wants Lesbos

Gestart door cora, mei 13, 2015, 21:52:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/102154205
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2015-04-26 Greece - Lesbos - Kalloni (municipality)
Foto's:

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Hoi Cora,

Het is voor mij lastig na te gaan wat er van Lesbos bekend is, maar als ik in Fauna Europaea alles aanklik wat in de buurt ligt dan krijg ik deze drie soorten Horistus:

Horistus (Horistus) bimaculatus (Jakovlev 1884)
Horistus (Horistus) infuscatus (Brullé 1832)
Horistus (Primihoristus) orientalis (Gmelin 1790)

Van die drie zou infuscatus met afstand mijn favoriet zijn, maar officieel zijn het geloof ik genitaalsoorten.

Meer roet wordt in het eten gegooid doordat toch wel dicht in de buurt van Lesbos H. turcomanus aanwezig zal zijn en deze is volgens Paride (in dit topic) historisch vaak voor bimaculatus of infuscatus aangezien.

In deze discussie wordt een kenmerk genoemd (middenstreepje ook op scutellum) dat voor infuscatus zou moeten gelden en op basis waarvan in dat topic voor turcomanus gekozen wordt (zonder middenstreepje). Dat kenmerk komt volgens de forumdeelnemer uit de meest recente revisie voor Horistus (Chérot,1997), maar onder andere op de Corisa CD staan (genitaal gecontroleerde) infuscatus ook zonder deze middenstreep.

Ik zou dus op basis van de info in FE (onder andere door Berend beheerd en regelmatig bijgewerkt) en vergelijking van foto's (o.a. Corisa) zeer voorzichtig voor infuscatus gaan (maar van mij beslist onzeker dus) ... of spec. natuurlijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

Ik heb hem op een onzeker gezet. Bedankt voor de uitgebreide uitleg :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot