Dunbek- of toch Kokmeeuw? Barcelona

Gestart door bruijsten, januari 16, 2015, 14:55:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/97346232
Dunbekmeeuw - Chroicocephalus genei gezien op 2015-01-12 Spain - Ciudad de Barcelona
Foto's:


Toelichting:
tussen de kokmeeuwen op het water dobberend

Het oog klopt niet voor Dunbekmeeuw (zwart, zou wit of in ieder geval licht moeten zijn), maar dat kan donker lijken door de lichtval. Lang voorhoofd, snavelkleur en (gebrek aan) koptekening lijken wel te kloppen.

bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

frankneijts

't Is een adulte vogel (jongere vogels met bruin in de vleugel bij zowel Dunbek- als Kokmeeuw) en dan hebben Kokmeeuwen normaliter (veel) meer wit in de vleugel (aan de handpentoppen): Dunbekmeeuw is dus OK.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Frank, dank voor de bevestiging en voor de uitleg. Weer wat geleerd.

Pieter

adriaens

Met zoveel wit op de toppen van de tertials en met zo'n scherp afgescheiden zwarte snaveltop kan het geen Dunbekmeeuw zijn.
Wellicht een Kokmeeuw dus, maar de donkere onderzijde van de vleugeltop verbaast me wel. Heb je nog extra foto's a.u.b.?

frankneijts

Citaat van: adriaens op januari 18, 2015, 23:58:14 PM
Met zoveel wit op de toppen van de tertials en met zo'n scherp afgescheiden zwarte snaveltop kan het geen Dunbekmeeuw zijn.
Wellicht een Kokmeeuw dus, maar de donkere onderzijde van de vleugeltop verbaast me wel. Heb je nog extra foto's a.u.b.?


Zie je wel: ik moet die meeuwen gewoon overlaten aan mensen die er ècht verstand van hebben...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik laat de uiteindelijke beslissing ook graag aan de deskundigen maar ik mis op de foto wel de koptekening ('koptelefoon') van de kokmeeuw in winterkleed. De foto is weliswaar niet zo duidelijk maar er is werkelijk geen spoor van te bekennen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

bruijsten

Dag, blij met de reactie van Frank heb ik niet meer naar dit blogitem gekeken. Naar aanleiding van het commentaar van Peter Adriaens bij de waarneming zelf, moet ik tot mijn spijt opmerken dat ik alleen deze foto heb. Ik was wel overtuigd door de reactie van Frank. Ben erg benieuwd of op basis van deze foto alleen een sluitende determinatie mogelijk is. Groet, Pieter

adriaens

Dan zou ik het bij Kokmeeuw houden.
Als ze recht in de camera kijken zoals hier, is het nog lang niet zo zeker dat alle koptekening goed zichtbaar is.

frankneijts

Citaat van: bruijsten op januari 20, 2015, 22:13:16 PM
Dag, blij met de reactie van Frank heb ik niet meer naar dit blogitem gekeken. Naar aanleiding van het commentaar van Peter Adriaens bij de waarneming zelf, moet ik tot mijn spijt opmerken dat ik alleen deze foto heb. Ik was wel overtuigd door de reactie van Frank. Ben erg benieuwd of op basis van deze foto alleen een sluitende determinatie mogelijk is. Groet, Pieter

Ik zou Peter maar vertrouwen Pieter: als er iemand iets van meeuwen af weet....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Ok, ik maak er een kokmeeuw van. Toch jammer.