Hoofdmenu

Wat voor rups ?

Gestart door evanlyn, mei 17, 2015, 19:25:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

evanlyn

Weet iemand van welke vlinder dit de rups is ? Hij zat op een zuringblad en deed me een beetje denken aan een stofuil, maar daar is hij veel te egaal en groen voor.

Groetjes, Evanlyn
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

Rayan Majoor

beetje late reactie, maar het is een blauwtjesrups (of een kleine page of een vuurvlinder-soort). Heeft wel iets weg van zwart blauwtje, maar komt niet in NL voor... datum en plaats is daarom vaak handig.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

evanlyn

Bedankt voor de reactie !
Later bedacht ik dat het handig was geweest om de pootjes te tellen, maar dat heb ik dus niet gedaan. :rolleye:
Maar het is dus geen bladwesp of keverlarve ?

Gevonden in uiterwaarden van Sleeuwijk, op 17 mei 2015
Groetjes, Evanlyn
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

Rayan Majoor

nee, bladwespen hebben o.a. niet zo'n vorm, keverlarven zijn ook vrij anders gebouwd. Bij de blauwtjes en kleine pages is buikpoten tellen lastig hoor! Maar is bij deze groep altijd hetzelfde: 4 paar buikpoten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bert van Rijsewijk

#4
Rupsen van de Lycaenidae (vuurvlinders, blauwtjes en kleine pages) zijn veel compacter.
Bovendien kun je bij die soorten de na-schuiver (die ik op de foto rechts zie) niet zien, die zit daar onder de rups.
Ik denk een rups van een nachtvlinder maar welke?
Bert.

Rayan Majoor

moest dat een foto zijn? Ik zie alleen miniscule lettertjes namelijk. Na inzoomen zie ik dat er staat dat je wel pootjes denkt te zien, maar dat is volgens mij gewoon een segment. Je zou gelijk kunnen hebben, deze rups was nog vrij jong en dan is het makkelijker te zien. Maar het maakt verder helemaal niet uit voor de determinatie.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

evanlyn

Dus concluderend : het is toch een rups van een lid van de familie van de Lycaenidae ?
Vriendelijke groetjes, Evanlyn


JeroenVoogd

Een vedermot is het....


Jeroen

Rayan Majoor

In mijn boek (rupsen, vlinders en waardplanten) staat toch echt een erg gelijkende foto van de rups van het zwart blauwtje. Ik zal hem hier even laten zien.

Ik ben het ook wel aardig met de anderen eens, maar ik heb dit jaar zelf ook icarusblauwtje gekweekt, en in de jongere stadia, als hij erg actief is, lijkt hij hier toch ook vrij veel op hoor (maar dit is niet het icarusblauwtje, die is toch wel net iets anders).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

oh ja, dat kon ook nog. Ik denk dat je gelijk hebt Jeroen... helemaal niet aan gedacht
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

evanlyn

Het lijkt inderdaad erg op de bijgevoegde foto van een zwart blauwtje, maar die vedermotten lijken ook wel.
Is er een duidelijk onderscheidend kenmerk ?

Vriendelijke groetjes, Evanlyn


herman.damman

Hallo,

Ik vraag mij af of het überhaupt wel een rups betreft. In het voorjaar had ik ook groenige exemplaren die geen rups waren. Hier zie ik ook niets van "ächterpoten" e.d.. Een betere foto om primair vast te stellen dat het een rups betreft lijkt mij vereist. Verder lijkt het mij nuttig om de discussie te beperken tot soorten die hier voorkomen (zwart blauwtje zekere niet).

Groet,

Herman Dammen

evanlyn

Ja, dat vroeg ik me ook wel af, maar nu wordt het toch een beetje lastig pootjes tellen..... ;D

Als ik die foto's van de rups van het zwarte blauwtje zie, vind ik ze toch niet zo erg lijken.

Misschien moet ik er gewoon geen naam aan willen hangen.
In ieder geval wel bedankt voor alle reacties !

Groetjes, Evanlyn
Vriendelijke groetjes, Evanlyn

Eddy2

Het is een rups en wel zoals Jeroen heeft aangegeven.
Vedermotten zijn er niet zo veel in Nederland en door eliminatie op het uiterlijk kun je er al veel uitsluiten.
Het volgende criterium is de waardplant, hoewel niet elke plant waar een rups op zit als waardplant te beschouwen is.
De meeste van de gelijkende rupsen leven op kruiden zoals tijm en marjolein of salie.
Er is er één die blijkbaar polyfaag is en dat is de windevedermot (Emmelina monodactyla) die ook op zuring voorkomt.
Dus het is minstens Pterophoridae spec. maar ik ben bijna zeker dat het de windervedermot is.
mvg
Eddy

Rayan Majoor

Citaat van: Eddy2 op oktober 26, 2015, 15:24:14 PM
Het is een rups en wel zoals Jeroen heeft aangegeven.
Vedermotten zijn er niet zo veel in Nederland en door eliminatie op het uiterlijk kun je er al veel uitsluiten.
Het volgende criterium is de waardplant, hoewel niet elke plant waar een rups op zit als waardplant te beschouwen is.
De meeste van de gelijkende rupsen leven op kruiden zoals tijm en marjolein of salie.
Er is er één die blijkbaar polyfaag is en dat is de windevedermot (Emmelina monodactyla) die ook op zuring voorkomt.
Dus het is minstens Pterophoridae spec. maar ik ben bijna zeker dat het de windervedermot is.
helemaal mee eens
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

evanlyn

Super bedankt !  :blink: Dan maak ik dat ervan.

Groetjes, Evanlyn
Vriendelijke groetjes, Evanlyn