Welke planten zijn dit?

Gestart door Tinka, augustus 04, 2007, 10:38:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinka

Hallo forum,

ik heb gisteren een aantal planten op de foto gezet waarvan ik niet zeker weet welke soorten het zijn. Kunnen jullie mij helpen?

Tinka

Tinka

een munt soort

Tinka


Tinka

misschien een streepzaad?

Tinka


Tinka


Tinka


margriet

mmm is er zeker tussendoor geglipt (gebeurt niet vaak hoor)

ik denk bij de eerste aan heemst
de tweede idd een soort munt B) exact weet ik het niet
de derde zal ik zo even op terugkomen
groetjes,

Margriet

margriet

de derde misschien schermhavikskruid??

ik weet het niet zeker, maar er zal nog wel iemand anders even naar kijken denk ik...
groetjes,

Margriet

brambonius

de eerste lijkt mij een lavatera?
Bram

Gerardus

Als ik de terugstaande verspreide omwindselbladen zie( en de afgeronde bloemknop), dan denk ik als eerste aan Echt bitterkruid en Streepzaden.
Voor de eerste klopt de rest niet.
Binnen de streepzaden  klopt de bladvorm niet, behalve bij Smal Streepzaad maar die ken ik verder niet?
Verder dan deze gedachte kom ik op het ogenblik ook niet.
Groeten Gerardus

mcbud

#11
Ik was precies even ver gekomen: omwindsel van Streepzaad, maar verkeerd blad.
Heb ook nog nooit Smal streepzaad gezien. Iemand op het forum zou dit toch moeten weten.
Misschien staat hier iets bij?

Smal streepzaad

Dit begint er toch wel aardig op te lijken:

Crepis tectorum

vr gr, marc

Gerardus

Bij foto 2+3 zit ik sterk te denken aan Bergsteentijm.
En misschien wel de tuinvorm Calamintha Nepeta Nepeta.
Op wat voor plek groeide deze?
Groeten Gerardus

margriet

wauw, wat een missers :(

ik dacht ook even aan smal streepzaad, maar juist door de teruggeslagen omwindselblaadjes.... aan schermhavikskruid

ik laat het maar aan jullie over :whistle:

groetjes margriet
groetjes,

Margriet

Gerardus

CiteerIk was precies even ver gekomen: omwindsel van Streepzaad, maar verkeerd blad.
Heb ook nog nooit Smal streepzaad gezien. Iemand op het forum zou dit toch moeten weten.
Misschien staat hier iets bij?

Smal streepzaad

Dit begint er toch wel aardig op te lijken:

Crepis tectorum

vr gr, marc
Marc

De foto's van de database had ik ook al gezien, maar de grootte van de omwindselblaadjes komt volgens mij niet overeen met 'onze plant'.
En de grootte van de totale bloem is voor mij ook een vraag?
Groeten Gerardus

Gerardus

Citeerwauw, wat een missers :(

ik dacht ook even aan smal streepzaad, maar juist door de teruggeslagen omwindselblaadjes.... aan schermhavikskruid

ik laat het maar aan jullie over :whistle:

groetjes margriet
Margriet, je moet het juiste niet als missers zien, maar als een mogelijkheid om een volgende keer anders naar zo'n plant te kijken.
Op deze manier ga je elke keer meerdere 'kenmerken' van een plant zien.
Groeten Gerardus

mcbud

Kom op Margriet, dit is nog lang niet opgelost, je  zou best gelijk kunnen hebben met Schermhavikskruid. Ik ken alleen de kustvorm, en die heeft doorgaans minder lange omwindselblaadjes.
Van de twee andere (mij bekende) mogelijkheden valt Picris af vanwege het gebrek aan beharing op de foto.
Blijft over Crepis. Het omwindsel van de gele composiet deed mij inderdaad nogal denken aan dat van Groot streepzaad zoals ik dat hier wel tegenkom (zie plaatje hieronder).

Waar blijven de Twentenaren die Smal streepzaad persoonlijk kennen?

vr gr, marc

mcbud

Wat betreft de tweede plant Denk ik toch eerder aan een Muntsoort dan aan Bergsteentijm.
Volgens mij zijn de schijnkransen van de laatste duidelijk gesteeld, steekt de kroon veel verder uit de kelk en zijn de onderste kelktanden zichtbaar langer dan de bovenste.
Zou Kransmunt (M. x verticilata) een mogelijkheid zijn?

vr gr, marc

Gerardus

CiteerWat betreft de tweede plant Denk ik toch eerder aan een Muntsoort dan aan Bergsteentijm.
Volgens mij zijn de schijnkransen van de laatste duidelijk gesteeld, steekt de kroon veel verder uit de kelk en zijn de onderste kelktanden zichtbaar langer dan de bovenste.
Zou Kransmunt (M. x verticilata) een mogelijkheid zijn?

vr gr, marc
Marc

Wat mij heel erg de kant van bergsteentijm optrok, is het blad.
Wat betreft de bloemen en bloemsteel heb je gelijk, alleen staan de bloemen nog niet in volle bloei ( ik weet niet wat voor effect dit op bovenstaande heeft)
Het blijft lastig vanaf een foto.

Wat betreft kransmunt zie foto Ned. Soortenregister heb ik moeite met het blad, en met name de bladtop.
Bij kransmunt veel spitser.

En zo blijft er maar twijfel bestaan. en blijven wij bezig

Tinka, heb jij misschien nog een overzichtsfoto,  en de standplek.
Groeten Gerardus

Gerardus

Marc

Het beeld wat ik zie is zo vertrouwd, zoeken we misschien te moeilijk?
en zou het gewoon Origanum vulgare zijn?
Groeten Gerardus

Hinko

1) Heemst (?)
2) Polei (gokje)
3) ??????? volgens mij geen Smal Streepzaad, maar wat wel???
mvgr, Hinko

Niko Buiten

Volgens mij; op het eerste oog:

1. Een Malva (of Echte heemst?).

2. Wilde Marjolein.

3. Schermhavikskruid.
Groet,

Niko Buiten.


mcbud

Bij Polei zijn de schijnkransen ongeveer even breed als de er onderstaande bladeren; dus dat lijkt hier minder waarschijnlijk.
Wilde marlolein (Origanum vulgare) die ik ken heeft geen schijnkransen.  
De bloemen staan in schermvormige bijschermen aan korte zijtakken in de bladoksels en aan de stengeltop. Die kunnen we dus wel uitsluiten.

vr gr, marc

Hinko

#23
Wat een grap zeg: ik was even aan het plaatjes Googelen op "Mentha pulegium" en 'grote afbeeldingen'. Dan krijg ik een plaatje dat erg op soort nr 2 lijkt.
Na Marc z'n opmerking kijk ik nog eens goed en heet de afbeelding: mentha/arvensis-1.jpg :lol:
mvgr, Hinko

mcbud

Hinko,
dat zou ook het beste met de vorm van de kelktanden kloppen: ongeveer even lang als breed.

vr gr, marc

Corryabbink

Het "Streepzaad" kan geen Smal streepzaad zijn want die heeft donkergroene stijlen.

Als we de regels van de andere fora toepassen dan zijn we momenteel uitgepraat omdat er niet genoeg in beeld gebracht is :) Zo zijn van de "Crepis" bijna geen bladen te zien en ontbreekt de rozet. Het lijkt me een Crepis maar wat zegt dat als er niets te controleren valt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

margriet

CiteerKom op Margriet, dit is nog lang niet opgelost, je  zou best gelijk kunnen hebben met Schermhavikskruid. Ik ken alleen de kustvorm, en die heeft doorgaans minder lange omwindselblaadjes.
Van de twee andere (mij bekende) mogelijkheden valt Picris af vanwege het gebrek aan beharing op de foto.
Blijft over Crepis. Het omwindsel van de gele composiet deed mij inderdaad nogal denken aan dat van Groot streepzaad zoals ik dat hier wel tegenkom (zie plaatje hieronder).

Waar blijven de Twentenaren die Smal streepzaad persoonlijk kennen?

vr gr, marc
ik dacht aan schermhavikskruid omdat die weinig beharing kan hebben, maar ben het eens met het feit dat de omwindselblaadjes te lang zijn en niet teruggeslagen...
dus valt voor mij schermhavik ook af, smal streepzaad ken ik niet.

de tweede is m.i. een muntsoort, maar geen polei... polei heb ik laatst nog gezien en die heeft kleiner blad in verhouding met de bloemen en bovenaan twee blaadjes zonder bloemen (op deze foto is de top niet te zien)

hier een voorbeeld van polei met de top:
groetjes,

Margriet