een advies:
Loop eens mee met een plantenkenner. In korte tijd leer je een hoop planten kennen.

marcel123

#7
CiteerOm systematisch planten op naam te brengen (te determineren) is er eigenlijk maar 1 optie: de Heukels
Deze kost misschien 50 euro maar dan heb je ook wat.
Je kan ook voor 5-10 euro een wat oudere druk kopen om te zien of het wat is. Nadeel is dat de naamgeving op Waarneming.nl de nieuwste druk volgt.

petermeer

#8
Citeer...

Nog een advies:
Loop eens mee met een plantenkenner. In korte tijd leer je een hoop planten kennen.
Binnen onze afdeling van de KNNV lopen verschillende biologen rond. Afgelopen zaterdag heb ik tijdens een excursie hier heel veel aan gehad. Ik wil inderdaad ook weten waarom een Hazenpootje zo heet, etc. Niet alleen voorzeggen, maar het zelf (proberen) uit te zoeken.

Binnenkort ga ik mee met het inventariseren en hoop ook hierbij veel te leren.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

margriet

ik had eerst alleen de geillustreerde flora van europa (blamey en wilson), een plaatjes boek maar er staan per soort ook kleine tekeningen van de onderscheidende kenmerken in, die zou ik eens bekijken (bijv in de bieb)
het enige nadeel is dat er veel planten in staan die niet in nederland voorkomen.

en natuurlijk hier op het forum, niet alleen leer jij ervan, ik heb gemerkt dat ik (en dus misschien ook anderen) er ook erg veel van leer als ik antwoord probeer te geven op een vraag, je gaat toch elke keer anders tegen een plant aan kijken :D
daarbij kun je hier alles vragen en een boek geeft zo lastig antwoord :P

veel plezier en groetjes margriet
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

CiteerNog een advies:
Loop eens mee met een plantenkenner. In korte tijd leer je een hoop planten kennen.
Dat heb ik twee keer gedaan. In den beginne ik heb een jaar lang 'samen' met een ervaren floriste de planten in een kilometerhok geïnventariseerd. Toen leerde ik veel algemene soorten kennen, waaraan ik de jaren die volgden veel had. De tweede keer met een ervaren duinflorist. Mijn ervaring was toen dat ik na een paar maanden nog weinig leerde, zodat ik mij in het diepe wierp en besloot alleen verder te gaan.

Tegenwoordig leidt ik Floronexcursies en geef beginnende floristen de mogelijkheid een jaar lang met mij mee te lopen. Daar leer ik ook weer van.

Ik gebruik de flora nog dagelijks omdat ik ervaren heb dat je geheugen al snel vervormt en je dan zonder gebruik van de flora tot foutieve determinaties komt. Het blijft moeilijk.
Groet,

Niko Buiten.


petermeer

Ga binnenkort maar eens naar de bieb om me te verdiepen in de verschillende suggesties. Misschien durf ik dan zelf de Heukels' aan.  :)

Iedereen bedankt voor de bijdrage.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

alegro

#12
CiteerGa binnenkort maar eens naar de bieb om me te verdiepen in de verschillende suggesties. Misschien durf ik dan zelf de Heukels' aan.  :)
Als je serieus planten wilt determineren is de Heukels onmisbaar, maar een "plaatjesboek" erbij is, zeker voor beginners, eigenlijk net zo belangrijk.

Stel dat je een onbekende plant vindt, en je weet niet tot welke familie hij behoort, dan is er met de Heukels eigenlijk geen beginnen aan, omdat je helemaal van voren af aan met uitsleutelen moet beginnen. Een zeer tijdrovende klus, en als je ergens per ongeluk de fout in gaat, moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

In zo'n geval kan een (op bloemkleur gesorteerd) "plaatjesboek" je een heel eind opweg helpen, omdat je met behulp van de afbeeldingen al een voorselectie kunt maken. Wellicht kom je niet op de juiste soort uit, maar je hebt nu in ieder geval een startpunt in de Heukels.

Persoonijk ben ik niet zo'n fan van de door Blamey geillustreerde gidsen die hier ook genoemd zijn. Dat zijn nogal zoetige aquarelletjes met een hoog Marjolein Bastin-gehalte, die de harde kenmerken niet echt goed laten zien. Een boek met goede kwaliteit foto's is wat dat betreft al een stuk beter.
Grüezi mitenand,
Arjan

Datura

Ik ben het natuurlijk met iedereen eens, dat er in Nederland maar 1 optie is: Heukels. Maar ik heb nog wel wat aanvullende tips voor beginnende Heukels gebruikers:

1: Probeer eerst soorten te determineren waarvan je al zeker weet wat het is, kom je fout uit dan kun je terug redeneren waar je fout gegaan bent, zeer verhelderend! Begin dan ook vooral bij de hoofdsleutel! In het begin duurt dit langer, maar je leert er veel beter door determineren.

2: Probeer de termen te leren. In principe staan alle termen met plaatjes uitgelegd achterin de heukel, of de specifieke 'familietermen' vooraan in de familie voor de sleutel. Volg zo mogelijk een beginnerscursus planten, hier worden vrijwel altijd de belangrijkste termen behandeld.

3: Wat al gezegd is: ga mee met ervaren plantenmensen, maar wat nog niet gezegd is: Vraag niet alleen welk plantje het is, maar vraag vooral ook waarom het dat plantje is!

4: Ga het veld in! Daar leer je het! Zelf kijk ik altijd en overal naar planten (ook als ik door de stad loop, en ook als ik over het fietspad kom waar ik 10 keer per week langsfiets).  
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

margriet

Citeer(ook als ik door de stad loop, en ook als ik over het fietspad kom waar ik 10 keer per week langsfiets).
uit ervaring moet ik je dan wel waarschuwen dat het al fietsende naar planten in de berm kijken best een beetje gevaarlijk kan zijn :P  :grin:  
groetjes,

Margriet

Niko Buiten

#15
CiteerGa het veld in! Daar leer je het! Zelf kijk ik altijd en overal naar planten (ook als ik door de stad loop, en ook als ik over het fietspad kom waar ik 10 keer per week langsfiets).
Je leert weinig van alleen het kijken naar de planten op de route waar je langs loopt of fietst, is mijn ervaring. Het gaat er om dat je steeds opnieuw de planten die je ziet en herkent benoemt. Dus in deze tijd van het jaar: straatliefdegras, harig vingergras, europese hanenpoot, etc. Door ze op te zoeken in Heukels' Flora ontdek je tevens met welke planten ze verward kunnen worden. Dus in dit voorbeeld: klein liefdegras, glad vingergras, etc. Het is een leuk en leerzaam tijdverdrijf!

Verder is geduld hebben bij het determineren een belangrijke voorwaarde om als goede florist langs wegen en paden te gaan.
Groet,

Niko Buiten.


petermeer

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.  :duim:

Ik ga in ieder geval de "NIEUWE PLANTENGIDS voor onderweg" kopen voor het determineren in het veld. Ga van het weekend ook in de bieb kijken of ik de Heukels kan lenen. Volgende week ga ik op vakantie en hoop dan voldoende tijd te kunnen vrijmaken om 'er in te duiken'.

Op dit moment loop ik continue te kijken naar planten. Degene die ik al op foto heb en/of het forum heb gevraagd, probeer ik iedere keer weer op naam te brengen. Dit zijn natuurlijk wel de "gewone" soorten maar je moet ergens beginnen.

Na mijn vakantie ga ik zeker ook naar de plantenwerkgroep van onze afdeling (Stichts-Hollandse Polderland) van de KNNV. Verder duik ik ook nog eens in de oudere uitgaven van Fluitenkruid (afdelingsblad), daar worden ook iedere keer 2 planten besproken.

Het wordt dus een hele hoop leeswerk maar (voorlopig) vind ik het leuk en spannend. Ik hoop dat dit zo blijft en dat jullie me willen blijven helpen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

alegro

CiteerOp dit moment loop ik continue te kijken naar planten. Degene die ik al op foto heb en/of het forum heb gevraagd, probeer ik iedere keer weer op naam te brengen. Dit zijn natuurlijk wel de "gewone" soorten maar je moet ergens beginnen.
Dan heb ik nog een goede tip voor je. Bezoek eens een heemtuin. Daar staan vaak een aantal minder algemene soorten bij elkaar en met een beetje geluk zelfs met het naambordje ernaast!

Er zijn redelijk wat soorten die ik in een heemtuin heb leren kennen en die ik later zonder probleem in het veld wist te identificeren. Grondster en Blauw Walstro in het Jac. P. Thijssepark, Voorjaarshelmkruid in de Artsenijhof van het Beatrixpark en Kleine Kaardenbol, Groot Glaskruid en Schaduwkruiskruid bij landgoed Frankendael, om een paar voorbeelden uit mijn omgeving (Amsterdam) te noemen.
Grüezi mitenand,
Arjan

Rinie van Reenen

#18
CiteerAls je serieus planten wilt determineren is de Heukels onmisbaar, maar een "plaatjesboek" erbij is, zeker voor beginners, eigenlijk net zo belangrijk.
Helemaal mee eens! Je zoekt je, als je nog weinig plantenkaas gegeten hebt, helemaal wezenloos. Het is nuttig om eerst via een plaatjesboek een globaal beeld van de plantenwereld te krijgen, en dat vult zich dan later vanzelf in met Heukels'.
Al zou ik een plaatjesboek 'op kleur' afraden. In de eerste plaats omdat kleur nogal lastig is (wat jij onder geel zou willen scharen schaart de andere onder wit, idem bij blauw en paars; soms leidt het er ook toe dat de twee soorten waar je tussen zou moeten twijfelen bij een verschillende kleur staan), en in de tweede plaats omdat je daar de systematiek van planten maar beperkt mee leert kennen. Een plaatjesboek 'op familie' lijkt me nuttiger. Het kost iets meer bladerwerk (maar nog altijd minder tijd dan het zoeken in Heukels' wanneer je nog geen enkel idee hebt), maar vervolgens leer je de families wel veel beter kennen. En het vergelijken van verschillende planten uit 1 familie wordt ook makkelijker.
Groet, Rinie van Reenen