Meeuw en eend van de kust

Gestart door Dragonfly, oktober 16, 2005, 20:35:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Afgelopen vrijdag naar de Kennemerduinen geweest. Daar zag ik op het strand, noordelijk van strandtent Parnassia, de volgende meeuwen. Het leek alsof de bruine groter waren dan degene met adult-kleed. Wie kan mij de naam vertellen? Ik kom er niet uit...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

Dezelfde groep:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

Vanuit de vogelkijkhut bij het Vogelmeer was (o.a.) deze eend te zien. Zij zwom in haar een(d)je in een grote groep meerkoeten. Even voor de zekerheid, dit is toch een vrouwelijke tafeleend? :wacko:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Guus Peterse

De meeuwen lijken me gewoon zilvermeeuwen. De eend is inderdaad een tafeleend, maar volgens mij een ruiend mannetje.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Dragonfly

Toch gewoon allemaal zilvermeeuwen? Ik vond het namelijk zo apart dat de bruine groter waren dan de andere...

En bedankt voor de tafeleend. Toch niet helemaal scheel gekeken ;)  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Guus Peterse

Nou ja, ik ben geen meeuwenexpert maar het lijken me geen grote mantelmeeuwen en uiteraard geen grote burgemeesters en andere meeuwen zijn volgens mij geen van allen groter dan zilvermeeuw. Maar misschien is er een meeuwenexpert onder ons die uitsluitsel kan geven?

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Danielle

Hallo allemaal,
En ik ben al helemaal geen meeuwen expert, maar zijn de jonkies die veelal bruin zijn niet altijd iets groter dan de volwassen meeuwen? Kan dit het verschil verklaren?

Of betreft het echt een andere soort?

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Dragonfly

Ik geloof dat de echte experts deze vragen niet interessant genoeg vinden  B)
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jan-Pieter

Het is in iedergeval niet zo dat juvenielen groter zijn dan adulten. Dat zou betekenen dat vogels krimpen als ze volwassen worden.
Ziulvermeeuwen en Kleine mantelmeeuwen verschiilen qua groote niet zo veel maar de juvenielen zijn anders van kleur. De grote mantelmeeuw is beduidend groter.

MVG JP

Danielle

Bij m'n werk broeden 101 meeuwen en het valt mij altijd op dat de jongen groter lijken (en boller) dan de volwassen ex. Natuurlijk zullen ze niet echt groter zijn maar door hun verenpak lijken ze misschien groter??

Gr.
Danielle
Groetjes,
Danielle

han.endt

Bij de grote meeuwen zijn de vrouwtjes zichtbaar groter dan de mannetjes. Ook zijn zilvermeeuwen uit het noorden groter dan 'onze' zilvermeeuwen.

Gr.
Han.

Dragonfly

Dus het zijn toch allemaal Zilvermeeuwen?
En ik maar denken nog wat leuks te zien  :(  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jos Welbedacht

Ik geloof dat jonge meeuwen echt groter zijn dan volwassen meeuwen. Ik heb geleerd dat dit ook zo is met de Jan van Gent. De jonge vogels zijn volgepropt met voedsel en kunnen vaak ook nog niet vliegen, ze zijn te zwaar. Als ze dan te vroeg van de rots af springen is de kans niet groot dat ze blijven leven. Misschien is dat ook het zo met jonge meeuwen, dat ze nog een beetje moeten afvallen.
Ook kan de kleur nog al eens een vogel groter doen lijken, of de telescoop, verrekijker(als die gebruikt is). Ik ben ook zeker geen meeuwen expert, maar zijn het geen Stormmeeuwen?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Dragonfly

#13
Ik heb nog 1 foto van de twijfelmeeuwen. Een van de bruine staat op punt van wegvliegen (en kwam een paar meter verderop weer neer nadat de foto was genomen).
Rechts bovenin is een zee-hond te zien  :P
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

thijs

Stormmeeuwen zijn kleiner, met een slanke snavel, zonder gonyshoek.
Deze foto is erg goed bruikbaar, Geelpootmeeuw is uit te sluiten door: gelijkmatig brede zwarte staarteindband, zonder wit op buitenste staartpennen dus taps aflopend als GP, zwaar gevlekte stuit, ipv enkele vlekjes bij GP, slechts weinig rui op schouderveren en dekveren, GP ruit eerder, en zou dus al minsten het dubbele geruit hebben.
Kleine Mantelmeeuw, en Pontische Meeuw worden uitgesloten door de snavel, zwaar met gonyshoek, en Pontische ook op "jizz", lichaamsbouw.
En dus blijft Zilvermeeuw over.
Tip, kijk ook eens op de site van Ruud Altenburg, veel foto's, en de meeuwenspecial is daar nu gratis down-te-loaden. (ik heb em gekocht, handig ding, hij zit standaard in m'n ANWB)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan-Pieter

De grootte van een vogel is de lengte van snaveltop tot einde van de staart en die is bij jonge meeuwen niet groter dan bij volwassen meeuwen. EEn vogel kan veel doen met zijn veren en daardoor lijkt de vogel een heel andere vorm te hebben. Je zou dan de indruk krijgen dat ze groter zijn.

MVG JP

Jos Welbedacht

Ja, Zilvers, deze laatste foto zegt mij genoeg.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Dragonfly

Bedankt allen! Weer veel bijgeleerd, echt tof.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!