Hoofdmenu

Boomtomaat

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juli 31, 2007, 14:13:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Wie heeft er ervaring met het kweken en van deze soort, Ik heb hem zelf nu een jaar of 2, alleen wil hij geen blad meer vorm, hij is nu een anderhalve meter hoog en staat in de winter binnen, alleen mij ouders zijn er niet heel blij meer vanwege ze luizen die er veel op zitten, alleen nu wil hij niet meer groeien, wheeft iemand een idee? en is het snoeien mogelijk?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

margriet

#1
Hoi Jeroen,

hier een stukje wat ik  van internet plukte, van :
california rare fruit growers

Pruning: Newly planted tamarillos should be pruned to a height of 3 to 4 ft. to encourage branching. Yearly pruning thereafter is advisable to eliminate branches that have already fruited and to induce ample new shoots close to the main branches, since fruit is produced on new growth. Pruning also aids in harvesting, and if timed properly can extend the total fruiting period.


hoop dat je er wat aan hebt, op de site staan nog meer nuttige dingetjes over oogsten en bemesten e.d.
vaak is een slechte conditie een teken aan de wand dat er iets niet goed zit in de bodem, goede afwatering, voedingsstoffen e.d.

ik ga nu ineens stoppen want er vliegt een libelle in mijn kamer!!???
groetjes,

Margriet

Jeroen Nagtegaal

Ik ben niet echt goed in engels, ik kan er dus helaas weinig mee, maar wel bedankt, Ik hoopte dat er mensen waren met gebruikerservaringen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Iolaire

Hoi Jeroen, Ik zit nit dagelijks op 't forum dus las nu pas je vraag.
Ik heb jaren terug ook een aantal pogingen gedaan om de boomtomaat of tamarillo te kweken en kwam met hetzelfde probleem te zitten: na 1,5 a 2 jaar leek de plant niet meer te groeien, of iig geen bladeren meer. Probleem toen voorgelegd aan Bob Flowerdew (what's in a name) van o.a. BBC en die gaf de volgende suggesties:

Je kunt de plant het beste compact houden door 'm als korte stam e snoeien. Vaak zorgt de snoei voor het "aanmaken" van nieuw blad.

Zorg ervoor dat de plant in de winter koel staat. Dus vooral niet binnen in een kamer waar de CV op volle toeren draait. Uiteraard ook niet buiten want het blijft een (sub)tropische plant. Het beste is een schuurtje dat tegen een verwarmde muur staat en waar wel overdag voldoende licht in komt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Willem

Oh ja, die van mij hebben wel ooit gebloeit, maar geen vruchten geproduceerd. Heb jij wel al vruchtsucces gehad?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

margriet

het engelse verhaal kwam op hetzelfde neer>> snoeien om nieuwe bladaanmaak te stimuleren, dus niet zoveel gemist.
groetjes,

Margriet

Jeroen Nagtegaal

Ik heb in het 1e jaar 1 vucht overgehouden, het 2e jaar 2 vruchten gehad en nu hangt er weer een aan, zodra deze vrucht rijp is, wat wel ruim 2 maanden bij mij duurt. ga ik hem snoeien bedankt, Overigens vallen veel vruchten en bloemen af in de eerste weken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

han.endt

#6
Zorg er wel voor dat je na het snoeien de plant bemest, desnoods verpot of van nieuwe aarde voorziet. Hij moet ergens zijn energie uit putten. En zorg er ook voor dat hij tijdens het groeiseizoen voldoende warmte en vooral vocht krijgt.
's Winters heeft de plant rust nodig en moet niet te warm staan. Koele lichte kamer en niet te veel water.

Edit: Het probleem met dergelijke planten is bijna altijd de overwintering.