Kan dit een bonte larixbladroller zijn?

Gestart door Anser, januari 13, 2015, 13:50:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anser

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97250928
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2014-07-23 Enter - Waterhoek en Leijerweerdslanden
Foto's:






bij voorbaat dank jan wessels

------------einde kopiëren----------------------------

Marion5

Hallo Jan,

Volgens mij lijkt dit goed te zijn. Er zijn daar vast ook wel lariksen in de buurt?

Je hebt echter ingevoerd een waardplant bij een vlinder. Dat is erg onbetrouwbaar,
want zoals je weet vlindertjes fladderen van het ene boompje/struikje naar het andere.
Waardplant kun je wel invoeren als er een rups op zit, en dan ook nog het liefst etend!
Dit alles ter info  ;)

Groetjes,
Marion

JohnvR

Ik hou het op rode knopbladroller S. ocellana. S. laricana is gevlekter en heeft nagenoeg alleen tinten grijs, geen kleur.

Anser


Marion5

Maarre .....hoe zit dat nu met die waardplant  :huh:

boleto

Helaas zie je dat vaker, dat de zitplaats van een vlinder tot waardplant wordt gebombardeerd. Zolang er geen eitjes worden afgezet kun je dat niet zeggen. Extra informatie bij een waarneming is heel goed, maar het moet wel correct zijn.
Groet,
Leo Bot

Anser

Leo, Dat ben ik helemaal met je eens. Soms is het beter om geen waardplant te vermelden. Overigens ben ik toevallig gisteren in het gebied geweest maar daar staan geen larixbomen. De soort leek er enigszins op vandaar dat ik mij op forum afvroeg of deze het zou kunnen zijn.
Gr. Jan.

Marion5

Volgens mij kun je dan nu de waardplant bij je waarneming weghalen,
want dat is nog niet gebeurd Jan   ;)

boleto

CiteerOverigens ben ik toevallig gisteren in het gebied geweest maar daar staan geen larixbomen.
Ook dit hoeft niet te betekenen dat het theoretisch geen laricana had kunnen zijn. Op Griend zijn heel wat soorten gevangen die bomen of struiken als waardplant hebben, maar die staan daar niet. Van sommige soorten micro's is trekgedrag bekend, maar veel soorten zijn veel mobieler dan wij beseffen. Meestal kun je ze echter wel in de buurt van de waardplant aantreffen.
Groet,
Leo Bot