splitten van soorten

Gestart door laatvlieger, januari 29, 2015, 17:50:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Ik zie dat er nu wel erg makkelijk soortnamen worden veranderd bij splits. Bijvoorbeeld de Spotted Creeper is gesplitst in twee soorten: De Indian Spotted Creeper en de African Spotted Creeper. In plaats dat hier twee nieuwe soortnamen voor zijn aangemaakt is een van beide gehandhaafd maar heeft een andere engelse naam gekregen. Hierdoor hebben nu echter alle historische waarnemingen van Spotted Creeper in Afrika de naam Indian Spotted Creeper gekregen. Dat lijkt mij niet wenselijk. Er zou iets van een Spotted Creeper s.l. gehandhaafd moeten worden voor waarnemingen van voor de split.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Douwe van der Ploeg

#1
Met als gevolg dat er straks honderden verzamelsoorten in de database staan, waarbij niet duidelijk is welke taxa onder die verzamelsoort vallen en welke niet. Lijkt mij een uitermate slecht plan.

PS: Ik vermoed dat dit over vogels gaat? Het is altijd handig om een wetenschappelijke naam en/of een link naar de soort te geven, als je het over iets specifieks hebt..
Douwe van der Ploeg

Menko Vlaardingerbroek

Zou je dan automatisch commentaar kunnen zetten bij alle waarnemingen van voor de split, zodat iedereen er nog een keer naar kijkt en beoordeelt welke soort het is?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

bas.van.schooten

Lijkt me dat je voor soorten als die creeper met geen range overlap ze gewoon op locatie kan splitten...
Andere soorten met overlap is lastiger.

RutgerB

Volgens de taxonomische regels moet je het voorstel van Wouter volgen. Je maakt twee nieuwe soorten aan. De oude soort zet je om in de verzamelsoort van die 2 nieuwe. Je kunt niet voor mensen beslissen welke van de 2 soorten ze hebben gezien door van de oude soort 1 van de twee nieuwe soorten te maken.

Als 1 van de 2 nieuwe soorten een (zeer) beperkte verspreiding heeft kun je misschien foefelen, maar dan moet je zeker weten dat er geen discussie kan ontstaan over eerdere waarnemingen.