Hoofdmenu

Clitocybe?

Gestart door sjaakvantiel, januari 29, 2015, 20:19:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97624366
Knotsvoettrechterzwam - Clitocybe clavipes gezien op 2013-01-24 Hengelo (Gld) - Noordink
Foto's:










Toelichting:
Denk aan Clitocybe (sleutel 11 Veldgids). Geen geur bekend. Lamellen Krulzoom en krulzoomtrechterzwam zijn niet aflopend. Nevelzwam is natuurlijk een optie. Stond onder Eik, maar in een gemengd bosje. Steel lijkt bij jong exemplaar langer dan hoed. C. Gibba lijkt ook niet. Kom er niet uit. Zet deze op het forum.
bij voorbaat dank sjaak van tiel


Jan Knuiman

Doet mij denken aan Clitopilus prunulus




Groet, Jan

sjaakvantiel

#2
Bedankt voor je reactie Jan. Aan de Molenaars heb ik wel gedacht, maar vond de kleur (grijsbruin tegen creme beige) niet helemaal passen. Maar met kleurschakeringen heb ik wel moeite. Bij het foto-exemplaar is er een duidelijke scheiding in kleur tussen de hoed en de lamellen. Op de foto's in de Veldgids zie ik die scheiding niet. De steel komt op mij langer over dan de hoed-diameter. De kleur van de steel onderaan wrattig en van de lamellen (van wit naar roze aflopend) klopt dan weer wel. Vandaar mijn zoektocht binnen de Clitocybe. Maar als ik de exemplaren in het "echt" heb gezien, dan gaat dat beter. Ik denk wel dat je gelijk hebt met Grote Molenaar.

Mvrg. Sjaak van Tiel

grietaf

#3
Sjaak, kennelijk heb je de Veldgids gebruikt :duim: , maar je hebt verzuimd om een sporee te maken >:( , waardoor je alleen naar soorten hebt gekeken die witte sporen hebben. Er wordt bij nr. 10 toch duidelijk naar de kleur van de sporee gevraagd?
Grieta.

sjaakvantiel

Klopt Grieta. Deze waarneming is van ver voor mijn Veldgids. Nu probeer ik "oude" opnamen een naam te geven. Als ik die allemaal onbezonnen op het forum had gezet ;D  Een sporee heb ik indertijd niet gemaakt. Wel laatst geprobeerd bij een Cantharel, maar ik zag niets. Binnen een dag waren ze mooi gedroogd. Daarom weet ik ook niet of bedoelde zwammen zoet roken of naar terpetine. Maar stapje voor stapje.. Ik ben pas eind 2013 voorzichtig met paddenstoelen begonnen en het duurt vele jaren voordat je enigszins in de buurt komt van jullie niveau  :blink:
Groet. Sjaak.   

sjaakvantiel

#5
Jan, de Admin. geeft op waarneming.nl intussen Nevelzwam aan  :huh:.  Nevelzwam heeft een gele sporee. Het klopt dat ik vooral naar soorten met witte sporee heb gekeken, Grieta. Maar een Nevelzwam is wel een Clitocybe. Alleen blijf ik (optisch) de steel langer vinden dat de hoed-diameter en in de Veldgids staat de Nevelzwam een "relatief korte steel" heeft. Dus hoe relatief is "relatief"? Groet. Sjaak.

Jan Knuiman

Wat ik zie op de foto's doet mij nog steeds meer denken aan Grote molenaar. Met name het tamelijk ver doorlopen van de lamellen over de steel past naar mijn idee beter bij Grote molenaar. Ook de kleur van de lamellen - naar roze neigend - doet me meer aan Grote molenaar denken. Wellicht kunnen anderen hier nog eens naar kijken.




Groet, Jan

ratje

Zelf heb ik nog geen Molenaar met roze plaatjes gezien, maar dat hoeft ook niet natuurlijk. Zelf zou ik ook aan een Nevelzwam gedacht hebben.

grietaf

Citaat van: sjaakvantiel op februari 01, 2015, 10:29:08 AM
Jan, de Admin. geeft op waarneming.nl intussen Nevelzwam aan  ??? .  Nevelzwam heeft een gele sporee. Het klopt dat ik vooral naar soorten met witte sporee heb gekeken, Grieta. Maar een Nevelzwam is wel een Clitocybe. Alleen blijf ik (optisch) de steel langer vinden dat de hoed-diameter en in de Veldgids staat de Nevelzwam een "relatief korte steel" heeft. Dus hoe relatief is "relatief"? Groet. Sjaak.
Sjaak, er zijn zoveel dingen "relatief " in paddenstoelenland. Het exemplaar op jouw foto is al wat verdroogd en alleen al daardoor wat moeilijker te herkennen. De lengte van een steel hangt ook vaak af van hoe ver het mycelium in de grond zit en of er een dikke humuslaag aanwezig is.
De rest van de beschrijving in de Paddenstoelengids klopt wel met Nevelzwam (al zou ik daar zelf niet meteen aan gedacht hebben).
Grieta.

sjaakvantiel

Er was idd. best wel een humuslaag aanwezig. De paddenstoel is voor de foto "omgelegd", dus wel vers, voor zover je na een paar vriesnachten daarover kan spreken (drooggevroren). Men spreekt altijd op het forum vaak over gevarieerd, dan zal dit onder de huidige omstandigheden ook wel zo zijn. De melding zet ik op Nevelzwam, met een kleine twijfeling. Bedankt allemaal voor het meedenken :blink: Mvrg. SJaak.

Jan Knuiman

Citaat van: grietaf op februari 01, 2015, 16:15:32 PM

De rest van de beschrijving in de Paddenstoelengids klopt wel met Nevelzwam (al zou ik daar zelf niet meteen aan gedacht hebben).
Grieta.

Mag ik hieruit concluderen Grieta dat je vindt dat foto's / beschrijving niet kloppen met Grote molenaar? Zo ja, waarom niet?




Groet, Jan




grietaf

#11
Dom genoeg had ik de beschrijving van de Grote molenaar er nog niet bij gehaald. Maar inderdaad, die klopt ook, inclusief de wolligheid aan de steelvoet.
Sjaak stonden er meerdere exemplaren van de paddenstoel bij elkaar of was het er maar één ?
Grieta.

sjaakvantiel

#12
Nee, het was geen kring, zoals vaak bij de Nevelzwam. Maar slechts 1 Exemplaar!

Melchior van Tweel

Zonder nadere info over de geur zou ik dit toch echt geen Molenaar noemen
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jan Knuiman

Zou de geur veel helpen in deze discussie? Nevelzwam ruikt zoetig meelachtig en Grote molenaar aangenaam meelachtig volgens Gerhardt.




Groet, Jan

wim veraghtert

De geur (van een vers exemplaar!) kan hier wel een belangrijk kenmerk zijn. Duidelijk naar meel bij  een molenaar (vandaar de naam!), totaal anders (en moeilijk te omschrijven, zoet vind ik niet echt toepasselijk) bij Nevelzwam. Maar of je dat bij  een verdroogd exemplaar nog duidelijk  ruikt???
Ik vind bij dit exemplaar de hoed nogal grijs voor een molenaar, en langs de andere kant de lamellen nogal roze voor een Nevelzwam. Ik weet het dus niet. Voor mij blijft het een paddenstoel spec.


Groetjes
admin nachtvlinders waarnemingen.be

sjaakvantiel

Bedankt Wim. Jammer. In ieder geval weer wat bijgeleerd en zelf moet ik dus nog alerter worden op geur, smaak en sporee. Ook als ik niet specifiek op paddenstoelenjacht, dus altijd een plastic zakje mee.
Ik zet deze nu op fungi spec.. Als er nog een ander oordeel komt, pas ik het dan wel weer aan. Voorlopig iedereen bedankt voor het meedenken. Mvrg. Sjaak.   

Jan Knuiman

Nog een opmerking dan als het mag Sjaak. Bij Nevelzwam is het centrum grijs en de rand vaak bleker. Bij jouw paddenstoel is dat niet het geval; integendeel het centrum lijkt iets roze gekleurd te zijn, wat meer past bij Clitopilus prunulus.




Groet, Jan

ratje

Citaat van: Jan Knuiman op februari 03, 2015, 14:56:22 PM
het centrum lijkt iets roze gekleurd te zijn, wat meer past bij Clitopilus prunulus.




Groet, Jan
Schimmelinfectie?

sjaakvantiel

Probleem is Jan, dat er geen eensluidend oordeel is. Er zijn voor's en tegen's. Feitelijk vind ik de afscheiding in kleur tussen hoed en lamellen (grijs - roze wit) opvallend. Bij de Nevelzwam zijn de lamellen kort aflopend: ik vind deze gevoelsmatig meer dan kort aflopend (waar ligt de grens?).  En ook al stond dit exemplaar in een behoorlijke humuslaag, de verhouding dia hoed t.o.v. de steel komt op mij niet minder of ongeveer gelijk, maar juist langer over. Bij een Molenaar blijft de rand ingerold, dus de dia van het exemplaar op de foto wordt niet breder. Maar ja, ik kom net kijken in paddenstoelenland en ga af op de kenners. Jammer dat ik geen sporee heb. Nog aanvullend: de hoed was naar schatting tegen de 10cm. Maar dat lost voor beide soorten niets op.
Welke opties zijn er naast Nevelzwam nog meer? Is dat wat Hannie oppert een reele mogelijkheid? Maar ook de Molenaar is rossig en dan blijven de meningen verdeeld.
Fungi spec. is dan de onbevredigende oplossing neem ik aan. 

Groet. Sjaak.   

Jan Knuiman

Citaat van: sjaakvantiel op februari 03, 2015, 17:55:59 PM
Probleem is Jan, dat er geen eensluidend oordeel is.
Groet. Sjaak.

Misschien toch wel Sjaak namelijk dat het wsch om Nevelzwam of Grote molenaar gaat. Het materiaal is er niet meer en verder onderzoek is dus uitgesloten. Het is niet anders Sjaak, maar je hebt er van geleerd dat een sporee maken, geur bepalen en sporenonderzoek van nut kunnen zijn. Ook is het altijd nuttig om meerdere exemplaren, uiteraard indien voorhanden, te onderzoeken. In elk geval veel plezier met deze hobby en tot de volgende uitdaging!




Groet, Jan

sjaakvantiel

#21
Bedankt Jan. Uitdagingen genoeg. Ik heb nog zoveel "oude" foto's die ik moet uitzoeken en determineren. De verhouding is scheef. Ik fotografeer er meer in verhouding met de tijd die ik heb om alles na te pluizen. De tijd die ik als leek moet spenderen om het determineren onder de knie te krijgen is best veel. Al die uitdrukkingen en termen is best ingewikkeld. En alles lijkt op elkaar. Bovendien is het moeilijk om er niet even gauw een plaatje van te maken en dan heb je later info tekort. Met de familie wandelen we iedere zondag en dan kan ik niet om de 100m "uren" blijven plakken. Er staan er gewoon teveel. Kortom: de voor mij moeilijke exemplaren blijven zo wie zo liggen. Het forum hiermee te overvoeren lijkt me geen goede keus, hoewel ik het regelmatig probeer.

Het blijft ontzettend leuk. Groet. Sjaak.   

Jan Knuiman