Slakkeneitjes? - Leeuwarder Bos - 09-12-14

Gestart door Yeronimo, december 10, 2014, 00:19:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Zojuist kwam deze melding binnen bij me met de vraag 'Wat zou dit zijn?'. Al snel kwam slakkeneitjes naar boven als suggestie en vroeg mij af of dit het ook is?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96431461
onzeker Slak onbekend - Gastropoda spec. gezien op 2014-12-09 Leeuwarden - Leeuwarderbos
Foto's:


Toelichting:
Melding via de Leeuwarder Bos Facebook groep.
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Yeronimo

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 10, 2014, 01:18:56 AM
Kijk eens bij de wantsen.

Jij zegt dus dat het een wants is, kan ik uit je woorden opmaken. Dank daarvoor! Vond ook een vrij gelijkende foto door daar naar te zoeken: http://waarneming.nl/waarneming/view/77402685.
Wat maakt het eigenlijk tot een wants en is er wellicht nog meer over te zeggen? In ieder geval kan dit topic verplaatst worden naar het juiste forumonderdeel  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Tello Neckheim

Je ziet een soort dekseltjes op de eitjes, ook zijn ze op een gerangschikte wijze "gelegd". Slakken leggen hun eitjes "slordig" en de (landslakken)eitjes zijn vrijwel altijd zonder uiterlijke kenmerken.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Yeronimo

Citaat van: Tello Neckheim op december 10, 2014, 19:27:48 PM
Je ziet een soort dekseltjes op de eitjes, ook zijn ze op een gerangschikte wijze "gelegd". Slakken leggen hun eitjes "slordig" en de (landslakken)eitjes zijn vrijwel altijd zonder uiterlijke kenmerken.

Dank voor de informatie Tello! Leerzaam en leuk. Nu niet meer vergeten voor de volgende keer en het naar iedereen in de facebook-groep door communiceren  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Nee, ik zei dat je eens bij de wantsen moest gaan kijken, omdat ik vermoedde dat het daar thuishoorde ;) Maar de dekseltjes deden het voor me, nooit bij iets anders iets dergelijks gezien.
Douwe van der Ploeg

Yeronimo

Oke dank Douwe voor de toelichting  :duim:
Heb hem gezet onder wants spec.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Douwe van der Ploeg

Als een admin de boel voor je verplaatst is misschien meer mogelijk, Arp heeft soms wel eens magische inzichten bij dit soort zaken :P
Douwe van der Ploeg

Yeronimo

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 12, 2014, 22:00:07 PM
Als een admin de boel voor je verplaatst is misschien meer mogelijk, Arp heeft soms wel eens magische inzichten bij dit soort zaken :P

Verwacht zelf dat er niet meer mogelijk hiermee is, ondanks de prachtige foto's. Zou mijn verbazen als we al zover in kennis zijn dat we eitjes kunnen determineren van wantsen. Maar goed, Arp heeft me inderdaad onder andere wel eens vaker verbaast haha. Ik wacht rustig tot het topic verplaatst wordt, deze eitjes lopen in ieder geval niet meer weg van het beeldscherm  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Och jé - ik wordt weer uitgedaagd  :wacko:  ;D

Nou ja - niet zo schokkend: Pentatomoidea, imho vrijwel zeker Pentatomidae en dan wordt het lastiger.

Dingen die een rol spelen zijn o.a.:

  • Zoals altijd: Grootte  :police:
  • De exacte oppervlaktestruktuur van het eikapsel (ondanks dat Jeroen het een mooie foto vindt lastig te beoordelen ;) )
  • Aantal en vorm/lengte van de aero-micropylen (het "kroontje" langs de rand van het deksel)
  • Exacte vorm van de eitandjes
  • De manier van leggen (rijtjes/kluitje, aantal eitjes)
Ik heb dat nog lang niet voor alle Pentatomidae goed op een rijtje (maar maak wel steeds meer aantekeningen).

Qua manier van leggen en aero-micropylen zou het eventueel Palomena sp. kunnen zijn, in NL dan zeer waarschijnlijk P.prasina, maar de oppervlaktestructuur lijkt erg glad en er is geen nauwkeurige afmeting zodat ik het niet helemaal vertrouw ...

Ofwel: Het is helemaal niet gezegd dat dit niet determineerbaar zou kunnen zijn, maar ik kan het nog even niet  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Dank Arp!  :duim: Geweldig deze informatie weer. Ik zal eens kijken of ik wellicht de locatie kan achterhalen om de eieren te verzamelen en daar vandaan meer informatie te verkrijgen + poging tot uitkweken te doen. Tips daarvoor?  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

Ha Jeroen,

Nee, uitkweken wordt 'm niet - deze zijn al leeg  ;D

Verder zou je voor uitkweken dus een idee moeten hebben van wat het is voordat je eraan begint, zodat je de passende voedselplant of juist bladluisjes of andere slachtoffers aan kunt bieden (sommige Pentatomidae zijn predatoren). Qua voedselplant is de plant waarop je ze gevonden hebt altijd een aardig uitgangspunt, maar ook niet altijd 100%
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Yeronimo

Citaat van: Arp op december 18, 2014, 10:16:32 AMNee, uitkweken wordt 'm niet - deze zijn al leeg  ;D

Ik zie geen losse dekseltjes en voor zover ik de diepte kon beoordelen leek het mij dat er nog inhoud in zat. Grappig, hoe zien ze er dan vol uit?  :huh: ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Arp

#13
Vooral rechts en middenonder zie je goed dat ze open staan - de rand van het dekseltje (met kroontje van adembuisjes) zou normaal strak tegen de eitand aanzitten.

Bovendien denk ik dus dat het wellicht Palomena zal zijn geweest en die zijn gevuld groen (tenzij geparasiteerd, dan zwart). Uiteraard kun je voorbeelden daarvan vinden op waarneming.nl ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)