Hoofdmenu

onbekende plant

Gestart door Jeanine, juli 20, 2007, 15:55:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Deze plant vond ik eind mei in een beekje. Ik kan er geen naam voor vinden.
Wie kan me helpen?

Eerste foto een overzichtsfoto
m.vr.gr
Jeanine

Jeanine

en een foto van iets dichterbij.
m.vr.gr
Jeanine

Iolaire

Het lijkt op waterkers.

Groetjes,
Willem
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

mcbud

Het is de Slanke of de Witte waterkers.
Ze verschillen in het aantal mazen naast ieder zaad in de zaadhokjes.
Op een foto niet te zien.

vr.gr., marc

Jeanine

Willem en Marc bedankt voor jullie hulp.


Hoe kan ik deze dan invoeren? Als "Slanke + Witte waterkers Nasturtium microphyllum + N. officinale "   of moet dat nog anders?



Marc,
Je schrijft
" Ze verschillen in het aantal mazen naast ieder zaad in de zaadhokjes.
Op een foto niet te zien."

kun je me uitleggen wat je dit is? Ik begin nog maar net en wil graag weten waar ik de volgende keer op zou kunnen/moeten letten.
m.vr.gr
Jeanine

mcbud


Jeanine,

ik zal proberen vandaag wat foto's te maken om de opbouw van de vruchtjes duidelijker te maken.
Ook leerzaam voor mezelf.
Er zijn volgens Heukels trouwens nog wel andere verschillen:
De rijpe vruchtjes van de Slanke zijn langer, en er zit (meestal) maar één rij zaadjes in iedere hokje. Bij de Witte zitten de zaadjes in twee rijen.
vr gr, marc

mcbud

De foto lukt helaas niet.
Ik heb geen fototubus op m'n binoculair en dat blijkt wel nodig voor een beetje behoorlijk plaatje van het netwerkje .
Er staat wel een duidelijke tekening van het verschil tussen de mazen op de zijkanten van (en niet naast) de zaden van beide soorten.
De lengte van de vruchten lijkt trouwens hier wel een goed kenmerk: bij een sloot vol Witte waterkers hier in de buurt zijn de bijna-rijpe vruchtjes steed tussen de 8 en 16 mm  (gemiddeld 13 mm).

vr gr, marc

Jeanine

Hallo Marc,

Jammer dat het je niet gelukt is. In ieder geval bedankt voor de moeite die je gedaan hebt.
Ik ben vandaag terug geweest naar die plant, maar kon geen zaden vinden. Ze hadden wel gemaaid. Misschien dat ze het afgemaaid hebben? De plant stond nog wel middenin het water met nog een enkel bloemetje in bloei.


"Er staat wel een duidelijke tekening van het verschil tussen de mazen op de zijkanten van (en niet naast) de zaden van beide soorten. "
Bedoel je in de Heukels? Ik heb 2e hands een oudere uitgave op de kop kunnen tikken, maar weet er niet zo goed de weg nog in. Maar ik zal erin gaan zoeken.
m.vr.gr
Jeanine

Gerardus

Jeanine en Marc

Even op de zadenatlas gekeken. daar staan foto's van de zaden waarop de mazen te zien zijn.
onderstaande links:

Witte waterkers


Slanke waterkers

Groeten Gerardus

Jeanine

Gerardus, bedankt voor de links.  
m.vr.gr
Jeanine