Hoofdmenu

schijn ....

Gestart door spanjool, augustus 02, 2007, 18:22:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Biotoop gemengd loof - naaldhoutbos, in berm van zandpad.                             Hoed: bruin-grijs, verdiept centrum, diameter 34mm, radiaal gevoord, tegen het licht doorschijnend.                                                                                    Lamellen met veel tussenplaatjes, aflopend aan de steel, vleeskleurig bruin.          Steel bruin vezelig, aan de voet naar wit verkleurend, 25 x 3,5mm uitlopend in knolletje van 6,5mm.
Niet merkbaar op hout.

Wat bedoelen ze eigenlijk met gevorkte lamellen.
Ik zit aan de bruine schijntrechterzwam te denken, lijkt dat er wat op of heeft iemand een beter idee.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto 2
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto3
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Nico Dam

Hoi Henk,
Gevorkte lamellen: normaliter lopen de lamellen onvertakt tussen hoedrand en steel (of ze halen de steel niet, bij de zgn. "korte lamellen", die tussen de wel doorlopende instaan). Soms vertakken ze zich (als je ze van hoedrand tot steel volgt), en dat noem je gevorkt. Soms komen er twee bij elkaar (of, zo je wilt, ze vertakken zich als je ze vanaf de steel naar de hoedrand volgt), en dat noem je (helaas, mijns inziens) ook gevorkt.
Foto: een Satijnzwam, mogelijk Entoloma undatum (maar dat is een beetje onverantwoordelijk; de foto's laten geen conclusie toe, denk ik).
Groet,
Nico

Arno van Stipdonk

Hallo Nico,

Nog een vraag hierover; Deze soort zou volgens Gerhardt een concentrisch gezoneerde hoed hebben, kun je misschien ook uitleggen wat ze daar precies mee bedoelen? Gisteren heb ik ook zo'n satijntje gevonden (wel iets kleiner als die van Henk) vandaar mijn vraag.

kvb

Volgens mij zoals de gezoneerde stekelzwam of de gezoneerde melzwam s.l.. Circels vanuit het middelpunt.


Kik

spanjool

Nico Dam je hebt de 1e prijs gewonnen, voetreis naar Rome.
Schot in de roos.
Heb em even gauw onder de mic gehad en de structuren, vormen en maten kloppen met de gegevens uit Breitenbach bnd 4 pag 108
Was een makkelijke onder de mic. goed doorzichtig en alles overzichtelijk geordend.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

CiteerVolgens mij zoals de gezoneerde stekelzwam of de gezoneerde melzwam s.l.. Circels vanuit het middelpunt.


Kik
Oke, bedankt Kik.

spanjool

CiteerVolgens mij zoals de gezoneerde stekelzwam of de gezoneerde melzwam s.l.. Circels vanuit het middelpunt.


Kik
Kik deze was beslist niet zo als de L. insulsus, op deze kon ik eigenlijk maar 1 ring waarnemen die op een gegeven moment wat ging verlopen naar het centrum toe waardoor ie idd concentrisch werd. Misschien hebben ze normaliter meer ringen maar dat was op deze niet waar te nemen. De hoed was aan een zijde ook een beetje beschadigd.
 
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

kvb

henk in refereer niet aan jouw vondst maar alleen op de vraag van Arno wat concentrisch geringd/gezoneerd is. Op jouw foto is dat niet zo goed te zien. Je hebt dan een foto van bovebaf nodig.

Kik


Arno van Stipdonk

Henk, mijn vondst was ook Entoloma undatum; inderdaad niet moeilijk onder de microscoop. Vooral de veelzijdige vorm van de sporen gaf snel duidelijkheid.
Overigens had mijn exemplaar een cirkel op de hoed aan de buitenzijde.

Toch leuk om een Entoloma op naam te kunnen brengen, ook weer een RL soort.

Opname van de sporen: