Hoofdmenu

rups op kompassla

Gestart door frankvb, juli 28, 2007, 17:06:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankvb

Deze leek mij dus anders dan de kompassla-uil-rupsen die vrij veel aanwezig waren op dezelfde kompassla-plant

wellicht Hecatera bicolorata?

Frank
Frank

acherontia

Nee hoor ook dit is gewoon een vorm van Hecatera dysodea!

Jeroen

frankvb

jeetje, wat een variatie... groen, bruin, bijna egaal, sterk getekend...

bedankt jeroen!

dan zaten dus "gewoon" een stuk of 30 van Hecatera dysodea op de paar planten die ik bekeken heb. en er stonden er nog een heel aantal meer.
Frank

acherontia

#3
Hoi Frank,

Inderdaad is dysodea erg massaal aanwezig ik heb inmiddels op een behoorlijk aantal plekken in Ede gekeken en in krap een uur tijd over de 100 rupsen op diverse plekken aangetroffen. Het lijkt er dus op dat het of een bijzonder goed jaar is voor dysodea (dat geldt zeker voor de "neef" Hecatera bicolorata), deze soort zwaar onderschat is en slecht op licht komt en daardoor wellicht slecht wordt gezien, of misschien is dysodea gewoon aan het oprukken naar het noorden.... Het zou leuk zijn als er meer mensen de moeite zouden willen nemen om even de bloeiwijze van kompassla te controleren op de aanwezigheid van rupsen van deze vlinder!

Jeroen

frankvb

inderdaad

ik zal in elk geval een beetje opletten als ik ergens kompassla tegen kom ^^
Frank

frankvb

de afgelopen dagen op eigenlijk elke plek met kompassla ook rupsen gevonden, in wageningen en directe omgeving. Lijkt hier in elk geval dus in behoorlijke aantallen voor te komen :)
Frank

acherontia

#6
Jammer dat er hier plotseling twee bijdragen verwijderd zijn! Het betrof een nulwaarneming van JohnvR en de reactie van Frankvb daarop.

Zelf inmiddels in Wageningen, Bennekom en Ede zo'n 300-400 rupsen van Hecatera dysodea gevonden. Het is opvallend dat kompassla planten met een open warme standplaats veelal beduidend meer rupsen bevatten in vergelijking met planten die meer opgaan in de vegetatie.

Door de lange vliegtijd van deze soort is er een behroolrijke spreiding in stadia van de rupsen aanwezig. Juist de kleine rupsjes zijn goed gecamoufleerd op de waardplant, de beste manier om de rupsen te vinden is door de bloeiwijze voorzichtig wat om te buigen waarna de rupsen beter opvallen. Vooral de jonge rupsen laten zich slecht kloppen.

Groeten,

Jeroen

maartenimmerzeel

Waar vind ik de kompassla is wageningen,

dan ga ik ook een kijkje nemen.

maarten
Groet Maarten Immerzeel


acherontia

#8
CiteerWaar vind ik de kompassla is wageningen,

Eigenlijk in ieder berm wel zo'n beetje, braakliggende terreinen, spoorbermen en (randen van) volkstuinen zijn de beste plekken, ook industriegebieden blijken erg geschikt. het is natuurlijk goed om in Wageningen te kijken en zo een zoekbeeld op te doen maar het zou nog leuker zijn (of wellicht zelfs beter) als er ook zoveel mogelijk buiten Wageningen gekeken wordt of Hecatera dysodea aanwezig is.

Jeroen

Leon Olsthoorn

Ik heb de afgelopen dagen in de buurt van Leiden gezocht, maar helemaal geen rupsen op kompassla gevonden
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

acherontia

Ik heb vorig jaar in de omgeving van Kijkduin een paring van de kompassla-uil gevonden. Leiden lijkt dus wel tot de mogelijkheden te behoren.....  

Jeroen

acherontia

Het valt mij op dat de rupsen vooral in Wageningen massaal aanwezig zijn, hier is natuurlijk de Nederrijn en in Ede de rupsen vooral langs de spoorlijn Ede-Utrecht zitten. Het is in ieder geval een warmteminnede soort. Dit sluit mooi aan bij onderstaande:

http://www.lepidoptera.dk/dysodea.htm


Jeroen

JohnvR

CiteerJammer dat er hier plotseling twee bijdragen verwijderd zijn! Het betrof een nulwaarneming van JohnvR en de reactie van Frankvb daarop.
Ja, ik bedacht me onmiddelijk na het posten dat het om een dubbele nulwaarneming gaat (bloos), zodat ik mijn post verwijderde in de hoop dat niemand het nog gelezen had. Ik zag namelijk plots aan de bloeiwijze op de foto van Frank dat ik helemaal geen Kompassla heb waargenomen, maar Akkermelkdistel, zo bleek uit mijn post op het planten-forum http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=31655

Wat er overigens ook nog in mijn mail stond was dat ik op de foto's van Kompassla in het soortenoverzicht ( http://waarneming.nl/soort.php?id=6935&wno...um_tm=&tab=foto ) geen rupsen kon zien. In mijn plantenboek staat Noord Holland niet bij het verspreidingsgebied van de Kompassla en op waarneming.nl zijn er in deze contreien (Alkmaar) (nog) geen waarnemingen.

frankvb

#13
maartenimmerzeel,

in wageningen staat in een groot deel van de bermen en vooral ok verwaarloosde landjes zoals naast bouweterreinen kompassla. Meestal enkele planten, tot enkele tientallen planten, en de plekken lijken vrij ver uiteen te liggen. Het loont dus om al fietsend een beetje uit te kijken, dan kun je het zeker vinden. Ik sluit me aan bij de observatie van jeroen dat de min of meer vrijstaande planten, in de buurt van beschutting naast "open" gebieden vaak meer rupsen hebben dan de (vaak ook wat kleinere) planten die in een dichtbegroeide berm staan.

<edit> alsnog reactie op johnvr... bedankt voor de moeite! </edit>
Frank

frankvb

wat waarnemingen buiten de regio wageningen-ede-bennekom betreft:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=31683
Frank

Leon Olsthoorn

Ik heb vandaag in Oegstgeest weer wat kompas-sla in verschillende oevers gecontroleerd, maar helemaal geen rupsen aangetroffen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!