Hoofdmenu

Wie helpt?

Gestart door theomuusse, september 24, 2014, 15:15:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/88206602
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-09-24 Dordrecht - Polder Wieldrecht
Foto's:






bij voorbaat dank theo muusse

M.V.S

Hoi Theo,

Is het niet een herderstasje met afwijkende vruchtvorm?
Groetjes, Marc

Willemien Troelstra

Ook voor Capsella rubella zijn de vruchten raar van vorm, te ver 'ingesneden'. Dus dan zou het inderdaad misschien een soort vergroeiing zijn.
Maar, dan wordt natuurlijk de vraag of het een vergroeiing van C. brusa-pastoris is of van C. rubella ;-).
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Leuke vondst Theo!
Wat me opvalt is dat [bijna] geen enkel vruchtje is open gesprongen! Dat zag ik nooit bij 'capsella'.Vond de 'rode ' in de voorzomer maar ze sprongen al open toen ik wat wilde meenemen....

Zou die van jou een 'beroofd' [herders]tasje zijn?

Veul groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

theomuusse

Dank allen.
Ik zet hem op herderstasje zonder inhoud...

R Theo

petraw

Beste mensen,

Tijdens de FLORON-dag heeft Leni Duistermaat van Naturalis in haar lezing over bijzondere vondsten het o.a. over deze vondst van Herderstasje gehad. Het blijkt dat niet alle kenmerken kloppen voor Capsella bursa-pastoris en ook niet voor Capsella rubella en het een tussenvorm is tussen beide soorten. Ik zal bij Leni nog navragen hoe ze het herbariummateriaal nu gaat opbergen in de collectie.
Groet, Petra

Erik Simons

in de plantenquiz zou ik dit zinkboerenkers of doorgroeide boerenkers genoemd hebben, vrees ik  :rolleye:
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

WimV

0 punten!!!!

Groetjes,
Wim

Willemien Troelstra

Maar in de quiz was het Tasjeskruid : - ).
groet, Willemien Troelstra

petraw

Beste mensen,

Antwoord van Leni: op Capsella spec. zetten (wat al gebeurd is door Theo).
Groet, Petra

Rense Haveman

Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Intrigerend ding (ik had het topic in september gemist)! De vruchten lijken niet op de vruchtvorm van C. bursa-pastoris noch van C. rubella, het lijkt me dan ook sterk dat hybride vruchten er plotseling wel zo uitzien. Ik moet bekennen dat ik daadwerkelijk even dacht aan een hybride tussen Herderstasje en Witte krodde oid. (Herderstasje is ooit ook als Thlaspi beschreven), maar een korte zoektocht (zie bijvoorbeeld het zeer uitgebreide artikel over C. b-p van de Biological flora of the british isles reeks') laat niks zien over een eventuele hybride, en aangezien de 2 soorten vaak genoeg naast elkaar voorkomen, maakt een mogelijke hybride toch wel zeer onwaarschijnlijk denk ik.

Andere optie is een mogelijk spontane mutatie in de vruchtvorm van C. b-p. Zoiets kan natuurlijk gebeuren, ik heb alleen in een korte zoektocht naar wetenschappelijke literatuur niet veel kunnen vinden terwijl het hele genoom van Capsella rubella bekend is.

Laatste optie die ik kan bedenken: de plant ziet er op de foto wel erg verfomfaaid uit, is er wellicht gespoten? Herbiciden kunnen natuurlijk rare effecten hebben op de groei van planten.

De optie dat het überhaupt geen Capsella is, bestaat natuurlijk ook, maar als NHL/Leni zegt dat de waarneming het beste als Capsella spec. weggeschreven kan worden, dan zal het toch vast Capsella zijn :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

ejslootweg

Kunstmatig zijn er wel hybrides gemaakt tussen Capsella en soorten uit andere geslachten (ik kwam wat tegen over somatische hybrides tussen Capsella en Brassica; http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs002990050595 ), maar dat lijken dingen die buiten het lab niet kunnen gebeuren.

En er zit genetisch redelijk wat afstand tussen Capsella en Thlaspi. Capsella zit dichter bij Arabidopsis en Turritis, al zou je dat niet direct zeggen als je naar de vorm van de vruchtjes kijkt. ( http://mbe.oxfordjournals.org/content/23/11/2142.short ).
Maar als kunstmatig hybrides gemaakt kunnen worden tussen Capsella en Brassica, kan het vast ook tussen Thlaspi en Capsella. Het lijkt me alleen niet waarschijnlijk dat iemand daar tijd en moeite in gaat steken.

groeten, Erik
groeten, Erik