Leeftijd Buffelkopeend Dijkgatswielen

Gestart door Jos Welbedacht, oktober 18, 2014, 21:44:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

#31
Citaat van: Justin Jansen op maart 25, 2015, 14:18:40 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/100046452 een vierde vogel?

Het zou zelfs de vijfde zijn, we hadden er al vier: Noord-holland, Zuid-holland, Flevoland en Limburg (http://waarneming.nl/soort/view/2028?from=2015-01-06&to=2015-01-06).

Maar kan dit niet dezelfde zijn als de Noord-Holland vogel (http://waarneming.nl/waarneming/view/100268538)?
Edwin Schuller

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Jos Welbedacht

Vanavond heb ik het "vrouwtje" Buffelkopeend bij Den Oever gezien. Ik Ben benieuwd of we iets over dit beestje kunnen zeggen met betrekking tot leeftijd en geslacht. Mij lijkt het inderdaad een vrouwtje, vanwege de kleine witte vlek op de kop, maar het lijkt me nog moeilijk om te bepalen hoe oud de vogel is.

Ik ga er verder vanuit dat het mannetje Buffelkopeend dezelfde is als de vogel van vorig jaar, en dus sindsdien de gehele tijd (ook in de zomer, in eclipskleed) aanwezig is geweest. Mee eens?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Interessant Fred, het wordt steeds gekker!
Ben het met je eens dat als het mannetje één en dezelfde vogel is, dat hij dan wel heel snel uit het eclipskleed is gekomen. Toch vraag ik me af of alles wel goed weergegeven wordt, en dat de flankveren op de foto van 8 september (hier) door lichtomstandigheden niet net iets donkerder lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Fred Visscher

Citaat van: Jos Welbedacht op september 20, 2015, 14:19:37 PM
Interessant Fred, het wordt steeds gekker!
Ben het met je eens dat als het mannetje één en dezelfde vogel is, dat hij dan wel heel snel uit het eclipskleed is gekomen. Toch vraag ik me af of alles wel goed weergegeven wordt, en dat de flankveren op de foto van 8 september (hier) door lichtomstandigheden niet net iets donkerder lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Zou ook nog kunnen Jos, dan blijft staan dat de kop in record tempo is geruid..
Gr Fred

Edwin Schuller

Snel geruid misschien, maar als je de foto's achter elkaar zet dan lijkt het toch 1 (het vrouwtje daargelaten) vogel te zijn. De volgorde klopt iets te goed:

26-08-2015

08-09-2015

13-09-2015

20-09-2015


Als het twee mannetjes zouden zijn zou je toch ook foto's verwachten met verschillen die niet verklaard kunnen worden door rui?
Edwin Schuller

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Edwin Schuller

Citaat van: Justin Jansen op september 21, 2015, 19:53:20 PM
En twee verschillende.

Hoe bedoel je? Dat was toch al bekend? De vraag is toch: 2 of 3 vogels?
Edwin Schuller

August

August van Rijn


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Jos Welbedacht

Wellicht. Het is in ieder geval opvallend dat die niet meer gemeld is, terwijl er wel één opduikt in het Lauwersmeergebied. De Lauwersmeer-vogel is wel constant als 1e kj man ingevoerd, maar helaas zonder argumentatie. De Den Oever-vogel is constant als vrouw ingevoerd, maar helaas ook zonder argumentatie. Qua formaat van de witte kopvlek zou ik zeggen dat beide vogels vrouwtjes zijn, maar dat is wellicht wat te summier. Het is ook erg lastig, zeker als de foto's niet heel gedetailleerd zijn. Zo werd de vogel van de Dijkgatswielen van vorig jaar (i.e. de mannelijke vogel van Den Oever van nu) regelmatig als vrouw ingevoerd, maar deze bleek een man te zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Fred Visscher

Gr Fred