Hoofdmenu

Galeopsis

Gestart door spanjool, juli 16, 2007, 19:20:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

de eerste is misschien geen alhoewel ze er wel op lijken.
daarvan 3 foto's
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto2
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto3
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#3
Dit lijkt me niet de Dauwnetel te zijn
3 foto's
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto2
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Datura

#5
Het is Blauw glidkruid - Scutellaria galericulata. Let naast de mooie karakteristieke bloem ook op de kelk die geen tanden heeft (het enige (?) lipbloemgeslacht zonder kelktanden).

edit: de eerste drie foto's dan :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

spanjool

stukje van stengel met beharing, de haartjes lijken uit 3 segmentjes te bestaan met aan het onderste segmentje een soort druppeltje aan de voet.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#7
deze lijkt me de gewone hennepnetel te zijn
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Corryabbink

#9
Citeerstukje van stengel met beharing, de haartjes lijken uit 3 segmentjes te bestaan met aan het onderste segmentje een soort druppeltje aan de voet.
Henk, dat zijn borstelharen met een "kussentje" aan de voet. Zou je die bij de waarneming willen plaatsen?

M.i. Allemaal Gewone hennepnetel(Galeopsis tetrahit).

Edit: de bovenst niet natuurlijk die had Kim al beantwoord.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

spanjool

#10
Kim bedankt voor het glidkruid, dat die dingen tanden hebbeb was me onbekend zal ik eens gaan opzoeken.
Beste Corry vlgs mij staat er een foto bij van die haaartjes, wik je die nog verder uitvergroot onder de mic hebben. Weet niet of dat kan hoor.
Trouwens zijn die eerste niet wat erg geel voor gewone hennepnetel? In het veld leken het ook twee verschillende planten, een aan de linkerkant en een aan de rechterkant van de slootwal (doen die ook al aan politiek ?) :)
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Esther

He dat is leuk dat van die tanden, deze plant heb ik paarse dovenetel genoemd, als ik het begrip snap van die tanden op de kelk ontbreekt het bij deze ook?
Dar rode waar de bloem uitkomt dat is toch de kelk? Ik heb wel zitten zoeken in de flora en het lijkt er op als ik in de Heukels kijk op blz 504 dat een paarse dovenetel wel die tanden heeft. Ik twijfel nu dus tussen glidkruid en paarse dovenetel. ( het is een foto van al een maandje terug, deze planten staan langs de sloot) Wie weet of mijn eerste ingeving wel of niet goed was.  

mcbud

#12
Esther

Het is Blauw glidkruid.
Behalve aan de tandeloze kelk kun je hem ook herkennen aan de prachtig blauwe bloemen die meestal in groepjes van twee bloeien.

vr gr, marc

Corryabbink

Esther,
Dat is Blauw glidkruid. De sleutel even teruglopen dan weet je waar je de fout gemaakt hebt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

CiteerKim bedankt voor het glidkruid, dat die dingen tanden hebbeb was me onbekend zal ik eens gaan opzoeken.
Beste Corry vlgs mij staat er een foto bij van die haaartjes, wik je die nog verder uitvergroot onder de mic hebben. Weet niet of dat kan hoor.
Trouwens zijn die eerste niet wat erg geel voor gewone hennepnetel? In het veld leken het ook twee verschillende planten, een aan de linkerkant en een aan de rechterkant van de slootwal (doen die ook al aan politiek ?) :)
Henk,
Die hennepnetels staan nu toevallig gescheiden maar kunnen zo ook wel naast elkaar staan.
Ze zijn nogal variabel van kleur. Zie:
http://waarneming.nl/soort.php?id=6809&wno...um_tm=&tab=foto
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Bedankt Marc

Dit is leuk dat ik door zo n topic ineens aan mijn eigen plantje denk en zag dat ik het verkeerd had. Mijn plantje is wel iets anders omdat ie het rode kelkje heeft.

Groet Esther  

Esther

CiteerEsther,
Dat is Blauw glidkruid. De sleutel even teruglopen dan weet je waar je de fout gemaakt hebt.
Bedankt Corrie is zal morgen zowiezo dat plantje even terugzoeken en eens stap voor stap overnieuw beginnen.

Groet Esther

Corryabbink

Citeer
CiteerEsther,
Dat is Blauw glidkruid. De sleutel even teruglopen dan weet je waar je de fout gemaakt hebt.
Bedankt Corrie is zal morgen zowiezo dat plantje even terugzoeken en eens stap voor stap overnieuw beginnen.

Groet Esther
Esther niet opnieuw beginnen maar terugredeneren. Bij de sleutel van de lipbloemenfamilie. Daar ben je op punt 17 fout gegaan bij de vorm van de kelk. Die is bij Glidkruid 2-lippig en bij Dovenetel 5-tandig. Allemaal in het begin heel moeilijk.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"