Hoofdmenu

Gewone of tang?

Gestart door Sticht, september 03, 2007, 13:26:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sticht

Nog geen ervaring mee met dit tweetal. Kom er niet helemaal uit. Is het een Gewone Pantser of een Tangpantser?

Goyatlah

Lastpak, maar neig naar gewone
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Zou ook zeggen Gewone: plekje op schouder poot 2 lijkt geisoleerd en op S8 is een flinke kale baan zichtbaar. S2 lijkt goed voor Tang maar de berijping is zwaar overbelicht waardoor niet te zien is of dat een aaneengesloten plek is. Bovendien is dat geen 100% kenmerk is inmiddels wel aangetoond. Ook tekening op bostzijde is lastig te beoordelen i.v.m. overbelichting.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

CiteerZou ook zeggen Gewone: plekje op schouder poot 2 lijkt geisoleerd en op S8 is een flinke kale baan zichtbaar. S2 lijkt goed voor Tang maar de berijping is zwaar overbelicht waardoor niet te zien is of dat een aaneengesloten plek is. Bovendien is dat geen 100% kenmerk is inmiddels wel aangetoond. Ook tekening op bostzijde is lastig te beoordelen i.v.m. overbelichting.
Tekening op borststuk (samen met S8) was voor mij juist de reden om Gewone te denken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Segment 2 sluit tang uit, dus gewone (verder nog wat harde tot zachte kenmerkjes).
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

CiteerSegment 2 sluit tang uit, dus gewone (verder nog wat harde tot zachte kenmerkjes).
Nou snap ik 't effe niet meer: als je op basis van uitsluitend kleur/tekening op S2 niet tot een 100% positieve determinatie kunt komen (is op dit forum al diverse malen aangetoond dacht ik) kun je dat toch ook niet omdraaien en die tekening/kleur gebruiken om een soort 100% uit te sluiten?  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Kan wel - een voorbeeld:
2/3e berijping geeft een hoge mate van zekerheid van Tang (maar niet 100%)
anders dan 2/3e berijping, zoals bv volledige kan Tang volledig uitsluiten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

frankneijts

Is juist Dolf maar ik bedoelde het in relatie tot dit geval. Sorry, onduidelijkheid van mijn kant. Dus nog even naar dit beestje: er is een duidelijk kaal stuk met scherpe grens, ca. als Tang (normaliter). Je ziet wel aan de bovenkant daarvan (op de foto, in werkelijkheid is dat aan de zijkant van het kale stuk) iets blauwwits glimmen maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dat berijping is. Dat zal wel omdat de rest ook naar Gewone wijst maar om op basis alleen daarvan Tang meteen uit te sluiten vind ik wat gewaagd.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sticht

#8
Allen bedankt voor de reacties. Ik heb ook wat oude topics hierover gelezen o.a. dit topic. Een erg lastig tweetal, da's me wel duidelijk.