gewoon biggenkruid?

Gestart door Jeanine, juli 23, 2007, 19:34:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Deze plant vond ik tussen  het Twentekanaal een zandpad.

Is dit gewoon biggenkruid?
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

m.vr.gr
Jeanine

Gerardus

lijkt wel Echt bitterkruid te zijn.
Groeten Gerardus

Corryabbink

Citeerlijkt wel Echt bitterkruid te zijn.
Daar ben ik het mee eens :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry en Gerardus bedankt.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het verschil kan zien? Ik heb in boeken gekeken maar vind het moeilijk.
m.vr.gr
Jeanine

Corryabbink

Jeanine,

De echte kenmerken zitten in de pappus van de haren. Dat is het witte pluis dat op een vruchtje zit. Op die basis werkt de sleutel.
Echt bitterkruid > Haren van de pappus nooit geveerd, glad of fijn getand.
Gewoon biggenkruid> Haren van de pappus veervormig(d.i. van zijhaartjes voorzien).

In het veld kun je daar niet zoveel mee maar als je de soorten vaker gezien hebt dan weet je dat en spreken andere kenmerken meer aan.
B.v. Echt bitterkruid is erg ruw behaard met haartjes die aan de top teruggekronde haakjes hebben en heeft bladen die halfstengelomvattend zijn en zo zijn er meerdere kenmerken.
Vooral in het begin lijkt alles op elkaar en is het nuttig de sleutel(Heukels' of een andere flora)  te volgen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jeanine

Corry, bedankt voor je uitleg.
De Heukels is nog erg moeilijk. Ik probeer de sleutels uit de nieuwe bloemengids te volgen, maar dat lukt niet altijd. Soms val je toch weer terug op plaatjes vergelijken.
m.vr.gr
Jeanine

Datura

Het verschil met Gewoon biggenkruid is iets makkelijker, nl. Gewoon biggenkruid heeft een bladloze vertakte bloeistengel en Echt bitterkruid een bebladerde vertakte bloeistengel.

Vooral het verschil met streepzaden en havikskruiden, die ook alleen gele lintbloemen en wel een vertakte, bebladerde bloeistengel hebben is lastiger en dan komen de kenmerken die Corry al aangaf om de hoek kijken. Zo hebben streepzaden (Crepis sp.) wel een stengelomvattende bladvoet, maar het blad is niet (nooit?) behaard. Havikskruiden (Hieracium sp.) hebben weer wel een behaard blad, maar geen stengelomvattende bladvoet (op 1 zeer zeldzame soort na). Dat Echt bitterkruid het meest van havikskruid weg heeft blijkt ook al uit de wetenschappelijke naam nl. Picris hieracioides (vrij vertaald: Picris die lijkt op Hieracium). Het beste veldkenmerk vindt ik altijd het ruw behaarde blad, blind zou je kunnen denken dat dit een ruwbladige (Boraginaceae) is! Geen enkel Havikskruid heeft dat.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jeanine

kim, bedankt voor je uitleg.















m.vr.gr
Jeanine